13 C
València
Divendres, 2 gener, 2026

Detenen a tres persones acusades de formalitzar matrimonis de conveniència en Alacant

 

La Guàrdia Civil d’Alacant ha detingut a tres persones per un delicte contra els drets dels ciutadans estrangers i un altre de pertinença a grup criminal. Els detinguts, un home i dos dones, concertaven matrimonis de conveniència per a regularitzar l’estada en Espanya de ciutadans estrangers.  

 

Segons fonts de l’Institut Armat, les investigacions es van iniciar, quan el mes de juliol del passat any 2020, una dona va acudir a les dependències Guàrdia Civil per a posar una denúncia, perquè segons manifestava, estava sent amenaçada

Després d’iniciar els primers esbrinaments, va nàixer l’operació Tafia, duta a terme per l’Àrea d’Investigació de la Guàrdia Civil de Novelda, a través de la qual s’ha desarticulat un grup criminal que, des de principis de 2019, concertava matrimonis de conveniència entre ciutadans estrangers sense permís de residència, amb uns altres de nacionalitat espanyola, i regularitzar així la seua permanència il·legal en Espanya. 

 

3.000 euros, el valor d’un matrimoni de convenència

La denunciant va explicar en la seua declaració que unes quantes persones li havien oferit 3.000 euros per casar-se amb un home d’origen algerià. Atès que es trobava en una situació de necessitat econòmica, va accedir a l’acord i els suposats autors li van donar un xicotet avançament.

 

Però en l’últim moment, la dona es va penedir, i va declinar la proposta quedant-se part dels diners que li havien pagat per endavant. Per este motiu, els suposats autors l’havien amenaçat dient-li que l’anaven a buscar per a cobrar-se ells mateixos el deute.

Al llarg de la investigació, els agents van conseguir identificar plenament a dos dels autors que conformaven el grup criminal, i descobrir el seu modus operandi, detectant a demés altres quatre casos, en els que les relacions sí que van arribar a formalitzar-se. Els presumptes autors dels fets formalitzaven tant matrimonis com a inscripcions en el registre de parelles de fet

 

L’objectiu: regularitzar la situació de les víctimes en Espanya

Després, els agents van esbrinar, que el líder del grup criminal, un home d’origen algerià, captava a altres compatriotes que necessitaven conseguir un permís de residència per a regularitzar la seua situació en Espanya. 

Un altre dels components del grup, en este cas una dona espanyola, es dedicava a la captació de persones amb la nacionalitat, a les quals convencien per a concertar un matrimoni o formalitzar una parella de fet amb els ciutadans estrangers. A canvi els oferien 3.000 euros. Per a garantir-se conseguir el seu objectiu, la banda buscava a persones que tingueren pocs recursos.

Les víctimes que van accedir a signar la inscripció d’alguna de les diferents modalitats de relació, finalment mai van arribar a rebre tal quantitat de diners.

 

Tres persones detingudes

Previ a la data de la signatura en el corresponent registre, l’autor d’esta activitat il·lícita els entregava un avançament que oscil·lava entre els 150 i 350 euros, per a donar credibilitat a la promesa que cobrarien la resta, una volta que la relació quedarà completament inscrita. No obstant això, no van arribar a pagar el total en cap dels casos. 

En una primera fase d’explotació de l’operació, els agents de la Guàrdia Civil van detindre, en les localitats valencianes de la Pobla Llarga i Oliva, a un homelíder de l’entramat, de nacionalitat algeriana i a una altra de les components del grup, una dona de nacionalitat espanyola, que intervenia per a convèncer a les víctimes

Amb la certesa que hi havia més persones implicades en l’autoria dels fets, els agents no van cessar en les investigacions. Després d’un minuciós estudi de les pistes conseguides fins a eixe moment, van localitzar a una altra integrant del grup en la localitat de Canals (València).

 

Buscaven dones amb una situació precària

La seua activitat dins del grup criminal era també la de buscar dones espanyoles, en una situació econòmica precària, i convèncer-les perquè contragueren matrimoni amb algun dels ciutadans estrangers que prèviament havia localitzat el líder del grup.

Esta última, una altra xica espanyola, fins i tot s’havia inscrit l’any 2019 com a parella de fet amb un home d’origen algerià, en esta ocasió sí, cobrant 3.000 euros per fer-ho. En una segona fase d’explotació de l’operació, duta a terme durant este mes de gener de 2021, va ser detinguda per la Guàrdia Civil, acusada dels mateixos fets que els altres dos integrants.

Als tres suposats autors se’ls imputa un delicte contra els drets dels ciutadans estrangers i un altre delicte de pertinença a grup criminal. Ara, han sigut posats a la disposició del Jutjat d’Instrucció de Xàtiva (València), qui ha decretat la seua llibertat amb càrrecs

Últimes notícies

El Museu de Belles Arts de València supera les 250.000 visites en 2025

El MuBAV ha aconseguit 250.949 visites en 2025, un 5% més que l'any anterior. L'últim trimestre va ser el més concorregut i el 59% del públic va ser estranger.

La Va unir demana a Agricultura un estudi per la baixada de rendiment de la xufa

La Va unir ha detectat una caiguda sostinguda de la productivitat de la xufa i ha sol·licitat a la Generalitat un estudi integral per a identificar causes i solucions. L'organització alerta de riscos per a la viabilitat del cultiu en la DOP de València.

La Policia d’Indonèsia investiga possible negligència en el naufragi d’un vaixell turístic amb espanyols

La Policia ha obert una investigació per possible negligència després de l'enfonsament d'un vaixell turístic en la zona de Komodo amb sis espanyols a bord. Una menor va morir i tres espanyols seguixen desapareguts després de huit dies de busca.

Condemnat a 2 anys i 9 mesos per patronejar una pastera amb 14 migrants en risc d’enfonsament

L'Audiència d'Alacant ha condemnat a un home a 2 anys i 9 mesos per pilotar una pastera amb 14 compatriotes des d'Algèria, en condicions precàries i amb perill d'enfonsament. L'embarcació va quedar a la deriva i va ser localitzada per un veler abans del rescat per Salvament Marítim.

La Comunitat Valenciana va rebre 11,7 milions de turistes estrangers fins a novembre i el gasto va créixer quasi un 6%

La Comunitat Valenciana va sumar 11,7 milions de visitants internacionals entre gener i novembre de 2025 (+4,18%). El gasto turístic va avançar prop d'un 6%, amb fort repunt al novembre.

Tres detinguts, un menor, per 15 robatoris amb força a Albal, Catarroja i Massanassa

La Guàrdia Civil ha detingut a tres hòmens, un d'ells menor d'edat, per 15 robatoris amb força en comerços d'hostaleria i alimentació d'Albal, Catarroja i Massanassa. El presumpte capitost ha ingressat a la presó provisional.

Els càmpings valencians van liderar novembre amb un 3,2% més de pernoctacions i la major ocupació

La Comunitat Valenciana va encapçalar el turisme en càmpings al novembre amb més de 630.000 nits, un 3,2% més interanual, i va registrar la major ocupació, del 60,1%. La Costa Blanca va destacar amb 329.000 pernoctacions i un 81,2% d'ocupació.

El primer mes de Juanfran Pérez Llorca: perdó a les víctimes, nou Consell i diàleg

Es complix un mes des de la presa de possessió de Juanfran Pérez Llorca. Claus: disculpa a les víctimes de la dana, reordenació del Consell, comissió mixta amb el Govern, gestora en el PP i anomenada al diàleg.