44 detinguts per usurpar la identitat per a contractar serveis no autoritzats

Agents de la Policia Nacional han detingut a 44 persones en 12 províncies espanyoles per l’ús fraudulent de dades personals per a usurpar la identitat de consumidors i contractar serveis no autoritzats. L’objectiu era enriquir-se amb les comissions per la captació de nous clients.

Accedien a les bases de dades personals de companyies elèctriques per a usurpar la identitat de clients i sense el seu consentiment canviar-los a altres empreses proveïdores de serveis 26 dels arrestats eren treballadors comercials i els 18 restants eren administradors de societats “força de vendes” que al seu torn proveïen de les bases de dades.

La investigació es va iniciar el setembre de 2019 quan els agents van rebre una denúncia, per part de l’administrador d’una companyia distribuïdora de llum i gas natural, en la qual es manifestava que persones desconegudes es feien passar per treballadors de l’empresa i estaven telefonant als clients. Coneixien totes les seues dades personals, bancaris i punts de subministrament, i els oferien un suposat descompte en la tarifa, quan en realitat els canviaven a una altra comercialitzadora elèctrica sense coneixement d’aquests.

A més per part de l’empresa denunciant s’havia realitzat una auditoria interna en la qual s’havia detectat que s’havien produït accessos no autoritzats a les seues bases de dades.

També van poder detectar que persones desconegudes havien contactat amb la mercantil fent-se passar per clients i després de contestar les preguntes de seguretat, sol·licitaven duplicats de factures amb la finalitat de comunicar un canvi en les seues dades personals de contacte perquè, una vegada fet el canvi de companyia, evitar que una possible contraoferta arribara al consumidor que desconeixia la seua nova alta.

Paral·lelament la comercialitzadora elèctrica que estava rebent als nous clients, després de detectar el mètode de captació, va interposar una querella contra diversos comercials per les pràctiques realitzades.

Comissions per noves altes en contractes de subministraments energètics

Els investigadors van poder comprovar que el motiu de tals pràctiques era percebre les comissions per noves altes que proporcionava l’empresa a la qual derivaven fraudulentament als clients. Els agents també van detectar com l’empresa “força de vendes” de la mercantil on s’inscrivien als nous clients, al seu torn subcontractava noves societats per a la captació de més clients, la qual cosa suposava que una gran quantitat de dades personals de persones es filtraren cap a tals subcontractes.

Després d’un operatiu dut a terme en tres fases, els agents han arrestat a un total de 44 persones en 12 províncies – Barcelona, Cadis, Castelló, Ciudad Real, Còrdova, Huelva, Jaén, Madrid, Màlaga, Múrcia, Sevilla i València – presumptament implicades en la trama per un delicte contra el mercat i els consumidors. 26 d’ells eren comercials als quals també se’ls imputa un delicte d’usurpació d’estat civil i 18 eren administradors de societats que estaven implicats presumptament en un delicte d’estafa.

Encara que fins al moment no s’ha emés una valoració econòmica del perjudici causat, s’estima que s’hagen produït uns 36.000 canvis de dades personals, que al seu torn han causat baixa en la companyia perjudicada.

Els investigadors han informat d’aquests fets a la Direcció de Competència de la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV) per si les pràctiques comercials de les empreses “força de vendes” pogueren ser constitutives d’una infracció contrària a la normativa de defensa de la competència.

També es va informar l’Agència Espanyola de Protecció de Dades sobre les mesures de protecció i filtracions de les dades personals dels consumidors per si foren constitutius d’infracció en la normativa de protecció de dades de caràcter personal per part de societats distribuïdores i comercialitzadores contractants d’aqueixes empreses de call center investigades, susceptibles de correcció o sanció.

Últimes notícies

Juan Luis Gandia assumix el rectorat de la Universitat de València reivindicant humanisme, ciència i compromís cívic

Juan Luis Gandia pren possessió com a rector de la Universitat de València i marca com a eixos del seu mandat l'humanisme, la ciència i la responsabilitat cívica, defenent una universitat pública al servici de la societat.

Renfe eleva a sis els trens Euromed diaris per sentit entre Barcelona i València

Renfe incrementa de cinc a sis els trens Euromed diaris per sentit entre Barcelona i València, la qual cosa suposa 1.700 places més a la setmana i una reorganització dels servicis de llarga distància.

Tres mitjans aeris i diverses dotacions terrestres combaten un incendi forestal a Benimantell

Tres mitjans aeris i diverses dotacions terrestres treballen des de primera hora de la vesprada per a controlar un incendi declarat en una zona forestal de Benimantell, a la Marina Baixa.

La Conselleria d’Educació dona per trencada la negociació amb els sindicats en deu minuts i la vaga seguix

La reunió entre la Conselleria d'Educació i els sindicats docents es va tancar en tot just deu minuts després d'alçar-se de la taula la consellera Carmen Ortí, per la qual cosa la vaga indefinida del professorat valencià continua.

L’IVAM obri Apoteosi Now, la gran explosió fotogràfica de Cristina de Middel

L'IVAM presenta Apoteosi Now, una exposició de Cristina de Middel amb 252 fotografies disposades com una gran explosió visual que qüestiona la saturació d'imatges.

Troben a la platja de l’Almadrava un bust romà d’època altoimperial en excel·lent estat

Unes obres de regeneració a la platja de l'Almadrava, a Alacant, han tret a la llum un bust romà de marbre blanc dels segles I-II d. C., probablement vinculat a la deessa Venus.

Una cort indonèsia anunciarà el dilluns la sentència pel naufragi de la família valenciana en Komodo

El tribunal de Labuan Baix comunicarà el dilluns la sentència contra el capità i el cap de màquines del vaixell turístic afonat al Parc Nacional de Komodo, on van morir quatre membres d'una família valenciana.

Pérez Llorca anuncia un nou Pla de Ciència lligat a una llei de Ciència i Innovació en la Comunitat

El Consell treballa en un nou Pla de Ciència vinculat a la futura llei de la Ciència i la Innovació, acompanyat d'un acord plurianual de finançament universitari i mesures per a reforçar talent i beques.