10.6 C
València
Dijous, 25 desembre, 2025

Detingut un matrimoni que explotava a temporers en tot el territori valencià

 

La Guàrdia Civil d’Alacant, en el marc de l’Operació Temporal, ha detingut a un matrimoni, un xic i una xica, de nacionalitat romanesa, per un delicte contra els drets dels treballadors.
Els agents de l’Equip Contra el Robatori en el Camp (ROCA) de la Guàrdia Civil de Calp, en la comarca de la Marina Alta (Alacant), van descobrir que nou temporers que treballaven en els camps del territori valencià, estaven sent explotats laboralment per este matrimoni, cobrant menys del promés, treballant tots els dies de la setmana i vivint en una nau industrial propietat dels autors, en condicions infrahumanes.

 

La investigació iniciada pels agents de l’Equip ROCA va tindre lloc quan un treballador va interposar una denúncia en la Guàrdia Civil de Pedreguer, en la mateixa comarca, després d’una disputa amb un company de treball, que ha acabat finalment en un delicte de lesions.

 

Durant les declaracions del denunciant, els agents van esbrinar les pèssimes condicions laborals a les que estaven sotmesos ell i els seus huit companys de treball, de nacionalitat romanesa i portuguesa.

 

Salari a preu fet

Va ser en este moment quan els agents van iniciar una investigació sobre els fets relatats pel denunciant. El marit, que ocupava el lloc de cap de quadrilla, al costat de la seua dona, usaven el mètode de quadrilles de treball per a fer les labors de recol·lecta. D’esta manera, sol·licitaven a una Empresa de Treball Temporal, amb la que tenien una relació laboral des de feia anys, persones per a treballar baix el seu comandament.

 

Els nou hòmens contractats, acudien diàriament a treballar als camps de Castelló, València i Alacant acatant les ordres del matrimoni. Segons van esbrinar els agents, en unes condicions que incomplien tots els requisits del conveni de recollidors del territori valencià. Començant pels dies d’alta en la seguretat social de cada treballador, que no estaven associats a la realitat dels dies treballats, sinó que eren concordes a la producció feta.

 

Este acord també establix un salari a preu fet per a cada treballador i en este cas en concret, no s’iguala a l’establit legalment. Segons els agents, la diferència entre una nòmina normal i la d’estes persones podia arribar a conseguir els 1.000 euros.

 

S’apropiaven il·legalment de les fruites

Els agents de l’Equip ROCA a demés van descobrir que els autors s’apropiaven d’una part de la recol·lecta de fruita dels treballadors. Durant la jornada de treball els temporers recollien 22 quilos de cítrics en cabassos que posteriorment eren depositats en caixes que tenien capacitat per a albergar 20 quilos de pes. Els autors es quedaven amb els dos quilos recol·lectats pels
treballadors que no cabien en la caixa i d’esta manera el matrimoni podia apropiar-se il·legalment de centenars de quilos recol·lectats pels seus treballadors al cap del dia.

 

Una altra greu irregularitat detectada pels agents és que, per conveni, l’empresa és la que ha de posar els mitjans per al desplaçament dels treballadors al seu lloc de treball, o en defecte d’això pagar-los una quantitat estipulada per quilòmetres recorreguts. En este cas eren els temporers els que plenaven assíduament el depòsit de combustible de la furgoneta en la que es desplaçaven
a treballar, sempre baix l’amenaça de ser despedits si no ho feien. D’esta manera, els autors no només s’estalviaven el combustible per a anar a treballar cada dia, sinó que a demés s’atribuïen el percentatge de diners que l’empresa els pagava pel suposat transport de cada treballador.

 

Continuant amb les irregularitats a les que eren sotmesos els recol·lectors i aprofitant, que molts d’ells no coneixien l’idioma i molt menys la legislació laboral espanyola. Els autors, enganyant-los, gestionaven la documentació amb l’Empresa de Treball Temporal per a que les nòmines dels
treballadors foren ingressades en els seus comptes bancaris. Tot això permetia al matrimoni retirar i usar els diners ingressats per estes empreses en els seus propis comptes corrents.

