Desarticulada una xarxa que distribuïa gasoil modificat per tota Espanya

 

La Guàrdia Civil i l’Agència Tributària han completat una extensa investigació, sota el nom d’operació Casinos-Brulajo, desenvolupada durant més d’un any que ha permés desarticular una complexa organització de frau fiscal en el sector dels hidrocarburs amb capacitat per a la distribució de gasoil modificat per tot el territori nacional.

De moment han sigut detingudes 22 persones de nacionalitats espanyola, polonesa, ucraïnesa, georgiana i algeriana. De la mateixa manera ha sigut objecte de la investigació altres 200 persones, físiques i jurídiques, a Espanya i en diversos països europeus per presumpte delicte fiscal, de blanqueig de capitals i de pertinença a organització criminal.

La trama comptava amb una completa cadena de distribució, que incloïa l’aprovisionament des d’Europa de l’Est, l’emmagatzematge a Espanya, les empreses de transport i la xarxa de distribució final al consumidor.

Dirigida des de països d’Europa de l’Est i amb responsables al llarg de tota la costa mediterrània, l’organització s’estructurava en cèl·lules independents perquè unes pogueren continuar funcionant si unes altres eren detectades.

Durant la fase d’explotació de l’operació, desplegada la setmana passada, s’han registrat quatre ‘gasocentres’, tres són a València, concretament en les localitats de Xàtiva, Paterna i Silla i un altre a Múrcia, tots ells clandestins, quedant desarticulats després de l’operació.

Es va procedir a l’embargament de més de 130.000 litres de gasoil modificat, 1.800.000 euros en comptes bancaris nacionals i estrangeres, 45.000 en efectiu, 14 camions per a la distribució, tres vehicles d’alta gamma, 19 terminals mòbils, 12 ordinadors i deu immobles.

 

Organització amb testaferros i societats instrumentals

 

La investigació va tindre els seus orígens en actuacions dutes a terme per l’Oficina Nacional d’Inspecció i Investigació de Duanes i l’Equip d’Investigació de la Dependència Regional de Duanes i Impostos Especials de l’Agència Tributària a València.

A partir d’eixe moment, el Jutjat d’Instrucció número 9 de València passa a dirigir la investigació policial amb l’obertura de diligències prèvies, després de la denúncia presentada per la Fiscalia Provincial de Delictes Econòmics de València, amb l’auxili de l’Agència Tributària i la participació com a policia judicial tant de Vigilància Duanera de l’Agència Tributària, com de Guàrdia Civil.

Els investigadors van detectar que l’organització criminal adquiria en diversos països de la Unió Europea hidrocarburs per a l’automoció modificats en la seua composició tècnica per a evitar els controls fiscals comunitaris, i els venia finalment en les estacions de servei conegudes com de ‘marca blanca’ o ‘low cost’.

En total s’han localitzat més de 30 d’estes gasolineres distribuïdes per la província de València que es proveïen d’esta organització.

El benefici fiscal d’esta activitat era doble: d’una banda, l’impagament de l’Impost Especial d’Hidrocarburs, gràcies a l’adulteració del producte; per un altre, la falta d’ingrés a la Hisenda pública de l’IVA que repercutien als seus clients.

Tot això es realitzava a través d’una estructura empresarial que incloïa gran nombre de societats instrumentals i de testaferros.

La xarxa disposava, a més, de diferents centres d’emmagatzematge i distribució per a tota Espanya. La investigació ha permés identificar deu ‘gasocentres’ clandestins que distribuïen el producte per tota la geografia espanyola.

A més del mal causat pel frau fiscal, estimat en 50 milions d’euros, l’actuació de la trama ocasionava un perjudici per a la lliure competència i un frau al consumidor final.

Els preus de venda del producte eren sensiblement inferiors al preu de mercat, dificultant enormement la competència d’altres estacions de servei que ja per si mateix s’estaven veient afectades per la caiguda d’activitat derivada de la pandèmia.

 

Un producte nociu per als motors

 

Quant al frau al consum, per la seua composició este hidrocarbur escapava als controls comunitaris abans de la seua arribada a Espanya i, per tant, mancava de garanties de qualitat, per la qual cosa el seu ús continuat en vehicles podria arribar a produir danys importants en els motors.

