Desarticulada una organització criminal per blanquejar més 2 milions d’euros

 

En l’última setmana de setembre la Guàrdia Civil ha posat fi amb èxit les operacions  TRADITUR i  REQUIEBRO, dutes a terme per l’Equip de Delictes Econòmics de la Guàrdia Civil d’Alacant en la qual a més de la detenció de 6 persones, s’ha saldat amb el bloqueig judicial de 28 comptes bancaris, 25 immobles i 11 vehicles. Desactivant en una d’elles a un actiu grup criminal que suposadament portava blanquejant diners de procedència il·lícita des de 2016.

El juny passat, un empresari de Xixona va presentar una denúncia davant la Guàrdia Civil contra un treballador de la plantilla que realitzava les funcions de comptable, de qui sospitava que de forma continuada des de la seua contractació en l’any 2017 hauria estat desviant fons de forma fraudulenta des de comptes bancaris de la mercantil a comptes personals, tan seues com del seu entorn, calculant el perjudicat inicialment que la quantia d’estos fets podia ascendir a 340.000 euros.

A causa de l’elevada suma inicial, va ser l’Equip de Delictes Econòmics de la Guàrdia Civil d’Alacant, l’encarregada de dur a terme la investigació.

Les indagacions policials van portar els agents a conéixer com el modus operandi emprat pel presumpte autor era la desviació de diners, la gestió tenia encomanada en exclusiva per gestionar els pagaments a proveïdors i nòmines, aconseguint així un enriquiment il·lícit.

Amb l’objectiu d’impedir el descobriment dels delictes d’estafa i apropiació indeguda, efectuava una manipulació de la comptabilitat de l’empresa, aconseguint així evitar els desquadraments comptables i fiscals.

De la mateixa manera, creava comptes comptables de proveïdors inexistents, el que li permetia simular factures falses que comptabilitzava en estos comptes comptables, realitzant posteriorment transferències per al pagament d’estees factures simulades amb destinació als seus propis comptes bancaris o els comptes d’una societat que instrumentalitzava a l’efecte.

Així mateix, una altra modalitat d’enriquiment eren els sobresous, transferint mensualment en concepte de nòmina imports superiors als que li corresponia, concretament 500 euros.

Després d’un laboriós anàlisi de tots els comptes bancaris utilitzats per a la comissió delictiva, per part de la Unitat investigadora s’ha pogut determinar que la quantia total apropiada indegudament pel detingut era superior al que inicialment estimat pel mateix denunciant, determinant-se el perjudici total causat de prop de 400.000 euros.

El destí de diners defraudats no era sempre el mateix, la Guàrdia Civil va tenir coneixement que l’esposa del presumpte autor, qui seria coneixedora de l’activitat delictiva del seu marit i partícip dels fets a títol lucratiu, constava com a titular dels comptes bancaris, beneficiàries de diners, i fins i tot, des d’una d’elles pagaven la reserva i quotes per a l’adquisició d’un immoble el preu era proper als 350.000 euros.

D’altra banda, la destinació donada pel presumpte autor a un muntant important de diners estafats seria la inversió en moneda digital, que podria haver resultat estafat en esta inversió i haver perdut tots els diners invertits.

Per tot això, el passat dia 22 de setembre, els agents van procedir a la detenció del comptable (Català, 51 anys) com a presumpte autor material a què se li va investigar un delicte continuat d’estafa agreujada, un delicte d’apropiació indeguda i un altre de falsedat documental. De la mateixa manera es va aturar a la seua dona (Espanyola, 54 anys) per la seua presumpta participació dels fets a títol lucratiu.

La detinguda va ser posada en llibertat pels propis agents, mentre el detingut va passar a disposició del jutjat de 1a Instància i Instrucció núm. 3 de Sant Vicenç del Raspeig, el qual va dictaminar la llibertat amb càrrecs i va procedir al bloqueig de 9 comptes bancaris, 6 béns immobles i 2 vehicles.

Esta operació ha tingut coincidència en el temps de forma quasi paral·lela a la qual el mateix Equip de Delictes Econòmics de la Guàrdia Civil d’Alacant va iniciar el juliol de 2020 denominada operació REQUIEBRO, I que es va iniciar després d’una investigació anterior d’este mateix equip al juny d’este any en què es va destapar un «xiringuito financer» embolicat en una estafa piramidal milionària els líders estaven assentats a Torrevieja.

