Desarticulada una xarxa que distribuïa gasoil modificat per tota Espanya

 

La Guàrdia Civil i l’Agència Tributària han completat una extensa investigació, sota el nom d’operació Casinos-Brulajo, desenvolupada durant més d’un any que ha permés desarticular una complexa organització de frau fiscal en el sector dels hidrocarburs amb capacitat per a la distribució de gasoil modificat per tot el territori nacional.

De moment han sigut detingudes 22 persones de nacionalitats espanyola, polonesa, ucraïnesa, georgiana i algeriana. De la mateixa manera ha sigut objecte de la investigació altres 200 persones, físiques i jurídiques, a Espanya i en diversos països europeus per presumpte delicte fiscal, de blanqueig de capitals i de pertinença a organització criminal.

La trama comptava amb una completa cadena de distribució, que incloïa l’aprovisionament des d’Europa de l’Est, l’emmagatzematge a Espanya, les empreses de transport i la xarxa de distribució final al consumidor.

Dirigida des de països d’Europa de l’Est i amb responsables al llarg de tota la costa mediterrània, l’organització s’estructurava en cèl·lules independents perquè unes pogueren continuar funcionant si unes altres eren detectades.

Durant la fase d’explotació de l’operació, desplegada la setmana passada, s’han registrat quatre ‘gasocentres’, tres són a València, concretament en les localitats de Xàtiva, Paterna i Silla i un altre a Múrcia, tots ells clandestins, quedant desarticulats després de l’operació.

Es va procedir a l’embargament de més de 130.000 litres de gasoil modificat, 1.800.000 euros en comptes bancaris nacionals i estrangeres, 45.000 en efectiu, 14 camions per a la distribució, tres vehicles d’alta gamma, 19 terminals mòbils, 12 ordinadors i deu immobles.

 

Organització amb testaferros i societats instrumentals

 

La investigació va tindre els seus orígens en actuacions dutes a terme per l’Oficina Nacional d’Inspecció i Investigació de Duanes i l’Equip d’Investigació de la Dependència Regional de Duanes i Impostos Especials de l’Agència Tributària a València.

A partir d’eixe moment, el Jutjat d’Instrucció número 9 de València passa a dirigir la investigació policial amb l’obertura de diligències prèvies, després de la denúncia presentada per la Fiscalia Provincial de Delictes Econòmics de València, amb l’auxili de l’Agència Tributària i la participació com a policia judicial tant de Vigilància Duanera de l’Agència Tributària, com de Guàrdia Civil.

Els investigadors van detectar que l’organització criminal adquiria en diversos països de la Unió Europea hidrocarburs per a l’automoció modificats en la seua composició tècnica per a evitar els controls fiscals comunitaris, i els venia finalment en les estacions de servei conegudes com de ‘marca blanca’ o ‘low cost’.

En total s’han localitzat més de 30 d’estes gasolineres distribuïdes per la província de València que es proveïen d’esta organització.

El benefici fiscal d’esta activitat era doble: d’una banda, l’impagament de l’Impost Especial d’Hidrocarburs, gràcies a l’adulteració del producte; per un altre, la falta d’ingrés a la Hisenda pública de l’IVA que repercutien als seus clients.

Tot això es realitzava a través d’una estructura empresarial que incloïa gran nombre de societats instrumentals i de testaferros.

La xarxa disposava, a més, de diferents centres d’emmagatzematge i distribució per a tota Espanya. La investigació ha permés identificar deu ‘gasocentres’ clandestins que distribuïen el producte per tota la geografia espanyola.

A més del mal causat pel frau fiscal, estimat en 50 milions d’euros, l’actuació de la trama ocasionava un perjudici per a la lliure competència i un frau al consumidor final.

Els preus de venda del producte eren sensiblement inferiors al preu de mercat, dificultant enormement la competència d’altres estacions de servei que ja per si mateix s’estaven veient afectades per la caiguda d’activitat derivada de la pandèmia.

 

Un producte nociu per als motors

 

Quant al frau al consum, per la seua composició este hidrocarbur escapava als controls comunitaris abans de la seua arribada a Espanya i, per tant, mancava de garanties de qualitat, per la qual cosa el seu ús continuat en vehicles podria arribar a produir danys importants en els motors.

