21.2 C
València
Dimecres, 11 febrer, 2026

Cau una banda acusada de més de 1.200 estafes bancàries per dos milions d’euros

El present mes de novembre, Guàrdies Civils de l’Equip de Delictes Telemàtics de la Comandància de Salamanca, van finalitzar l’operació “SAPROCOOP” contra una organització criminal especialitzada en estafes tecnològiques a clients d’entitats bancàries, suplantant la pàgina web i telèfons del banc.

L’operació va donar principi a la fi del mes d’agost de 2022, quan la Guàrdia Civil de Salamanca va rebre la denúncia de dues víctimes d’aquesta estafa, residents en les localitats de Vitigudino i Babilafuente, per un import de 42.000 euros; ascendint el total de denunciants per aquests mateixos fets a la província de Salamanca a huitanta, i a més de 1200 els perjudicats en tot el territori nacional, superant l’estafat els dos milions d’euros.

Els agents responsables de l’operació van descobrir que totes les estafes s’havien realitzat per part d’una organització criminal, formada per integrants disseminats per tot el territori espanyol, i amb ramificacions a l’estranger.

L’organització criminal identificada tenia una estructura piramidal en la cúspide de la qual es trobava una estructura “tecnològica” des d’on s’executava el “*SMISHING”, a la qual se sumava una estructura “econòmica” que controlava els comptes bancaris utilitzats per a moure els diners, per a això feien ús de “mules econòmiques”.

Les citades “mules” eren persones que a canvi d’una xicoteta quantitat de diners, aportaven les seues dades personals per a li creació dels comptes corrents on anaven destinades les transaccions il·lícites i posteriorment retiraven aquests diners per a entregar-ho a l’organització.

Al llarg del present mes la Guàrdia Civil va dur a terme l’explotació d’aquesta operació i la detenció dels seus nou integrants, en ocasió dels registres domiciliaris realitzats en habitatges de les províncies de Toledo, Ciudad Real, Badajoz, Múrcia i València, aconseguint la completa desarticulació de l’estructura “econòmica” de l’organització criminal i la recuperació de part dels diners estafats als perjudicats.

Els clients d’aquesta entitat bancària rebien missatges SMS, en els quals se’ls alertava d’un accés no autoritzat als seus comptes i se’ls requeria la verificació immediata d’aquestes operacions a través d’un link d’accés.

Els perjudicats, atemorits pel possible accés il·lícit als seus comptes, accedien a l’enllaç contingut en el SMS, que immediatament els adreçava a una pàgina web falsa, similar a la del seu banc.

Una vegada aconseguida aqueixa informació, els detinguts suplantant el número de telèfon real de l’entitat bancària, realitzaven trucades telefòniques als perjudicats, sol·licitant els codis de seguretat que acabaven de rebre per SMS per a l’anul·lació d’aquestes operacions falses, engany amb el qual aconseguien consumar l’estafa.

Les investigacions es van veure dificultades per les importants mesures de seguretat que prenien els membres de l’organització, que implicaven que cada integrant de cada grup únicament tinguera contacte amb el seu superior, al que ni tan sols coneixia personalment, ja que totes les comunicacions es realitzaven a través d’Internet i xarxes socials.

“La Guàrdia Civil recomana a la ciutadania, la descàrrega de l’APP ALERTCOPS, per a posar-se en contacte en cas d’emergència amb els Centres Operatius de les Forces i Cossos de Seguretat De l’Estat. L’app permet rebre en el mòbil missatges d’avís, quan el mateix es troba en una zona afectada per incidències.”

Últimes notícies

Pérez Llorca creu que no tindrà problemes amb Vox pel cas de les VPP d’Alacant

El president de la Generalitat va assegurar que la resposta davant les presumptes irregularitats en l'adjudicació de VPP ha sigut transparent i contundent. Va defendre a la conselleria i va descartar que el cas deteriore la seua relació amb Vox.

Bernabé titlla de desficaci la rebaixa fiscal i acusa a Pérez Llorca de submís a Feijóo

Pilar Bernabé ha criticat la bonificació del 99% de l'impost de successions anunciada per Pérez Llorca i ha reclamat prioritzar el finançament. També ha acusat a Feijóo de mantindre un no a tot sense alternatives.

Bernabé retrau al PP un café per a tots en vivenda i alerta de favoritismes

Pilar Bernabé ha acusat el PP d'aplicar un model de vivenda pública de café per a tots que, al seu juí, afavorix a càrrecs i afins i pervertix la finalitat social.

Replanten més de 10.000 exemplars de posidònia per a restaurar tres hectàrees del litoral mediterrani

Acció Posidònia ha reintroduït més de 10.000 plantes per a recuperar tres hectàrees a Balears, Catalunya, Comunitat Valenciana i Murcia. El projecte, el major fins a la data al Mediterrani, combina voluntariat, cultiu 'in vitro' i formació.

Últim tram per a blindar el subministrament d’aigua a València i la seua àrea metropolitana

La EMSHI ha iniciat l'últim tram que unirà les potabilitzadores de La Presa i El Realón per a garantir el proveïment a València davant incidències greus. La fase, amb 13,5 milions d'inversió i finalització prevista en 2027, reforça la xarxa que atén 1,7 milions en 51 municipis

L’alcalde d’Alacant desoïx les demandes de dimissió i se centra en la gestió després del cas de les VPP

Luis Barcala ha evitat respondre a les peticions de dimissió per les suposades irregularitats en l'adjudicació de VPP en Platja de Sant Joan i ha insistit que la seua prioritat és la gestió i aclarir l'ocorregut.

La jutgessa de la DANA cita a 39 testimonis entre agents mediambientals i bombers forestals

La magistrada que investiga la gestion de la DANA del 29 d'octubre de 2024 ha acordat telefonar a 39 nous testimonis. Busca reconstruir la vigilància de rius i barrancs i el flux d'avisos a la poblacion.

L’Ajuntament sancionarà a Compromís per omplir València de cartells en la seua campanya contra Catalá

El consistori anuncia sancions a Compromís per una campanya de cartells que apel·la a l'alcaldessa i denuncia problemes en el transport públic. Catalá critica l'acció i defén que els polítics han de donar exemple.