Troben una espasa medieval en les obres del castell d’Aín

 

Les excavacions arqueològiques per a la consolidació del sector sud-est de la muralla del castell d’Aín, a la comarca de la Plana Baixa, cofinançades per la Generalitat i per l’ajuntament del propi municipi castellonenc, han permés trobar una espasa medieval en bon estat de conservació.

    

La peça descoberta, batejada com la ‘espadana’, ha sorprés tant tècnics com a ciutadans ja que «trobar aquest tipus de peces en una excavació arqueològica és extremadament inusual, la qual cosa la convertix en una troballa excepcional», segons un comunicat del Servei Territorial de Cultura i Esport de Castelló.

 

Una espasa de 94 centímetres de longitud

  

Les excavacions, dirigides per l’arqueòleg Vicente Vivó Agulló, han revelat una habitació de majors dimensions que les anteriors conegudes, lloc de la troballa de l’espasa amb 94 centímetres de longitud, una creu de 13 centímetres i pom esfèric, amb dos aretes de bronze en l’empunyadura i una acanaladura central en la fulla.

    

«Per la seua tipologia i context arqueològic la peça es dataria en el segle XIV i segurament es va conservar a conseqüència de la destrucció del castell durant la Guerra dels Dos Pedros (1356-1367)», asseguren fonts de la investigació.

 

Una excavació per evitar la deterioració del monument

  

La Conselleria de Cultura i l’Ajuntament d’Aín han cofinançat enguany la segona fase del projecte per a la consolidació del sector sud-est de la muralla del castell. Aquesta actuació anava encaminada a evitar la creixent deterioració del monument i a garantir la seua estabilitat i permetre la seua posada en valor com a recurs cultural de primer ordre.

    

Des que l’Ajuntament d’Aín iniciara la redacció del pla director del castell —a càrrec de Tirso José Ávila Aguilera com a arquitecte i Vicente Vivó com a arqueòleg— s’han dut a terme dos fases d’excavació i consolidació.

    

La primera, subvencionada per la Generalitat, va consistir en la consolidació d’una cantonada de la muralla exterior que conservava gran part de la seua altura original. Les excavacions van revelar una estada, amb sòl de morter, i van confirmar les hipòtesis dels tècnics sobre la possible existència d’un segon mur paral·lel a l’exterior que formaria estades al llarg de la muralla.

    

Durant 2018, en la segona fase de les excavacions arqueològiques dirigides per Vicente Vivó, s’ha produït la troballa d’aquesta peça singular, l’espasa medieval en molt bon estat de conservació. Els treballs han revelat l’espasa en una habitació de majors dimensions que les anteriors, amb sòl de morter, una zona de llar i un banc obrat.

 

Últimes notícies

Els col·lectius valencianistes criden a buidar Mestalla fins al minut 19 contra Lim

Diversos col·lectius d’aficionats del València CF han demanat que els abonats no entren a Mestalla davant del Barcelona fins al minut 19, en una nova protesta contra la gestió de Peter Lim i Meriton.

El nou finançament autonòmic tira avant amb el suport de Catalunya i Canàries

El Consell de Política Fiscal i Financera ha aprovat la proposta de reforma del finançament autonòmic de Hisenda amb el suport de Catalunya i Canàries, que preveu 20.975 milions d’euros addicionals per a les comunitats autònomes en 2027.

La companyia valenciana La Hongaresa celebra 30 anys amb l’estrena de ‘Coro’ a Buenos Aires

La Hongaresa, companyia de teatre de Puerto de Sagunto, complix 30 anys d’escenari i ho celebra a Buenos Aires amb l’estrena absoluta de ‘Coro’, després d’una intensa residència artística amb tres muntatges en cartell.

El PP exige que l’alcalde de Villena explique en Les Corts el robatori del tresor del museu

El PP ha sol·licitat que l’alcalde de Villena comparega en la comissió d’Educació i Cultura de Les Corts per detallar el robatori del tresor del MUVI i les mesures de seguretat del museu.

El Vila-real busca la primera victòria en La Ceràmica davant un Deportivo invicte

El Vila-real juga este dissabte el primer partit en La Ceràmica contra un Deportivo invicte i recent ascendit, amb la baixa sensible de Juan Foyth i el dubte de diversos titulars en tots dos equips.

TJ Shorts es presenta com a nou líder del vestidor del Valencia Basket

El base nord-americà amb passaport de Macedònia del Nord TJ Shorts s’ha presentat amb el Valencia Basket amb l’objectiu de liderar el projecte ‘taronja’ i reforçar la química del vestidor des del primer dia.

La jutgessa de la DANA nega una investigació prospectiva sobre Mazón

La jutgessa de Catarroja que instruïx la causa per la gestió de la DANA ha rebutjat que existisca una investigació prospectiva sobre Carlos Mazón, recordant que és una persona aforada com a diputat autonòmic.

Schinocca defensa la inversió de més de 20 milions en fitxatges de l’Elx

El director general de l’Elx, Pedro Schinocca, assegura que el club ha invertit més de 20 milions en el mercat estival i demana unitat a una afició preocupada per les eixides de jugadors importants.