Aquella operació denominada «TORSELF», per la qual els seus líders van ingressar a la presó preventiva, va posar de manifest que l’Organització es configurava com una plataforma per al blanqueig de capitals d’importants sumes de diners procedents, d’una banda, de víctimes de l’estafa piramidal , i d’una altra, procedent d’altres organitzacions criminals.

Durant esta investigació es va poder detectar la comissió de diverses operacions independents de blanqueig de capitals, motivant una d’elles la present investigació.

Els investigadors van descobrir que es tractava d’una Organització integrada per a l’almenys 13 persones, les quals haurien introduït en el curs legal, diners en efectiu de procedència il·lícita entre els anys 2016 i 2020, concretament uns 2 milions d’euros aconseguits principalment en la comissió de robatoris amb força.

Per a això es valien de supostes activitats econòmiques declarades, creació de mercantils i utilització de testaferros, a nom dels quals obrien comptes bancaris i constaven com a titulars de béns immobles i vehicles.

Per tals fets, es va procedir, en una primera fase el dia 30 de setembre, a la detenció de quatre persones com a suposats capitostos, concretament dos homes de 38 i 39 anys de nacionalitat espanyola i croata respectivament, i 2 dones de 34 i 40 anys de nacionalitat colombiana i croata, alguns amb antecedents per robatoris amb força, als quals se’ls van investigar per un delicte de blanqueig de capitals i un altre de pertinença a organització criminal.

Els detinguts van ser posats a disposició de Jutjat d’Instrucció núm. 3 de Torrevieja, El qual va dictaminar la llibertat amb càrrecs per a tots ells i va procedir al bloqueig de 19 comptes bancaris, 19 béns immobles i 9 vehicles.

Els agents segueixen amb les investigacions i no es descarten més detencions.

 

Últimes notícies

PLD Space presenta el coet Miura 9 en el seu 15é aniversari

PLD Space ha anunciat el seu nou coet reutilitzable Miura 9, amb el triple de capacitat de càrrega que el Miura 5, coincidint amb el 15é aniversari de la seua fundació a Elx.

Descobrixen a l’Eliana un refugi de la Guerra Civil durant unes obres al centre

Les obres de reordenació del centre de l’Eliana han tret a la llum un refugi antiaeri de la Guerra Civil, que ara s’estudiarà i es protegirà com a part del patrimoni històric del municipi.

Més de 500.000 alumnes valencians patixen les tempestes del 2025, segons Unicef

Un informe d'Unicef assenyala que més de 500.000 estudiants de la Comunitat Valenciana es van vore afectats per les tempestes del 2025 i que la calor extrema va obligar a parar classes en diferents zones d'Espanya.

Les universitats públiques valencianes rebran 1.097 milions de la Generalitat en 2026

La Generalitat ha previst 1.097 milions d’euros en transferències per a les universitats públiques dins dels pressupostos de 2026, la xifra més alta fins ara, i reforça les beques, la gratuïtat de la primera matrícula i el suport a la investigació.

The Terminal Hub destinarà 3 milions a rehabilitar la base del Victory a la Marina de València

The Terminal Hub ha anunciat una inversió de quasi 3 milions d’euros per a rehabilitar l’antiga base del Victory Challenge a la Marina de València i convertir-la en un nou hub tecnològic internacional.

El PSPV exigirà reprovar Mompó en Les Corts i la Diputació pels seus insults a Diana Morant

El PSPV-PSOE presentarà iniciatives en Les Corts i en la Diputació de València per reprovar el president provincial, Vicent Mompó, després dels que qualifica d'insults masclistes cap a la ministra Diana Morant.

Les intervencions dels bombers de València per risc de suïcidi es tripliquen des de 2020

Les actuacions dels bombers de València davant situacions de risc de suïcidi s’han triplicat des de 2020 i han arribat a 316 serveis en 2025. L’Ajuntament ha reforçat la formació, la mediació i la coordinació amb Policia i sanitaris per a afrontar estos casos.

La Generalitat porta al Suprem les delegacions de competències del Botànic en funcions

L’Advocacia General de la Generalitat ha presentat un recurs de cassació davant el Tribunal Suprem contra les sentències del TSJCV que van avalar les delegacions de competències signades pel Consell del Botànic en funcions, que afecten actuacions per uns 65 milions d’euros del Pla Edificant.