La superlluna blava d’agost no es repetirà fins d’ací a 14 anys

Agost està sent un mes intens per als amants del firmament. El huité mes de l’any ha arribat amb dos superllunes, una situació excepcional per la raresa que suposa que es donen estos fenòmens en este curt període de temps.

Per si ja la trobàvem a faltar, una altra superlluna posarà fi al huité mes de l’any, que va començar amb un altre esdeveniment del mateix tipus. Es tracta de l’anomenada Superlluna Blava, la pròxima de les cinc llunes plenes amb nom que queden en este 2023. 

Són moltes les civilitzacions que, històricament, han venerat la Lluna, especialment quan és plena. Així ho feien les tribus ameríndies originàries d’Amèrica del Nord, que atribuïen un nom especial per a cadascuna; una cosa que s’ha mantingut fins hui. Així, el mes passat vam poder veure la Lluna de cérvol, l’1 d’agost vam veure la d’Esturió, i el 31 arribarà la Superlluna Blava.

El més especial dels plenilunis a l’estiu és que el cel sol estar clar en la majoria dels casos, per la qual cosa l’observació resulta molt més satisfactòria. No obstant això, les condicions poden dependre de diversos factors, per la qual cosa és convenient consultar-ho al servei meteorològic de la teua localitat

Esta Lluna estarà un 7 % més a prop del nostre planeta i un 16,7 % més lluminosa que una lluna plena mitjana, cosa que la converteix en la lluna més gran i brillant del 2023. Tot depén de com està d’encapotat el cel, però si els núvols no apareixen, la lluna blava podrà contemplar-se la nit del 31 d’agost a partir de les 21.30 hores, durant la posta de sol.

Estarà visible fins a les 7.50 hores aproximadament i el seu màxim apogeu es donarà cap a les 3.36 hores.

Quan veure la superlluna blava 2023?

La Superlluna Blava arribarà al seu apogeu la matinada del 31 d’agost a les 3 hores d’Espanya, però es podrà veure des que s’eleve sobre l’horitzó coincidint amb el capvespre del 30 d’agost, i romandrà al firmament fins a l’alba. 

Cal destacar que, de forma oposada a les ‘superllunes‘ com la d’Esturió, també existeixen les ‘minillunes‘: aquelles que coincideixen amb l’apogeu, el punt més llunyà de l’òrbita del satèl·lit al voltant de la Terra.

A més, allò adequat seria trobar un lloc amb poca contaminació lumínica. I, finalment, equipar-se amb uns prismàtics també pot ser una bona idea, ja que permetrà observar millor els cràters i les ombres de la Lluna.

Per què es diu Superlluna Blava?

En esta ocasió se l’anomena Superluna Blava per diferenciar la seua naturalesa de la resta: i és que, en realitat, és poc habitual que hi haja dos llunes plenes en un mateix mes. Així, se li afegeix el terme blau per indicar que serà la segona en els mateixos 30 dies

Últimes notícies

El Barça apallissa el Bidasoa a Alacant i alça la seua trentena Copa del Rei

El Barça d handbol revalida per tretzé any consecutiu la Copa del Rei després de destrossar el Bidasoa Irún al Centre de Tecnificació d Alacant amb un contundent 17-37 i un inici de partit demolidor.

Més de 200 agents participen en un macrooperatiu antipirateria al voltant del Martínez Valero

Més de dos-cents agents de la Policia Nacional han desplegat este diumenge un ampli dispositiu antipirateria al mercat dominical dels voltants de l'estadi Martínez Valero d'Elx, centrat en falsificacions vinculades al Mundial de futbol dels Estats Units, Mèxic i Canadà.

Localitzen un cos a la platja d’Almassora on va desaparéixer un menor dijous passat

La Guàrdia Civil ha trobat este diumenge un cos a prop de la desembocadura del riu Millars, a Almassora, en la zona on dijous va desaparéixer un menor, i investiga si correspon al jove buscat.

Agents dels Estats Units i Alemanya s’incorporen a un intercanvi amb la Policia Local d’Alacant

La Policia Local d’Alacant ha rebut tres agents d’Austin (Estats Units) i un de Hessen (Alemanya) en el marc del programa Star Internacional per compartir mètodes de treball i coneiximents en seguretat.

El STEPV veu avanços en les propostes d’Educació gràcies a la vaga indefinida

El sindicat STEPV assegura que la vaga indefinida del professorat de l’ensenyament públic ha forçat avanços en les propostes de la Conselleria d’Educació, encara que alerta que el valencià continua encallat i que caldrà decidir si les mobilitzacions seguixen.

Castelló reunix 14 consolats en una jornada de convivència amb música i artesania al parc Ribalta

Castelló ha acollit en el parc Ribalta una jornada de la Mesa Consular amb 14 consolats, actuacions folclòriques, mostres artesanals i gastronomia per a visibilitzar la diversitat cultural de la ciutat. L’Ajuntament destaca que l’esdeveniment reforça la convivència i acostà l’atenció consular al veïnat d’origen estranger.

València celebra un Corpus de 700 anys amb cavalcada, mascletà i processó general

València celebra este diumenge un Corpus Christi extraordinari pel 700 aniversari de la Festa grossa, amb missa a la catedral, Cavalcada del Convit, mascletà i la tradicional processó general.

Morant assegura que el PP ha perdut el carrer i que el PSPV liderarà el canvi sense sorpasso

La secretària general del PSPV-PSOE, Diana Morant, sosté que el PP ha perdut el carrer en la Comunitat Valenciana, que part de l’abstenció tornarà a votar a l’esquerra i que el PSPV encapçalarà el canvi polític sense sorpasso de Compromís.