Les huit millors paraules i expressions valencianes

Si hi ha alguna cosa que fa especial els idiomes són aquelles paraules o expressions típiques que no tenen traducció literal. Es tracta de paraules que a més tenen una forta tradició i que a vegades sols un grup reduït de persones fa ús d'elles. La llengua valenciana està caracteritzada per la seua riquesa i varietat entre les diferents comarques del territori valencià. És tant la seua varietat, que fins i tot l'accent canvia d'un poble a un altre d'una mateixa comarca. No obstant això, hi ha un conjunt de paraules o expressions que tots els valencians coneixen i que en algun moment les han fet servir. 

 

1-Desfici/desficiós: Segons el diccionari normatiu Valencià signfica: "agitació o causa per un mal físic o moral". Tanmateix, és una de les paraules que es pot utilitzar en diferents contextos, però normalment els valencians el gasten en eixos moments que estan a casa, avorrits, sense cap plan, matant les hores. 

 

2-Pudent: Este adjectiu també és un dels més coneguts entre els valencianoparlants. Un dels significats que recull el Diccionari Normatiu Valencià, "que manifesta mal geni, que és massa exigent amb els altres". Este significat s'adaptaria prou al ús que fan els valencians d'esta paraula aplicada a quan alguna persona es queixa de tot o s'ha alçat amb el peu esquerre. 

 

3-Destrellatat: Els valencians solem dir: "D'on no hi ha res, no es pot traure". Així l'adjectiu destrellat s'aplica a aquelles persones que no tenen "trellat", és a dir, que no pensa les coses abans de fer-les. 

 

 

4-Mante: Amb esta paraula els valencians interpel·len a algú, normalment una persona adulta a un jove. A més, esta paraula sol anar a l'inici en moltes frases típiques com: "Mante, que t'aguante ta mare" o "Mante tu de qui eres"? 

 

Últimes notícies

El Valencia vol mantindre les bones sensacions en el amistós contra el Castelló a Paterna

El Valencia CF rep este dissabte el Castelló a l’estadi Antonio Puchades, en un nou amistós de pretemporada on vol confirmar el bon rendiment mostrat davant l’Eldense. El conjunt albinegre afronta la prova per calibrar el seu nivell davant un rival de categoria superior.

El Villarreal posa a prova la seua nova etapa en un amistós exigent a Eindhoven

El Villarreal visita este dissabte el PSV Eindhoven en el seu segon amistós de pretemporada, amb moltes baixes però amb la vista posada en la millora física i tàctica. Diversos jóvens del planter, com Macià, busquen guanyar-se minuts davant un rival d’alt nivell.

Un tauró gris de l’Oceanogràfic portarà el nom de Ferran Torres

L’Oceanogràfic de València ha posat el nom de Ferran Torres a un tauró gris com a reconeixement al seu compromís amb la conservació marina i la sensibilització sobre la protecció d’estes espècies amenaçades.

Morant nega haver comparat Feijóo amb Hitler i defensa que parlava de polítiques racistes

Diana Morant assegura que no ha comparat Alberto Núñez Feijóo amb Hitler, sinó que ha reflexionat sobre el paral·lelisme entre les polítiques nazis i la 'prioritat nacional' aprovada a la Comunitat Valenciana.

Aemet activa avís groc al litoral per temperatures de fins a 38 graus este dissabte

Aemet ha activat per a este dissabte a la vesprada l’avís groc per calor al litoral de la Comunitat Valenciana, on s’esperen màximes de fins a 38 graus.

Ana Barceló renuncia a repetir com a candidata a l’alcaldia d’Alacant en 2027

Ana Barceló, portaveu del PSPV-PSOE a l’Ajuntament d’Alacant i exconsellera de Sanitat, ha anunciat que no tornarà a ser candidata a l’alcaldia en 2027. Continuarà com a portaveu fins als pròxims comicis municipals, una decisió que qualifica de personal i que va traslladar al partit en 2025.

València encadena 12 nits tòrrides seguides amb 27,5 graus de mínima

València ha encadenat 12 nits tòrrides consecutives amb una mínima de 27,5 graus i bat rècord al seu aeroport, mentre altres punts de la Comunitat Valenciana també pateixen mínimes sofocants.

El Castelló busca mesurar forces davant el València en un clàssic d’estiu a Paterna

El CD Castelló visita este dissabte la ciutat esportiva de Paterna per enfrontar-se al València CF en el segon amistós de la pretemporada, marcat per la greu lesió del central Fabrizio Brignani i el possible debut de diversos reforços albinegres.