7.2 C
València
Dimarts, 30 desembre, 2025

44 detinguts per usurpar la identitat per a contractar serveis no autoritzats

Agents de la Policia Nacional han detingut a 44 persones en 12 províncies espanyoles per l’ús fraudulent de dades personals per a usurpar la identitat de consumidors i contractar serveis no autoritzats. L’objectiu era enriquir-se amb les comissions per la captació de nous clients.

Accedien a les bases de dades personals de companyies elèctriques per a usurpar la identitat de clients i sense el seu consentiment canviar-los a altres empreses proveïdores de serveis 26 dels arrestats eren treballadors comercials i els 18 restants eren administradors de societats “força de vendes” que al seu torn proveïen de les bases de dades.

La investigació es va iniciar el setembre de 2019 quan els agents van rebre una denúncia, per part de l’administrador d’una companyia distribuïdora de llum i gas natural, en la qual es manifestava que persones desconegudes es feien passar per treballadors de l’empresa i estaven telefonant als clients. Coneixien totes les seues dades personals, bancaris i punts de subministrament, i els oferien un suposat descompte en la tarifa, quan en realitat els canviaven a una altra comercialitzadora elèctrica sense coneixement d’aquests.

A més per part de l’empresa denunciant s’havia realitzat una auditoria interna en la qual s’havia detectat que s’havien produït accessos no autoritzats a les seues bases de dades.

També van poder detectar que persones desconegudes havien contactat amb la mercantil fent-se passar per clients i després de contestar les preguntes de seguretat, sol·licitaven duplicats de factures amb la finalitat de comunicar un canvi en les seues dades personals de contacte perquè, una vegada fet el canvi de companyia, evitar que una possible contraoferta arribara al consumidor que desconeixia la seua nova alta.

Paral·lelament la comercialitzadora elèctrica que estava rebent als nous clients, després de detectar el mètode de captació, va interposar una querella contra diversos comercials per les pràctiques realitzades.

Comissions per noves altes en contractes de subministraments energètics

Els investigadors van poder comprovar que el motiu de tals pràctiques era percebre les comissions per noves altes que proporcionava l’empresa a la qual derivaven fraudulentament als clients. Els agents també van detectar com l’empresa “força de vendes” de la mercantil on s’inscrivien als nous clients, al seu torn subcontractava noves societats per a la captació de més clients, la qual cosa suposava que una gran quantitat de dades personals de persones es filtraren cap a tals subcontractes.

Després d’un operatiu dut a terme en tres fases, els agents han arrestat a un total de 44 persones en 12 províncies – Barcelona, Cadis, Castelló, Ciudad Real, Còrdova, Huelva, Jaén, Madrid, Màlaga, Múrcia, Sevilla i València – presumptament implicades en la trama per un delicte contra el mercat i els consumidors. 26 d’ells eren comercials als quals també se’ls imputa un delicte d’usurpació d’estat civil i 18 eren administradors de societats que estaven implicats presumptament en un delicte d’estafa.

Encara que fins al moment no s’ha emés una valoració econòmica del perjudici causat, s’estima que s’hagen produït uns 36.000 canvis de dades personals, que al seu torn han causat baixa en la companyia perjudicada.

Els investigadors han informat d’aquests fets a la Direcció de Competència de la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV) per si les pràctiques comercials de les empreses “força de vendes” pogueren ser constitutives d’una infracció contrària a la normativa de defensa de la competència.

També es va informar l’Agència Espanyola de Protecció de Dades sobre les mesures de protecció i filtracions de les dades personals dels consumidors per si foren constitutius d’infracció en la normativa de protecció de dades de caràcter personal per part de societats distribuïdores i comercialitzadores contractants d’aqueixes empreses de call center investigades, susceptibles de correcció o sanció.

Últimes notícies

Héctor Fort serà baixa a l’Elx després de ser operat del muscle

El lateral cedit pel Barcelona es perdrà els pròxims partits després d'una intervenció exitosa en el muscle esquerre. El termini dependrà de la seua evolució.

El temporal ha deixat almenys 23.000 hectàrees de cultiu afectades i 80 intervencions a València

La Diputació xifra de manera provisional més de 23.000 hectàrees de cultiu afectades i el Consorci de Bombers ha gestionat 306 avisos, amb 80 intervencions. Tretze de les 14 carreteres tallades ja han reobert i es preveu l'obertura de la CV-543 entre hui i demà.

El Consell exigix al Govern obres hidràuliques i anuncia mesures d’urgència després de les pluges

Els vicepresidents del Consell han recorregut municipis de València per a avaluar els efectes del temporal i reclamar infraestructures que reduïsquen els riscos. També han avançat actuacions transitòries mentres la CHJ definix solucions definitives.

Queralt Casas, primera a arribar a 300 partits amb el València Basket

La capitana taronja s'ha convertit en la primera jugadora a firmar 300 partits amb el València Basket. El registre va arribar en la jornada 13 davant el Joventut.

El Vila-real oficialitza l’eixida d’Adrià Altimira amb carta de llibertat

El lateral s'ha desvinculat del club i queda lliure per a firmar en el mercat hivernal després de tres temporades. Esta campanya només ha disputat tres partits de Copa i un de Lliga.

La Generalitat defén que la simplificació administrativa generarà ocupació i riquesa

El Consell ha defés el seu decret de simplificació per a accelerar projectes i atraure inversió, mentres Govern i Compromís alerten de menys controls i riscos ambientals. El debat s'ha intensificat malgrat que la norma encara no s'ha publicat oficialment.

El PSOE avisa que Feijóo oferirà racisme i masclisme institucional si governa

Diana Morant ha vinculat el projecte del PP als seus pactes amb Vox i ha denunciat exemples de 'racisme institucional' i 'masclisme institucional' en diverses autonomies. També ha acusat a Feijóo de mancar de projecte propi, de normalitzar a Vox i ha defés que el PSOE ha expulsat als qui van incórrer en conductes reprotxables.

Pérez Llorca exigix canvis normatius per a accelerar obres de protecció davant danes

Pérez Llorca ha reclamat canvis legislatius per a tramitar per urgència obres en llits i barrancs després de pluges que han superat els 200 l/m². Ha demanat agilitzar projectes com el Pedrís, la Saleta o el Magre i ha avançat un balanç de danys, amb la taronja afectada en plena temporada.