El suïcidi és la quarta causa de morts entre joves de 15 a 19 anys a Espanya

La salut mental és una tasca pendent a la nostra societat i un problema que ha de preocupar força, ja que cada vegada més adolescents i fins i tot xiquets pateixen depressió, ansietat o estrès. Referent a això, segons un informe presentat al Congrés d’Actualització de Pediatria el 2023, les consultes relacionades amb el suïcidi han experimentat un augment “preocupant”, multiplicant-se per 18,8 entre 2009 i 2021.

D’altra banda, tal com ha avançat Luisa Lázaro, presidenta d’AEPNY i psicòloga infantil les consultes per autolesions “han incrementat, en multiplicar-se per 56,1 des del 2009”. Així mateix, les consultes telefòniques per trastorns de la conducta alimentària (TCAS) han augmentat un 154,7%, per dol un 138,9%, per addiccions un 41%, per símptomes depressius un 31,5%, per ansietat un 25,6, 9,6% i per problemes de conducta un 9,6%.

Des de l’organització del congrés suggereixen que és important subratllar, segons l’OMS ja va alertar, amb dades prèvies a la pandèmia, que “1 de cada 7 adolescents entre 10-19 anys patia algun trastorn mental”. La depressió, l’ansietat i els trastorns comportamentals són les principals causes d’alteració de la funcionalitat entre els adolescents.

El suïcidi constitueix la quarta causa de mort al grup etari entre els 15-19 anys i la segona entre els 15-29 anys. Adverteixen a més que el fracàs en l’abordatge dels trastorns mentals a l’adolescència porta complicacions que s’estenen fins a l’edat adulta, cosa que limita tant la salut física com mental dels individus.

Així mateix, entre les causes o motius que han originat que es done este increment es troba principalment la pandèmia, ja que tal com alerta la psicòloga “el fet de romandre a casa tants mesos va fer que s’augmentara el consum de les pantalles, tindre més accés a les xarxes socials i no relacionar-se amb altres xiquets”.

Tot i això, al·lega que “hi ha molts altres canvis socials des de fa un parell de dècades que obliguen que esta societat siga més complexa i que puga fer que xiquets cada cop més petits no s’adapten a estes situacions” estes són l’assetjament escolar, el mal rendiment acadèmic i problemes familiars o escolars complexes, entre d’altres

Estes dades han estat fetes públiques al 66é Congrés de l’Associació Espanyola de Psiquiatria de la Infància i l’Adolescència que s’ha presentat este dijous a València i que tindrà lloc fins dissabte 3 de juny i hi participaran més de 300 professionals de l’àmbit de la psicologia. 

Increment en els dos últims anys de ‘TCA i autolesions’

Una de les coses en què els experts han posat especial èmfasi és en el notable increment que s’ha produït en els últims anys en casos de Trastorns de la Conducta Alimentària i autolesions o conductes autolítiques. En este sentit, l’experta afirma que cada vegada arriben a la consulta “casos de gent més jove, fins i tot de xiquets i xiquetes en plena prepubertat, des dels 10 fins als 13 anys”. 

Els xiquets tenen diferent manera ‘d’emmalaltir i tractar’

D’altra banda, Immaculada Marcos, presidenta del congrés, ha detallat que els infants especialment “tenen diferent manera d’emmalaltir i tractar”. A diferència dels adults la principal teràpia que s’hi empra és “mitjançant jocs o dibuixos per veure com el xiquet s’expressa i el que sent”. Sobre això, incideix a més que una hora o 20 minuts “no és necessari per tractar-los, ja que ells necessiten temps per a conéixer i dipositar la confiança en la seua psicòloga o psiquiatre”. 

Últimes notícies

Carlos Álvarez deixa el Levante i fitxa pel Club América mexicà

El Levante ha tancat el traspàs del migcampista Carlos Álvarez al Club América de Mèxic després de dues temporades i mitja i 105 partits com a granota.

Milers de persones omplin València per a defensar que Ceuta no està sola

Milers de persones s’han concentrat davant l’Ajuntament de València per a mostrar suport a Ceuta i exigir la dimissió de Pedro Sánchez, enmig de crits contra el Govern i pancartes contra la gestió de la crisi migratòria de juliol.

Les víctimes de la DANA veuen l’escrit de Mazón com una prova que ha de ser investigat

Associacions de víctimes de la DANA del 29 d’octubre consideren que l’escrit remés per Carlos Mazón al jutjat reforça la necessitat que siga investigat pel retard en l’avís Es-Alert, que veuen clau en les 232 morts.

Carlos Romero transmet calma al Villarreal i confia que els triomfs arribaran prompte

Carlos Romero ha assegurat en la presentació dels fitxatges del Villarreal que l’equip està tranquil i confiat, malgrat no haver guanyat encara en Lliga, i afronta amb il·lusió el retorn a La Cerámica i el repte de la Champions.

La parella detinguda per la desaparició del seu bebé serà traslladada al jutjat d’Amposta

La parella arrestada este dimecres a València per la presumpta desaparició del seu bebé a Tarragona serà traslladada en els pròxims dies al jutjat d’Amposta, que porta una causa secreta oberta pel cas.

Les màximes pugen fins als 36,5 graus a Utiel en un dia de calor intensa

Les temperatures màximes han pujat cinc graus este dimecres a la Comunitat Valenciana i han arribat als 36,5 graus a Utiel, amb diversos municipis d’interior per damunt dels 36 graus.

La Fiscalia rebutja que Bernabé entregue els missatges de la DANA del 29-O

La Fiscalia ha demanat desestimar la petició de Salomé Pradas perquè la delegada del Govern, Pilar Bernabé, entregue totes les seues comunicacions sobre l’emergència per la DANA del 29 d’octubre, en considerar-la innecessària i merament prospectiva.

València tindrà una còpia del mural de Luis de la Fuente vandalitzat a Barcelona

L’Ajuntament de València ha encarregat a l’artista Alberto León la reproducció ampliada del mural de Luis de la Fuente, destruït a Barcelona, en una façana municipal del barri de Russafa.