8.2 C
València
Dimecres, 7 gener, 2026

Cau una banda acusada de més de 1.200 estafes bancàries per dos milions d’euros

El present mes de novembre, Guàrdies Civils de l’Equip de Delictes Telemàtics de la Comandància de Salamanca, van finalitzar l’operació “SAPROCOOP” contra una organització criminal especialitzada en estafes tecnològiques a clients d’entitats bancàries, suplantant la pàgina web i telèfons del banc.

L’operació va donar principi a la fi del mes d’agost de 2022, quan la Guàrdia Civil de Salamanca va rebre la denúncia de dues víctimes d’aquesta estafa, residents en les localitats de Vitigudino i Babilafuente, per un import de 42.000 euros; ascendint el total de denunciants per aquests mateixos fets a la província de Salamanca a huitanta, i a més de 1200 els perjudicats en tot el territori nacional, superant l’estafat els dos milions d’euros.

Els agents responsables de l’operació van descobrir que totes les estafes s’havien realitzat per part d’una organització criminal, formada per integrants disseminats per tot el territori espanyol, i amb ramificacions a l’estranger.

L’organització criminal identificada tenia una estructura piramidal en la cúspide de la qual es trobava una estructura “tecnològica” des d’on s’executava el “*SMISHING”, a la qual se sumava una estructura “econòmica” que controlava els comptes bancaris utilitzats per a moure els diners, per a això feien ús de “mules econòmiques”.

Les citades “mules” eren persones que a canvi d’una xicoteta quantitat de diners, aportaven les seues dades personals per a li creació dels comptes corrents on anaven destinades les transaccions il·lícites i posteriorment retiraven aquests diners per a entregar-ho a l’organització.

Al llarg del present mes la Guàrdia Civil va dur a terme l’explotació d’aquesta operació i la detenció dels seus nou integrants, en ocasió dels registres domiciliaris realitzats en habitatges de les províncies de Toledo, Ciudad Real, Badajoz, Múrcia i València, aconseguint la completa desarticulació de l’estructura “econòmica” de l’organització criminal i la recuperació de part dels diners estafats als perjudicats.

Els clients d’aquesta entitat bancària rebien missatges SMS, en els quals se’ls alertava d’un accés no autoritzat als seus comptes i se’ls requeria la verificació immediata d’aquestes operacions a través d’un link d’accés.

Els perjudicats, atemorits pel possible accés il·lícit als seus comptes, accedien a l’enllaç contingut en el SMS, que immediatament els adreçava a una pàgina web falsa, similar a la del seu banc.

Una vegada aconseguida aqueixa informació, els detinguts suplantant el número de telèfon real de l’entitat bancària, realitzaven trucades telefòniques als perjudicats, sol·licitant els codis de seguretat que acabaven de rebre per SMS per a l’anul·lació d’aquestes operacions falses, engany amb el qual aconseguien consumar l’estafa.

Les investigacions es van veure dificultades per les importants mesures de seguretat que prenien els membres de l’organització, que implicaven que cada integrant de cada grup únicament tinguera contacte amb el seu superior, al que ni tan sols coneixia personalment, ja que totes les comunicacions es realitzaven a través d’Internet i xarxes socials.

“La Guàrdia Civil recomana a la ciutadania, la descàrrega de l’APP ALERTCOPS, per a posar-se en contacte en cas d’emergència amb els Centres Operatius de les Forces i Cossos de Seguretat De l’Estat. L’app permet rebre en el mòbil missatges d’avís, quan el mateix es troba en una zona afectada per incidències.”

Últimes notícies

Aena planteja una pujada moderada de tarifes i avisa d’aeroports al límit com Alacant

Aena proposarà un augment moderat de les tarifes en el DAURA III (2027-2031), menor que en 2026, per a sostindre inversions i costos creixents. Lucena advertix d'aeroports prop de la seua capacitat, com Alacant, i defén mantindre el 'pay out' amb finançament combinat.

Torrent obri la passarel·la del CEIP Joan XXIII i avança en la reconstrucció postdana

Torrent ha posat en marxa la nova passarel·la per als vianants que restablix l'accés al CEIP Joan XXIII i la connexió amb el barri del Xenillet després de la DANA.

El cos trobat a Indonèsia és el de Mateo, de 9 anys; continua la busca de Quique

La família confirma que el cos recuperat a Indonèsia correspon a Mateo, de 9 anys. Els equips han représ la busca de Quique, de 10, després del naufragi en Komodo.

El festival Zevra confirma a Anuel AA com a cap de cartell al juliol

L'artista porto-riqueny tornarà a Cullera per a liderar el quint aniversari de Zevra entre el 24 i el 27 de juliol. L'organització planteja el seu retorn com a ocasió de redempció després d'una gira recent marcada per polèmiques.

Les mínimes baixen de zero en la Comunitat Valenciana i toquen -7,1 a Ademuz

Les mínimes han caigut per davall de zero en nombrosos punts, amb un registre de -7,1 a Ademuz. L'interior ha encadenat gelades enfront de valors positius en la costa.

Desarticulada la major xarxa de metamfetamina a Europa amb droga oculta en marbre

La Policia Nacional, amb suport de la DEA, ha desarticulat la major xarxa europea de metamfetamina, que ocultava la droga en roques i escultures de marbre importades de Mèxic. L'operació deixa nou detinguts, un búnquer amb quasi 3 milions d'euros i múltiples confiscacions.

Detingut a San Fulgencio un escapolit del Regne Unit condemnat per agressió sexual

La Policia Nacional ha arrestat a San Fulgencio a un home reclamat pel Regne Unit, condemnat a cadena perpètua per agressió sexual. L'Audiència Nacional assumix els tràmits d'extradició.

La Guàrdia Civil ha detingut a una parella per catorze robatoris amb força a Nàquera

La Guàrdia Civil ha detingut a un home i una dona per 14 robatoris amb força, 12 en vivendes de Nàquera i 2 en establiments. L'operació 'ROSMONT' es va iniciar després de diversos avisos veïnals i el rastreig de vendes en un portal de segona mà i d'un vehicle sospitós