L’hidrocarbur modificat que la xarxa introduïa procedent de països de l’Est incomplia la normativa tributària i industrial espanyola.

Este hidrocarbur modificat es rebia inicialment en les instal·lacions de l’organització, i des d’allí era distribuït a estacions de servei no abanderades mitjançant transportistes d’hidrocarburs nacionals, precisament per a separar -i amb això ocultar- la relació entre els camions estrangers que portaven el producte fins a Espanya i les estacions de servei ‘low cost’ que ho venien al consumidor final.

Per este mateix motiu, l’organització tenia establida una extensa xarxa d’empreses pantalla i centres de distribució per a ocultar l’origen il·lícit del producte.

En el desplegament operatiu de la setmana passada han participat agents de la Guàrdia Civil a la Comunitat Valenciana i 80 funcionaris de l’Agència Tributària, incloent-hi personal del Servei de Vigilància Duanera de l’Agència Tributària, del Grup de Delictes contra el Patrimoni de la UOPJ de la Guàrdia Civil, Inspectors i Tècnics d’Hisenda de l’Equip d’Investigació de la Dependència Regional de Duanes i Impostos Especials de l’AEAT a València, Patrulles del servei de Fiscal i Davanteres i de Seguretat Ciutadana de la Guàrdia Civil a més d’Unitats de Suport Informàtic de la pròpia AEAT.

També ha sigut essencial la col·laboració desplegada per Eurojust en l’execució de diversos embargaments de comptes bancaris a l’estranger.

L’operació continua oberta i no es descarten noves actuacions operatives després de l’anàlisi de la documentació i arxius informàtics intervinguts.

Últimes notícies

Rubén Burgos aparca el seu futur després de guanyar la Lliga Femenina: només pensa a celebrar

Rubén Burgos assegura després de conquistar la Lliga Femenina amb València Basket que no es planteja encara el seu futur i centra tota la seua atenció a celebrar el títol amb l'equip i el seu cos tècnic.

Rubén Burgos reivindica el treball del València Basket després del títol de Lliga Femenina

Rubén Burgos subratlla que la canastra final de Yvonne Anderson és fruit de mesos de perseverança, un projecte sostingut i la confiança interna després d'una temporada complicada.

Anderson decidix sobre la botzina la quarta Lliga Femenina consecutiva del València Basket

Una canastra final de Yvonne Anderson va donar al València Basket el seu quart títol seguit de la Lliga Femenina després de remuntar davant un Casademont Zaragoza que va dominar gran part del partit. El Roig Arena va viure una remuntada èpica culminada en l'última possessió.

Yvonne Anderson decidix la Lliga Femenina amb una canastra sobre la botzina

Yvonne Anderson remata una temporada molt dura per a València Basket amb una canastra sobre la botzina davant Casademont Zaragoza i descriu el final com a increïble i feliç.

Awa Fam s’acomiada del València Basket amb la Lliga abans de fer el salt a la WNBA

Awa Fam tanca la seua etapa al València Basket alçant la Lliga Femenina i es prepara per a iniciar la seua carrera en la WNBA amb Seattle Storm, amb la idea de tornar en el futur al club taronja.

Anderson decidix sobre la botzina la quarta lliga seguida del València Basket

Una canastra sobre la botzina de Yvonne Anderson va donar al València Basket el seu quart títol consecutiu de la Lliga Femenina després de remuntar davant un Casademont Zaragoza que va dominar quasi tot el partit. La vella guàrdia taronja, amb Leticia Romero i Queralt Casas, va liderar la reacció en un final decidit per xicotets detalls.

La Generalitat reobri el termini d’ajudes al lloguer per a famílies afectades per la dana de 2024

La Generalitat ha obert un nou termini fins al 30 de setembre per a demanar ajudes al lloguer destinades a famílies la vivenda de les quals va quedar inhabitable després de la dana d'octubre de 2024.

Pérez Llorca se suma a la romeria de Sant Pasqual Bailón en Orito, Festa d’Interés Turístic Provincial

Juanfran Pérez Llorca participa en la romeria de Sant Pasqual Bailón en Orito, a Monforte del Cid, una cita religiosa i popular declarada Festa d'Interés Turístic Provincial.