El suïcidi és la quarta causa de morts entre joves de 15 a 19 anys a Espanya

La salut mental és una tasca pendent a la nostra societat i un problema que ha de preocupar força, ja que cada vegada més adolescents i fins i tot xiquets pateixen depressió, ansietat o estrès. Referent a això, segons un informe presentat al Congrés d’Actualització de Pediatria el 2023, les consultes relacionades amb el suïcidi han experimentat un augment “preocupant”, multiplicant-se per 18,8 entre 2009 i 2021.

D’altra banda, tal com ha avançat Luisa Lázaro, presidenta d’AEPNY i psicòloga infantil les consultes per autolesions “han incrementat, en multiplicar-se per 56,1 des del 2009”. Així mateix, les consultes telefòniques per trastorns de la conducta alimentària (TCAS) han augmentat un 154,7%, per dol un 138,9%, per addiccions un 41%, per símptomes depressius un 31,5%, per ansietat un 25,6, 9,6% i per problemes de conducta un 9,6%.

Des de l’organització del congrés suggereixen que és important subratllar, segons l’OMS ja va alertar, amb dades prèvies a la pandèmia, que “1 de cada 7 adolescents entre 10-19 anys patia algun trastorn mental”. La depressió, l’ansietat i els trastorns comportamentals són les principals causes d’alteració de la funcionalitat entre els adolescents.

El suïcidi constitueix la quarta causa de mort al grup etari entre els 15-19 anys i la segona entre els 15-29 anys. Adverteixen a més que el fracàs en l’abordatge dels trastorns mentals a l’adolescència porta complicacions que s’estenen fins a l’edat adulta, cosa que limita tant la salut física com mental dels individus.

Així mateix, entre les causes o motius que han originat que es done este increment es troba principalment la pandèmia, ja que tal com alerta la psicòloga “el fet de romandre a casa tants mesos va fer que s’augmentara el consum de les pantalles, tindre més accés a les xarxes socials i no relacionar-se amb altres xiquets”.

Tot i això, al·lega que “hi ha molts altres canvis socials des de fa un parell de dècades que obliguen que esta societat siga més complexa i que puga fer que xiquets cada cop més petits no s’adapten a estes situacions” estes són l’assetjament escolar, el mal rendiment acadèmic i problemes familiars o escolars complexes, entre d’altres

Estes dades han estat fetes públiques al 66é Congrés de l’Associació Espanyola de Psiquiatria de la Infància i l’Adolescència que s’ha presentat este dijous a València i que tindrà lloc fins dissabte 3 de juny i hi participaran més de 300 professionals de l’àmbit de la psicologia. 

Increment en els dos últims anys de ‘TCA i autolesions’

Una de les coses en què els experts han posat especial èmfasi és en el notable increment que s’ha produït en els últims anys en casos de Trastorns de la Conducta Alimentària i autolesions o conductes autolítiques. En este sentit, l’experta afirma que cada vegada arriben a la consulta “casos de gent més jove, fins i tot de xiquets i xiquetes en plena prepubertat, des dels 10 fins als 13 anys”. 

Els xiquets tenen diferent manera ‘d’emmalaltir i tractar’

D’altra banda, Immaculada Marcos, presidenta del congrés, ha detallat que els infants especialment “tenen diferent manera d’emmalaltir i tractar”. A diferència dels adults la principal teràpia que s’hi empra és “mitjançant jocs o dibuixos per veure com el xiquet s’expressa i el que sent”. Sobre això, incideix a més que una hora o 20 minuts “no és necessari per tractar-los, ja que ells necessiten temps per a conéixer i dipositar la confiança en la seua psicòloga o psiquiatre”. 

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Pérez Llorca viu amb emoció l’Ofrena a la Verge dels Desemparats en un dia molt important

El president de la Generalitat Juanfran Pérez Llorca desfila en l'Ofrena a la Verge dels Desemparats molt emocionat, destacant el privilegi de participar al costat de la seua filla en un dia molt important per a ell.

La Cantina planta una falla per a no oblidar la DANA i homenatjar les víctimes

El centre de voluntariat La Cantina planta per segon any la falla No oblidar la DANA en Russafa com a monument a la memòria i homenatge a les víctimes de les inundacions.

Pérez Llorca viu una Ofrena molt emotiva al costat de la seua filla en les Falles de València

El president de la Generalitat, Juanfran Pérez Llorca, participa en l'Ofrena a la Verge dels Desemparats molt emocionat i destaca el privilegi de viure-la al costat de la seua filla.

València entra en la recta final de les Falles amb la ciutat abarrotada de turistes

València afronta els últims dies de les Falles de 2026 amb la ciutat saturada de visitants, alta ocupació turística i un calendari festiu intens que culmina en la Nit del Foc i la Cremà.

APTUR CV denuncia sabotatges en 450 vivendes turístiques de València després de les Falles

APTUR CV denuncia una onada de vandalisme en panys i façanes d'unes 450 vivendes turístiques a València durant els últims dies de les Falles, amb danys que xifra en 250.000 euros i un impacte en la convivència veïnal i la imatge de la ciutat.

Rototom Sunsplash 2026 revela un primer cartell amb Major Lazer, Shenseea i Protoje

El Rototom Sunsplash 2026 anuncia un potent primer avanç de cartell amb Major Lazer Soundsystem, Shenseea, Protoje, G-5 i referents històrics del reggae i el ska.

Més de 300 bombers vetlen per la seguretat en la cremà de les Falles de València 2026

Més de 300 bombers i un centenar de voluntaris de Protecció Civil integren el dispositiu especial per a la Nit de la Cremà a València, que supervisarà 95 falles amb especial atenció a les de major risc.

Modernitat i tradició enlluernen en la penúltima i eixordadora mascletà de les Falles 2026

La Pirotècnia Caballer FX Global Foc combina foc digital i pólvora clàssica en una mascletà de 180 quilos i cinc minuts de ritme ascendent que fa vibrar la plaça de l'Ajuntament de València.