Desarticulada una xarxa que distribuïa gasoil modificat per tota Espanya

 

La Guàrdia Civil i l’Agència Tributària han completat una extensa investigació, sota el nom d’operació Casinos-Brulajo, desenvolupada durant més d’un any que ha permés desarticular una complexa organització de frau fiscal en el sector dels hidrocarburs amb capacitat per a la distribució de gasoil modificat per tot el territori nacional.

De moment han sigut detingudes 22 persones de nacionalitats espanyola, polonesa, ucraïnesa, georgiana i algeriana. De la mateixa manera ha sigut objecte de la investigació altres 200 persones, físiques i jurídiques, a Espanya i en diversos països europeus per presumpte delicte fiscal, de blanqueig de capitals i de pertinença a organització criminal.

La trama comptava amb una completa cadena de distribució, que incloïa l’aprovisionament des d’Europa de l’Est, l’emmagatzematge a Espanya, les empreses de transport i la xarxa de distribució final al consumidor.

Dirigida des de països d’Europa de l’Est i amb responsables al llarg de tota la costa mediterrània, l’organització s’estructurava en cèl·lules independents perquè unes pogueren continuar funcionant si unes altres eren detectades.

Durant la fase d’explotació de l’operació, desplegada la setmana passada, s’han registrat quatre ‘gasocentres’, tres són a València, concretament en les localitats de Xàtiva, Paterna i Silla i un altre a Múrcia, tots ells clandestins, quedant desarticulats després de l’operació.

Es va procedir a l’embargament de més de 130.000 litres de gasoil modificat, 1.800.000 euros en comptes bancaris nacionals i estrangeres, 45.000 en efectiu, 14 camions per a la distribució, tres vehicles d’alta gamma, 19 terminals mòbils, 12 ordinadors i deu immobles.

 

Organització amb testaferros i societats instrumentals

 

La investigació va tindre els seus orígens en actuacions dutes a terme per l’Oficina Nacional d’Inspecció i Investigació de Duanes i l’Equip d’Investigació de la Dependència Regional de Duanes i Impostos Especials de l’Agència Tributària a València.

A partir d’eixe moment, el Jutjat d’Instrucció número 9 de València passa a dirigir la investigació policial amb l’obertura de diligències prèvies, després de la denúncia presentada per la Fiscalia Provincial de Delictes Econòmics de València, amb l’auxili de l’Agència Tributària i la participació com a policia judicial tant de Vigilància Duanera de l’Agència Tributària, com de Guàrdia Civil.

Els investigadors van detectar que l’organització criminal adquiria en diversos països de la Unió Europea hidrocarburs per a l’automoció modificats en la seua composició tècnica per a evitar els controls fiscals comunitaris, i els venia finalment en les estacions de servei conegudes com de ‘marca blanca’ o ‘low cost’.

En total s’han localitzat més de 30 d’estes gasolineres distribuïdes per la província de València que es proveïen d’esta organització.

El benefici fiscal d’esta activitat era doble: d’una banda, l’impagament de l’Impost Especial d’Hidrocarburs, gràcies a l’adulteració del producte; per un altre, la falta d’ingrés a la Hisenda pública de l’IVA que repercutien als seus clients.

Tot això es realitzava a través d’una estructura empresarial que incloïa gran nombre de societats instrumentals i de testaferros.

La xarxa disposava, a més, de diferents centres d’emmagatzematge i distribució per a tota Espanya. La investigació ha permés identificar deu ‘gasocentres’ clandestins que distribuïen el producte per tota la geografia espanyola.

A més del mal causat pel frau fiscal, estimat en 50 milions d’euros, l’actuació de la trama ocasionava un perjudici per a la lliure competència i un frau al consumidor final.

Els preus de venda del producte eren sensiblement inferiors al preu de mercat, dificultant enormement la competència d’altres estacions de servei que ja per si mateix s’estaven veient afectades per la caiguda d’activitat derivada de la pandèmia.

 

Un producte nociu per als motors

 

Quant al frau al consum, per la seua composició este hidrocarbur escapava als controls comunitaris abans de la seua arribada a Espanya i, per tant, mancava de garanties de qualitat, per la qual cosa el seu ús continuat en vehicles podria arribar a produir danys importants en els motors.

L’hidrocarbur modificat que la xarxa introduïa procedent de països de l’Est incomplia la normativa tributària i industrial espanyola.

