10.9 C
València
Dijous, 25 desembre, 2025

El Golf de València registra de matinada dos terratrémols de magnitud 2,6 i 2,5

 

El Golf de València ha registrat esta matinada, a les 03.49 i 04.03 hores, respectivament, dos terratrémols de magnitud 2,5 i 2,6 segons ha informat el Centre de Coordinació d’Emergències de la Generalitat Valenciana a partir de les dades de l’Institut Geogràfic Nacional (IGN) de Sismologia.

En concret, el primer sisme s’ha produït a nou quilòmetres de la costa, mentre que el segon moviment de la terra ho ha fet a 21 quilòmetres, han concretat les mateixes fonts.

El telèfon d’emergències ‘112 Comunitat Valenciana’ no ha rebut anomenades respecte a este succés, ha informat la Generalitat.

 

Hem parlat amb el meteoròleg Jovi Esteve

 

‘Ací en la Comunitat Valenciana en este cas rosen dos plaques, la placa Euroasiàtica i l’Africana que són dos grans plaques terrestres, es per això que es normal que en la mitat sud valenciana tingam sempre terratrèmols. Açò ha passat tota la vida, passa i passarà. A més quan passa del 2,5 és quan la població pròxima ho nota’.

Segons Jovi Esteve, ‘és normal este tipo de moviments sísmics, de moment entra en la normalitat, encara que com ja hem dit, a partir de 2,5 ja sol espantar a la població. Perquè ja comencen a sentir-se i més a la nit’.

 

Placa Euroasiàtica

 

La placa euroasiàtica és una placa tectònica continental que abasta Euràsia (Europa i Àsia), exceptuant el subcontinent indi (l’Índia), Aràbia i part de Sibèria a l’est de la serralada Verjoyansk.1​ També inclou la part oriental de l’oceà Atlàntic Nord fins a la dorsal Mesoatlántica, totalitzant un territori d’uns 67 800 000 km².2​ Les plaques amb les quals limita son​:

Al Nord la placa nord-americana.
Al Sud la placa africana, la placa aràbiga i la placa indoaustraliana.
A l’est la placa Pacífica, la placa Filipina, la placa de Ojotsk i la placa Amuria.
A l’Oest té una vora divergent amb la placa Nord-americana, que dona origen a la dorsal atlàntica.
És la 3° placa tectònica més extensa del món amb l’extensió de 67,8 milions de quilòmetres² ja esmentada.

 

Placa Africana

 

La placa Africana és una placa tectònica continental que cobreix el continent africà i que s’estén cap a l’oest fins a la dorsal mesoatlántica.

Les plaques limítrofes són:

Al nord, la placa Euroasiàtica i la placa aràbiga.
Al sud, la placa Antàrtica.
A l’est, la placa Australiana, la placa Índia i la placa aràbiga.
A l’oest, la placa Sud-americana i la placa Nord-americana.
Tots els límits de la placa Africana són molt divergents, excepte el que té amb la placa Euroasiàtica. La placa abasta diversos blocs continentals estables de roques mares, els quals van formar el continent africà durant l’existència de Gondwana fa uns 550 milions d’anys. Estos blocs són, del Sud al Nord, el Kalahari, Congo, Sàhara i el bloc africà de l’oest. Cadascun d’estos blocs es poden subdividir en blocs més petits i uniformes.

Un dels aspectes més importants de la placa és la Gran Vall del Rift en l’Est, una fractura que està separant a una porció del continent, i de la placa, que finalment dividirà la placa Africana en dues: la placa de Nubia i la placa somali. Actualment molts textos científics ja expliciten aquestes dues plaques. Així, per exemple, es diu que l’estret de Gibraltar separa la placa Euroasiàtica de la placa de Nubia.

Simulació del desplaçament de la placa africana en funció de la seva velocitat i direcció actual.
El moviment de la placa africana és de 2,15 centímetres a l’any aproximadament, cap al Nord. Experts estimen que s’unirà a l’extrem sud d’Espanya dins de 650.000 anys, separant la mar Mediterrània de l’oceà Atlàntic.

Últimes notícies

Corberán complix un any al València: de la salvació heroica a la part baixa

Carlos Corberán complix un any en la banqueta del València després d'un rescat fulgurant i una segona volta de nivell, i tanca el curs en la zona baixa de la taula.

Neva a l’interior nord de Castelló per Nadal, amb temperatures sota zero

El dia de Nadal ha portat neu generalitzada per damunt de 700 metres a l'interior nord de Castelló, amb mínimes de fins a -3,5 °C i avís groc.

Sorprés a San Isidro amb 6 quilos de marihuana quan anaven a detindre-li per una brutal pallissa a Cox

La Guàrdia Civil ha localitzat a San Isidro una maleta amb 6 quilos de cabdells de marihuana i 12.000 euros quan anava a detindre a un home per una agressió comesa a l'agost a Cox. El jutge ha decretat la llibertat amb càrrecs per al detingut i la seua parella.

Del Botànic al Ventorro: el nou breviari del llenguatge polític valencià

El vocabulari polític valencià s'ha omplit de llocs, sigles i noms que sintetitzen episodis recents. De la DANA a les Corts, el llenguatge reordena el debat.

Pérez Llorca coincidix amb el rei i demana diàleg davant la tensió que causa fastig

Pérez Llorca ha recolzat el missatge de Felip VI, advertint del fastig que provoca la tensió política i defenent el diàleg, el consens i l'enteniment.

Avís groc per pluges en el nord d’Alacant i sud de València i per neu a l’interior de Castelló

Aemet ha establit per a este dijous avise groc per pluges intenses en el litoral nord d'Alacant i sud de València, i per nevades a l'interior nord de Castelló.

Nadal amb pluges en el sud de València i nord d’Alacant i descens de les màximes

Cels nuvolosos i precipitacions persistents en els litorals del sud de València i nord d'Alacant, amb cota de neu entre 1.200 i 1.400 metres i mar en augment.

Avís groc per pluges en el nord d’Alacant i nevades a l’interior de Castelló

Aemet ha establit l'avís groc per pluges en el litoral nord d'Alacant, amb fins a 30 l/m² en una hora i 80 en dotze. També ha activat l'avís per nevades a l'interior nord de Castelló, amb 8 cm des de 700 metres.