23 detinguts, uns quants d’ells en Alacant, en el major colp al blanqueig de màfies russes en deu anys

 

23 persones han sigut detingudes en el colp més gran contra el blanqueig de diners per part de màfies d’origen rus en Espanya durant l’última dècada, operació que ha inclòs una vintena de registres en Alacant, Madrid, Tarragona i Eivissa.

 

A través d’un comunicat la Policia Nacional ha destacat l’alta posició jeràrquica dels investigats d’una xarxa que planejava controlar sectors clau de l’economia espanyola i infiltrar-se en institucions de l’Estat per a això comptava amb advocats, funcionaris, polítics, empresaris i hackers informàtics.

 

En el marc d’una operació conjunta amb Europol i dirigida per la Fiscalia Especial contra la Corrupció i la Criminalitat Organitzada, este dilluns, 14 de desembre, es van efectuar 18 entrades i registres i es van intervindre armes de foc -entre elles quatre de guerra-, 300.000 euros en efectiu, diamants i moneders virtuals amb criptomonedes.

 

La investigació va començar en 2013

L’operació és fruit d’una llarga investigació que es va iniciar en 2013 quan es va detectar que la màfia russa havia intensificat les seues activitats en Espanya, usant-la com a punt d’entrada per al blanqueig de capitals de les organitzacions criminals procedents de l’extinta Unió Soviètica.

 

Els presumptes autors dels fets Invertien diners procedents de les seues diferents activitats criminals a tot el món en negocis al nostre país, principalment en discoteques, restaurants i el sector immobiliari de la costa espanyola i, a demés, feien ús de les ingents quantitats econòmiques que introduïen per a corrompre i infiltrar-se en institucions públiques espanyoles.

 

Els investigadors van detectar a diferents líders criminals d’origen rus que freqüentaven de manera contínua àrees d’Alacant i Eivissa i els qui, a través de testaferros i societats pantalla, mantenien una constant i sistemàtica activitat d’inversió de capitals.

 

Traficaven amb drogues i altres activitats delictives

L’origen dels diners està en organitzacions que es dedicaven a l’assassinat, extorsió, tràfic de drogues, armes tràfic d’éssers humans amb ramificacions en tota Europa, estenent la seua activitat també a Sud-amèrica i els Estats Units.

 

Els beneficis d’estes activitats criminals eren invertits en Espanya en uns quants negocis, principalment en l’oci, l‘hostaleria i el sector immobiliari, a través d’empresaris russos vinculats tant amb els ‘Lladres en Llei‘ com amb els ‘Sindicats del Crim russos‘.

 

Els agents van descobrir que la xarxa no sols duia a terme activitats de blanqueig de capitals sinó que cometia altres delictes i que estava profundament arrelada en la societat espanyola, ja que intentava corrompre funcionaris i polítics en sectors estratègics.

 

Subornaven a membres de l’Administració

D’esta manera, els investigats havien desplegat una potent xarxa clientelista dins de l’Administració espanyola, conseguint una perfecta infiltració en les institucions del nostre país per a dur a terme els seus negocis amb impunitat, recorrent al suborn i al tràfic d’influències.

 

Els organitzadors d’esta trama pretenien facilitar les seues operacions de blanqueig superant obstacles legals i conseguint una sèrie de favors administratius, com per a protegir-se d’investigacions policials i judicials.

 

A demés, un dels principals investigats feia activitats filantròpiques en diferents institucions públiques per a poder acostar-se a elles i, una vegada conseguida la seua confiança, poder fer ús de les mateixes per a benefici de la xarxa criminal.

 

Volien tindre el control de l’oci nocturn en el territori valencià

Entre les operacions de la xarxa hi ha inversions com la compra de terrenys per a promocions immobiliàries de luxe, restaurants, naus industrials, parcel·les, vaixells, així el desenvolupament i adquisició d’una de les principals discoteques de l’illa d’Eivissa amb el clar propòsit d’apoderar-se del sector de l’oci nocturn i la restauració, tant en la costa llevantina com a les Illes Balears.

 

En els 18 registres en Alacant, Madrid, Tarragona i Eivissa es van confiscar 6 armes de foc curtes, 2 escopetes de combat, un fusell d’assalt, un rifle de franctirador amb silenciador i milers de cartutxos de diferents calibres, entre altres objectes.

 

S’ha procedit al bloqueig d’un gran número de comptes bancaris i actius patrimonials per valor de milions d’euros.

Últimes notícies

Els veïns de Catí desallotjats per l’incendi ja poden tornar a casa

Els veïns de Catí evacuats per l’incendi forestal han pogut tornar hui a les seues vivendes després de la bona evolució de l’extinció. La Generalitat recomana el retorn abans de les 17.00 hores per l’arribada de tempestes fortes a l’interior de Castelló i València.

Tancament de tots els parcs naturals valencians durant l’eclipsi solar del 12 d’agost

La Generalitat ha decretat el tancament de tots els parcs naturals de la Comunitat Valenciana el 12 d’agost, dia de l’eclipsi solar, per l’alt risc d’incendis i la previsió de tempestes seques. També s’imposen restriccions de pas en terrenys forestals i es recomana observar el fenomen des de punts urbans i oficials.

El control del porc senglar s’intensifica a Castelló amb 228 captures enguany

La Generalitat ha reforçat el dispositiu contra el porc senglar a la Plana, amb 31 caixes trampa i 228 captures des de principi de 2026, 76 d’elles al terme de Castelló.

Igualtat actua contra el cartell sexista d’una penya de Sagunt

El Ministeri d’Igualtat i l’Institut de les Dones han enviat dos oficis a l’Ajuntament de Sagunt i a la Federació de Penyes per la difusió d’un cartell considerat sexista d’una penya festiva. La Generalitat Valenciana també ha reclamat revisar el cas i les ajudes públiques vinculades.

Sadiq torna a treballar sobre la gespa mentres el València busca un nou amistós

Sadiq Umar ha tornat a exercitar-se en solitari sobre la gespa de Paterna mentres el València CF intenta tancar un nou amistós i el fitxatge prioritari d’un lateral dret.

Elx dispararà 2,8 tones de pólvora en una Nit de l’Albà històrica

Elx es prepara per a una Nit de l’Albà de rècord la nit del 13 al 14 d’agost, amb 2,8 tones de pólvora, més de 88.000 efectes pirotècnics i la tradicional Palmera de la Mare de Déu des del campanar de Santa María.

Pirotècnia Vulcano investiga l’incident del Castell de l’Olla d’Altea que va deixar diversos ferits

Pirotècnia Vulcano ha lamentat l’incident ocorregut durant la 40 edició del Castell de l’Olla d’Altea, on l’explosió d’una carcassa en l’arena de la platja ha deixat diversos ferits, i ha obert una investigació interna en col·laboració amb les autoritats.

La Guàrdia Civil investiga l’incident pirotècnic del Castell de l’Olla d’Altea

La Guàrdia Civil ha obert una investigació per aclarir l’incident pirotècnic al Castell de l’Olla d’Altea, on 27 persones han resultat ferides de diversa consideració en acabar desviant-se una carcassa cap al públic.