Troben una espasa medieval en les obres del castell d’Aín

 

Les excavacions arqueològiques per a la consolidació del sector sud-est de la muralla del castell d’Aín, a la comarca de la Plana Baixa, cofinançades per la Generalitat i per l’ajuntament del propi municipi castellonenc, han permés trobar una espasa medieval en bon estat de conservació.

    

La peça descoberta, batejada com la ‘espadana’, ha sorprés tant tècnics com a ciutadans ja que «trobar aquest tipus de peces en una excavació arqueològica és extremadament inusual, la qual cosa la convertix en una troballa excepcional», segons un comunicat del Servei Territorial de Cultura i Esport de Castelló.

 

Una espasa de 94 centímetres de longitud

  

Les excavacions, dirigides per l’arqueòleg Vicente Vivó Agulló, han revelat una habitació de majors dimensions que les anteriors conegudes, lloc de la troballa de l’espasa amb 94 centímetres de longitud, una creu de 13 centímetres i pom esfèric, amb dos aretes de bronze en l’empunyadura i una acanaladura central en la fulla.

    

«Per la seua tipologia i context arqueològic la peça es dataria en el segle XIV i segurament es va conservar a conseqüència de la destrucció del castell durant la Guerra dels Dos Pedros (1356-1367)», asseguren fonts de la investigació.

 

Una excavació per evitar la deterioració del monument

  

La Conselleria de Cultura i l’Ajuntament d’Aín han cofinançat enguany la segona fase del projecte per a la consolidació del sector sud-est de la muralla del castell. Aquesta actuació anava encaminada a evitar la creixent deterioració del monument i a garantir la seua estabilitat i permetre la seua posada en valor com a recurs cultural de primer ordre.

    

Des que l’Ajuntament d’Aín iniciara la redacció del pla director del castell —a càrrec de Tirso José Ávila Aguilera com a arquitecte i Vicente Vivó com a arqueòleg— s’han dut a terme dos fases d’excavació i consolidació.

    

La primera, subvencionada per la Generalitat, va consistir en la consolidació d’una cantonada de la muralla exterior que conservava gran part de la seua altura original. Les excavacions van revelar una estada, amb sòl de morter, i van confirmar les hipòtesis dels tècnics sobre la possible existència d’un segon mur paral·lel a l’exterior que formaria estades al llarg de la muralla.

    

Durant 2018, en la segona fase de les excavacions arqueològiques dirigides per Vicente Vivó, s’ha produït la troballa d’aquesta peça singular, l’espasa medieval en molt bon estat de conservació. Els treballs han revelat l’espasa en una habitació de majors dimensions que les anteriors, amb sòl de morter, una zona de llar i un banc obrat.

 

Últimes notícies

Un golàs de Sucic trenca la remuntada de l’Elx en un Martínez Valero d’aniversari

La Real Sociedad ha sumat la primera victòria fora de casa amb un gol de Luka Sucic en el minut 89, que ha fet inútil la gran remuntada de l’Elx, en una nit marcada també pel 50 aniversari del Martínez Valero.

Mig centenari del Martínez Valero: homenatges, records i focs artificials a Elx

L’Elche CF ha celebrat abans del partit contra la Real Sociedad els 50 anys de la inauguració del Martínez Valero, amb reconeixements a jugadors històrics, al primer ‘speaker’ i un castell de focs artificials.

El Villarreal busca trencar la seua ansietat en el debut de Champions a Dortmund

Iñigo Pérez i Santi Comesaña reivindiquen un Villarreal més fort mentalment per a iniciar la Champions a Dortmund, després d’un mal any europeu i un inici negatiu en LaLiga.

Comesaña confia a Dortmund per curar els errors del passat

Santi Comesaña assegura que el Villarreal ha aprés dels errors de la passada Champions i confia a guanyar en el camp del Borussia Dortmund per trencar l’ansietat que arrossega també en LaLiga.

Iñigo Pérez demana al Villarreal que oblide les últimes derrotes abans de visitar el Borussia Dortmund

Iñigo Pérez ha reclamat als seus jugadors que es centren en el debut en la Champions davant el Borussia Dortmund i s’obliden de la mala temporada europea passada i de la derrota contra el Deportivo de La Coruña. Foyth i Romero són baixa per lesió per al partit a Alemanya.

Les temperatures freguen els 40 graus a València en la vigília de l’avís taronja

Les màximes han arribat hui als 39,3 graus a Xàtiva i Pego, en la vigília de l’avís taronja d’Aemet per temperatures de fins a 40 graus en el litoral i l’interior sud de la província de València.

Compromís demana que Sagunt compre la casa natalícia de Joaquín Rodrigo com a espai cultural

Compromís ha proposat a l’Ajuntament de Sagunt adquirir la casa natalícia del compositor Joaquín Rodrigo, actualment en venda, per a incorporar-la al patrimoni municipal i destinar-la a ús cultural i turístic.

Segorbe dona el tret d’eixida a la seua setmana taurina amb una Entrada de 51 segons

Segorbe ha obert la setmana taurina de 2026 amb la primera Entrada de Toros i Cavalls, una carrera ràpida de 51 segons sense incidents, amb deu cavallistes guiants sis bous i un manso fins a la plaça de la Cueva Santa.