Creen una calculadora que mesura el risc de mortalitat de pacients amb coronavirus

 

Investigadors liderats per l’Hospital Clínic Sant Carles de Madrid han creat una eina que calcula el risc de morir que tenen els pacients amb coronavirus en una escala de l’1 al 4 tenint en compte una sèrie de variables.

 

Els investigadors van establir per al treball diferents factors associats a la mortalitat a partir dels que han creat la calculadora electrònica amb l’objectiu que qualsevol sanitari «estiga on estiga i independentment dels recursos del centre puga determinar davant de quina classe de pacient està i poder prendre decisions sobre el seu tractament».

 

Ho explica l’investigador principal del projecte, Iván Núñez, en un comunicat de la Fundació Interhospitalària per a la Investigació Cardiovascular (FIC) i la Fundació Institut per a la Millora de l’Assistència Sanitària (IMAS), que han col·laborat en el projecte.

 

S’han analitzat més de 1.000 pacients

Els investigadors van analitzar un total de 1.021 pacients donats d’alta per coronavirus de 23 hospitals en quatre països entre el 8 de febrer i l’1 d’abril d’enguany, però «a causa de l’heterogeneïtat» entre països respecte a les característiques clíniques dels pacients, només es van considerar els d’Itàlia i Espanya, assenyala la nota.

 

L‘edat mitjana dels seleccionats va ser de 70 anys i un poc més de la mitat, el 59,6%, era home. Els símptomes més comuns en l’ingrés van ser la febre (78,2%), la tos i dispnea (més del 50% dels casos del que el 38% tenia baixa saturació d’oxigen).

 

La investigació va identificar l’edat avançada, la hipertensió, l’obesitat, la insuficiència renal, la immunosupressió, una saturació d’oxigen per davall del 92% i l’elevació de la proteïna CReactiva com els factors de risc de mortalitat més rellevants.

 

En els casos de pacients menors de 70 anys, l’obesitat i la immunosupressió tenen un risc més pronunciat, mentres que la hipertensió estava associada a major mortalitat en aquells que superaven esta edat. Segons Núñez, qui també és cardiòleg del Clínic, això pot ser pel fet que l’«envelliment reduïx la capacitat de respondre a l’estrés agut i, per tant, protegix de les influències negatives dels nostres sistemes immunitari i adaptatiu».

Últimes notícies

Metrovalencia guanya usuaris en juliol mentre el TRAM d’Alacant retrocedix

Metrovalencia ha transportat 6,6 milions de persones en juliol, un 6,22 % més que en 2025, mentres que el TRAM d’Alacant ha baixat fins a 1,7 milions, un 2,48 % menys. El TRAM de Castelló ha crescut un 9,63 % fins als 242.180 viatgers.

Riazor celebra el retorn del Dépor a Primera en l’estrena d’Anselmi amb l’Elche

El Deportivo torna a Primera huit anys després davant un Elche que inicia el projecte de Martín Anselmi, encara amb la plantilla per tancar.

El Levante inscriu Ryan, Mandi i Tunde per a debutar hui en Lliga davant l’Espanyol

El Levante ha aconseguit inscriure a temps Matt Ryan, Aïssa Mandi i Kareem Tunde per a poder jugar esta vesprada al camp de l’Espanyol en l’estrena de Lliga, amb només 15 jugadors del primer equip disponibles.

Els Centres Dona atenen més de 7.000 víctimes en mig any i creixen un 18%

La Xarxa de Centres Dona de la Generalitat ha atés 7.093 dones en el primer semestre de 2026, quasi 1.100 més que un any abans, amb un augment de recursos, professionals i nous centres especialitzats.

Anselmi afronta el debut de LALIGA amb il·lusió i moltes ganes de competir

L’entrenador de l’Elche, Martín Anselmi, assegura que l’equip arriba al debut a LALIGA davant el Deportivo de La Coruña amb il·lusió, entusiasme i voluntat de competir després d’una llarga pretemporada.

El Valencia Basket arranca la pretemporada de Xavi Albert condicionat per les seleccions

El Valencia Basket, vigent campió de la Liga Endesa, inicia esta setmana la pretemporada del nou projecte de Xavi Albert, marcat per moltes novetats en la plantilla i per les absències dels internacionals per les finestres FIBA.

Gran revolució en l’onze del València en l’estrena de Lliga

El València afrontarà el debut de Lliga contra el Celta amb entre cinc i huit canvis respecte a l’estrena de la passada temporada, inclòs un nou sistema tàctic.

El Museu Faller completa la col·lecció infantil amb el ninot indultat de 1969

El Museu Faller de València ha localitzat el ninot infantil indultat de 1969, 'Tot és cant', desaparegut des dels anys 90, i ha iniciat el procés per a restaurar-lo i exposar-lo de nou.