Desarticulada una xarxa que distribuïa gasoil modificat per tota Espanya

 

La Guàrdia Civil i l’Agència Tributària han completat una extensa investigació, sota el nom d’operació Casinos-Brulajo, desenvolupada durant més d’un any que ha permés desarticular una complexa organització de frau fiscal en el sector dels hidrocarburs amb capacitat per a la distribució de gasoil modificat per tot el territori nacional.

De moment han sigut detingudes 22 persones de nacionalitats espanyola, polonesa, ucraïnesa, georgiana i algeriana. De la mateixa manera ha sigut objecte de la investigació altres 200 persones, físiques i jurídiques, a Espanya i en diversos països europeus per presumpte delicte fiscal, de blanqueig de capitals i de pertinença a organització criminal.

La trama comptava amb una completa cadena de distribució, que incloïa l’aprovisionament des d’Europa de l’Est, l’emmagatzematge a Espanya, les empreses de transport i la xarxa de distribució final al consumidor.

Dirigida des de països d’Europa de l’Est i amb responsables al llarg de tota la costa mediterrània, l’organització s’estructurava en cèl·lules independents perquè unes pogueren continuar funcionant si unes altres eren detectades.

Durant la fase d’explotació de l’operació, desplegada la setmana passada, s’han registrat quatre ‘gasocentres’, tres són a València, concretament en les localitats de Xàtiva, Paterna i Silla i un altre a Múrcia, tots ells clandestins, quedant desarticulats després de l’operació.

Es va procedir a l’embargament de més de 130.000 litres de gasoil modificat, 1.800.000 euros en comptes bancaris nacionals i estrangeres, 45.000 en efectiu, 14 camions per a la distribució, tres vehicles d’alta gamma, 19 terminals mòbils, 12 ordinadors i deu immobles.

 

Organització amb testaferros i societats instrumentals

 

La investigació va tindre els seus orígens en actuacions dutes a terme per l’Oficina Nacional d’Inspecció i Investigació de Duanes i l’Equip d’Investigació de la Dependència Regional de Duanes i Impostos Especials de l’Agència Tributària a València.

A partir d’eixe moment, el Jutjat d’Instrucció número 9 de València passa a dirigir la investigació policial amb l’obertura de diligències prèvies, després de la denúncia presentada per la Fiscalia Provincial de Delictes Econòmics de València, amb l’auxili de l’Agència Tributària i la participació com a policia judicial tant de Vigilància Duanera de l’Agència Tributària, com de Guàrdia Civil.

Els investigadors van detectar que l’organització criminal adquiria en diversos països de la Unió Europea hidrocarburs per a l’automoció modificats en la seua composició tècnica per a evitar els controls fiscals comunitaris, i els venia finalment en les estacions de servei conegudes com de ‘marca blanca’ o ‘low cost’.

En total s’han localitzat més de 30 d’estes gasolineres distribuïdes per la província de València que es proveïen d’esta organització.

El benefici fiscal d’esta activitat era doble: d’una banda, l’impagament de l’Impost Especial d’Hidrocarburs, gràcies a l’adulteració del producte; per un altre, la falta d’ingrés a la Hisenda pública de l’IVA que repercutien als seus clients.

Tot això es realitzava a través d’una estructura empresarial que incloïa gran nombre de societats instrumentals i de testaferros.

La xarxa disposava, a més, de diferents centres d’emmagatzematge i distribució per a tota Espanya. La investigació ha permés identificar deu ‘gasocentres’ clandestins que distribuïen el producte per tota la geografia espanyola.

A més del mal causat pel frau fiscal, estimat en 50 milions d’euros, l’actuació de la trama ocasionava un perjudici per a la lliure competència i un frau al consumidor final.

Els preus de venda del producte eren sensiblement inferiors al preu de mercat, dificultant enormement la competència d’altres estacions de servei que ja per si mateix s’estaven veient afectades per la caiguda d’activitat derivada de la pandèmia.

 

Un producte nociu per als motors

 

Quant al frau al consum, per la seua composició este hidrocarbur escapava als controls comunitaris abans de la seua arribada a Espanya i, per tant, mancava de garanties de qualitat, per la qual cosa el seu ús continuat en vehicles podria arribar a produir danys importants en els motors.

