La superlluna blava d’agost no es repetirà fins d’ací a 14 anys

Agost està sent un mes intens per als amants del firmament. El huité mes de l’any ha arribat amb dos superllunes, una situació excepcional per la raresa que suposa que es donen estos fenòmens en este curt període de temps.

Per si ja la trobàvem a faltar, una altra superlluna posarà fi al huité mes de l’any, que va començar amb un altre esdeveniment del mateix tipus. Es tracta de l’anomenada Superlluna Blava, la pròxima de les cinc llunes plenes amb nom que queden en este 2023. 

Són moltes les civilitzacions que, històricament, han venerat la Lluna, especialment quan és plena. Així ho feien les tribus ameríndies originàries d’Amèrica del Nord, que atribuïen un nom especial per a cadascuna; una cosa que s’ha mantingut fins hui. Així, el mes passat vam poder veure la Lluna de cérvol, l’1 d’agost vam veure la d’Esturió, i el 31 arribarà la Superlluna Blava.

El més especial dels plenilunis a l’estiu és que el cel sol estar clar en la majoria dels casos, per la qual cosa l’observació resulta molt més satisfactòria. No obstant això, les condicions poden dependre de diversos factors, per la qual cosa és convenient consultar-ho al servei meteorològic de la teua localitat

Esta Lluna estarà un 7 % més a prop del nostre planeta i un 16,7 % més lluminosa que una lluna plena mitjana, cosa que la converteix en la lluna més gran i brillant del 2023. Tot depén de com està d’encapotat el cel, però si els núvols no apareixen, la lluna blava podrà contemplar-se la nit del 31 d’agost a partir de les 21.30 hores, durant la posta de sol.

Estarà visible fins a les 7.50 hores aproximadament i el seu màxim apogeu es donarà cap a les 3.36 hores.

Quan veure la superlluna blava 2023?

La Superlluna Blava arribarà al seu apogeu la matinada del 31 d’agost a les 3 hores d’Espanya, però es podrà veure des que s’eleve sobre l’horitzó coincidint amb el capvespre del 30 d’agost, i romandrà al firmament fins a l’alba. 

Cal destacar que, de forma oposada a les ‘superllunes‘ com la d’Esturió, també existeixen les ‘minillunes‘: aquelles que coincideixen amb l’apogeu, el punt més llunyà de l’òrbita del satèl·lit al voltant de la Terra.

A més, allò adequat seria trobar un lloc amb poca contaminació lumínica. I, finalment, equipar-se amb uns prismàtics també pot ser una bona idea, ja que permetrà observar millor els cràters i les ombres de la Lluna.

Per què es diu Superlluna Blava?

En esta ocasió se l’anomena Superluna Blava per diferenciar la seua naturalesa de la resta: i és que, en realitat, és poc habitual que hi haja dos llunes plenes en un mateix mes. Així, se li afegeix el terme blau per indicar que serà la segona en els mateixos 30 dies

Últimes notícies

El Festival dels Arts baixarà el volum nocturn a 80 decibels per a reduir el soroll

El Festival dels Arts limitarà el so nocturn a 80 decibels, deu menys que el màxim municipal, i instal·larà pantalles i limitadors acústics per a minimitzar l'impacte en els veïns.

Les màximes es disparen per damunt de 37 graus en diversos municipis de València

La Comunitat Valenciana viu una jornada de calor molt intensa, amb màximes per damunt de 37 graus en diversos municipis de l'interior i de la costa i valors molt alts en les tres capitals de província.

Educació situa en el 11,17% el seguiment de la vaga docent en el seu quinzé dia

La Conselleria d'Educació calcula un seguiment del 11,17% en la vaga indefinida del professorat no universitari, que suma quinze dies mentres continuen les negociacions amb els sindicats.

La jutgessa de la DANA descarta nous testimonis i protegix l’alcalde d’Algemesí

La jutgessa que investiga la gestió de la DANA d'octubre de 2024 a València rebutja citar a set testimonis i afirma que no hi ha indicis penals contra l'alcalde d'Algemesí ni altres responsables locals.

La responsable de la CHJ assegura que el Cecopi no va demanar dades de cabals el 29 d’octubre

La comissària d'Aigües de la CHJ declara que el Cecopi no va sol·licitar informació específica sobre els cabals del barranc de Poio durant la DANA del 29 d'octubre, malgrat l'augment extraordinari dels registres.

La jutgessa dels Naus ordena a la Policia reclamar documents a l’Ajuntament d’Alacant

La magistrada que investiga el cas de les vivendes públiques de la Platja de Sant Joan ordena a la Policia Nacional acudir a l'Ajuntament d'Alacant per a requerir documentació sobre la promoció dels Naus i advertix de possibles conseqüències penals per desobediència.

Professors en vaga escenifiquen una classe a l’aire lliure a València per a denunciar les seues condicions

Un grup de docents en vaga ha recreat una classe a l'aire lliure a València per a denunciar la calor a les aules i la precarietat que, segons sostenen, afecta a l'educació pública.

Educació fixa servicis mínims del 100% en les proves d’accés a fP per la vaga docent

Educació imposa servicis mínims del 100% del professorat en les proves d'accés a fP de Grau Mitjà i Superior per a evitar que la vaga indefinida perjudique l'alumnat.