La Guàrdia Civil deté a 4 persones i esclareix 18 delictes relacionats amb el robatori de cable de coure

Cable robat| Guàrdia Civil

La Guàrdia Civil d’Alacant ha detingut als presumptes autors del robatori de 1.600 quilograms de coure, procedent del cablejat de proveïment d’una xarxa de telecomunicacions, que operaven en diverses partides rurals des de fa diversos mesos. Als detinguts se’ls imputen 18 delictes contra el patrimoni.

La Guàrdia Civil de Sant Vicent del Raspeig va detectar un increment en els delictes de robatori de cablejat de les instal·lacions de subministrament de telefonia en les partides rurals dels voltants d’aquesta localitat, que es venia produint des de finals del passat mes de febrer.

La instal·lació d’aquesta xarxa de proveïment està dissenyada de manera que en produir-se un trencament, el propi sistema envia un senyal a la central. Coneixedors d’aquest extrem, els autors actuaven aprofitant la nocturnitat, per a evitar ser descoberts. Una vegada que havien tallat el tram seleccionat, abans que a la companyia li donés temps a avisar a una patrulla que es desplacés fins al lloc, el preparaven en trossos d’aproximadament un metre de longitud, i els ocultaven sota el matoll. En operar en zones rurals aïllades, poc il·luminades i de nit, tenien més fàcil ocultar-se ells mateixos en cas que arribés la Guàrdia Civil.

En dies posteriors, amb una furgoneta de grans dimensions, seguien el recorregut que havien fet tallant el cable, el carregaven, i el venien en dos establiments de compra i venda al pes de metalls usats en la localitat d‘Alacant.

En anar tallant trams de cable en diferents punts, i triar llocs de molt difícil accés, dificultaven la localització, tant del material sostret com de si mateixos, i provocaven a l’empresa major perjudici, que a vegades trigava diversos dies a poder restablir el servei, fent impossible amb això serveis tan essencials com la comunicació amb els diferents serveis d’emergència, el funcionament de la tele assistència de persones impedides, sistemes d’alarmes suportat per estes xarxes, serveis bancaris, etc., amb el risc que tot això pot suposar per als perjudicats. La situació estava afectant seriosament els habitants d’estes zones rurals, apartades dels principals nuclis de població, i creant sensació d’inseguretat entre els veïns que habiten allí.

Després d’una àrdua labor duta a terme per l’Àrea de Recerca de la Guàrdia Civil de Sant Vicent del Raspeig, el passat 24 de juliol van aconseguir sorprendre els autors mentre intentaven carregar el cablejat que havien tallat dos dies abans: més de 500 metres dividit en 380 trossos. Els agents van procedir immediatament a la detenció de l’home, mentre que l’altra persona, una dona, va fugir sense dubtar-lo camp a través en veure’s sorpresa per la força actuant. Dos dies més tard, el passat 26 de juliol, va ser localitzada i detinguda també. Se’ls imputen els delictes de robatori amb força de més de 1.600 quilograms de coure, comesos en un període de quatre mesos. Tots dos posseeixen nombrosos antecedents per fets similars.

La Guàrdia Civil amb el coure |Guàrdia Civil

Han estat intervinguts 500 metres de cablejat, la furgoneta amb la qual cometien els delictes i diversa documentació que corrobora l’activitat criminal. L’empresa denunciant ha manifestat que el valor del material sostret sumat als danys ocasionats, tant a la companyia subministradora com als clients, ascendeix a 150.000 euros.

Amb l’explotació de la qual ha estat denominada Operació Alcotela, la Guàrdia Civil de Sant Vicent del Raspeig ha esclarit 18 delictes: vuit de robatori de cable de coure, vuit de danys a les instal·lacions de les telecomunicacions, i dos d’encobriment del material sostret, estos dos últims, comesos pels responsables de les empreses que adquirien el coure procedent del cable.

Han estat detingudes quatre persones, tres homes d’entre 37 i 68 anys, i una dona de 43. Tots ells espanyols. Han estat posats a la disposició de l’Autoritat Judicial que ha decretat per a ells llibertat amb mesures cautelars.

La Guàrdia Civil no descarta la futura recerca d’altres implicats en la trama.

Últimes notícies

Policia i Guàrdia Civil reforcen amb les autonomies la seguretat als museus per l’onada de robatoris

Policia Nacional i Guàrdia Civil han compartit amb les comunitats autònomes informació clau per reforçar la seguretat als museus després de tres robatoris recents, un d’ells al Museu de Villena. La Generalitat critica que el Ministeri de Cultura no haja presentat encara un pla de treball concret.

Desmantellen a Figueres un gran arsenal d’armes amb enviaments des de la Comunitat Valenciana

La Policia Nacional ha intervingut 644 armes en un traster de Figueres que funcionava com a taller clandestí, amb enviaments continuats des de la Comunitat Valenciana. L’operació, encara oberta, ha acabat de moment amb set detinguts i la confiscació de prop de 400 armes detonadores i milers de cartutxos.

Capturats més de 5.300 porcs senglars en el pla de xoc contra la sobrepoblació

El pla de xoc de la Generalitat contra la sobrepoblació de porcs senglars ha permés capturar 5.337 exemplars a la Comunitat Valenciana, amb especial incidència a la província de València. El dispositiu combina batudes amb caçadors, gàbies de trampeig i ajudes econòmiques als participants.

Un estudi situa les primeres vinyes de la península fa 3.000 anys al Mediterrani oriental

Una investigació internacional liderada per la Universitat de València conclou que les primeres vides cultivades de la península ibèrica arribaren fa uns 3.000 anys del Mediterrani oriental i que el seu llinatge encara és present en varietats actuals com la passa valenciana.

Mor als 81 anys Artur Heras, referent de l’art contemporani valencià

L’artista Artur Heras, figura clau del nou realisme i el pop art valencià, ha mort als 81 anys. Xàtiva iniciarà els tràmits per a nomenar-lo fill predilecte.

Levante i Elx disparen el seu límit de gasto; Vila-real i València es mantenen

Levante i Elx han multiplicat el seu límit de cost de plantilla per a esta temporada, mentres Vila-real i València es mantenen en valors similars als del curs passat, segons les xifres fetes públiques per LaLiga.

La Conselleria de Cultura reclama al Ministeri un pla urgent contra els robatoris en museus

Educació, Cultura i Universitats ha tornat a exigir al Ministeri de Cultura un pla coordinat i una fulla de ruta per a reforçar la seguretat als museus després dels últims robatoris registrats a Espanya.

Extingit l’incendi forestal de Polop dos dies després de declarar-se

El Consorci Provincial de Bombers d’Alacant ha donat per extingit l’incendi forestal declarat dimarts en la partida de Bacorero, a Polop de la Marina, després de dos dies de treball intensiu. El foc ha afectat unes 36 hectàrees de terreny rural muntanyós.