Troben una espasa medieval en les obres del castell d’Aín

 

Les excavacions arqueològiques per a la consolidació del sector sud-est de la muralla del castell d’Aín, a la comarca de la Plana Baixa, cofinançades per la Generalitat i per l’ajuntament del propi municipi castellonenc, han permés trobar una espasa medieval en bon estat de conservació.

    

La peça descoberta, batejada com la ‘espadana’, ha sorprés tant tècnics com a ciutadans ja que «trobar aquest tipus de peces en una excavació arqueològica és extremadament inusual, la qual cosa la convertix en una troballa excepcional», segons un comunicat del Servei Territorial de Cultura i Esport de Castelló.

 

Una espasa de 94 centímetres de longitud

  

Les excavacions, dirigides per l’arqueòleg Vicente Vivó Agulló, han revelat una habitació de majors dimensions que les anteriors conegudes, lloc de la troballa de l’espasa amb 94 centímetres de longitud, una creu de 13 centímetres i pom esfèric, amb dos aretes de bronze en l’empunyadura i una acanaladura central en la fulla.

    

«Per la seua tipologia i context arqueològic la peça es dataria en el segle XIV i segurament es va conservar a conseqüència de la destrucció del castell durant la Guerra dels Dos Pedros (1356-1367)», asseguren fonts de la investigació.

 

Una excavació per evitar la deterioració del monument

  

La Conselleria de Cultura i l’Ajuntament d’Aín han cofinançat enguany la segona fase del projecte per a la consolidació del sector sud-est de la muralla del castell. Aquesta actuació anava encaminada a evitar la creixent deterioració del monument i a garantir la seua estabilitat i permetre la seua posada en valor com a recurs cultural de primer ordre.

    

Des que l’Ajuntament d’Aín iniciara la redacció del pla director del castell —a càrrec de Tirso José Ávila Aguilera com a arquitecte i Vicente Vivó com a arqueòleg— s’han dut a terme dos fases d’excavació i consolidació.

    

La primera, subvencionada per la Generalitat, va consistir en la consolidació d’una cantonada de la muralla exterior que conservava gran part de la seua altura original. Les excavacions van revelar una estada, amb sòl de morter, i van confirmar les hipòtesis dels tècnics sobre la possible existència d’un segon mur paral·lel a l’exterior que formaria estades al llarg de la muralla.

    

Durant 2018, en la segona fase de les excavacions arqueològiques dirigides per Vicente Vivó, s’ha produït la troballa d’aquesta peça singular, l’espasa medieval en molt bon estat de conservació. Els treballs han revelat l’espasa en una habitació de majors dimensions que les anteriors, amb sòl de morter, una zona de llar i un banc obrat.

 

Últimes notícies

L’incendi de la Vall d’Uixó ja arrasa 10.000 hectàrees i es relaxa el confinament en tres pobles

L’incendi forestal de la Vall d’Uixó continua actiu i sense control, amb 10.000 hectàrees calcinades, 10.000 persones evacuades i un confinament parcialment alçat en La Vilavella, Betxí i Onda.

L’incendi de la Vall d’Uixó arrasa 10.000 hectàrees i es relaxa el confinament en tres pobles

L’incendi forestal de la Vall d’Uixó continua actiu i sense control després de cremar unes 10.000 hectàrees, mentres es lleva parcialment el confinament a la Vilavella, Betxí i Onda i es mantenen 10.000 persones desallotjades.

Danjuma lidera la remuntada del València davant el Derby County en St. George’s Park

El València CF ha remuntat i s’ha imposat 1-2 al Derby County FC amb dos gols d’Arnaut Danjuma en un amistós de pretemporada jugat a porta tancada a St. George’s Park.

Educació reclama ajornar la Conferència d’Universitats per l’emergència d’incendis

La Conselleria d’Educació ha sol·licitat a la ministra Diana Morant que suspenga la Conferència General de Política Universitària prevista per a dimecres per la situació d’emergència pels incendis, especialment el de la Vall d’Uixó. També ha demanat ajornar la Conferència Sectorial d’Educació.

La mare de Violeta Mangriñán, jubilada i al front de l’incendi de la Vall d’Uixó

La mare d’Elvira Mangriñán, veïna d’Aín i ja jubilada, s’ha incorporat al dispositiu contra l’incendi de la Vall d’Uixó, que ha arrasat 8.500 hectàrees, i la seua filla li ho ha agraït públicament en xarxes socials.

Els veïns de la Vilavella tornen a casa però seguixen confinats i només ixen per menjar i aigua

Els aproximadament 3.000 veïns de la Vilavella han tornat a les seues vivendes després del desallotjament per lincendi de la Vall dUixó, però continuen sota confinament domiciliari i només poden eixir per a comprar menjar i arreplegar aigua.

Trump difon el vídeo de Ferran Torres amb la gorra de ‘Make Spain Great Again’

Donald Trump ha compartit diverses vegades a Truth Social un vídeo de Ferran Torres celebrant el títol mundial amb una gorra roja amb el lema 'Make Spain Great Again'. La Casa Blanca ja ha reaccionat i el mateix president ha elogiat el davanter valencià.

L’incendi de la Vall d’Uixó continua molt actiu i afronta una vesprada llarga i complicada

L’incendi forestal de la Vall d’Uixó continua molt actiu, amb 8.500 hectàrees calcinades i una vesprada que es preveu llarga i complicada per l’orografia i l’oratge. Els mitjans aeris ja operen al complet i es treballa intensament als fronts d’Alcudia de Veo i Tales.
FILMOTECA D'ESTIU