44 detinguts per usurpar la identitat per a contractar serveis no autoritzats

Agents de la Policia Nacional han detingut a 44 persones en 12 províncies espanyoles per l’ús fraudulent de dades personals per a usurpar la identitat de consumidors i contractar serveis no autoritzats. L’objectiu era enriquir-se amb les comissions per la captació de nous clients.

Accedien a les bases de dades personals de companyies elèctriques per a usurpar la identitat de clients i sense el seu consentiment canviar-los a altres empreses proveïdores de serveis 26 dels arrestats eren treballadors comercials i els 18 restants eren administradors de societats “força de vendes” que al seu torn proveïen de les bases de dades.

La investigació es va iniciar el setembre de 2019 quan els agents van rebre una denúncia, per part de l’administrador d’una companyia distribuïdora de llum i gas natural, en la qual es manifestava que persones desconegudes es feien passar per treballadors de l’empresa i estaven telefonant als clients. Coneixien totes les seues dades personals, bancaris i punts de subministrament, i els oferien un suposat descompte en la tarifa, quan en realitat els canviaven a una altra comercialitzadora elèctrica sense coneixement d’aquests.

A més per part de l’empresa denunciant s’havia realitzat una auditoria interna en la qual s’havia detectat que s’havien produït accessos no autoritzats a les seues bases de dades.

També van poder detectar que persones desconegudes havien contactat amb la mercantil fent-se passar per clients i després de contestar les preguntes de seguretat, sol·licitaven duplicats de factures amb la finalitat de comunicar un canvi en les seues dades personals de contacte perquè, una vegada fet el canvi de companyia, evitar que una possible contraoferta arribara al consumidor que desconeixia la seua nova alta.

Paral·lelament la comercialitzadora elèctrica que estava rebent als nous clients, després de detectar el mètode de captació, va interposar una querella contra diversos comercials per les pràctiques realitzades.

Comissions per noves altes en contractes de subministraments energètics

Els investigadors van poder comprovar que el motiu de tals pràctiques era percebre les comissions per noves altes que proporcionava l’empresa a la qual derivaven fraudulentament als clients. Els agents també van detectar com l’empresa “força de vendes” de la mercantil on s’inscrivien als nous clients, al seu torn subcontractava noves societats per a la captació de més clients, la qual cosa suposava que una gran quantitat de dades personals de persones es filtraren cap a tals subcontractes.

Després d’un operatiu dut a terme en tres fases, els agents han arrestat a un total de 44 persones en 12 províncies – Barcelona, Cadis, Castelló, Ciudad Real, Còrdova, Huelva, Jaén, Madrid, Màlaga, Múrcia, Sevilla i València – presumptament implicades en la trama per un delicte contra el mercat i els consumidors. 26 d’ells eren comercials als quals també se’ls imputa un delicte d’usurpació d’estat civil i 18 eren administradors de societats que estaven implicats presumptament en un delicte d’estafa.

Encara que fins al moment no s’ha emés una valoració econòmica del perjudici causat, s’estima que s’hagen produït uns 36.000 canvis de dades personals, que al seu torn han causat baixa en la companyia perjudicada.

Els investigadors han informat d’aquests fets a la Direcció de Competència de la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV) per si les pràctiques comercials de les empreses “força de vendes” pogueren ser constitutives d’una infracció contrària a la normativa de defensa de la competència.

També es va informar l’Agència Espanyola de Protecció de Dades sobre les mesures de protecció i filtracions de les dades personals dels consumidors per si foren constitutius d’infracció en la normativa de protecció de dades de caràcter personal per part de societats distribuïdores i comercialitzadores contractants d’aqueixes empreses de call center investigades, susceptibles de correcció o sanció.

Últimes notícies

Lleones, el documental que visibilitza als menors hospitalitzats en soledat

Lleones arriba als cinemes per a mostrar la realitat dels menors sense tutela que passen llargues estades en hospitals sense companyia i la labor de la asociacion Mames en Accion.

Cap de setmana en la Comunitat Valenciana amb vent fort, ruixats i millora progressiva

El cap de setmana arriba a la Comunitat Valenciana amb vent molt fort a l'interior de Castelló i ruixats en el sud, abans de donar pas a un ambient més estable amb núvols i clars.

Jesús Lancis arrasa i serà el nou rector de l’UJI amb el 86% del vot ponderat

Jesús Lancis s'imposa en les eleccions al Rectorat de la Universitat Jaume I amb el 86,32% del vot ponderat i un ampli suport de tots els col·lectius universitaris.

Pérez Llorca insta els docents valencians en vaga a pensar en l’alumnat

El president de la Generalitat reclama als docents valencians en vaga que prioritzen l'interés de l'alumnat i continuen negociant per a tancar el conflicte educatiu.

El guàrdia civil il·licità ferit a Huelva seguix ingressat i espera el seu trasllat a Alacant

El guàrdia civil il·licità de 37 anys ferit en una persecució a una narcolancha enfront de Huelva continua ingressat a Cadis a l'espera de ser traslladat a Alacant, mentres l'altre agent ferit greu continua recuperant-se.

L’alcalde d’Utiel defén que tancar els col·legis va evitar una tragèdia en la dana

L'alcalde d'Utiel sosté davant la jutgessa que el tancament dels centres educatius durant la dana va evitar una tragèdia major en un institut situat al costat del riu Magre, on van morir sis persones en el municipi.

Els contactes negatius per hantavirus podran rebre visites des de la proxima setmana

Els pacients espanyols amb resultat negatiu en hantavirus, inclosos els aïllats a l'Hospital Gomez Ulla i dos dones ingressades a Barcelona i Alacant, podran rebre visites des de la proxima setmana si una nova PCR confirma el negatiu.

La Diputació reforça amb més de 124.000 euros la prevenció d’incendis en les muntanyes d’Enguera

La Diputació de València destina este any més de 124.000 euros a la prevenció d'incendis i gestió forestal en les muntanyes d'Enguera, el municipi amb major superfície de muntanya pública de la província, i impulsa a més diversos projectes del Pla Obert d’Inversions.