El suïcidi és la quarta causa de morts entre joves de 15 a 19 anys a Espanya

La salut mental és una tasca pendent a la nostra societat i un problema que ha de preocupar força, ja que cada vegada més adolescents i fins i tot xiquets pateixen depressió, ansietat o estrès. Referent a això, segons un informe presentat al Congrés d’Actualització de Pediatria el 2023, les consultes relacionades amb el suïcidi han experimentat un augment “preocupant”, multiplicant-se per 18,8 entre 2009 i 2021.

D’altra banda, tal com ha avançat Luisa Lázaro, presidenta d’AEPNY i psicòloga infantil les consultes per autolesions “han incrementat, en multiplicar-se per 56,1 des del 2009”. Així mateix, les consultes telefòniques per trastorns de la conducta alimentària (TCAS) han augmentat un 154,7%, per dol un 138,9%, per addiccions un 41%, per símptomes depressius un 31,5%, per ansietat un 25,6, 9,6% i per problemes de conducta un 9,6%.

Des de l’organització del congrés suggereixen que és important subratllar, segons l’OMS ja va alertar, amb dades prèvies a la pandèmia, que “1 de cada 7 adolescents entre 10-19 anys patia algun trastorn mental”. La depressió, l’ansietat i els trastorns comportamentals són les principals causes d’alteració de la funcionalitat entre els adolescents.

El suïcidi constitueix la quarta causa de mort al grup etari entre els 15-19 anys i la segona entre els 15-29 anys. Adverteixen a més que el fracàs en l’abordatge dels trastorns mentals a l’adolescència porta complicacions que s’estenen fins a l’edat adulta, cosa que limita tant la salut física com mental dels individus.

Així mateix, entre les causes o motius que han originat que es done este increment es troba principalment la pandèmia, ja que tal com alerta la psicòloga “el fet de romandre a casa tants mesos va fer que s’augmentara el consum de les pantalles, tindre més accés a les xarxes socials i no relacionar-se amb altres xiquets”.

Tot i això, al·lega que “hi ha molts altres canvis socials des de fa un parell de dècades que obliguen que esta societat siga més complexa i que puga fer que xiquets cada cop més petits no s’adapten a estes situacions” estes són l’assetjament escolar, el mal rendiment acadèmic i problemes familiars o escolars complexes, entre d’altres

Estes dades han estat fetes públiques al 66é Congrés de l’Associació Espanyola de Psiquiatria de la Infància i l’Adolescència que s’ha presentat este dijous a València i que tindrà lloc fins dissabte 3 de juny i hi participaran més de 300 professionals de l’àmbit de la psicologia. 

Increment en els dos últims anys de ‘TCA i autolesions’

Una de les coses en què els experts han posat especial èmfasi és en el notable increment que s’ha produït en els últims anys en casos de Trastorns de la Conducta Alimentària i autolesions o conductes autolítiques. En este sentit, l’experta afirma que cada vegada arriben a la consulta “casos de gent més jove, fins i tot de xiquets i xiquetes en plena prepubertat, des dels 10 fins als 13 anys”. 

Els xiquets tenen diferent manera ‘d’emmalaltir i tractar’

D’altra banda, Immaculada Marcos, presidenta del congrés, ha detallat que els infants especialment “tenen diferent manera d’emmalaltir i tractar”. A diferència dels adults la principal teràpia que s’hi empra és “mitjançant jocs o dibuixos per veure com el xiquet s’expressa i el que sent”. Sobre això, incideix a més que una hora o 20 minuts “no és necessari per tractar-los, ja que ells necessiten temps per a conéixer i dipositar la confiança en la seua psicòloga o psiquiatre”. 

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Rescaten a una dona bloquejada en una via ferrata d’Argelita per una fallada en el mosquetó

Bombers del Consorci de Castelló han rescatat en la via ferrata d'Argelita a una dona que va quedar bloquejada a uns 20 metres d'altura per un problema amb el mosquetó dels seus caps d'ancoratge.

El SanSan 2026 tanca edició després de cancel·lar la seua primera jornada pel vent

El SanSan Festival 2026 conclou esta nit a Benicàssim després de reprogramar part dels concerts anul·lats el dijous per les fortes ratxes de vent i mantindre sense canvis el cartell del dissabte.

Queden en llibertat els dos germans detinguts per la presumpta violació d’una dona en un cotxe a València

La jutgessa de Violència sobre la Dona de València deixa en llibertat provisional als dos germans detinguts per una presumpta violació en un cotxe en el barri de Malilla al no existir denúncia de la víctima.

El major telescopi de la Comunitat ja observa el cel en l’Alt Túria

El Centre Astronòmic de l'Alt Túria estrena el telescopi més gran i avançat de la Comunitat Valenciana, un equip d'última generació clau per a la divulgació, la investigació i la defensa planetària.

Les màximes superen els 26 graus en un Dissabte Sant estable i quasi estiuenc

La Comunitat Valenciana viu un Dissabte Sant estable, amb cels buidats, vent fluix i màximes que superen els 26 graus en diversos municipis de l'interior de València. El diumenge continuarà l'ambient quasi estiuenc, amb temperatures en lleuger ascens i brises en el litoral.

La Reial Societat derrota al Llevant i es fica de ple en la baralla per la Champions

La Reial Societat va véncer 2-0 al Llevant amb gols de Jon Martín i Brais Méndez després d'un partit dominat d'inici a fi, i s'acosta als llocs de Lliga de Campions.

Jorge Crivillés culmina l’exigent travessia del Riu de la Plata

Jorge Crivillés completa la travessia nadant del Riu de la Plata, més de 40 quilòmetres entre l'Uruguai i l'Argentina, primer repte de la Triple Corona de la Fi del Món.

Ivace+i impulsa un projecte per a transformar residus agrícoles en compostos bioactivos

La Conselleria d'Innovació finança a través de Ivace+i el projecte VALHORTA, que convertix residus hortofructícoles en compostos bioactivos i cel·lulosa per a envasos sostenibles.