Detecten una partida de material vegetal infectat procedent dels Estats Units en el Port de Castelló

 

La Conselleria d’Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica ha denunciat la detecció d’una partida de material vegetal procedent dels Estats Units infectat de Xylella en el Port de Castelló.

 

La Conselleria exigix la intensificació dels controls de les importacions de material vegetal i plantes davant l’actual normativa europea que «corre el risc de convertir els ports europeus en un colador per a l’entrada de noves plagues», ha advertit la titular del departament, Mireia Mollà.

 

L’últim cas detectat per la Conselleria és el d’una partida procedent dels Estats Units infectada de Xylella fastigosa, la malaltia que ja està present en la província d’Alacant i per a la que no hi ha tractament, que pretenia entrar en el territori valencià a través del Port de Castelló.

 

La consellera d’Agricultura, Mireia Mollà, ha destacat en un comunicat que este incident torna a posar en evidència que la normativa europea «és insuficient». «La Unió ha de ser més contundent i exigir reciprocitat en els controls als productes procedents de tercers països».

 

Mollà ha afegit que l’agricultura valenciana està vivint una «pandèmia» provocada per la «laxitud dels controls que només exigix un certificat en origen», mentres els productes agroalimentaris de la Comunitat Valenciana han de complir «estrictes exigències» per a exportar a altres països amb plenes garanties.

 

Demanen proves PCR per a estes partides

La titular d’Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica ha instat al Ministeri d’Agricultura i a la Comissió Europea a introduir l’obligació de fer test PCR amb l’objectiu de minimitzar el risc per a l’agricultura del material vegetal procedent d’altres països.

 

«El de la Xylella no és l’únic risc que cerca a la nostra agricultura», ha subratllat la consellera. Recentment també es va detectar en el port de València la presència del bacteri Xantomona citri en una importació de llimes. Esta és la responsable de la cancrosis, «una malaltia devastadora per a la citricultura», segons Mollá.

 

L’Administració autonòmica ha alertat, a demés, que davant les deteccions en els ports valencians els importadors estan modificant les seues rutes per a entrar per ports amb menys controls sobre les mercaderies com el de Vigo o el de Rotterdam. En el cas d’Holanda, a demés, pretenen eliminar la quarantena sobre el virus Orchid Fleck Viru, causant de la leprosi en els cítrics.

 

Per tot això, la consellera s’ha posat a la disposició del Ministeri per a col·laborar en totes aquelles reclamacions que comporten un canvi normatiu orientat a «protegir a l’agricultura, als agricultors i agricultores que viuen d’ella i, per descomptat, a totes les persones, una modificació urgent en els controls que complisquen amb els criteris de reciprocitat i acaben amb les importacions de noves amenaces», ha conclòs.

Últimes notícies

La Generalitat rep dos noves ofertes empresarials per a Parc Sagunt II després de tancar el termini del concurs

La Generalitat ha rebut dos noves propostes empresarials per a instal·lar-se en Parc Sagunt II i obri ara la fase de valoració dels projectes per a adjudicar i vendre les parcel·les industrials disponibles.

PP i Vox proposen a Román Ceballos per a presidir el Consell d’À Punt

PP i Vox registren en Les Corts la candidatura de Román Ceballos per a presidir el Consell d'Administració d'À Punt, mentres PSPV i Compromís renuncien a presentar alternatives i critiquen el procés.

125 associacions feministes firmen un escrit de repulsa contra Susana Camarero

Un total de 125 associacions i dones feministes firmen un escrit de repulsa contra Susana Camarero per les seues paraules en Les Corts, que consideren un atac al feminisme i a la igualtat.

Quinze panells informatius alerten del risc d’inundacions a la Ribera

El Consorci de la Ribera i la Fundació Limne han instal·lat 15 panells interpretatius en 13 municipis del projecte Canya a la Canya per a fomentar la cultura de risc i l'autoprotecció enfront d'inundacions.

La Generalitat llança crèdits bonificats de 100 milions per a empreses valencianes per la guerra de l’Iran

La Generalitat activarà una línia de crèdits bonificats de 100 milions i noves ajudes per a empreses, autònoms i sectors vulnerables davant l'impacte de la guerra de l'Iran en l'economia valenciana.

Baldoví exigix l’eixida immediata de Mazón de Les Corts per la seua gestió de la DANA

Joan Baldoví acusa a Carlos Mazón d'intentar eludir responsabilitats per la gestió de la DANA i reclama que deixe el seu escó o passe al grup de no adscrits.

Col·lectius del Parc Alcosa acusen Ajuntament i Generalitat d’assetjament institucional

Organitzacions socials del Parc Alcosa presenten dos queixes davant el Sindic de Greuges contra l'Ajuntament d'Alfafar i la Generalitat per presumpte assetjament institucional i persecucion ideologica.

L’Agència Valenciana Antifrau bat rècord amb 845 denúncies en 2025, un 50% més que en 2024

L'Agència Valenciana Antifrau tanca 2025 amb 845 denúncies, un 50% més que l'any anterior i una de cada quatre de totes les rebudes en els seus huit anys d'activitat, impulsada per la nova llei de protecció de l'informant.