10.7 C
València
Divendres, 2 gener, 2026

El fals mort en el nínxol 46 del cementeri de Vall d’Uixó després de la làpida amb nom fantasma

 

L’Ajuntament de la Vall d’Uixó, a la comarca de la Plana Baixa, ha comprovat aquest dilluns l’existència en el cementeri municipal d’un nínxol buit amb el nom d’una persona pel que sembla inexistent, un fet que atribuix a l’anterior equip de govern al qual acusa de, per interessos electorals, botar-se l’ordre d’enterrament establit i que terceres persones es beneficiaren d’una millor ubicació per als seus morts.

    

Es tracta del nínxol 46 del cementeri, en el qual suposadament, segons la làpida, estava enterrat Aitor Irueta Oteiza, una persona que no figura en l’Institut Nacional d’Estadística (INE), i que al final, aquest dilluns s’ha comprovat que no descansa en aquesta tomba, que està buida.

    

Així ho han ratificat després de l’obertura del nínxol Francesca Bartolomé, regidora d’Urbanisme i Cementeris, i Jorge García, edil de Comerç, que atribuixen aquest fet, que va ser denunciat judicialment i arxivat en el seu moment, a interessos electorals de l’anterior alcalde i actual diputat en el Congrés pel PP, Óscar Clavell, al qual acusen d’incomplir l’ordenança del cementeri que regula l’ordre d’enterrament i ordenar un fals.

 

L’objectiu seria evitar que els seus nínxols estigueren arran de terra

 

L’objectiu és que terceres persones es beneficiaren que els seus morts es quedaren en nínxols arran de terra, segons han concretat fonts municipals. L’equip de govern, davant les sospites que la situació li generava, va iniciar un expedient per esclarir amb la citació d’enterradors, el departament de Sanitat que tramita les defuncions i del exalcalde,  —al qual acusen de no haver «obert la boca» per a donar explicacions—, després del qual van concloure que el nínxol estava buit.

    

Això els va portar a denunciar a Fiscalia, que va arxivar per falta de documentació, i al jutjat, que va considerar que les autoritzacions d’enterrament eren «sense cap dubte» nul·les de ple dret per dictar-se prescindint del procediment d’adjudicació per ordre correlatiu.

 

L’obertura de la làpida ha demostrat la denúncia de l’Ajuntament

 

No obstant això, el jutjat va entendre que no aconseguien la gravetat exigida «al marge de la situació grotesca de la invenció d’un nom fals d’enterrament en el nínxol 46, per a ocultar la irregularitat, entenent que el bot d’un lloc d’enterrament a un altre un o dos llocs més a baix per a comoditat dels familiars d’un difunt pot considerar-se una corruptela o irregularitat sancionable administrativa i políticament, però sense que aconseguisca la qualificació d’arbitrarietat flagrant» amb la lesió d’un dret que meresca intervenció penal, segons han assenyalat fonts municipals.

  

Ara, amb l’obertura de la làpida del fals mort han volgut «demostrar de manera física que el que estàvem dient era de veritat», ha explicat García, qui ha afegit que hi ha constància que hi ha algun nínxol més en aquestes mateixes circumstàncies i pels mateixos motius, el 106, encara que en aquest cas no hi ha làpida ni nom inventat.

 

Calculen que es deixarien d’ingressar 1.000 euros

  

L’equip de govern considera que aquests fets han d’implicar un «cost moral i polític» per als qui gestionaven els béns públics i sosté que, encara que el jutjat no es pronuncia sobre la possibilitat de què es tracte d’una malversació de cabals públics, «seguirem amb el procés i més quan hem pogut demostrar de manera física que el que déiem era veritat». Per això, insistiran en la via judicial ja que calculen que d’aquesta forma el consistori va deixar d’ingressar 1.000 euros per la venda del nínxol.

    

«No és solament l’ocupació d’un nínxol de manera irregular sinó tot el simbolisme que això comporta en la igualtat d’oportunitats, ja que cal complir una ordenança que tracta a tots per igual», ha criticat el regidor, qui creu que aquest és «un exemple més del PP més corrupte, més sectari i del qual era capaç de qualsevol cosa dins de l’Ajuntament» i ha acusat a Clavell de liderar un consistori que utilitzava «com el seu quiosquet particular en el qual era absolutament totpoderós i en el qual no hi havia cap tipus de límit moral ni amb els morts ni en un cementeri».

    

Per això, també exigirà «explicacions a nivell polític i públic». Per part seua, Bartolomé ha considerat que aquest tema és «una burla a tota la ciutadania i a la democràcia» a més de «una falta de respecte» en coincidir a més aquest fals enterrament amb l’estrena de la pel·lícula ‘Ocho apellidos vascos’, «per a més inri» i «fins i tot conya», perquè «sinó, no s’entén que aparega una persona amb el nom d’Aitor Iureta en el cementeri de la Vall d’Uixó».

 

Últimes notícies

Cap de setmana de pluges a València i Alacant i cota de neu en descens a Castelló

El primer cap de setmana de 2026 arriba amb ruixats localment forts en el sud de València i nord d'Alacant i amb la cota de neu en descens a l'interior nord de Castelló.

Octava jornada de busca dels espanyols desapareguts a Indonèsia

La busca dels tres espanyols desapareguts després del naufragi del KM Putri Sakinah va entrar en la seua octava jornada amb quatre sonares i una àrea més delimitada. La Policia manté oberta una investigació per a esclarir responsabilitats.

Presó provisional per al detingut per l’incendi de Crevillent en el qual va morir una jove

Un jutjat ha acordat presó provisional, comunicada i sense fiança, per al sospitós de l'incendi d'un edifici a Crevillent. La causa està oberta per incendi, assassinat i lesions.

Mor Enric Mestre als 89 anys, referent de la ceràmica contemporània

L'Ajuntament d'Alboraia va anunciar la defunció del ceramista als 89 anys. La seua obra geomètrica va deixar empremta en espais públics del municipi i la seua última aparició va ser al novembre amb un premi a l'excel·lència.

Un incendi en un edifici de Paiporta deixa 11 ferits, cinc traslladats a l’hospital

Onze persones d'entre 3 i 79 anys han sigut ateses després d'un incendi en un edifici del carrer l'Horta. Cinc han sigut traslladades, quatre per fum i una per cremades.

Rescaten a diverses persones a Paiporta per un incendi en un pis de la primera planta

Bombers han rescatat a diverses persones en un edifici de Paiporta després de declarar-se un incendi en un pis de la primera planta. El fum s'ha propagat cap a les plantes superiors i diverses persones han rebut atenció sanitària.

Estenen tres dies la busca dels espanyols desapareguts a Indonèsia

Les autoritats indonèsies van decidir estendre fins al diumenge la busca de tres espanyols després del naufragi del vaixell turístic KM Putri Sakinah. La mesura arriba després de set jornades de rastreig i una petició formal de l'Ambaixada d'Espanya.

Rescaten a diverses persones d’un edifici de Paiporta després d’un incendi en la primera planta

Un incendi en un pis de la primera planta d'un edifici de Paiporta ha generat un dens núvol de fum i ha obligat a rescatar a diverses persones. El foc ha sigut extingit després de la mobilització de sis dotacions.