14.8 C
València
Divendres, 30 gener, 2026

S’estima entre 24 i 84 dies la durada de l’erupció del volcà de la Palma

 

L’erupció del volcà de Cumbre Vieja a La Palma podria durar entre 24 i 84 dies, amb una mitjana geomètrica d’uns 55 dies de durada, segons els càlculs de l’Institut vulcanològic de Canàries (Involcan).

Es tracta d’un càlcul realitzat d’acord amb les dades conegudes sobre la durada de les erupcions històriques ocorregudes a l’illa, tot i que reconeixen que es tracta d’una “pregunta gens fàcil de respondre”.

D’acord amb les dades que es coneixen sobre la durada de les erupcions històriques ocorregudes en els últims anys es pot calcular la mitjana d’activitat volcànica de Cumbre Vieja.

L’última erupció volcànica a l’illa, la de Teneguía a 1971, va durar 24 dies; la de Sant Joan el 1949, 47 dies i la de Toll en 1712, 56 dies.

L’erupció de volcà Sant Antoni, datada entre 1667 i 1678 va durar 66 dies; la de Tigalate en 1646, 82 dies i la de Tehuya en 1585, 84 dies.

El volcà Tacande va entrar en erupció entre 1430 i 1440, però, no es tenen dades del temps que va durar este procés.

Amb estes dades Involcan calcula que l’actual erupció, que va començar el passat diumenge 19 de setembre, pot durar una mitjana de 55 dies, amb un màxim de 84 dies i un mínim de 24.

Últimes notícies

València supera al Maccabi 94-83 amb un Taylor decisiu i el Roig Arena com a impuls

El València Basket es va imposar 94-83 al Maccabi amb Taylor clau en la remuntada i Sako dominant el rebot. La graderia del Roig Arena va impulsar el tancament del partit i l'equip va tornar al top 6.

Unes 150 persones reclamen a València l’expulsió d’Israel dels tornejos europeus

La concentració va coincidir amb el partit d'Eurolliga entre València Basket i Maccabi Tel Aviv i es va desenrotllar amb un ampli desplegament policial. És el primer dol de la temporada a Espanya enfront d'un equip israelià que es juga amb públic malgrat la recomanació de celebrar-ho a porta tancada.

Prop de 150 persones reclamen a València expulsar a Israel dels tornejos europeus

Unes 150 persones s'han concentrat al costat del Roig Arena durant el València Basket-Maccabi per a exigir l'expulsió d'Israel de les competicions europees. La protesta ha transcorregut amb consignes, pancartes i un ampli dispositiu policial.

Pérez Llorca ha reclamat una indemnització similar per a les víctimes de la DANA i del tren de Adamuz

El president valencià ha demanat equiparar les indemnitzacions de la DANA amb les de l'accident ferroviari de Adamuz i ha titllat de vergonyosa la diferència. Ha reclamat una rectificació i ha evitat entrar en una guerra de xifres.

Sarabia: ‘Davant el Barça cal ser valents i allunyar-los de la nostra porteria’

Eder Sarabia va assegurar que l'Elx ha de ser valent davant el Barcelona, superar la pressió i mantindre al rival lluny de l'àrea. Va confirmar les baixes d'Álvaro Núñez i Josan Ferrández, i no va descartar al nouvingut Lucas Cepeda.

Alberto Sant Joan rebrà el premi especial de l’XI Festival de Cinema de Paterna

L'actor serà homenatjat el 14 de febrer en el Gran Teatre Antonio Ferrandis amb una distinció que reconeix tres dècades de carrera. L'alcalde Juan Antonio Sagredo i familiars d'Antonio Ferrandis entregaran el guardó.

La Generalitat equipara les condicions laborals del professorat de religió a la resta de docents

Educació ha firmat el conveni col·lectiu que posa fi al tracte excepcional del professorat de religió. L'acord alinea drets, retribucions, permisos i llicències amb els de la resta de docents.

EUPV entrega 18.000 firmes en Les Corts per a demanar que es blinde la sanitat pública

EUPV ha presentat una ILP en Les Corts per a blindar la sanitat pública amb més de 18.000 firmes. La proposta demana més personal, inversió i revertir privatitzacions.