L’hidrocarbur modificat que la xarxa introduïa procedent de països de l’Est incomplia la normativa tributària i industrial espanyola.

Este hidrocarbur modificat es rebia inicialment en les instal·lacions de l’organització, i des d’allí era distribuït a estacions de servei no abanderades mitjançant transportistes d’hidrocarburs nacionals, precisament per a separar -i amb això ocultar- la relació entre els camions estrangers que portaven el producte fins a Espanya i les estacions de servei ‘low cost’ que ho venien al consumidor final.

Per este mateix motiu, l’organització tenia establida una extensa xarxa d’empreses pantalla i centres de distribució per a ocultar l’origen il·lícit del producte.

En el desplegament operatiu de la setmana passada han participat agents de la Guàrdia Civil a la Comunitat Valenciana i 80 funcionaris de l’Agència Tributària, incloent-hi personal del Servei de Vigilància Duanera de l’Agència Tributària, del Grup de Delictes contra el Patrimoni de la UOPJ de la Guàrdia Civil, Inspectors i Tècnics d’Hisenda de l’Equip d’Investigació de la Dependència Regional de Duanes i Impostos Especials de l’AEAT a València, Patrulles del servei de Fiscal i Davanteres i de Seguretat Ciutadana de la Guàrdia Civil a més d’Unitats de Suport Informàtic de la pròpia AEAT.

També ha sigut essencial la col·laboració desplegada per Eurojust en l’execució de diversos embargaments de comptes bancaris a l’estranger.

L’operació continua oberta i no es descarten noves actuacions operatives després de l’anàlisi de la documentació i arxius informàtics intervinguts.

Últimes notícies

València encapçala l’alça del lloguer entre les grans ciutats d’Espanya

Els nous contractes de lloguer a València han pujat un 4,5 % anual des de 2019, el ritme més alt entre les sis grans ciutats espanyoles, segons l’Informe Anual 2025 del Banco de España. Fins a quatre de cada deu famílies llogateres destinen més del 30 % de la seua renda al pagament del lloguer.

Més trens de Rodalia a Alacant per a les Fogueres amb 23.300 places extra

Renfe ha reforçat la Rodalia dAlacant amb 23.300 places addicionals i 40 trens especials, diürns i nocturns, entre el 20 i la matinada del 25 de juny per a facilitar els desplaçaments durant les Fogueres.

Els farmacèutics de València hauran de repetir les eleccions del Micof pel vot per correu

La Mesa Electoral del Col·legi de Farmacèutics de València ha anul·lat els comicis del 10 de maig i ha ordenat repetir la votació per irregularitats en el vot per correu denunciades per dues candidatures.

Les famílies afectades per l’incendi de Campanar tindran ajudes al lloguer fins a 2026

La Generalitat ha acordat ampliar a un tercer any, fins a finals de 2026, les ajudes al lloguer per a les persones propietàries que van perdre la seua vivenda habitual en l’incendi de Campanar. El nou decret preveu 550.000 euros addicionals i permetrà cobrir fins a dotze mensualitats més.

Cinema Jove obri la 41a edició amb la sàtira sueca ‘The Patron’ i una gala musical trilingüe

Cinema Jove inaugura este divendres la 41a edició amb una gala musical, participativa i trilingüe, seguida de l’estrena del thriller suec ‘The Patron’, una sàtira social sobre el món de l’art i les classes socials.

Dispositiu especial a València per la Nit de Sant Joan amb més de 300 agents i 65 sanitaris

València ha organitzat un ampli dispositiu per la Nit de Sant Joan amb més de 300 agents policials, 65 professionals sanitaris, punts violeta i un hospital de campanya a les platges del nord i del sud.

Estiu quasi ple als hotels valencians amb Benidorm fregant el ple tècnic

La Comunitat Valenciana ha encetat l estiu amb ocupacions hoteleres per damunt del 80 % de mitjana i Benidorm i València per damunt del 90 %, impulsades sobretot per la demanda internacional i les Hogueres de San Juan.

Picassent estrena el mural 50 de Dones de Ciència amb la neuropediatra Patricia Smeyers

El projecte Dones de Ciència arriba als 50 murals amb una obra al CEIP Sibil·la Mercer de Picassent dedicada a la neuropediatra valenciana Patricia Smeyers, especialista en epilèpsia infantil.