El fals mort en el nínxol 46 del cementeri de Vall d’Uixó després de la làpida amb nom fantasma

 

L’Ajuntament de la Vall d’Uixó, a la comarca de la Plana Baixa, ha comprovat aquest dilluns l’existència en el cementeri municipal d’un nínxol buit amb el nom d’una persona pel que sembla inexistent, un fet que atribuix a l’anterior equip de govern al qual acusa de, per interessos electorals, botar-se l’ordre d’enterrament establit i que terceres persones es beneficiaren d’una millor ubicació per als seus morts.

    

Es tracta del nínxol 46 del cementeri, en el qual suposadament, segons la làpida, estava enterrat Aitor Irueta Oteiza, una persona que no figura en l’Institut Nacional d’Estadística (INE), i que al final, aquest dilluns s’ha comprovat que no descansa en aquesta tomba, que està buida.

    

Així ho han ratificat després de l’obertura del nínxol Francesca Bartolomé, regidora d’Urbanisme i Cementeris, i Jorge García, edil de Comerç, que atribuixen aquest fet, que va ser denunciat judicialment i arxivat en el seu moment, a interessos electorals de l’anterior alcalde i actual diputat en el Congrés pel PP, Óscar Clavell, al qual acusen d’incomplir l’ordenança del cementeri que regula l’ordre d’enterrament i ordenar un fals.

 

L’objectiu seria evitar que els seus nínxols estigueren arran de terra

 

L’objectiu és que terceres persones es beneficiaren que els seus morts es quedaren en nínxols arran de terra, segons han concretat fonts municipals. L’equip de govern, davant les sospites que la situació li generava, va iniciar un expedient per esclarir amb la citació d’enterradors, el departament de Sanitat que tramita les defuncions i del exalcalde,  —al qual acusen de no haver «obert la boca» per a donar explicacions—, després del qual van concloure que el nínxol estava buit.

    

Això els va portar a denunciar a Fiscalia, que va arxivar per falta de documentació, i al jutjat, que va considerar que les autoritzacions d’enterrament eren «sense cap dubte» nul·les de ple dret per dictar-se prescindint del procediment d’adjudicació per ordre correlatiu.

 

L’obertura de la làpida ha demostrat la denúncia de l’Ajuntament

 

No obstant això, el jutjat va entendre que no aconseguien la gravetat exigida «al marge de la situació grotesca de la invenció d’un nom fals d’enterrament en el nínxol 46, per a ocultar la irregularitat, entenent que el bot d’un lloc d’enterrament a un altre un o dos llocs més a baix per a comoditat dels familiars d’un difunt pot considerar-se una corruptela o irregularitat sancionable administrativa i políticament, però sense que aconseguisca la qualificació d’arbitrarietat flagrant» amb la lesió d’un dret que meresca intervenció penal, segons han assenyalat fonts municipals.

  

Ara, amb l’obertura de la làpida del fals mort han volgut «demostrar de manera física que el que estàvem dient era de veritat», ha explicat García, qui ha afegit que hi ha constància que hi ha algun nínxol més en aquestes mateixes circumstàncies i pels mateixos motius, el 106, encara que en aquest cas no hi ha làpida ni nom inventat.

 

Calculen que es deixarien d’ingressar 1.000 euros

  

L’equip de govern considera que aquests fets han d’implicar un «cost moral i polític» per als qui gestionaven els béns públics i sosté que, encara que el jutjat no es pronuncia sobre la possibilitat de què es tracte d’una malversació de cabals públics, «seguirem amb el procés i més quan hem pogut demostrar de manera física que el que déiem era veritat». Per això, insistiran en la via judicial ja que calculen que d’aquesta forma el consistori va deixar d’ingressar 1.000 euros per la venda del nínxol.

    

«No és solament l’ocupació d’un nínxol de manera irregular sinó tot el simbolisme que això comporta en la igualtat d’oportunitats, ja que cal complir una ordenança que tracta a tots per igual», ha criticat el regidor, qui creu que aquest és «un exemple més del PP més corrupte, més sectari i del qual era capaç de qualsevol cosa dins de l’Ajuntament» i ha acusat a Clavell de liderar un consistori que utilitzava «com el seu quiosquet particular en el qual era absolutament totpoderós i en el qual no hi havia cap tipus de límit moral ni amb els morts ni en un cementeri».

    

Per això, també exigirà «explicacions a nivell polític i públic». Per part seua, Bartolomé ha considerat que aquest tema és «una burla a tota la ciutadania i a la democràcia» a més de «una falta de respecte» en coincidir a més aquest fals enterrament amb l’estrena de la pel·lícula ‘Ocho apellidos vascos’, «per a més inri» i «fins i tot conya», perquè «sinó, no s’entén que aparega una persona amb el nom d’Aitor Iureta en el cementeri de la Vall d’Uixó».

 

Últimes notícies

Chelva i Utiel freguen els 40 graus en una nova jornada de calor extrema

Les màximes han arribat hui fins als 39,8 graus en municipis de linterior de la província de València, en una jornada amb avís taronja dAemet per calor extrema. Ademuz ha tornat a batre el seu rècord de temperatura més alta en un mes de setembre.

Els col·lectius valencianistes criden a buidar Mestalla fins al minut 19 contra Lim

Diversos col·lectius d’aficionats del València CF han demanat que els abonats no entren a Mestalla davant del Barcelona fins al minut 19, en una nova protesta contra la gestió de Peter Lim i Meriton.

El nou finançament autonòmic tira avant amb el suport de Catalunya i Canàries

El Consell de Política Fiscal i Financera ha aprovat la proposta de reforma del finançament autonòmic de Hisenda amb el suport de Catalunya i Canàries, que preveu 20.975 milions d’euros addicionals per a les comunitats autònomes en 2027.

La companyia valenciana La Hongaresa celebra 30 anys amb l’estrena de ‘Coro’ a Buenos Aires

La Hongaresa, companyia de teatre de Puerto de Sagunto, complix 30 anys d’escenari i ho celebra a Buenos Aires amb l’estrena absoluta de ‘Coro’, després d’una intensa residència artística amb tres muntatges en cartell.

El PP exige que l’alcalde de Villena explique en Les Corts el robatori del tresor del museu

El PP ha sol·licitat que l’alcalde de Villena comparega en la comissió d’Educació i Cultura de Les Corts per detallar el robatori del tresor del MUVI i les mesures de seguretat del museu.

El Vila-real busca la primera victòria en La Ceràmica davant un Deportivo invicte

El Vila-real juga este dissabte el primer partit en La Ceràmica contra un Deportivo invicte i recent ascendit, amb la baixa sensible de Juan Foyth i el dubte de diversos titulars en tots dos equips.

TJ Shorts es presenta com a nou líder del vestidor del Valencia Basket

El base nord-americà amb passaport de Macedònia del Nord TJ Shorts s’ha presentat amb el Valencia Basket amb l’objectiu de liderar el projecte ‘taronja’ i reforçar la química del vestidor des del primer dia.

La jutgessa de la DANA nega una investigació prospectiva sobre Mazón

La jutgessa de Catarroja que instruïx la causa per la gestió de la DANA ha rebutjat que existisca una investigació prospectiva sobre Carlos Mazón, recordant que és una persona aforada com a diputat autonòmic.