16.6 C
València
Dijous, 22 gener, 2026

Creen una calculadora que mesura el risc de mortalitat de pacients amb coronavirus

 

Investigadors liderats per l’Hospital Clínic Sant Carles de Madrid han creat una eina que calcula el risc de morir que tenen els pacients amb coronavirus en una escala de l’1 al 4 tenint en compte una sèrie de variables.

 

Els investigadors van establir per al treball diferents factors associats a la mortalitat a partir dels que han creat la calculadora electrònica amb l’objectiu que qualsevol sanitari «estiga on estiga i independentment dels recursos del centre puga determinar davant de quina classe de pacient està i poder prendre decisions sobre el seu tractament».

 

Ho explica l’investigador principal del projecte, Iván Núñez, en un comunicat de la Fundació Interhospitalària per a la Investigació Cardiovascular (FIC) i la Fundació Institut per a la Millora de l’Assistència Sanitària (IMAS), que han col·laborat en el projecte.

 

S’han analitzat més de 1.000 pacients

Els investigadors van analitzar un total de 1.021 pacients donats d’alta per coronavirus de 23 hospitals en quatre països entre el 8 de febrer i l’1 d’abril d’enguany, però «a causa de l’heterogeneïtat» entre països respecte a les característiques clíniques dels pacients, només es van considerar els d’Itàlia i Espanya, assenyala la nota.

 

L‘edat mitjana dels seleccionats va ser de 70 anys i un poc més de la mitat, el 59,6%, era home. Els símptomes més comuns en l’ingrés van ser la febre (78,2%), la tos i dispnea (més del 50% dels casos del que el 38% tenia baixa saturació d’oxigen).

 

La investigació va identificar l’edat avançada, la hipertensió, l’obesitat, la insuficiència renal, la immunosupressió, una saturació d’oxigen per davall del 92% i l’elevació de la proteïna CReactiva com els factors de risc de mortalitat més rellevants.

 

En els casos de pacients menors de 70 anys, l’obesitat i la immunosupressió tenen un risc més pronunciat, mentres que la hipertensió estava associada a major mortalitat en aquells que superaven esta edat. Segons Núñez, qui també és cardiòleg del Clínic, això pot ser pel fet que l’«envelliment reduïx la capacitat de respondre a l’estrés agut i, per tant, protegix de les influències negatives dels nostres sistemes immunitari i adaptatiu».

Últimes notícies

Detinguts huit menors per l’agressió a un jove a l’eixida d’una discoteca a Alacant

Huit menors, de 14 a 16 anys, han sigut detinguts per la seua presumpta implicació en l'agressió a un jove de 16 anys fora d'una discoteca de la Platja de Sant Joan. El cas ha sigut remés a la Fiscalia de Menors per a decidir les mesures a adoptar.

L’Horta Sud convida als voluntaris de la dana a tornar com a turistes

L'Horta Sud llança en Fitur 2026 la campanya 'Torna a l'Horta Sud' perquè els qui van ajudar després de la dana tornen com a turistes, redescobrisquen la zona i donen suport a l'economia local.

La Generalitat recupera 50 quilòmetres de camins forestals a Xert després de la dana

La Generalitat ha reparat 50 km de camins i pistes forestals a Xert amb 1,1 milions després de la dana. L'actuació s'integra en un pla de 93 milions per a recuperar 2.755 km i reforçar la prevenció d'incendis.

Acaba l’alerta groga per fenòmens costaners a Alacant i seguix l’avís per vent

Emergències ha decretat la fi de l'alerta groga per fenòmens costaners en tota la costa d'Alacant, però manté els avisos per vent. L'avís continua actiu a l'interior nord de Castelló, interior sud de València i en tota la província d'Alacant.

Bombers contenen la propagació d’un incendi al costat d’una nau en el polígon de Carrús

El foc declarat en l'exterior d'una nau del polígon de Carrús afecta a apilaments de cartó, plàstic i restes de desballestament. No hi ha ferits i es preveuen diverses hores de treball.

Diversos detinguts per la mort d’un home a Benifaió després d’un incendi simulat

Diverses persones han sigut detingudes com a presumptes responsables de l'assassinat d'un home a Benifaió i de simular un incendi per a encobrir-lo. La investigació seguix sota secret judicial i l'autòpsia va descartar que la mort es deguera al foc.

La Universitat d’Alacant incorpora l’arxiu familiar Gallego Picazo sobre la Guerra Civil

La Universitat d'Alacant ha rebut l'arxiu de la família Gallego Picazo, amb cartes de l'Ebre i documents sobre repressió i postguerra. Després de la seua digitalització, podrà consultar-se en la web de l'Arxiu de la Democràcia.

Els bombers han realitzat 12 intervencions pel vent a Alacant i es decreten tancaments preventius

El vent ha provocat 12 actuacions dels bombers des de les 7.50 hores i ha motivat tancaments de parcs, jardins i del Castell de Santa Bàrbara. Les autoritats mantenen l'alerta groga i demanen precaució en zones arbrades i costaneres.