Detecten una partida de material vegetal infectat procedent dels Estats Units en el Port de Castelló

 

La Conselleria d’Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica ha denunciat la detecció d’una partida de material vegetal procedent dels Estats Units infectat de Xylella en el Port de Castelló.

 

La Conselleria exigix la intensificació dels controls de les importacions de material vegetal i plantes davant l’actual normativa europea que «corre el risc de convertir els ports europeus en un colador per a l’entrada de noves plagues», ha advertit la titular del departament, Mireia Mollà.

 

L’últim cas detectat per la Conselleria és el d’una partida procedent dels Estats Units infectada de Xylella fastigosa, la malaltia que ja està present en la província d’Alacant i per a la que no hi ha tractament, que pretenia entrar en el territori valencià a través del Port de Castelló.

 

La consellera d’Agricultura, Mireia Mollà, ha destacat en un comunicat que este incident torna a posar en evidència que la normativa europea «és insuficient». «La Unió ha de ser més contundent i exigir reciprocitat en els controls als productes procedents de tercers països».

 

Mollà ha afegit que l’agricultura valenciana està vivint una «pandèmia» provocada per la «laxitud dels controls que només exigix un certificat en origen», mentres els productes agroalimentaris de la Comunitat Valenciana han de complir «estrictes exigències» per a exportar a altres països amb plenes garanties.

 

Demanen proves PCR per a estes partides

La titular d’Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica ha instat al Ministeri d’Agricultura i a la Comissió Europea a introduir l’obligació de fer test PCR amb l’objectiu de minimitzar el risc per a l’agricultura del material vegetal procedent d’altres països.

 

«El de la Xylella no és l’únic risc que cerca a la nostra agricultura», ha subratllat la consellera. Recentment també es va detectar en el port de València la presència del bacteri Xantomona citri en una importació de llimes. Esta és la responsable de la cancrosis, «una malaltia devastadora per a la citricultura», segons Mollá.

 

L’Administració autonòmica ha alertat, a demés, que davant les deteccions en els ports valencians els importadors estan modificant les seues rutes per a entrar per ports amb menys controls sobre les mercaderies com el de Vigo o el de Rotterdam. En el cas d’Holanda, a demés, pretenen eliminar la quarantena sobre el virus Orchid Fleck Viru, causant de la leprosi en els cítrics.

 

Per tot això, la consellera s’ha posat a la disposició del Ministeri per a col·laborar en totes aquelles reclamacions que comporten un canvi normatiu orientat a «protegir a l’agricultura, als agricultors i agricultores que viuen d’ella i, per descomptat, a totes les persones, una modificació urgent en els controls que complisquen amb els criteris de reciprocitat i acaben amb les importacions de noves amenaces», ha conclòs.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Les temperatures màximes pugen fins a 6 graus i freguen els 26 a Elx

Les màximes han repuntat de forma generalitzada en la Comunitat Valenciana, amb els majors ascensos a Alacant. Elx ha aconseguit 25,6 graus i diverses localitats han superat els 25.

Llibertat amb càrrecs per a Carlos Baño per presumptes irregularitats en els bons consum

Carlos Baño ha quedat en llibertat amb càrrecs després de ser detingut per presumpte frau de subvencions i falsedat en la gestió dels bons consum de 2022 i 2023 a Alacant. La causa està sota secret, la dirigix el Jutjat d'Instrucció 4 i la UDEF, i l'empresari no ha declarat.

Carlos Baño, en llibertat amb càrrecs pel cas dels bons consum

El president de la Cambra de Comerç d'Alacant, Carlos Baño, ha quedat en llibertat amb càrrecs després de la seua detenció per presumpte frau de subvencions i falsedat lligats als bons consum de 2022 i 2023. La causa roman sota secret i la defensa ha optat per no declarar fins a conéixer les perquisicions.

Rodalia seguirà sense arribar a l’Estació del Nord durant les mascletaes

Ajuntament i Delegació del Govern mantenen que les línies C-1 i C-2 no entren en l'Estació del Nord durant les mascletaes. Hi haurà reforç previ i llançadores per seguretat.

Carlos Baño, president de la Cambra de Comerç d’Alacant, ha quedat en llibertat amb càrrecs

El president de la Cambra de Comerç d'Alacant, Carlos Baño, ha quedat en llibertat amb càrrecs després de ser detingut per presumptes irregularitats en els bons de consum de 2022 i 2023. Se li atribuïxen suposats delictes de frau de subvencions i falsedat en una causa que continua oberta

Han començat les llançadores d’Albal cap a Torrent i La Torre durant les mascletaes

La Generalitat ha activat un dispositiu especial per la limitació temporal de Rodalia. Dos llançadores connecten Albal amb Torrent Avinguda i La Torre amb normalitat.

Detinguts dos menors per assaltar a dos xiques i apunyalar a una a Alacant

La Policia Nacional ha detingut a dos menors de 16 i 17 anys per un assalt amb arma blanca a Alacant. Una víctima, de 19, va ser operada d'urgència per pneumotòrax.

Paiporta agraïx la fraternitat de Navarra durant la DANA de 2024

Paiporta ha reconegut en el Palau de Navarra l'ajuda rebuda durant la DANA d'octubre de 2024, amb plaques a la Policia Foral i a servicis d'emergència. Vicent Císcar i María Chivite han subratllat els valors de solidaritat i compromís.