Este hidrocarbur modificat es rebia inicialment en les instal·lacions de l’organització, i des d’allí era distribuït a estacions de servei no abanderades mitjançant transportistes d’hidrocarburs nacionals, precisament per a separar -i amb això ocultar- la relació entre els camions estrangers que portaven el producte fins a Espanya i les estacions de servei ‘low cost’ que ho venien al consumidor final.

Per este mateix motiu, l’organització tenia establida una extensa xarxa d’empreses pantalla i centres de distribució per a ocultar l’origen il·lícit del producte.

En el desplegament operatiu de la setmana passada han participat agents de la Guàrdia Civil a la Comunitat Valenciana i 80 funcionaris de l’Agència Tributària, incloent-hi personal del Servei de Vigilància Duanera de l’Agència Tributària, del Grup de Delictes contra el Patrimoni de la UOPJ de la Guàrdia Civil, Inspectors i Tècnics d’Hisenda de l’Equip d’Investigació de la Dependència Regional de Duanes i Impostos Especials de l’AEAT a València, Patrulles del servei de Fiscal i Davanteres i de Seguretat Ciutadana de la Guàrdia Civil a més d’Unitats de Suport Informàtic de la pròpia AEAT.

També ha sigut essencial la col·laboració desplegada per Eurojust en l’execució de diversos embargaments de comptes bancaris a l’estranger.

L’operació continua oberta i no es descarten noves actuacions operatives després de l’anàlisi de la documentació i arxius informàtics intervinguts.

Últimes notícies

Crida per a trobar familiars de represaliats soterrats a Bétera i Sant Pere de Ribes

La Diputació de València demana col·laboració ciutadana per localitzar familiars d’onze víctimes de la Guerra Civil soterrades a Bétera i Sant Pere de Ribes i poder així identificar-ne els restes.

Els rodatges deixen més de 4.000 pernoctacions en hotels d’Alacant en mig any

Els rodatges de pel·lícules, sèries, documentals i anuncis han generat 4.107 pernoctacions en hotels de quatre i cinc estrelles d’Alacant entre gener i juny de 2026, impulsats per grans produccions internacionals com ‘Enredados’ i ‘People of the book’. Alicante Film Office veu perspectives “prometedores” per al que resta d’any i destaca també l’impacte en promoció turística i formació de talent local.

L’aigua de Gàtova torna a ser apta per a beure després de l’incendi de Sogorb

El Centre de Salut Pública de València ha confirmat que l’aigua de l’aixeta de Gàtova torna a ser apta per al consum, després de diversos dies de restriccions arran de l’incendi forestal de Sogorb.

Quatre mitjans aeris lluiten contra un incendi forestal a Pina de Montalgrao

Quatre mitjans aeris i diversos efectius terrestres treballen este dimecres en l’extinció d’un incendi forestal declarat a Pina de Montalgrao, a la província de Castelló, segons el Centre de Coordinació d’Emergències de la Generalitat.

L’altra volta a les aules a València, o per què hi ha professionals que comencen setembre amb un MBA

Descobreix com els MBA estan transformant professionals experimentats a València en aquest inici de curs escolar.

Detinguts tres jóvens de 20 anys per una agressió sexual a una xica en una vivenda de Gandia

La Policia Nacional ha detingut tres jóvens de 20 anys després d’una agressió sexual a una xica, presumptament menor, en una vivenda de Gandia. Un d’ells està investigat com a autor material i els altres dos per omissió del deure de socors.

El ponent tornarà este dijous al litoral de València amb fins a 36 graus

Aemet ha activat per a este dijous l’avís groc per calor a tot el litoral de la província de València, on es poden assolir fins a 36 graus per l’entrada de vent de ponent. L’avís estarà vigent entre les 12 i les 20 hores amb una probabilitat estimada entre el 40 % i el 70 %.

Les Urgències del Doctor Peset guanyen un 21 % d’espai amb una inversió de 5,2 milions

El projecte de modernització de les Urgències de l’Hospital Universitari Doctor Peset de València reforma l’espai i l’amplia un 21 %, amb una inversió de 5,2 milions i quatre fases d’obres previstes fins al primer trimestre de l’any que ve. La primera fase ja està acabada i inclou una sala d’espera més gran, més espai per a pacients crítics i noves consultes d’especialitats.