16.4 C
València
Divendres, 30 gener, 2026

Detecten una partida de material vegetal infectat procedent dels Estats Units en el Port de Castelló

 

La Conselleria d’Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica ha denunciat la detecció d’una partida de material vegetal procedent dels Estats Units infectat de Xylella en el Port de Castelló.

 

La Conselleria exigix la intensificació dels controls de les importacions de material vegetal i plantes davant l’actual normativa europea que «corre el risc de convertir els ports europeus en un colador per a l’entrada de noves plagues», ha advertit la titular del departament, Mireia Mollà.

 

L’últim cas detectat per la Conselleria és el d’una partida procedent dels Estats Units infectada de Xylella fastigosa, la malaltia que ja està present en la província d’Alacant i per a la que no hi ha tractament, que pretenia entrar en el territori valencià a través del Port de Castelló.

 

La consellera d’Agricultura, Mireia Mollà, ha destacat en un comunicat que este incident torna a posar en evidència que la normativa europea «és insuficient». «La Unió ha de ser més contundent i exigir reciprocitat en els controls als productes procedents de tercers països».

 

Mollà ha afegit que l’agricultura valenciana està vivint una «pandèmia» provocada per la «laxitud dels controls que només exigix un certificat en origen», mentres els productes agroalimentaris de la Comunitat Valenciana han de complir «estrictes exigències» per a exportar a altres països amb plenes garanties.

 

Demanen proves PCR per a estes partides

La titular d’Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica ha instat al Ministeri d’Agricultura i a la Comissió Europea a introduir l’obligació de fer test PCR amb l’objectiu de minimitzar el risc per a l’agricultura del material vegetal procedent d’altres països.

 

«El de la Xylella no és l’únic risc que cerca a la nostra agricultura», ha subratllat la consellera. Recentment també es va detectar en el port de València la presència del bacteri Xantomona citri en una importació de llimes. Esta és la responsable de la cancrosis, «una malaltia devastadora per a la citricultura», segons Mollá.

 

L’Administració autonòmica ha alertat, a demés, que davant les deteccions en els ports valencians els importadors estan modificant les seues rutes per a entrar per ports amb menys controls sobre les mercaderies com el de Vigo o el de Rotterdam. En el cas d’Holanda, a demés, pretenen eliminar la quarantena sobre el virus Orchid Fleck Viru, causant de la leprosi en els cítrics.

 

Per tot això, la consellera s’ha posat a la disposició del Ministeri per a col·laborar en totes aquelles reclamacions que comporten un canvi normatiu orientat a «protegir a l’agricultura, als agricultors i agricultores que viuen d’ella i, per descomptat, a totes les persones, una modificació urgent en els controls que complisquen amb els criteris de reciprocitat i acaben amb les importacions de noves amenaces», ha conclòs.

Últimes notícies

Barrachina acusa a Sánchez de donar a les víctimes valencianes de la dana només la tercera part en ajudes

El portaveu del Consell, Miguel Barrachina, ha denunciat un tracte desigual en les ajudes després de la dana. Ha comparat 72.000 euros per a víctimes valencianes amb 210.000 en l'accident de Adamuz i ha exigit igualtat.

La Generalitat defén que lidera amb serietat el Pla Endavant i reclama corresponsabilitat al Govern

Martínez Mus ha assegurat que la reconstrucció després de la DANA avança amb 176 de 343 actuacions en marxa o completades i el ritme d'execució duplicat. Ha reclamat corresponsabilitat i comissió mixta al Govern.

Gortázar afirma que la renovació de Fainé aporta estabilitat a la Fundació La Caixa

Gonzalo Gortázar ha recolzat la continuïtat d'Isidre Fainé al capdavant de la Fundació La Caixa i ha remarcat que aporta estabilitat i continuïtat. També ha subratllat el pes de l'Obra Social i el caràcter fundacional de CaixaBank.

La Generalitat reivindica el lideratge del Pla Endavant i demana corresponsabilitat al Govern

La Generalitat ha assegurat que la reconstrucció després de la DANA avança gràcies al Pla Endavant i ha reclamat corresponsabilitat al Govern per a completar les obres. El Consell ha detallat avanços socials, econòmics, ambientals i de prevenció amb objectius calendarizados.

Avís taronja este dissabte per vents de fins a 100 km/h en gran part de la Comunitat Valenciana

Aemet ha establit per a este dissabte avise taronja per vent del nord-oest amb ratxes de fins a 100 km/h i alerta costanera a Alacant; a la vesprada baixarà a groc.

El PSPV portarà a Antifrau el suposat pelotazo de les vivendes públiques a Alacant

El PSPV-PSOE va anunciar que portarà a l'Agència Antifrau les possibles irregularitats en l'adjudicació de vivendes públiques en La Condomina. Reclama dimissions i un ple extraordinari després de l'obertura d'un expedient i la renúncia d'una alta càrrec municipal.

Massificació en la costa i crisi climàtica deixen els litorals més vulnerables a les borrasques

Els últims temporals han evidenciat la debilitat del litoral espanyol per la pressió urbanística, la falta de sediments i l'ascens de la mar. Experts demanen replantejar obres i permetre que les platges recuperen la seua dinàmica natural.

Detinguda una parella per robar amb violència joies a majors en diverses localitats de València

La Guàrdia Civil ha arrestat en Port de Sagunt a una parella per quatre robatoris amb estirada a persones majors a Alfafar, Catarroja, Albal i Benetússer. Operaven amb motocicleta i atacaven quan les víctimes caminaven pel carrer.