El suïcidi és la quarta causa de morts entre joves de 15 a 19 anys a Espanya

La salut mental és una tasca pendent a la nostra societat i un problema que ha de preocupar força, ja que cada vegada més adolescents i fins i tot xiquets pateixen depressió, ansietat o estrès. Referent a això, segons un informe presentat al Congrés d’Actualització de Pediatria el 2023, les consultes relacionades amb el suïcidi han experimentat un augment “preocupant”, multiplicant-se per 18,8 entre 2009 i 2021.

D’altra banda, tal com ha avançat Luisa Lázaro, presidenta d’AEPNY i psicòloga infantil les consultes per autolesions “han incrementat, en multiplicar-se per 56,1 des del 2009”. Així mateix, les consultes telefòniques per trastorns de la conducta alimentària (TCAS) han augmentat un 154,7%, per dol un 138,9%, per addiccions un 41%, per símptomes depressius un 31,5%, per ansietat un 25,6, 9,6% i per problemes de conducta un 9,6%.

Des de l’organització del congrés suggereixen que és important subratllar, segons l’OMS ja va alertar, amb dades prèvies a la pandèmia, que “1 de cada 7 adolescents entre 10-19 anys patia algun trastorn mental”. La depressió, l’ansietat i els trastorns comportamentals són les principals causes d’alteració de la funcionalitat entre els adolescents.

El suïcidi constitueix la quarta causa de mort al grup etari entre els 15-19 anys i la segona entre els 15-29 anys. Adverteixen a més que el fracàs en l’abordatge dels trastorns mentals a l’adolescència porta complicacions que s’estenen fins a l’edat adulta, cosa que limita tant la salut física com mental dels individus.

Així mateix, entre les causes o motius que han originat que es done este increment es troba principalment la pandèmia, ja que tal com alerta la psicòloga “el fet de romandre a casa tants mesos va fer que s’augmentara el consum de les pantalles, tindre més accés a les xarxes socials i no relacionar-se amb altres xiquets”.

Tot i això, al·lega que “hi ha molts altres canvis socials des de fa un parell de dècades que obliguen que esta societat siga més complexa i que puga fer que xiquets cada cop més petits no s’adapten a estes situacions” estes són l’assetjament escolar, el mal rendiment acadèmic i problemes familiars o escolars complexes, entre d’altres

Estes dades han estat fetes públiques al 66é Congrés de l’Associació Espanyola de Psiquiatria de la Infància i l’Adolescència que s’ha presentat este dijous a València i que tindrà lloc fins dissabte 3 de juny i hi participaran més de 300 professionals de l’àmbit de la psicologia. 

Increment en els dos últims anys de ‘TCA i autolesions’

Una de les coses en què els experts han posat especial èmfasi és en el notable increment que s’ha produït en els últims anys en casos de Trastorns de la Conducta Alimentària i autolesions o conductes autolítiques. En este sentit, l’experta afirma que cada vegada arriben a la consulta “casos de gent més jove, fins i tot de xiquets i xiquetes en plena prepubertat, des dels 10 fins als 13 anys”. 

Els xiquets tenen diferent manera ‘d’emmalaltir i tractar’

D’altra banda, Immaculada Marcos, presidenta del congrés, ha detallat que els infants especialment “tenen diferent manera d’emmalaltir i tractar”. A diferència dels adults la principal teràpia que s’hi empra és “mitjançant jocs o dibuixos per veure com el xiquet s’expressa i el que sent”. Sobre això, incideix a més que una hora o 20 minuts “no és necessari per tractar-los, ja que ells necessiten temps per a conéixer i dipositar la confiança en la seua psicòloga o psiquiatre”. 

Últimes notícies

Cinc detinguts en una macrooperació contra el narcotràfic amb 4 tones d’haixix a València

Cinc persones han sigut detingudes en una operació policial contra el narcotràfic en què s’han intervingut quatre tones d’haixix en una nau industrial de Silla. La investigació continua oberta i sota secret de sumari, dirigida des de Madrid pel Tribunal Central d’Instància.

Un accident en la A-7 a Paterna col·lapsa la via amb 6 km d’aturades

Un accident de trànsit en la A-7 a l’altura de Paterna ha generat sis quilòmetres de retencions en sentit Barcelona esta vesprada de dilluns, després de tallar-se el carril dret al punt quilomètric 324,500.

José María Chiquillo assumirà una direcció en l’Ivace per decisió de Pérez Llorca

El president de la Generalitat, Juanfran Pérez Llorca, ha nomenat José María Chiquillo personal directiu de l’Ivace, segons el DOGV.

José María Chiquillo s’incorpora com a directiu a l’Ivace per decisió de Pérez Llorca

El president de la Generalitat, Juanfran Pérez Llorca, ha nomenat José María Chiquillo personal directiu de l’Ivace, segons publica el DOGV, després d’una trajectòria política i institucional vinculada a València i a l’àmbit internacional.

Mompó no descarta ser candidat del PP a la Generalitat: ‘No hi ha jugador de futbol que no vullga ser titular’

El president de la Diputació de València, Vicent Mompó, no s'ha descartat com a candidat del PP a la Generalitat i ha defés la gestió provincial en la DANA durant un esmorzar informatiu d'AMDComVal.

Un nou campus gratuït de programació arribarà a Alacant a partir de 2027

La Generalitat i la Fundació Telefónica posaran en marxa el campus 42 Alicante en l’antic edifici de Correus, amb formació gratuïta en programació, IA i ciberseguretat finançada amb 10,3 milions d’euros.

La pel·lícula valenciana ‘La violinista’ fa història en Annecy com a primer llargmetratge espanyol premiat

La consellera Carmen Ortí ha rebut a València la productora Paloma Mora per celebrar el Cristal a millor llargmetratge d’animació que ha aconseguit 'La violinista' en el Festival d’Annecy, el primer per a una pel·lícula espanyola en este certamen.

‘La violinista’, primera pel·líçula espanyola premiada a Annecy, triomfa amb segell valencià

La pel·lícula d’animació ‘La violinista’, amb participació de la productora valenciana TV ON Producciones i suport de l’Institut Valencià de Cultura, s’ha convertit en la primera cinta espanyola guanyadora del Cristal al millor llargmetratge al Festival d’Annecy. La consellera Carmen Ortí ha rebut la productora Paloma Mora i ha destacat el valor històric del reconeixement.