 

A les víctimes els pagaven en metàl·lic quantitats insignificants, que només els donava per a cobrir les seues necessitats bàsiques. D’esta manera tenien el control total dels salaris i per tant dels treballadors, que es veien obligats a complir estes condicions per a cobrar a final de mes.

 

Treballaven de dilluns a diumenge

Respecte a la jornada laboral, esta també canviava notablement respecte a les condicions oferides en origen, ja que en realitat les jornades diàries de treball serien de dilluns a diumenge i durarien més hores de les establides legalment. Contemplant-se com a únic descans laboral el dels dies que les inclemències meteorològiques no permeteren la recol·lecció.

 

A demés, els agents de l’equip ROCA van descobrir que els temporers es veien obligats, per a mantindre el seu lloc de treball, a viure amuntegats i en condicions infrahumanes en una nau agrícola en la localitat valenciana de Sollana, en la comarca de la Ribera Baixa (València), a on també habitava el matrimoni en una instal·lació assídua. A causa de les pèssimes condicions laborals i a la por de ser despedits, els treballadors vivien en este lloc amb evidents deficiències en la seua estructura, inundant-se quan plovia i sense aigua corrent.

 

L’operació Temporal ha culminat amb la detenció d’un matrimoni, un xic (31) i una xica (26) de nacionalitat romanesa, per un delicte contra els drets dels treballadors. Després de ser posats a disposició judicial, el Jutjat d’Instrucció de Sueca, en la mateixa comarca, ha decretat la llibertat provisional amb càrrecs a l’espera de juí. 

Últimes notícies

Els bombers demanen activar la Situació 0 per nevades als Ports i Alt Maestrat

Els bombers del consorci provincial han sol·licitat activar la Situació 0 per la neu a l'interior nord. Emergències manté alerta groga amb acumulacions de fins a 8 cm a partir de 700 metres fins a les 20 hores.

Neu a l’interior nord de Castelló per Nadal, amb termòmetres sota zero

Nevades generalitzades per damunt de 700 metres als Ports, Alt Maestrat i La Tinença, amb mínimes de fins a -3,5 °C i avís groc per acumulacions.

València ha acollit 135 rodatges en 2025 i s’ha consolidat com a plató

València ha acollit 135 rodatges en 2025 després d'atendre 265 projectes. El volum de filmacions ha reforçat la seua projecció turística i cultural i ja hi ha dos noves produccions confirmades per a l'any vinent.

El pare d’Alcaraz defén la seua postura després de la ruptura amb Ferrero: ‘Cada un és lliure d’opinar amb el que sàpia’

El pare de Carlos Alcaraz va defendre la seua postura després de la ruptura amb Juan Carlos Ferrero i va evitar explicar els motius. Ferrero es va dir 'dolgut' però obert a tornar.

Els bombers demanen activar la situació 0 per nevades als Ports i Alt Maestrat

Dos dotacions del Consorci i tres unitats de bombers forestals amb llevaneus treballen a l'interior nord, amb alerta groga entre les 10 i les 20 hores.

El PSPV urgix a Feijóo a entregar a la jutgessa la conversa íntegra amb Mazón per la dana

El PSPV ha exigit a Alberto Núñez Feijóo que entregue a la jutgessa de la causa per la dana del 29 d'octubre la conversa completa que va mantindre amb Carlos Mazón. Denuncien que el líder del PP només ha remés els missatges rebuts i l'acusen d'opacitat i de faltar al respecte a les víctimes.

Vega Gimeno subratlla l’impacte del Roig Arena i el definix com a punt d’inflexió per a Espanya

La jugadora de 3x3 Vega Gimeno situa al Roig Arena com a motor esportiu i cultural. Destaca el seu aforament i l'oportunitat que brinda al bàsquet femení i al 3x3.

Andreas Almgren tornarà al 10k València a la recerca d’un altre rècord

El plusmarquista europeu de 5.000 metres ha confirmat que correrà l'11 de gener el 10k València Ibercaja. Arriba després de fer història en l'última edició amb 26:53.