18 detinguts a Castelló per robar vehicles d’alta gamma

La Guàrdia Civil ha desarticulat una organització criminal integrada per 18 membres dedicats al robatori de vehicles d’alta gamma, robatori en habitatges habitades, apropiacions indegudes, estafes i fraus mitjançant simulacions de delicte, falsedats documentals i blanqueig de capitals.

L’envergadura de l’activitat delictiva d’esta organització abastava també delictes comesos contra els drets dels ciutadans estrangers en diverses províncies de la geografia nacional. L’obertura i rescat d’empreses fictícies i fallides respectivament, servien d’instrument i pantalla per facilitar les activitats delictives i donar cobertura als diferents modus operandi detectats.

Operació GAMMA

La investigació va començar a mitjans del mes de setembre de l’any 2020 derivada de sengles robatoris a l’interior d’habitatges ocorreguts en les localitats de Vinaròs i Peníscola on es van sostreure, a més de diners en efectiu, dos vehicles d’alta gamma.

Entre els il·lícits penals destacaven els robatoris a l’interior d’habitatges, simulacions de delicte, fraus a les companyies d’assegurança i estafes a grans empreses del sector rènting, a les que arrendaven vehicles de gamma prèmium que un cop llogats, eren traslladats fora de país i col·locats per a la seua venda en el mercat de segona mà europeu o en tercers països.

Part dels vehicles sostrets eren al seu torn objecte d’especejament selectiu en naus de nord de la província de Castelló, obtenint grans beneficis de la seua venda en els mercats de recanvis de segona mà gràcies a la seua xarxa de contactes i als coneixements mecànics de part dels membres de l’organització.

Amb les empreses pantalla que anaven creant, simulaven solvència patrimonial sota l’emissió de factures falses a terceres empreses col·laboradores. La Guàrdia Civil va poder constatar que més de 300.000 euros van ser derivats als comptes dels investigats, que extreien els diners en diferents caixers automàtics d’entitats bancàries per després retornar-a les empreses col·laboradores (frau d’IVA).

La manipulació de pagarés de diferents empreses afavoria l’obtenció de liquiditat per part de financeres i bancs per activitats comercials que en realitat no es realitzaven, intentant estafar bancs i financeres més de 800.000 euros en pagarés manipulats.

Modus operandi

D’altra banda, també obtenien beneficis simulant contractes laborals falsos a immigrants que es trobaven de forma il·legal a Espanya, els que pagaven entre 4.000 i 5.000 euros a l’organització per aconseguir regularitzar la seua situació. També propiciaven en l’àmbit de la inserció laboral a la contractació de persones vulnerables amb l’objectiu d’obtenir ajudes i subvencions públiques, a les que acomiadaven un cop obtingudes estes.

Així, els passats dies 23 i 24 de març es va procedir a l’explotació de l’operació de forma simultània a les províncies de Castelló, València, Alacant i Albacete. Es van dur a terme 13 registres amb manament judicial en habitatges, tallers, gestories i naus, amb el resultat de 18 persones detingudes i la confiscació de 14 vehicles d’alta gamma valorats en més de 500.000 euros, 3 caps tractores per valor de 120.000 euros, 45.000 euros en metàl·lic, gran quantitat de peces de vehicles sostrets en diferents països d’Europa (Suïssa, França, etc.) i nombrosa documentació que està sent analitzada.

Entre els detinguts hi ha diversos empresaris que des de la cúspide de l’organització eren assessorats per personal de dos gestories i un advocat també detinguts, i diverses persones que s’encarregaven dels viatges a l’estranger, de coordinar les operacions, i de les tasques d’execució dels fets delictius.

També s’han expedit 14 assenyalaments amb el corresponent requeriment a les autoritats de l’Europol a França, Alemanya i Romania per a la confiscació de vehicles d’alta gamma sostrets a Espanya valorats en més de 550.000 euros. D’altra banda, s’han bloquejat 108 comptes bancaris de les persones físiques i jurídiques investigades.

La investigació ha estat coordinada i impulsada pel Jutjat d’Instrucció número 4 de Vinaròs, qui va ordenar l’ingrés a presó de 6 dels capitostos, quedant en llibertat amb càrrecs la resta de les persones implicades en els fets.

Últimes notícies

La Comunitat Valenciana rebrà 1.904 milions extra per a cobrir el dèficit de 2025

La Comunitat Valenciana rebrà 1.904,25 milions d’euros de l’Extra FLA, més de la mitat del total estatal per a cobrir l’excés de dèficit de 2025. A més, el Govern li ha assignat 2.126,03 milions per al tercer trimestre de 2026.

Troen a internet un manuscrit del segle XVIII perdut fa més de 50 anys a Oriola

El Cabildo Catedralicio d'Orihuela ha recuperat a través d'una web de venda un manuscrit del segle XVIII de Marcelo Miravete de Maseres, perdut des de fa més de mig segle i pertanyent a la Biblioteca del Seminari d'Oriola.

Barcones assegura que Mazón va tindre tots els recursos de l’Estat disponibles durant la dana de València

Virginia Barcones defensa en la comissió del Congrés que la Generalitat tenia tots els mitjans estatals disponibles durant la dana de València i responsabilitza al govern autonòmic de no alçar prompte el nivell d’emergència.

Una festa amb música alta acaba en tiroteig i nou detinguts a Alacant

Una discussió per la música alta en una vivenda del barri Juan XXIII d'Alacant ha acabat en tiroteig i amb nou detinguts, tres d'ells ferits, encara que sense impactes d'arma de foc.

Mor un home en un accident de trànsit a l’A-35 a l’altura de Moixent

Un home de 69 anys ha mort en un accident de trànsit este dilluns a l’A-35, al terme de Moixent, després d’intents de reanimació sense èxit i del tall temporal de la via.

Calor de ple estiu a la Comunitat amb 35,3 graus a Orihuela i més de 34 a l’interior de València

Orihuela ha registrat este dilluns 35,3 graus, la màxima de la Comunitat Valenciana, en una jornada de calor de ple estiu que ha deixat més de 34 graus en municipis com Xàtiva, Bicorp o Llíria i tempestes seques amb risc d’incendis a l’interior.

Mor un motorista i queda ferida greu la seua acompanyant en la N-332 a La Vila Joiosa

Un motorista de 35 anys ha mort i la dona que l’acompanyava, de 24, ha resultat ferida greu en un accident este diumenge a la vesprada a la N-332 al seu pas per La Vila Joiosa. La Guàrdia Civil investiga les causes i no descarta una velocitat inadequada.

Tres persones ferides en un xoc frontal a la N-340 a Castelló

Dos hòmens i una dona han resultat ferits amb politraumatismes en un xoc frontal entre un cotxe i una furgoneta a la N-340, dins del terme municipal de Castelló, i han sigut traslladats a l’Hospital General de Castelló.