44 detinguts per usurpar la identitat per a contractar serveis no autoritzats

Agents de la Policia Nacional han detingut a 44 persones en 12 províncies espanyoles per l’ús fraudulent de dades personals per a usurpar la identitat de consumidors i contractar serveis no autoritzats. L’objectiu era enriquir-se amb les comissions per la captació de nous clients.

Accedien a les bases de dades personals de companyies elèctriques per a usurpar la identitat de clients i sense el seu consentiment canviar-los a altres empreses proveïdores de serveis 26 dels arrestats eren treballadors comercials i els 18 restants eren administradors de societats “força de vendes” que al seu torn proveïen de les bases de dades.

La investigació es va iniciar el setembre de 2019 quan els agents van rebre una denúncia, per part de l’administrador d’una companyia distribuïdora de llum i gas natural, en la qual es manifestava que persones desconegudes es feien passar per treballadors de l’empresa i estaven telefonant als clients. Coneixien totes les seues dades personals, bancaris i punts de subministrament, i els oferien un suposat descompte en la tarifa, quan en realitat els canviaven a una altra comercialitzadora elèctrica sense coneixement d’aquests.

A més per part de l’empresa denunciant s’havia realitzat una auditoria interna en la qual s’havia detectat que s’havien produït accessos no autoritzats a les seues bases de dades.

També van poder detectar que persones desconegudes havien contactat amb la mercantil fent-se passar per clients i després de contestar les preguntes de seguretat, sol·licitaven duplicats de factures amb la finalitat de comunicar un canvi en les seues dades personals de contacte perquè, una vegada fet el canvi de companyia, evitar que una possible contraoferta arribara al consumidor que desconeixia la seua nova alta.

Paral·lelament la comercialitzadora elèctrica que estava rebent als nous clients, després de detectar el mètode de captació, va interposar una querella contra diversos comercials per les pràctiques realitzades.

Comissions per noves altes en contractes de subministraments energètics

Els investigadors van poder comprovar que el motiu de tals pràctiques era percebre les comissions per noves altes que proporcionava l’empresa a la qual derivaven fraudulentament als clients. Els agents també van detectar com l’empresa “força de vendes” de la mercantil on s’inscrivien als nous clients, al seu torn subcontractava noves societats per a la captació de més clients, la qual cosa suposava que una gran quantitat de dades personals de persones es filtraren cap a tals subcontractes.

Després d’un operatiu dut a terme en tres fases, els agents han arrestat a un total de 44 persones en 12 províncies – Barcelona, Cadis, Castelló, Ciudad Real, Còrdova, Huelva, Jaén, Madrid, Màlaga, Múrcia, Sevilla i València – presumptament implicades en la trama per un delicte contra el mercat i els consumidors. 26 d’ells eren comercials als quals també se’ls imputa un delicte d’usurpació d’estat civil i 18 eren administradors de societats que estaven implicats presumptament en un delicte d’estafa.

Encara que fins al moment no s’ha emés una valoració econòmica del perjudici causat, s’estima que s’hagen produït uns 36.000 canvis de dades personals, que al seu torn han causat baixa en la companyia perjudicada.

Els investigadors han informat d’aquests fets a la Direcció de Competència de la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV) per si les pràctiques comercials de les empreses “força de vendes” pogueren ser constitutives d’una infracció contrària a la normativa de defensa de la competència.

També es va informar l’Agència Espanyola de Protecció de Dades sobre les mesures de protecció i filtracions de les dades personals dels consumidors per si foren constitutius d’infracció en la normativa de protecció de dades de caràcter personal per part de societats distribuïdores i comercialitzadores contractants d’aqueixes empreses de call center investigades, susceptibles de correcció o sanció.

Últimes notícies

Set autors espanyols, entre ells la valenciana Laura Pérez, opten als Premis Eisner 2026

Set creadors espanyols, amb la il·lustradora valenciana Laura Pérez com un dels noms destacats, figuren entre els nominats als Premis Eisner 2026 en diverses de les seues categories.

Olasagasti apel·la a l’empenyiment de l’afició del Llevant per a aconseguir la permanència davant el Mallorca

Jon Ander Olasagasti subratlla que el suport de l'afició del Llevant serà clau enfront del Mallorca, rival directe per la permanència, després de l'impuls que va suposar guanyar a Vigo.

La Comunitat Valenciana usarà detectors de radiofreqüència en la pròxima PAU per a frenar el frau

La Comunitat Valenciana implantarà en la pròxima PAU detectors de radiofreqüència per a localitzar dispositius electrònics ocults i exigirà mòbils totalment apagats i sense rellotges a l'aula.

Greu un home atropellat pel tramvia després de caure a la via a Alacant

Un home de 48 anys ha resultat ferit greu en caure de manera accidental a la via del tramvia a Alacant i ser atropellat per un comboi de la línia 2, la qual cosa va obligar a interrompre el servici durant 20 minutos.

El Centre del Carme reivindica a 60 artistes marcats per la dana en la mostra Genealogies del territori

El Centre del Carme presenta l'exposició Genealogies del territori, amb obres de 60 artistes afectats per la dana, que reflexionen sobre el territori, la memòria i la petjada de l'aigua.

Educació cita als sindicats el dilluns per a reprendre la negociació en plena vaga del professorat

La Conselleria d'Educació convoca als sindicats docents el dilluns a les 16 hores per a la segona reunió de la Taula sectorial des de l'inici de la vaga indefinida, després d'una proposta considerada insuficient per les organitzacions sindicals.

El Consell acusa a Arcadi España d’ignorar la carta de Pérez Llorca sobre finançament

El conseller José Antonio Rovira retrau al ministre Arcadi España que no haja respost a la carta enviada per Juanfran Pérez Llorca el 30 de març i dubte que el Govern aprove un nou model de finançament autonòmic.

Vox acusa a la Generalitat de falta de lideratge en la gestió de la dana de 2024

Vox sosté en les seues conclusions a la comissió d'investigació de Les Corts que la gestió de la dana de 2024 va evidenciar greus carències de lideratge i coordinació per part de la Generalitat i del Govern central.