L’hidrocarbur modificat que la xarxa introduïa procedent de països de l’Est incomplia la normativa tributària i industrial espanyola.

Este hidrocarbur modificat es rebia inicialment en les instal·lacions de l’organització, i des d’allí era distribuït a estacions de servei no abanderades mitjançant transportistes d’hidrocarburs nacionals, precisament per a separar -i amb això ocultar- la relació entre els camions estrangers que portaven el producte fins a Espanya i les estacions de servei ‘low cost’ que ho venien al consumidor final.

Per este mateix motiu, l’organització tenia establida una extensa xarxa d’empreses pantalla i centres de distribució per a ocultar l’origen il·lícit del producte.

En el desplegament operatiu de la setmana passada han participat agents de la Guàrdia Civil a la Comunitat Valenciana i 80 funcionaris de l’Agència Tributària, incloent-hi personal del Servei de Vigilància Duanera de l’Agència Tributària, del Grup de Delictes contra el Patrimoni de la UOPJ de la Guàrdia Civil, Inspectors i Tècnics d’Hisenda de l’Equip d’Investigació de la Dependència Regional de Duanes i Impostos Especials de l’AEAT a València, Patrulles del servei de Fiscal i Davanteres i de Seguretat Ciutadana de la Guàrdia Civil a més d’Unitats de Suport Informàtic de la pròpia AEAT.

També ha sigut essencial la col·laboració desplegada per Eurojust en l’execució de diversos embargaments de comptes bancaris a l’estranger.

L’operació continua oberta i no es descarten noves actuacions operatives després de l’anàlisi de la documentació i arxius informàtics intervinguts.

Últimes notícies

Ordenen l’evacuació de Gàtova per l’avanç de l’incendi de Sogorb

La Generalitat ha ordenat l’evacuació de Gàtova per l’avanç de l’incendi de Sogorb i indica que la població isca per la CV-25 cap a Bétera i Olocau.

Aemet activa avís groc per pluges i tronades al litoral de Castelló dissabte

Aemet ha activat per a dissabte l’avís groc al litoral de Castelló per pluges intenses de fins a 30 l/m2 en una hora i tronades amb possible granís i ratxes molt fortes de vent.

Pobles de la Ribera comencen a quantificar els danys de les fortes tronades

Diversos municipis de l’interior i la costa de València, sobretot a la Ribera, han començat a valorar els danys per les fortes tronades de dijous, amb ratxes de vent de fins a 146 km/h i greus afectacions materials.

Rescatats amb helicòpter dos joves senderistes deshidratats a la serra d’Orihuela

Dos joves senderistes amb símptomes d’esgotament i deshidratació han sigut rescatats amb helicòpter a la serra d’Orihuela, a Alacant. L’operatiu del Consorci Provincial de Bombers els ha evacuat fins al parc de San Vicente.

El vent de més de 140 km/h i la pedra castiguen el caqui a la Ribera

Les fortes ratxes de vent i la pedra de les últimes tempestes han danyat especialment el caqui a la Ribera, segons La Unió de Llauradors i Ramaders, que encara avalua l’abast de les pèrdues.

Confinament a Gàtova pel fum de l’incendi forestal de Sogorb

Emergències ha ordenat el confinament de Gàtova per l’avanç del fum de l’incendi forestal de Sogorb, que ha cremat 133 hectàrees i continua actiu amb diversos fronts.

La UME s’incorpora a l’extinció de l’incendi de Segorbe i s’eleva l’alerta a nivell 2

Emergències ha activat la situació 2 del Pla Especial d’Incendis Forestals per l’incendi de Segorbe i ha demanat reforços a la UME davant el risc per a població i entorn natural.

Les obres al voltant del Martínez Valero avancen amb l’objectiu d’acabar abans de final d’any

Les obres de reurbanització de l’entorn del Martínez Valero, amb 3,2 milions d’inversió, avancen a bon ritme i l’ajuntament preveu finalitzar-les abans de final d’any.