Troben una espasa medieval en les obres del castell d’Aín

 

Les excavacions arqueològiques per a la consolidació del sector sud-est de la muralla del castell d’Aín, a la comarca de la Plana Baixa, cofinançades per la Generalitat i per l’ajuntament del propi municipi castellonenc, han permés trobar una espasa medieval en bon estat de conservació.

    

La peça descoberta, batejada com la ‘espadana’, ha sorprés tant tècnics com a ciutadans ja que «trobar aquest tipus de peces en una excavació arqueològica és extremadament inusual, la qual cosa la convertix en una troballa excepcional», segons un comunicat del Servei Territorial de Cultura i Esport de Castelló.

 

Una espasa de 94 centímetres de longitud

  

Les excavacions, dirigides per l’arqueòleg Vicente Vivó Agulló, han revelat una habitació de majors dimensions que les anteriors conegudes, lloc de la troballa de l’espasa amb 94 centímetres de longitud, una creu de 13 centímetres i pom esfèric, amb dos aretes de bronze en l’empunyadura i una acanaladura central en la fulla.

    

«Per la seua tipologia i context arqueològic la peça es dataria en el segle XIV i segurament es va conservar a conseqüència de la destrucció del castell durant la Guerra dels Dos Pedros (1356-1367)», asseguren fonts de la investigació.

 

Una excavació per evitar la deterioració del monument

  

La Conselleria de Cultura i l’Ajuntament d’Aín han cofinançat enguany la segona fase del projecte per a la consolidació del sector sud-est de la muralla del castell. Aquesta actuació anava encaminada a evitar la creixent deterioració del monument i a garantir la seua estabilitat i permetre la seua posada en valor com a recurs cultural de primer ordre.

    

Des que l’Ajuntament d’Aín iniciara la redacció del pla director del castell —a càrrec de Tirso José Ávila Aguilera com a arquitecte i Vicente Vivó com a arqueòleg— s’han dut a terme dos fases d’excavació i consolidació.

    

La primera, subvencionada per la Generalitat, va consistir en la consolidació d’una cantonada de la muralla exterior que conservava gran part de la seua altura original. Les excavacions van revelar una estada, amb sòl de morter, i van confirmar les hipòtesis dels tècnics sobre la possible existència d’un segon mur paral·lel a l’exterior que formaria estades al llarg de la muralla.

    

Durant 2018, en la segona fase de les excavacions arqueològiques dirigides per Vicente Vivó, s’ha produït la troballa d’aquesta peça singular, l’espasa medieval en molt bon estat de conservació. Els treballs han revelat l’espasa en una habitació de majors dimensions que les anteriors, amb sòl de morter, una zona de llar i un banc obrat.

 

Últimes notícies

L’assassí masclista d’Alacant continua ingressat i sota custòdia policial

L’home detingut per matar la seua dona i una filla i ferir greument una altra a la Cañada del Fenollar continua ingressat a l’hospital de Sant Joan d’Alacant sota custòdia policial, mentres el cas l’investiga l’EMUME de la Guàrdia Civil.

València tanca uns Gay Games històrics i passa el testic a Perth 2030

València ha posat punt final als Gay Games amb un acte a la Fonteta, on ha passat el testic a Perth, seu de l’edició de 2030, després d’una setmana amb més de 10.200 esportistes de 81 països.

Xabi López-Arostegui trenca el seu contracte i deixa el Valencia Basket després de cinc temporades

L’aler basc Xabi López-Arostegui ha acordat amb el Valencia Basket la rescissió del contracte fins a 2027 i se’n va del club després de cinc temporades i 253 partits.

Castelló reforça la seguretat a les platges amb un dron de socorrisme este estiu

Castelló ha activat des de l’1 de juliol un dron de socorrisme per a reforçar la vigilància i accelerar la resposta davant emergències en les platges durant els mesos de màxima afluència.

Mónica Oltra planteja un espai comú neutre a València per a una candidatura que “salve el poble”

Mónica Oltra, que serà ratificada dissabte com a candidata a l’alcaldia de València per a 2027, ha defensat crear un espai comú neutre sobre la base de Compromís per a articular una candidatura ampla que priorise la vida humana i l’accés a una vivenda digna i assequible.

El Sindicat d’Estudiants denuncia que l’edil de Vox Juanma Badenas ha irromput en la seua seu a València

El Sindicat d’Estudiants ha denunciat que el regidor de Vox a València Juanma Badenas ha entrat il·legalment al seu local cedit per l’Ajuntament, ha trencat el pany i ha registrat les instal·lacions. L’organització parla de violació de drets fonamentals i anuncia accions legals i mobilitzacions.

Comença la neteja dels baixos incendiats a València després de desallotjar 90 veïns

L’Ajuntament de València ha reallotjat esta nit una norantena de persones desallotjades per un incendi als baixos d’un edifici del carrer Picayo, mentre este dissabte han començat els treballs de neteja i reparació.

Nit tòrrida a Sagunt amb una mínima de 24,6 graus i pujades generalitzades

La passada matinada s’han registrat novament nits tòrrides a la Comunitat Valenciana, amb Sagunt al capdavant amb 24,6 graus de mínima i avisos per calor extrema a l’interior de la província de València.