Desarticulada una xarxa que distribuïa gasoil modificat per tota Espanya

 

La Guàrdia Civil i l’Agència Tributària han completat una extensa investigació, sota el nom d’operació Casinos-Brulajo, desenvolupada durant més d’un any que ha permés desarticular una complexa organització de frau fiscal en el sector dels hidrocarburs amb capacitat per a la distribució de gasoil modificat per tot el territori nacional.

De moment han sigut detingudes 22 persones de nacionalitats espanyola, polonesa, ucraïnesa, georgiana i algeriana. De la mateixa manera ha sigut objecte de la investigació altres 200 persones, físiques i jurídiques, a Espanya i en diversos països europeus per presumpte delicte fiscal, de blanqueig de capitals i de pertinença a organització criminal.

La trama comptava amb una completa cadena de distribució, que incloïa l’aprovisionament des d’Europa de l’Est, l’emmagatzematge a Espanya, les empreses de transport i la xarxa de distribució final al consumidor.

Dirigida des de països d’Europa de l’Est i amb responsables al llarg de tota la costa mediterrània, l’organització s’estructurava en cèl·lules independents perquè unes pogueren continuar funcionant si unes altres eren detectades.

Durant la fase d’explotació de l’operació, desplegada la setmana passada, s’han registrat quatre ‘gasocentres’, tres són a València, concretament en les localitats de Xàtiva, Paterna i Silla i un altre a Múrcia, tots ells clandestins, quedant desarticulats després de l’operació.

Es va procedir a l’embargament de més de 130.000 litres de gasoil modificat, 1.800.000 euros en comptes bancaris nacionals i estrangeres, 45.000 en efectiu, 14 camions per a la distribució, tres vehicles d’alta gamma, 19 terminals mòbils, 12 ordinadors i deu immobles.

 

Organització amb testaferros i societats instrumentals

 

La investigació va tindre els seus orígens en actuacions dutes a terme per l’Oficina Nacional d’Inspecció i Investigació de Duanes i l’Equip d’Investigació de la Dependència Regional de Duanes i Impostos Especials de l’Agència Tributària a València.

A partir d’eixe moment, el Jutjat d’Instrucció número 9 de València passa a dirigir la investigació policial amb l’obertura de diligències prèvies, després de la denúncia presentada per la Fiscalia Provincial de Delictes Econòmics de València, amb l’auxili de l’Agència Tributària i la participació com a policia judicial tant de Vigilància Duanera de l’Agència Tributària, com de Guàrdia Civil.

Els investigadors van detectar que l’organització criminal adquiria en diversos països de la Unió Europea hidrocarburs per a l’automoció modificats en la seua composició tècnica per a evitar els controls fiscals comunitaris, i els venia finalment en les estacions de servei conegudes com de ‘marca blanca’ o ‘low cost’.

En total s’han localitzat més de 30 d’estes gasolineres distribuïdes per la província de València que es proveïen d’esta organització.

El benefici fiscal d’esta activitat era doble: d’una banda, l’impagament de l’Impost Especial d’Hidrocarburs, gràcies a l’adulteració del producte; per un altre, la falta d’ingrés a la Hisenda pública de l’IVA que repercutien als seus clients.

Tot això es realitzava a través d’una estructura empresarial que incloïa gran nombre de societats instrumentals i de testaferros.

La xarxa disposava, a més, de diferents centres d’emmagatzematge i distribució per a tota Espanya. La investigació ha permés identificar deu ‘gasocentres’ clandestins que distribuïen el producte per tota la geografia espanyola.

A més del mal causat pel frau fiscal, estimat en 50 milions d’euros, l’actuació de la trama ocasionava un perjudici per a la lliure competència i un frau al consumidor final.

Els preus de venda del producte eren sensiblement inferiors al preu de mercat, dificultant enormement la competència d’altres estacions de servei que ja per si mateix s’estaven veient afectades per la caiguda d’activitat derivada de la pandèmia.

 

Un producte nociu per als motors

 

Quant al frau al consum, per la seua composició este hidrocarbur escapava als controls comunitaris abans de la seua arribada a Espanya i, per tant, mancava de garanties de qualitat, per la qual cosa el seu ús continuat en vehicles podria arribar a produir danys importants en els motors.

