Un mort, un desaparegut i 19 ferits en una forta explosió química en Barcelona

Explosió en una indústrica química de Barcelona el 10 de març de 2020

Protecció Civil situa el pla PLASEQCAT en fase d’emergència | Twitter | @ggonmar

 

Els servicis d’emergència busquen a una persona desapareguda arran de l’explosió química d’este dimarts en el districte de Sant Martí de Barcelona, concretament en les instal·lacions de Proquibasa. El sinistre ha provocat la mort d’una persona i 19 ferits, tots de caràcter lleu. Els Bombers, després de preguntar a la plantilla, han arribat a la conclusió que falta un company per identificar. Segons pareix, un dipòsit vertical ha explotat en unes proves de pressió que l’equipament no ha suportat.

 

Un mort en una forta explosió química

Una persona ha mort esta vesprada de dimarts en una forta explosió en una indústria de productes químics en el polígon Montsolís de la Verneda de Barcelona. L’edifici està situat en el número 50 de la Via Trajana, en el districte de Sant Martí, a on han acudit 18 dotacions dels Bombers de Barcelona per a treballar en les faenes d’extinció.

 

S’ha desallotjat la zona i 18  unitats del SEM han atés a 19 persones ferides, totes de caràcter lleu. Tretze han sigut traslladades a centres sanitaris amb contusions en les extremitats inferiors i alguna dificultat respiratòria. Pel que fa a la víctima mortal, els Bombers han confirmat que és una persona que estava en una nau pròxima i que ha rebut l’impacte d’un tros de runa de l’explosió.

 

 

L’onada expansiva ha afectat a tot l’entorn, inclosa la nau i les del voltant. La deflagració ha causat que isquera volant molt de material. Un dels trossos, ha explicat el cap de Bombers, ha anat a parar a una nau pròxim, «ha entrat i ha tocat una persona». El SEM no ha pogut fer res per salvar-li la vida.

  

No està «controlat»

Dins de la nau afectada, encara no es pot treballar amb seguretat, a demés de què el sinistre està aturat «però no controlat». La faena dels Bombers, una volta rescatades totes les persones amb l’excepció de la que se seguix buscant, és segellar el vessament per a què no isquen gasos inflamables «que convertisquen l’incendi en descontrolat». A banda, s’estan intentant estabilitzar diferents zones per a poder treballar dins amb seguretat. Segons Bombers, el servici durarà «hores i dies» per a donar estabilitat i seguretat a tota la zona.

 

Pel que fa a les afectacions a l’atmosfera, el responsable dels Bombers de Barcelona ha afirmat que han sigut «lleus». De moment, es desconeix quin producte pot haver causat la deflagració, atés que, segons diuen, la firma treballa amb numerosos elements.

 

Activada l’alerta d’emergència PLASEQCAT

Protecció Civil ha situat en estat d’emergència el pla PLASEQCAT i està en contacte amb els Bombers i amb l’empresa per a confirmar la classe de productes afectats en l’explosió, que ha causat grans desperfectes en els voltants.

 

Fins al lloc s’han desplaçat 18 dotacions de Bombers de Barcelona, 25 patrulles de Guàrdia Urbana i 18 unitats del Sistema d’Emergències Mèdiques. L’ajuntament ha activat el Servici d’Urgències i Emergències Socials municipals per a donar atenció psicològica a les persones afectades i als familiars de la víctima.

 

A causa de l’explosió s’ha activat en fase d’emergència el Pla d’Actuació Municipal per a Accidents Greus en Empreses amb Risc Químic, tot i que finalment no ha calgut confinar al veïnat de la zona.

 

 

 

 

 

Parets tremolant i vidres trencats

Alguns testimonis asseguren que han tremolat les parets dels edificis del polígon, a prou distància, i s’han trencat vidres de vehicles que circulaven o estaven aparcats per la zona. L’explosió ha provocat un «enorme núvol de pols» perceptible a quilòmetres de distància i han volat parts del sostre de l’edifici en qüestió, cables, pedres i blocs de formigó, afectant fins i tot l’interior d’algun restaurant pròxim.

 

 

 

 

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Avís taronja a l’interior nord de Castelló per vents de fins a 100 km/h

Aemet activa per a este diumenge l'avís taronja a l'interior nord de Castelló per ratxes de fins a 100 km/h i manté avisos grocs a Castelló i València.

La Generalitat resol els primers expedients del Grau III+ per a persones amb ELA

La Conselleria ha resolt les 23 primeres sol·licituds del nou grau de dependència extrema per a ELA i patologies afins. Les prestacions aniran de 3.200 a 9.850 euros i es tramitaran amb prioritat en un màxim de tres mesos.

Els danys en el camp es disparen: 250% més d’hectàrees sinistrades en dos mesos

El tren de borrasques de l'inici de 2026 ha deixat 120.876 hectàrees sinistrades i eleva les indemnitzacions previstes a 83,16 milions. L'impacte es concentra a Andalusia i Extremadura, amb efectes també en la Comunitat Valenciana i Murcia.

Marissa Lynn, la fallera major nord-americana de Els Somnis: ‘Les Falles se senten i era ara o mai’

Marissa Lynn, estatunidenc d'Ohio, és la fallera major de Els Somnis de València i defén que les Falles se senten. Assumix el càrrec 'ara o mai' i el compartix amb els seus fills, protagonistes infantils de la comissió.

Les vivendes turístiques de València pengen el cartell de complet en el cap de setmana prefalles

Les vivendes d'ús turístic aconseguixen el 100% d'ocupació a València durant el cap de setmana previ a les Falles. Entre setmana la previsió baixa al 71%.

La UPV inaugura un museu permanent amb les escenes guanyadores de La Ciència als Falles

La UPV ha inaugurat una seu permanent del museu Ciència i Falles en el poal morat de la Ciutat Politècnica de la Innovació, amb ninots i escenes premiades de 2024 i 2025. La mostra creixerà amb cada edició del concurs i reforça el pont entre divulgació científica i tradició fallera.

Les vivendes turístiques de València aconseguixen el 100% d’ocupació en el cap de setmana prefalles

Les 4.786 vivendes d'ús turístic de València estan completes el divendres, dissabte i diumenge previs a Falles; entre setmana l'ocupació baixa al 71%.

Un monstre rosa de 4 metres visibilitza la soledat en una falla experimental

La comissió Mestre Bellver-Mariano Ribera plantarà enguany Monstruosa soledat, un gran monstre rosa i amable per fora que deixa veure un interior trist. L'obra, de Pepitagrilla, convida a abraçar-ho i a deixar missatges per a acompanyar la seua soledat.