20.5 C
València
Dimecres, 11 febrer, 2026

El Nipah, l’altre virus contagiós que té entre cella i cella l’OMS

Són nombrosos els mitjans de comunicació que ja han ‘triat’ un successor del Covid-19 i no és un altre que el virus Nipah. Este patogen està seguit molt de prop per l’Organització Mundial de la Salut (OMS) a causa de la seua alta letalitat i la capacitat que han apreciat per a contagiar a éssers humans, encara que cal destacar que el seu hoste comú és la ratapinyada.

Tampoc és necessari alarmar a la població, ja que en l’actualitat no hi ha una situació de risc que este virus provoque una altra nova pandèmia com el que ha succeït amb el Sars CoV-2. Per si no fos prou, les dades aportades per Newtral exposen que l’últim brot d’este virus va tindre lloc allà per 2018, l’any 2019 tan sols es va registrar un únic cas i hui dia no s’han notificat casos actius del Nipah. A més, la farmacèutica Moderna ja està immersa en una elaboració de la vacuna per a este virus que usa una tecnologia semblant a la del Covid-19.

Quan va sorgir el virus Nipah?

Encara que es tracte d’un virus del qual a penes s’ha parlat a nivell de mitjans de comunicació, se sap de l’existència del virus Nipah des de 1998, any en què es va registrar el primer brot a Malàisia. A partir d’eixe brot, han sigut molts els trets del virus que s’han pogut investigar. El més preocupant del mateix és que genera un elevat percentatge de defuncions per als quals es contagien d’este, dins d’un interval entre el 40% i el 75% dels infectats.

Sense vacuna hui dia, l’OMS assegura que l’únic tractament actualment és l’atenció intensiva del pacient contagiat. Els portadors del virus poden patir una síndrome respiratòria aguda, convulsions, fatiga i fins a una encefalitis que podria provocar fins i tot la mort.

Al seu torn, cal assenyalar que l’hoste normal del virus Nipah és la ratapinyada de la fruita. Este tipus d’animals es localitzen en països tropicals i són nombrosos a l’Índia i el sud-est asiàtic. A més, el seu hàbitat habitual són les zones amb elevada densitat de vegetació i arbres fruiters, però en ser explotades estes zones es veuen obligats a buscar altres zones per a desenvolupar-se.

El que ocorreria si el Nipah es fa més contagiós

 

D’altra banda, el virus Nipah pot transmetre’s pels fluids i el consum d’aliments que estiguen contaminats. Esta és una de les causes per les quals els investigadors creuen que un brot d’este virus pot controlar-se més fàcilment que els brots de coronavirus. Però a més, este no és l’únic tret que apunta al fet que potencial siga menor que el del Sars CoV-2.

A l’ésser un virus que acaba amb la vida d’un gran nombre dels seus hostes humans, la transmissió entre els mateixos és molt més reduïda. En general, els virus més transmissors són els que tenen símptomes més lleugers i que no posen fi a la vida a la persona que ha caigut contagiada. Així mateix, si bé s’han produït diversos casos en els quals el virus Nipah ha contagiat als éssers humans, és manifest hui dia que no han aparegut brots de caràcter massiu.

Malgrat tot, l’OMS i un bon nombre de grups científics de tot el món segueixen molt atents a este virus i com aconsegueix transmetre’s per si algun dia es produïra alguna mutació. Segons este article de ‘El País’, si el Nipah canviara fent-se més contagiós, «l’epidèmia podria tindre un efecte devastador en la vida de les persones, la sanitat pública i les economies globals».
 

Últimes notícies

Que no qualle el feudal vassallatge

Leo Giménez és lingüista i en el seu article d'esta setmana adverteix que acceptar el menyspreu, l’autoritarisme i la desigualtat és obrir la porta a una societat de vassalls, i defensa que cal reaccionar abans que aquest model es normalitze

La passió, ingredient essencial del periodisme esportiu

Lucía González, Rafael Escrig, Mónica Benavent i José Luis Gual protagonitzen a la UJI una taula redona moderada per la presidenta de l’Associació de la Premsa Esportiva de Castelló, Yolanda Peris

El ponent ha elevat a 25 graus les màximes a Xàbia i Miramar i Aemet ha activat l’avís taronja a València

El vent de ponent ha deixat 25,5 graus a Xàbia i 25,4 a Miramar, només per darrere de registres a Canàries. Aemet ha activat avís taronja per ratxes de fins a 90 km/h i València ha suspés els mercats extraordinaris del dimecres

La Diputació diu que garantirà la continuïtat del Museu Nino Bravo a Aielo de Malferit

La Diputació de València ha anunciat que mediarà per a evitar el tancament del Museu Nino Bravo i garantir la seua continuïtat a Aielo de Malferit. Proposa una gestió professional dins de la Xarxa de Museus Etnològics després del conflicte entre la família i l'Ajuntament.

La jutgessa de la DANA demana a l’escorta de Mazón la factura del mòbil per a acreditar l’hora en què va cessar el seu...

La magistrada que investiga la gestió de la DANA ha reclamat a l'escorta de Carlos Mazón la factura del seu telèfon per a fixar quan va prescindir del seu servici. També ha ordenat acarar missatges i trucades d'alts càrrecs d'Emergències dels dies 28 i 29 d'octubre de 2024.

L’Audiència de València rebutja aprofundir en l’actuació dels agents de la CHJ el 29-O

L'Audiència Provincial ha desestimat el recurs que demanava més detall sobre el treball dels agents de la CHJ durant les riuades del 29-O i ha avalat el criteri de la jutgessa instructora.

Pérez Llorca defén la col·laboració públic-privada i anuncia canvis fiscals i menys traves

El president ha reivindicat la col·laboració públic-privada davant AVE, ha criticat la proposta de finançament autonòmic i ha avançat una reforma de l'Impost de Successions i Donacions al costat de mesures de simplificació administrativa.

Els hotels de la Comunitat Valenciana superen per primera vegada els 10 milions de clients

La planta hotelera de la Comunitat bat el seu rècord amb més de 10 milions de clients i 31,6 milions de pernoctacions en 2025. Benidorm concentra el 36,4% del total.