11.2 C
València
Dijous, 4 desembre, 2025

La nova bugada de lava destrueix el que quedava en Todoque

La nova bugada produïda després de l’ensulsiada ahir dissabte de la part nord del volcà de ‘Cumbre Vieja‘, a l’illa de la Palma, ha destruït les poques edificacions que quedaven en peus al nord del barri de Todoque. Així ho ha informat aquest diumenge l’Institut Volcanológico de Canàries (Involcan), la lava està fluint en la zona a una temperatura que aconsegueix els 1.240 graus.

<

>

Dades actualitzades

Segons els últims daus del programa Copernicus de la UE, actualitzats en la vesprada d’este dissabte, lava ha cobert des que va començar l’erupció el 19 de setembre un total de 497 hectàrees, afectat o destruint fins al moment 1.281 edificacions i infraestructures, mentre que hi ha 497 hectàrees de terreny destrossat i altres 5.576 hectàrees han pogut haver sofert danys. En el que a carreteres es refereix, són 38,3 els quilòmetres de vies destruïdes i altres 3,1 quilòmetres que podrien tenir danys.

<

>

La fajana

Respecte a la fajana o delta lávico, continua la seua expansió en direcció nord-sud alimentant-se des de diversos punts i aconseguint una superfície de 32 hectàrees.

Mentrestant, la qualitat de l’aire ha sofert una millora en comparació amb els dies anteriors i s’espera que continue així durant la jornada, mentre que, sobre la sismicitat, es continuen localitzant sismes a una profunditat d’entre 11 i 15 quilòmetres amb una magnitud mitjana per sota de 3, per la qual cosa no es descarten que es continuen produint.

<

>

L’UME i les Forces Armades «no deixaran l’illa»

Precisament aquest diumenge i davant la preocupació dels habitants de la Palma, la ministra de Defensa, Margarita Robles, ha garantit que la Unitat Militar d’Emergències (UME) i la resta de les Forces Armades seguiran a l’illa «fins a l’últim minut» de l’erupció del volcà ‘Cumbre Vieja’. En declaracions els mitjans de comunicació després de participar en el Comitè de Direcció de Pla d’Emergències Volcàniques de Canàries (Pevolca), ha explicat que els efectius no deixaran l’illa mentre se’ls necessite, «passe el temps que passe».

El Govern està amb els palmers

Robles, que també ha visitat aquest diumenge les instal·lacions de l’Aquarterament ‘El Fort’ per a mantenir una trobada amb el personal de la Unitat de Suport a la Projecció (UAPRO) i que va estar en el Lloc de Comandament de la UME, va agregar que el Govern està amb els palmers. «I no els oblidem. El seu dolor és el nostre dolor perquè Espanya és una gran família i quan un sofreix, sofrim tots», va exposar.

l’UME i la resta de Forces Armades

Així mateix, la ministra ha posat l’accent principalment que l’UME i la resta de les Forces Armades es mantindran a l’illa «tot el temps que siga necessari» i amb quants mitjans siguen necessaris, tant personals com materials. «La Palma sap que pot comptar amb nosaltres -va prosseguir-. No regatejarem res i estarem amb les persones que siguen necessàries, els mitjans que siguen necessaris i amb les missions que ens encomanen».

Va observar en aquest punt que l’UME porta ja 16 anys sent present sempre en els moments més durs per als espanyols dins i fora del país amb «eficàcia, professionalitat i, sobretot, humanitat». «El que puguem aportar ho farem i s’incorporarà l’Armada per a portar material, este dilluns arribarà a l’illa», va dir per a mostrar la seua admiració per tots professionals que treballen i coordinen les operacions de seguiment del volcà.

Quant a les persones que han perdut les seues cases o propietats, va ressaltar el dur que és haver de decidir en 15 minuts què fer o què emportar-se del seu habitatge. «I mai ens podrem posar en el lloc d’aquestes persones més que amb el nostre lliurament i el nostre afecte», va apuntar. «La meua presència ací,va concloure, vol manifestar i ser component d’un compromís. Fins a l’últim minut, fins que La Palma ens necessite, passi el temps que passe, ens trobaran ací».

<

>

 

Últimes notícies

El president de la Generalitat recupera el valencià

Leo Giménez és lingüista i en el seu article d'esta setmana parla de llengua, identitat i política, i reclama que el valencià siga emprat amb normalitat pels càrrecs públics, independentment de la seua ideologia

Pérez Llorca configura un nou Consell amb onze conselleries i tres vicepresidències

El president manté quasi tot l’equip de Mazón, incorpora perfils del PP i crea les àrees de Presidència i Serveis Socials, Família i Infància

Un home mor en un pis de València després d’una agressió i el company de pis és detingut

Els serveis d’emergència confirmen la mort de la víctima i traslladen a un altre home amb traumatisme mentre la Policia Nacional investiga els fets

Una dona de 29 anys és assassinada a ganivetades a Alacant en un nou cas de violència masclista

La víctima ha sigut trobada sense vida al domicili on encara convivien; l’agressor, de 34 anys, s’ha suïcidat després dels fets

Juanfran Pérez Llorca pren possessió com a president de la Generalitat i obri una nova etapa marcada pel diàleg

El nou cap del Consell assumeix el càrrec després d’un acte solemne en què ha demanat “perdó” a les famílies de les 229 víctimes de la DANA del 29 d’octubre del 2024

La Generalitat activa un pla per a reduir senglars i reforçar la vigilància davant la pesta porcina africana

La Generalitat ha posat en marxa un pla preventiu davant els primers casos de pesta porcina africana a Catalunya. El dispositiu reforça la vigilància i preveu reduir la població de senglars en zones de major risc, amb especial atenció a l'entorn de l'AP-7.

El cap de Gabinet de Mazón sosté que ningú va reclamar que el president acudira al Cecopi

José Manuel Cuenca ha defés en la comissió del Congrés sobre la DANA que el llavors president va estar informat i que des del Cecopi ningú ho va reclamar. L'oposició li ha retret no interrompre el menjar del 29 d'octubre i limitar les comunicacions en les hores crítiques.

Troben mort a un home de 75 anys en una vivenda de València després d’un incendi

Un home de 75 anys ha sigut trobat sense vida en un pis de València després de l'extinció d'un incendi. La Policia ha activat el protocol per a morts i manté oberta la investigació.