Troben una espasa medieval en les obres del castell d’Aín

 

Les excavacions arqueològiques per a la consolidació del sector sud-est de la muralla del castell d’Aín, a la comarca de la Plana Baixa, cofinançades per la Generalitat i per l’ajuntament del propi municipi castellonenc, han permés trobar una espasa medieval en bon estat de conservació.

    

La peça descoberta, batejada com la ‘espadana’, ha sorprés tant tècnics com a ciutadans ja que «trobar aquest tipus de peces en una excavació arqueològica és extremadament inusual, la qual cosa la convertix en una troballa excepcional», segons un comunicat del Servei Territorial de Cultura i Esport de Castelló.

 

Una espasa de 94 centímetres de longitud

  

Les excavacions, dirigides per l’arqueòleg Vicente Vivó Agulló, han revelat una habitació de majors dimensions que les anteriors conegudes, lloc de la troballa de l’espasa amb 94 centímetres de longitud, una creu de 13 centímetres i pom esfèric, amb dos aretes de bronze en l’empunyadura i una acanaladura central en la fulla.

    

«Per la seua tipologia i context arqueològic la peça es dataria en el segle XIV i segurament es va conservar a conseqüència de la destrucció del castell durant la Guerra dels Dos Pedros (1356-1367)», asseguren fonts de la investigació.

 

Una excavació per evitar la deterioració del monument

  

La Conselleria de Cultura i l’Ajuntament d’Aín han cofinançat enguany la segona fase del projecte per a la consolidació del sector sud-est de la muralla del castell. Aquesta actuació anava encaminada a evitar la creixent deterioració del monument i a garantir la seua estabilitat i permetre la seua posada en valor com a recurs cultural de primer ordre.

    

Des que l’Ajuntament d’Aín iniciara la redacció del pla director del castell —a càrrec de Tirso José Ávila Aguilera com a arquitecte i Vicente Vivó com a arqueòleg— s’han dut a terme dos fases d’excavació i consolidació.

    

La primera, subvencionada per la Generalitat, va consistir en la consolidació d’una cantonada de la muralla exterior que conservava gran part de la seua altura original. Les excavacions van revelar una estada, amb sòl de morter, i van confirmar les hipòtesis dels tècnics sobre la possible existència d’un segon mur paral·lel a l’exterior que formaria estades al llarg de la muralla.

    

Durant 2018, en la segona fase de les excavacions arqueològiques dirigides per Vicente Vivó, s’ha produït la troballa d’aquesta peça singular, l’espasa medieval en molt bon estat de conservació. Els treballs han revelat l’espasa en una habitació de majors dimensions que les anteriors, amb sòl de morter, una zona de llar i un banc obrat.

 

Últimes notícies

Presó provisional per a tres dels cinc detinguts per l’homicidi d’un estatunidenc a Sagunt

El Jutjat de Sagunt ordena presó provisional sense fiança per a tres dels cinc jóvens detinguts per l'homicidi d'un ciutadà estatunidenc el cadàver del qual va aparéixer en un edifici abandonat en 2025.

Mor un home de 80 anys en bolcar el seu tractor en una pista agrícola de Figueroles

Un home de 80 anys ha mort en bolcar el seu tractor en una pista forestal del terme municipal de Figueroles. Els bombers i els servicis sanitaris només han pogut certificar la defunció del conductor.

Morant manté la gestora del PSPV a Alacant i la veu amb molta faena per davant

Diana Morant descarta posar fi a curt termini a la gestora del PSPV a Alacant, defén el seu projecte polític i càrrega contra el repartiment de vivendes de protecció pública a la Platja de Sant Joan.

La confraria de Sagunt que va vetar a les dones inicia les seues processons sense incidents

La Confraria de la Puríssima Sang de Sagunt celebra la seua primera processó després de votar contra la incorporació de dones, en plena polèmica legal i turística.

El PSPV exigix una comissió d’investigació pel contracte de l’esposa de Pérez Llorca en la Diputació de València

El PSPV-PSOE reclamarà en la Diputació de València una comissió d'investigació sobre la contractació de l'esposa del president Juanfran Pérez Llorca i acusa el PP d'utilitzar les institucions en el seu benefici.

Castelló llança la seua nova marca turística per a un model sense massificacions

L'Ajuntament de Castelló presenta la marca turística 'Castelló, viure l'autèntic' per a posicionar la ciutat com a destí mediterrani de qualitat, pròxim i allunyat de la massificació.

La jutgessa imposa a Ciutadans una fiança de 3.000 euros per a acusar en el cas de VPP d’Alacant

La magistrada de la Plaça 5 del Tribunal d'Instància d'Alacant imposa a Ciutadans una fiança de 3.000 euros per a personar-se com acusacion popular en la causa sobre les VPP de la Platja de Sant Joan.

Sindicats convoquen una vaga educativa en la Comunitat Valenciana el 31 de març

Els sindicats STEPV, CSIF, CCOO i UGT criden a una vaga educativa el 31 de març en la Comunitat Valenciana per a reclamar millores salarials i laborals i desbloquejar la negociació amb la Conselleria d'Educació.