L’hidrocarbur modificat que la xarxa introduïa procedent de països de l’Est incomplia la normativa tributària i industrial espanyola.

Este hidrocarbur modificat es rebia inicialment en les instal·lacions de l’organització, i des d’allí era distribuït a estacions de servei no abanderades mitjançant transportistes d’hidrocarburs nacionals, precisament per a separar -i amb això ocultar- la relació entre els camions estrangers que portaven el producte fins a Espanya i les estacions de servei ‘low cost’ que ho venien al consumidor final.

Per este mateix motiu, l’organització tenia establida una extensa xarxa d’empreses pantalla i centres de distribució per a ocultar l’origen il·lícit del producte.

En el desplegament operatiu de la setmana passada han participat agents de la Guàrdia Civil a la Comunitat Valenciana i 80 funcionaris de l’Agència Tributària, incloent-hi personal del Servei de Vigilància Duanera de l’Agència Tributària, del Grup de Delictes contra el Patrimoni de la UOPJ de la Guàrdia Civil, Inspectors i Tècnics d’Hisenda de l’Equip d’Investigació de la Dependència Regional de Duanes i Impostos Especials de l’AEAT a València, Patrulles del servei de Fiscal i Davanteres i de Seguretat Ciutadana de la Guàrdia Civil a més d’Unitats de Suport Informàtic de la pròpia AEAT.

També ha sigut essencial la col·laboració desplegada per Eurojust en l’execució de diversos embargaments de comptes bancaris a l’estranger.

L’operació continua oberta i no es descarten noves actuacions operatives després de l’anàlisi de la documentació i arxius informàtics intervinguts.

Últimes notícies

Juan Ayuso perd el mallot blanc del Tour però celebra evitar el protocol

Juan Ayuso ha perdut el mallot blanc del Tour de França a favor d’Isaac del Toro, però ha destacat que això li permet esquivar les obligacions de protocol.

Ayuso perd el mallot blanc del Tour però celebra que s’estalvia el protocol

El xabier Juan Ayuso ha perdut el mallot blanc del Tour de França a mans d’Isaac del Toro, però assegura que el resultat és bo i que així evita el protocol d’entrevistes.

Desallotgen veïns d’Azuébar pel ràpid avanç de l’incendi forestal de Soneja

L’avanç de l’incendi forestal declarat a Soneja i la intensa fumera han obligat a desallotjar preventivament veïns d’Azuébar i a activar la situació 2 del pla d’incendis, amb un ampli desplegament de mitjans aeris, terrestres i de la UME.

L’incendi de Soneja es complica i ja mobilitza 10 mitjans aeris a Castelló

L’incendi forestal declarat diumenge a Soneja ha mobilitzat almenys 10 mitjans aeris i nombrosos efectius terrestres, i continua amb evolució negativa, segons el Consorci de Bombers de Castelló.

El Villarreal inicia dilluns les revisions mèdiques abans d’alçar la pretemporada

El Villarreal CF ha previst les revisions mèdiques de la plantilla entre dilluns i dimecres, i començarà els entrenaments de pretemporada dijous 9 de juliol a la Ciutat Esportiva.

Jean Montero s’acomiada del Valencia Basket: ‘Eternament agraït per tot’

Jean Montero ha trencat el seu contracte amb el Valencia Basket, deixa el club després de dos temporades i es declara ‘eternament agraït’. L’exterior dominicà se’n va amb una ACB, una Supercopa i diversos premis individuals.

Nous mitjans aeris se sumen a l’incendi forestal de Soneja, que empitjora

L’incendi forestal declarat este diumenge a Soneja continua amb evolució negativa. Ja treballen en la zona huit mitjans aeris i nombrosos efectius terrestres.

El Valencia Basket fitxa Dylan Osetkowski per a reforçar el joc interior

El Valencia Basket ha tancat el fitxatge del pivot estatunidenc amb passaport alemany Dylan Osetkowski per a les dos pròximes temporades, després de la seua eixida del Partizan de Belgrad i amb experiència prèvia en la Lliga Endesa amb Unicaja.