44 detinguts per usurpar la identitat per a contractar serveis no autoritzats

Agents de la Policia Nacional han detingut a 44 persones en 12 províncies espanyoles per l’ús fraudulent de dades personals per a usurpar la identitat de consumidors i contractar serveis no autoritzats. L’objectiu era enriquir-se amb les comissions per la captació de nous clients.

Accedien a les bases de dades personals de companyies elèctriques per a usurpar la identitat de clients i sense el seu consentiment canviar-los a altres empreses proveïdores de serveis 26 dels arrestats eren treballadors comercials i els 18 restants eren administradors de societats “força de vendes” que al seu torn proveïen de les bases de dades.

La investigació es va iniciar el setembre de 2019 quan els agents van rebre una denúncia, per part de l’administrador d’una companyia distribuïdora de llum i gas natural, en la qual es manifestava que persones desconegudes es feien passar per treballadors de l’empresa i estaven telefonant als clients. Coneixien totes les seues dades personals, bancaris i punts de subministrament, i els oferien un suposat descompte en la tarifa, quan en realitat els canviaven a una altra comercialitzadora elèctrica sense coneixement d’aquests.

A més per part de l’empresa denunciant s’havia realitzat una auditoria interna en la qual s’havia detectat que s’havien produït accessos no autoritzats a les seues bases de dades.

També van poder detectar que persones desconegudes havien contactat amb la mercantil fent-se passar per clients i després de contestar les preguntes de seguretat, sol·licitaven duplicats de factures amb la finalitat de comunicar un canvi en les seues dades personals de contacte perquè, una vegada fet el canvi de companyia, evitar que una possible contraoferta arribara al consumidor que desconeixia la seua nova alta.

Paral·lelament la comercialitzadora elèctrica que estava rebent als nous clients, després de detectar el mètode de captació, va interposar una querella contra diversos comercials per les pràctiques realitzades.

Comissions per noves altes en contractes de subministraments energètics

Els investigadors van poder comprovar que el motiu de tals pràctiques era percebre les comissions per noves altes que proporcionava l’empresa a la qual derivaven fraudulentament als clients. Els agents també van detectar com l’empresa “força de vendes” de la mercantil on s’inscrivien als nous clients, al seu torn subcontractava noves societats per a la captació de més clients, la qual cosa suposava que una gran quantitat de dades personals de persones es filtraren cap a tals subcontractes.

Després d’un operatiu dut a terme en tres fases, els agents han arrestat a un total de 44 persones en 12 províncies – Barcelona, Cadis, Castelló, Ciudad Real, Còrdova, Huelva, Jaén, Madrid, Màlaga, Múrcia, Sevilla i València – presumptament implicades en la trama per un delicte contra el mercat i els consumidors. 26 d’ells eren comercials als quals també se’ls imputa un delicte d’usurpació d’estat civil i 18 eren administradors de societats que estaven implicats presumptament en un delicte d’estafa.

Encara que fins al moment no s’ha emés una valoració econòmica del perjudici causat, s’estima que s’hagen produït uns 36.000 canvis de dades personals, que al seu torn han causat baixa en la companyia perjudicada.

Els investigadors han informat d’aquests fets a la Direcció de Competència de la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV) per si les pràctiques comercials de les empreses “força de vendes” pogueren ser constitutives d’una infracció contrària a la normativa de defensa de la competència.

També es va informar l’Agència Espanyola de Protecció de Dades sobre les mesures de protecció i filtracions de les dades personals dels consumidors per si foren constitutius d’infracció en la normativa de protecció de dades de caràcter personal per part de societats distribuïdores i comercialitzadores contractants d’aqueixes empreses de call center investigades, susceptibles de correcció o sanció.

Últimes notícies

Fortes tempestes i pedra en l’interior de Castelló amb 26 l/m² a Castellfort en mitja hora

Castellfort ha registrat 26 litres per metre quadrat en mitja hora i Aemet manté l’avís taronja per tempestes fortes amb granís en l’interior nord de Castelló.

Preso sense fiança el propietari del bar acusat de matar un jove a València

Un jutjat d’instrucció de València ha ordenat presó provisional, comunicada i sense fiança per al propietari del bar ‘La Esquina Tropical’, detingut per la mort d’un jove de 20 anys aquest dimecres. L’home, de 62 anys i nacionalitat colombiana, està investigat per homicidi i un delicte contra la salut pública.

Foios ompli els carrers per homenatjar Ferran Torres, campió del món

Prop de 7.000 veïns de Foios han omplit l’aparcament del camp de futbol municipal per retre un emotiu homenatge a Ferran Torres, golejador en la final del Mundial. L’Ajuntament ha iniciat els tràmits per nomenar-lo Fill Predilecte.

Pego arriba als 40 graus i encapçala les temperatures de la Comunitat

Pego ha registrat hui 40 graus i s’ha situat com el municipi més calorós de la Comunitat Valenciana, mentre que Ontinyent, Xàtiva, Oliva i Bicorp s’han quedat prop d’esta marca. La mínima del dia s’ha donat a Vilafranca del Cid, amb 14,6 graus.

Intercepten deu migrants en arribar en patera a una cala de Benidorm

La Policia Nacional ha detingut deu hòmens d’origen algerià, un possible menor, després d’arribar en patera a la cala del Tío Ximo, a Benidorm.

El CEO de Vodafone Espanya haurà de declarar com a investigat pel cas Finetwork

El Tribunal d’Instància d’Alacant ha citat el conseller delegat de Vodafone Espanya, José Miguel García, a declarar com a investigat l’1 de setembre arran d’una querella per presumpta administració deslleial en l’operació de Finetwork.

Un home es tanca amb sa mare major en un pis del Marítim i la Policia el reduïx sense ferits

La Policia Nacional ha accedit a una vivenda del districte del Marítim de València on un home de 58 anys s’havia atrinxerat amb sa mare de 81 anys i mobilitat reduïda, i ha aconseguit reduir-lo sense danys abans de traslladar-lo a un centre mèdic.

Ayora reforça serveis socials i atenció a la dependència amb 2,5 milions de la Generalitat

La Conselleria de Serveis Socials ha destinat 2,49 milions d’euros a recursos bàsics i especialitzats d’Ayora mitjançant el contracte programa, amb inversions destacades en residències, atenció domiciliària i parcs accessibles.
FILMOTECA D'ESTIU