10.1 C
València
Dijous, 15 gener, 2026

Huit detinguts per defraudar l’IVA en la compravenda de cotxes usats

La Guàrdia Civil i l'Agència Tributària, en el marc de l'operació DROSIPAN-TERME, han desarticulat una organització delictiva que utilitzava un entramat de societats instrumentals fictícies situades a Portugal per introduir vehicles a Espanya procedents d'Alemanya.

Una vegada al nostre país, la trama venia els vehicles mitjançant societats distribuïdores sense el corresponent pagament d'impostos. Amb esta mecànica, l'organització hauria introduït vehicles per valor de 35,3 milions d'euros entre 2017 i 2021, defraudant 7,3 milions d'euros de quotes d'IVA.

En el marc de l'operació s'ha detingut huit persones, entre ells el cap de l'organització, així com altres responsables i organitzadors de la trama, còmplices i beneficiaris del frau.

De la mateixa manera, s'han efectuat sis registres domiciliaris a les localitats d'Albacete, Bellreguard, Vilagarcía de Arousa i Almeria, que han permès la confiscació de 15 vehicles valorats en un milió i mig d'euros i d'abundant documentació en paper i informàtica sobre les operacions fraudulentes detectades i l'anàlisi permetrà afegir elements de prova als ja obtinguts en la investigació judicial fins al moment.

Al seu torn, s'han adoptat mesures cautelars amb el bloqueig de comptes bancaris de les empreses implicades en la trama de frau.

 

L'origen de la investigació

 

La investigació, es va iniciar arran d'una denúncia presentada per la Dependència Regional d'Inspecció de l'Agència Tributària a Castella-la Manxa després d'un procediment d'investigació previ que havia desenvolupat sobre les societats implicades en la trama.

Gràcies a les actuacions realitzades pels investigadors, es va detectar una sèrie de matriculacions que resultaven sospitoses.

 

Metodologia del frau "Truites introductores"

 

El frau utilitzat per la trama arrancava amb una sèrie de societats fictícies espanyoles, conegudes com 'Truites introductores'. Estes societats simulaven la compra directa a proveïdors europeus de vehicles usats que ja estaven matriculats al país d'origen. Al tractar-se d'adquisicions intracomunitàries de béns en règim general d'IVA, les societats espanyoles obtenien els vehicles exempts d'IVA.

Posteriorment, estes 'truites introductores' venien els vehicles a distribuïdores espanyoles de la mateixa trama, però no ingressaven l'IVA a la Hisenda pública que sí correspon al tractar-se ja d'una operació interior. En canvi, l'impost figurava en les factures de venda a les distribuïdores, que sí es deduïen l'IVA no ingressat per les 'truites'.

Amb este funcionament, l'organització podia vendre els vehicles a les distribuïdores a un preu molt inferior, gràcies a el marge que atorgava el frau previ de l'IVA. Per dificultar la seua detecció, la trama anava substituint periòdicament les empreses que generaven el frau per altres noves.

Al temps, i sota l'aparença d'entitats independents, els directors de les distribuïdores realment controlaven les 'truites', que simplement canalitzaven formalment les adquisicions de vehicles usats als proveïdors de la Unió Europea.

D'acord amb les investigacions, alguns clients de les empreses distribuïdores eren plenament conscients el frau i actuaven en plena connivència i coordinació, encarregant la compra de vehicles formalment a través de la trama per beneficiar-se del 'Rentat de l'IVA'.

Una vegada encarregada l'adquisició, s'anava tramitant la matriculació de el vehicle usat a Espanya davant la corresponent Prefectura Provincial de Trànsit, previ pas per la Inspecció Tècnica de Vehicles, aportant la documentació de la transacció simulada per justificar la titularitat del matriculador. De vegades, fins i tot, la trama alterava la documentació per intentar evitar controls sobre la matriculació.

 

Interposició de societats fictícies estrangeres i testaferros

 

Com a manera de reforçar l'ocultació de el frau, la trama comptava també amb una 'capa' de societats fictícies estrangeres (Anomenades 'truites remotes'). La funció d'estees societats dins de l'esquema fraudulent consistia a modificar el règim aplicable d'IVA.

Estes 'truites remotes', que igualment controlaven els directors de les distribuïdores, rebien factures en règim ordinari d'IVA per entregues intracomunitàries de béns exemptes. A continuació, canviaven indegudament el règim de tributació, emetent factures a les distribuïdores espanyoles de la trama d'acord amb el Règim Especial de Béns Usats (REBU), el que resulta incompatible legalment i permetia ia mantenir en tota la cadena de distribució a clients este règim especial que implica una tributació per IVA molt més baixa que en el règim general.

Els investigadors van arribar a detectar una fórmula addicional d'ocultació mitjançant la interposició de persones físiques amb clar perfil de testaferros. Estes persones, que en ocasions són difícilment localitzables i incomplidors de les seues obligacions fiscals, jugaven un paper similar a el de les 'truites remotes'.

Últimes notícies

Chimy Ávila firma la remuntada del Betis davant l’Elx i ho fica en quarts (2-1)

El Betis va avançar a quarts de la Copa del Rei després de remuntar a l'Elx en La Cartoixa. Chimy Ávila va anotar dos gols en la segona part per a voltejar el 0-1.

Betis i Elx arriben al descans 0-0 en un dol igualat

Betis i Elx empaten 0-0 al descans en La Cartoixa, en els octaus de la Copa del Rei a partit únic. Primera mitat parella i sense ocasions clares.

Jutgessa decreta el sobreseïment provisional de la causa contra un comandament de la Policia Local d’Alacant per violència de gènere

La jutgessa de la Secció de Violència sobre la Dona en funcions de guàrdia ha acordat el sobreseïment provisional de la causa contra un intendent de la Policia Local d'Alacant. El comandament ha quedat en llibertat sense mesures cautelars i la mesura sol·licitada per la denunciant ha sigut denegada al no apreciar-se indicis suficients.

Detonen un artefacte trobat a 500 metres de la costa de Dénia

L'Armada ha detonat un artefacte localitzat a uns 500 metres de la costa de Dénia, entre les platges del Raset i Els Albarenes. La zona s'ha reobert sobre les 15.30 després de l'operatiu.

Els reis elogien la recuperació de fotos familiars danyades per la dana en la UPV

Els reis han visitat la UPV per a conéixer el projecte que rescata i restituïx milers de fotos familiars danyades per la dana. Han destacat el seu valor científic i emocional.

Quelone, la tortuga babaua, ha sigut alliberada a Santa Pola després de dos mesos de recuperació

Quelone, una tortuga babaua (Caretta caretta), ha sigut retornada a la mar a la platja del Varadero després de dos mesos de cures en el Aquarium del Museu de la Mar. La solta ha reunit tècnics i escolars i ha servit per a reforçar l'educació ambiental.

La Generalitat denuncia una convocatòria falsa d’ajudes per la dana

La Generalitat ha alertat d'un document amb capçalera oficial que circula per WhatsApp i promet ajudes per la dana. Ha anunciat investigació i accions judicials.

El secretari de Presidència va avisar a Mazón a les 19.25: ‘Hi haurà un ou d’afectats’

Cayetano García va informar a Carlos Mazón a les 19.25 de la DANA que hi hauria 'un ou d'afectats' i que ja tenia llest un decret d'ajudes. Els missatges consten en una acta notarial remesa a la jutgessa que investiga la gestió de la catàstrofe del 29 d'octubre de 2024.