17.2 C
València
Dijous, 16 octubre, 2025

Creen una calculadora que mesura el risc de mortalitat de pacients amb coronavirus

 

Investigadors liderats per l’Hospital Clínic Sant Carles de Madrid han creat una eina que calcula el risc de morir que tenen els pacients amb coronavirus en una escala de l’1 al 4 tenint en compte una sèrie de variables.

 

Els investigadors van establir per al treball diferents factors associats a la mortalitat a partir dels que han creat la calculadora electrònica amb l’objectiu que qualsevol sanitari «estiga on estiga i independentment dels recursos del centre puga determinar davant de quina classe de pacient està i poder prendre decisions sobre el seu tractament».

 

Ho explica l’investigador principal del projecte, Iván Núñez, en un comunicat de la Fundació Interhospitalària per a la Investigació Cardiovascular (FIC) i la Fundació Institut per a la Millora de l’Assistència Sanitària (IMAS), que han col·laborat en el projecte.

 

S’han analitzat més de 1.000 pacients

Els investigadors van analitzar un total de 1.021 pacients donats d’alta per coronavirus de 23 hospitals en quatre països entre el 8 de febrer i l’1 d’abril d’enguany, però «a causa de l’heterogeneïtat» entre països respecte a les característiques clíniques dels pacients, només es van considerar els d’Itàlia i Espanya, assenyala la nota.

 

L‘edat mitjana dels seleccionats va ser de 70 anys i un poc més de la mitat, el 59,6%, era home. Els símptomes més comuns en l’ingrés van ser la febre (78,2%), la tos i dispnea (més del 50% dels casos del que el 38% tenia baixa saturació d’oxigen).

 

La investigació va identificar l’edat avançada, la hipertensió, l’obesitat, la insuficiència renal, la immunosupressió, una saturació d’oxigen per davall del 92% i l’elevació de la proteïna CReactiva com els factors de risc de mortalitat més rellevants.

 

En els casos de pacients menors de 70 anys, l’obesitat i la immunosupressió tenen un risc més pronunciat, mentres que la hipertensió estava associada a major mortalitat en aquells que superaven esta edat. Segons Núñez, qui també és cardiòleg del Clínic, això pot ser pel fet que l’«envelliment reduïx la capacitat de respondre a l’estrés agut i, per tant, protegix de les influències negatives dels nostres sistemes immunitari i adaptatiu».

Últimes notícies

93-100: Micic i Chris Jones tomben al València Basket en un Roig Arena buit

El València Basket va caure 93-100 davant el Hapoel Tel Aviv en un partit a porta tancada. Un mal inici i la falta d'encert en moments clau van frustrar la remuntada final.

Micic i Chris Jones apaguen la remuntada i el València Basket cau 93-100 a porta tancada

El València Basket va perdre 93-100 davant el Hapoel Tel Aviv en un Roig Arena sense públic. Micic va marcar el ritme i l'ex taronja Chris Jones va frenar amb un triple l'última reacció local.

93-100. Micic i Chris Jones apaguen la remuntada d’un València Basket sense públic

El València Basket va perdre 93-100 davant el Hapoel Tel Aviv en un Roig Arena a porta tancada. Un inici fred i l'encert final de Micic i Jones van frustrar la reacció.

Dos detinguts, una ferida i càrregues en la manifestació de València contra Israel

Dos persones van ser detingudes i una manifestant va resultar ferida en una protesta enfront del Roig Arena a València. Va haver-hi càrregues, salves a l'aire i petards.

Tres detingudes per destrosses i pintades contra Israel en el centre de València

La Policia Nacional va arrestar de matinada a tres dones de 24 a 26 anys per un presumpte delicte de danys després de destrosses i pintades contra Israel en el centre de València. L'operació continua oberta i no es descarten més detencions.

Quasi mil persones protesten davant el Roig Arena de València contra Israel

Quasi mil persones es van concentrar davant el Roig Arena en protesta contra Israel mentres el València Basket rebia al Hapoel Tel Aviv a porta tancada. Va haver-hi una breu càrrega policial després d'un intent de trencar el cordó i l'accés de l'equip visitant es va realitzar sense incidents.

La comissió del Congrés sobre la dana arrancarà el dimarts amb el pla de treball i la llista de citats

La comissió que investiga la dana del 29 d'octubre de 2024 es reunirà el dimarts a les 13.00 per a aprovar el pla, les peticions de documentació i el llistat de compareixents. L'arrancada ordenarà el calendari, amb víctimes primer i una bateria àmplia de sol·licituds d'informació.

La Generalitat Valenciana garantix el resultat de les mamografies en un màxim de 30 dies

La Generalitat Valenciana garantix que els resultats de les mamografies del programa de cribratge arribaran en un màxim de 30 dies. En 2026 culminarà la digitalització amb app, email i SMS per a millorar la participació i la rapidesa en les comunicacions.