Creen una calculadora que mesura el risc de mortalitat de pacients amb coronavirus

 

Investigadors liderats per l’Hospital Clínic Sant Carles de Madrid han creat una eina que calcula el risc de morir que tenen els pacients amb coronavirus en una escala de l’1 al 4 tenint en compte una sèrie de variables.

 

Els investigadors van establir per al treball diferents factors associats a la mortalitat a partir dels que han creat la calculadora electrònica amb l’objectiu que qualsevol sanitari «estiga on estiga i independentment dels recursos del centre puga determinar davant de quina classe de pacient està i poder prendre decisions sobre el seu tractament».

 

Ho explica l’investigador principal del projecte, Iván Núñez, en un comunicat de la Fundació Interhospitalària per a la Investigació Cardiovascular (FIC) i la Fundació Institut per a la Millora de l’Assistència Sanitària (IMAS), que han col·laborat en el projecte.

 

S’han analitzat més de 1.000 pacients

Els investigadors van analitzar un total de 1.021 pacients donats d’alta per coronavirus de 23 hospitals en quatre països entre el 8 de febrer i l’1 d’abril d’enguany, però «a causa de l’heterogeneïtat» entre països respecte a les característiques clíniques dels pacients, només es van considerar els d’Itàlia i Espanya, assenyala la nota.

 

L‘edat mitjana dels seleccionats va ser de 70 anys i un poc més de la mitat, el 59,6%, era home. Els símptomes més comuns en l’ingrés van ser la febre (78,2%), la tos i dispnea (més del 50% dels casos del que el 38% tenia baixa saturació d’oxigen).

 

La investigació va identificar l’edat avançada, la hipertensió, l’obesitat, la insuficiència renal, la immunosupressió, una saturació d’oxigen per davall del 92% i l’elevació de la proteïna CReactiva com els factors de risc de mortalitat més rellevants.

 

En els casos de pacients menors de 70 anys, l’obesitat i la immunosupressió tenen un risc més pronunciat, mentres que la hipertensió estava associada a major mortalitat en aquells que superaven esta edat. Segons Núñez, qui també és cardiòleg del Clínic, això pot ser pel fet que l’«envelliment reduïx la capacitat de respondre a l’estrés agut i, per tant, protegix de les influències negatives dels nostres sistemes immunitari i adaptatiu».

Últimes notícies

Mor un treballador de l’Arenal Sound de Borriana durant l’última jornada del festival

Un treballador de l’Arenal Sound de Borriana ha mort este diumenge, últim dia del festival, després de ser traslladat a l’Hospital de la Plana, presumptament per causes naturals.

Entrenament sorpresa de Carlos Alcaraz a Alacant abans de tornar al circuit

Carlos Alcaraz ha reaparegut amb un entrenament sorpresa en el complex Arena de la Platja de Sant Joan d’Alacant per a preparar el seu retorn a la competició en el Masters 1.000 de Cincinnati, després de quasi quatre mesos lesionat al canell dret.

Gulácsi reforça la porteria del Villarreal amb un fitxatge de dos anys

El Villarreal ha incorporat el porter hongarés Péter Gulácsi, de 36 anys, procedent del Red Bull Leipzig, amb un contracte de dos temporades.

Les màximes baixen dels 40 graus i Alcoi registra 37,9 com a valor més alt

Les temperatures han baixat este dilluns dels 40 graus a la Comunitat Valenciana i el valor més alt s’ha registrat a Alcoi, amb 37,9 graus, segons Aemet. Les capitals de província han quedat per davall dels 33 graus.

Armoni Brooks arriba cedit al Valencia Basket per a la temporada 2026-27

El Valencia Basket ha incorporat l’escorta nord-americà Armoni Brooks cedit des del LDLC ASVEL Villeurbanne per a la temporada 2026-27, després de destacar a l’EuroLeague amb l’Armani Olimpia Milan. El jugador, de 28 anys i amb experiència a la NBA i a la G League, arriba com a especialista en el tir exterior.

Un cotxe es calfa en ple carrer de Novelda i els ocupants en ixen il·lesos

Un cotxe ha quedat calfat este dilluns en plena via urbana a Novelda, però els ocupants han pogut eixir-ne il·lesos. Bombers i Policia Local han intervingut per controlar el foc i evitar danys majors.

Les persones amb ELA en dependència extrema cobren fins a 9.850 € al mes sense llista d’espera

La Generalitat ha reconegut el grau màxim de dependència a 102 persones amb ELA fins a juliol de 2026, amb prestacions de fins a 9.850 euros mensuals i sense llistes d’espera per al Grado III+ a la Comunitat Valenciana.

El PP retreu al PSPV l’augment de 16.000 milions del deute valencià

La portaveu d'Economia del PP en Les Corts, Mari Carmen Contelles, acusa el PSPV d'haver augmentat en quasi 16.000 milions el deute de la Generalitat durant els governs del Botànic i li nega autoritat per a donar lliçons de gestió econòmica. També reclama una reforma estable del sistema de finançament acordada en el Consell de Política Fiscal i Financera.
FILMOTECA D'ESTIU