14.1 C
València
Divendres, 16 gener, 2026

La superlluna blava d’agost no es repetirà fins d’ací a 14 anys

Agost està sent un mes intens per als amants del firmament. El huité mes de l’any ha arribat amb dos superllunes, una situació excepcional per la raresa que suposa que es donen estos fenòmens en este curt període de temps.

Per si ja la trobàvem a faltar, una altra superlluna posarà fi al huité mes de l’any, que va començar amb un altre esdeveniment del mateix tipus. Es tracta de l’anomenada Superlluna Blava, la pròxima de les cinc llunes plenes amb nom que queden en este 2023. 

Són moltes les civilitzacions que, històricament, han venerat la Lluna, especialment quan és plena. Així ho feien les tribus ameríndies originàries d’Amèrica del Nord, que atribuïen un nom especial per a cadascuna; una cosa que s’ha mantingut fins hui. Així, el mes passat vam poder veure la Lluna de cérvol, l’1 d’agost vam veure la d’Esturió, i el 31 arribarà la Superlluna Blava.

El més especial dels plenilunis a l’estiu és que el cel sol estar clar en la majoria dels casos, per la qual cosa l’observació resulta molt més satisfactòria. No obstant això, les condicions poden dependre de diversos factors, per la qual cosa és convenient consultar-ho al servei meteorològic de la teua localitat

Esta Lluna estarà un 7 % més a prop del nostre planeta i un 16,7 % més lluminosa que una lluna plena mitjana, cosa que la converteix en la lluna més gran i brillant del 2023. Tot depén de com està d’encapotat el cel, però si els núvols no apareixen, la lluna blava podrà contemplar-se la nit del 31 d’agost a partir de les 21.30 hores, durant la posta de sol.

Estarà visible fins a les 7.50 hores aproximadament i el seu màxim apogeu es donarà cap a les 3.36 hores.

Quan veure la superlluna blava 2023?

La Superlluna Blava arribarà al seu apogeu la matinada del 31 d’agost a les 3 hores d’Espanya, però es podrà veure des que s’eleve sobre l’horitzó coincidint amb el capvespre del 30 d’agost, i romandrà al firmament fins a l’alba. 

Cal destacar que, de forma oposada a les ‘superllunes‘ com la d’Esturió, també existeixen les ‘minillunes‘: aquelles que coincideixen amb l’apogeu, el punt més llunyà de l’òrbita del satèl·lit al voltant de la Terra.

A més, allò adequat seria trobar un lloc amb poca contaminació lumínica. I, finalment, equipar-se amb uns prismàtics també pot ser una bona idea, ja que permetrà observar millor els cràters i les ombres de la Lluna.

Per què es diu Superlluna Blava?

En esta ocasió se l’anomena Superluna Blava per diferenciar la seua naturalesa de la resta: i és que, en realitat, és poc habitual que hi haja dos llunes plenes en un mateix mes. Així, se li afegeix el terme blau per indicar que serà la segona en els mateixos 30 dies

Últimes notícies

La Diputació finança un nou trinquet a Bétera i la reforma del de la Pobla de Vallbona

La Diputació de València ha activat obres en dos trinquets amb 400.000 euros per a Bétera i 300.000 per a la Pobla de Vallbona dins del Pla de Trinquets. El pla suma huit milions per a modernitzar instal·lacions de pilota i atraure noves generacions.

Castelló inaugura la Supercopa d’Espanya femenina amb el Madrid-Atleti a les 19.15 i VAR a demanda

Castelló va presentar la fase final de la Supercopa femenina: Madrid-Atleti el dimarts i Barça-Athletic el dimecres, amb final el dissabte en Castalia. L'RFEF ha confirmat el retard de 15 minuts del primer dol i l'ús del FVS, un VAR a petició dels entrenadors.

Pérez destaca la seguretat com a motor per a atraure visitants a la província d’Alacant

Toni Pérez ha defés en l'I Fòrum Policia Local i Turisme que la seguretat impulsa l'elecció d'Alacant com a destí. Ha posat en valor a la Policia Local com a primer contacte del visitant.

112 Euskadi va saber d’almenys dos víctimes a les 21.05 del 29-O i va registrar 32 crides per la DANA a València

El 112 del País Basc va atendre 32 peticions d'auxili vinculades a les riuades en el sud de València els dies 29 i 30 d'octubre de 2024 i va tindre constància d'almenys #dos morts a les 21.05 del 29-O. La cronologia va ser remesa al Jutjat de Catarroja, que investiga la gestió de l'emergència.

Els Arts estrena Eugenio Oneguin amb la mirada introspectiva de Laurent Pelly

El Palau de les Arts estrenarà el 20 de gener Eugenio Oneguin de Txaikovski amb posada en escena introspectiva de Laurent Pelly i batuta de Timur Zangiev. El títol torna al repertori del coliseu quinze anys després amb un repartiment internacional i activitats paral·leles.

Gómez supedita la jornada de 35 hores en Sanitat al que acorde la Taula General

El conseller ha reiterat que Sanitat activarà la reducció quan la Taula General la fixe i ha defés un Estatut Marc 'nou i modern' amb criteris homogenis.

Ford Almussafes suma dos dies de parada per ERTO en la planta de motors

Ford Almussafes ha afegit dos dies de parada total en la planta de motors, el 26 de gener i el 2 de febrer, dins de l'ERTO en vigor. La mesura afecta a totes les línies excepte blocs i servicis indirectes i se suma al calendari acordat per a gener i febrer.

Pérez Llorca reclama una proposta seriosa i rigorosa de finançament autonòmic

El president ha lamentat l'absència d'una proposta concreta del Govern després de l'últim Consell de Política Fiscal i Financera i ha demanat un debat transparent i conjunt.