7.8 C
València
Dimecres, 24 desembre, 2025

El Golf de València registra de matinada dos terratrémols de magnitud 2,6 i 2,5

 

El Golf de València ha registrat esta matinada, a les 03.49 i 04.03 hores, respectivament, dos terratrémols de magnitud 2,5 i 2,6 segons ha informat el Centre de Coordinació d’Emergències de la Generalitat Valenciana a partir de les dades de l’Institut Geogràfic Nacional (IGN) de Sismologia.

En concret, el primer sisme s’ha produït a nou quilòmetres de la costa, mentre que el segon moviment de la terra ho ha fet a 21 quilòmetres, han concretat les mateixes fonts.

El telèfon d’emergències ‘112 Comunitat Valenciana’ no ha rebut anomenades respecte a este succés, ha informat la Generalitat.

 

Hem parlat amb el meteoròleg Jovi Esteve

 

‘Ací en la Comunitat Valenciana en este cas rosen dos plaques, la placa Euroasiàtica i l’Africana que són dos grans plaques terrestres, es per això que es normal que en la mitat sud valenciana tingam sempre terratrèmols. Açò ha passat tota la vida, passa i passarà. A més quan passa del 2,5 és quan la població pròxima ho nota’.

Segons Jovi Esteve, ‘és normal este tipo de moviments sísmics, de moment entra en la normalitat, encara que com ja hem dit, a partir de 2,5 ja sol espantar a la població. Perquè ja comencen a sentir-se i més a la nit’.

 

Placa Euroasiàtica

 

La placa euroasiàtica és una placa tectònica continental que abasta Euràsia (Europa i Àsia), exceptuant el subcontinent indi (l’Índia), Aràbia i part de Sibèria a l’est de la serralada Verjoyansk.1​ També inclou la part oriental de l’oceà Atlàntic Nord fins a la dorsal Mesoatlántica, totalitzant un territori d’uns 67 800 000 km².2​ Les plaques amb les quals limita son​:

Al Nord la placa nord-americana.
Al Sud la placa africana, la placa aràbiga i la placa indoaustraliana.
A l’est la placa Pacífica, la placa Filipina, la placa de Ojotsk i la placa Amuria.
A l’Oest té una vora divergent amb la placa Nord-americana, que dona origen a la dorsal atlàntica.
És la 3° placa tectònica més extensa del món amb l’extensió de 67,8 milions de quilòmetres² ja esmentada.

 

Placa Africana

 

La placa Africana és una placa tectònica continental que cobreix el continent africà i que s’estén cap a l’oest fins a la dorsal mesoatlántica.

Les plaques limítrofes són:

Al nord, la placa Euroasiàtica i la placa aràbiga.
Al sud, la placa Antàrtica.
A l’est, la placa Australiana, la placa Índia i la placa aràbiga.
A l’oest, la placa Sud-americana i la placa Nord-americana.
Tots els límits de la placa Africana són molt divergents, excepte el que té amb la placa Euroasiàtica. La placa abasta diversos blocs continentals estables de roques mares, els quals van formar el continent africà durant l’existència de Gondwana fa uns 550 milions d’anys. Estos blocs són, del Sud al Nord, el Kalahari, Congo, Sàhara i el bloc africà de l’oest. Cadascun d’estos blocs es poden subdividir en blocs més petits i uniformes.

Un dels aspectes més importants de la placa és la Gran Vall del Rift en l’Est, una fractura que està separant a una porció del continent, i de la placa, que finalment dividirà la placa Africana en dues: la placa de Nubia i la placa somali. Actualment molts textos científics ja expliciten aquestes dues plaques. Així, per exemple, es diu que l’estret de Gibraltar separa la placa Euroasiàtica de la placa de Nubia.

Simulació del desplaçament de la placa africana en funció de la seva velocitat i direcció actual.
El moviment de la placa africana és de 2,15 centímetres a l’any aproximadament, cap al Nord. Experts estimen que s’unirà a l’extrem sud d’Espanya dins de 650.000 anys, separant la mar Mediterrània de l’oceà Atlàntic.

Últimes notícies

91-81: Costello guia al València Basket en un dol de cames teses davant el Baskonia

València Basket es va imposar 91-81 a Baskonia en un partit marcat pel cansament i liderat per Matt Costello. Els taronja van gestionar millor el tram final.

Costello lidera al València Basket en un exigent 91-81 davant el Baskonia

L'equip taronja es va imposar 91-81 en un partit aspre i de cames pesades gràcies a la lectura de Matt Costello. La victòria va tallar dos derrotes seguides.

Detinguts dos hòmens atrinxerats a Elx després de matar a dos i ferir a un tercer

La Guàrdia Civil ha detingut a dos hòmens atrinxerats en una vivenda aïllada de la pedania de la Marina, a Elx, després de matar a dos i ferir greument a un tercer. El cas està sota secret i es descarta, ara com ara, un ajust de comptes.

Detinguts dos atrinxerats a Elx després de la mort de dos hòmens i un ferit greu

La Guàrdia Civil ha detingut a dos hòmens atrinxerats en una vivenda aïllada de la pedania de La Marina. Abans havien matat a dos hòmens i deixat ferit greu a un tercer.

El València preveu multiplicar per dotze els ingressos amb butaques especials del Nou Mestalla

El club espera multiplicar per dotze els ingressos de les zones amb servicis extra del nou estadi. Presenta un centre d'experiència per a comercialitzar 6.500 seients, una mica més del 9% de l'aforament.

L’assistència al Ciutat de València cau en el primer tram del curs

El Llevant tanca 2025 amb la pitjor entrada del curs en el Ciutat de València. De l'impuls inicial davant Barça i Madrid s'ha passat a 17.346 espectadors.

Marcelino convertix La Ceràmica en un fortí

El Vila-real ha patit només huit derrotes en 41 partits com a local des del retorn de Marcelino. En 2024 i 2025 l'equip només va cedir quatre vegades per any a casa.

La mort del valencianisme en que m’he format

Intentaré seguir treballant com a gramàtic, i mirar, buscar i ajudar a conformar un valencianisme social i polític que no tinga les idees errònies del valencianisme que, este dilluns, vaig vore morir.