Així han d’alimentar-se els majors en onades de calor per a protegir la salut

Un grup de persones majors de 65 anys ha participat esta setmana en un taller de Creu Roja a la platja del Cabanyal de València on se’ls ha recomanat augmentar el consum de fruita, verdura i aigua en totes les menjades per a fer front a les onades de calor i reduir riscos per a la salut durant l’estiu.

En este espai de sombra, habilitat en la zona de la biblioteca Bibliomar, els participants han sigut rebuts amb broquetes de fruita. Allí els esperaven la nutricionista Lizbeth Leyton, el cuiner David Pérez i la metgessa Marina Planells, responsable del programa de majors, per a oferir-los consells pràctics davant les temperatures extremes.

L’activitat s’emmarca en la campanya nacional d’informació i sensibilització de Creu Roja ‘Caliente, Caliente. Frío, Frío’. Esta iniciativa vol promoure hàbits saludables que ajuden a evitar o reduir l’impacte del calor extrem en la salut, especialment en els col·lectius més vulnerables.

Augmenta el risc per a les persones majors

Segons han explicat en el taller, totes les persones estan exposades a patir un colp de calor, però les persones majors són més vulnerables. La pèrdua de massa muscular, la menor resistència als rajos solars i el major risc de deshidratació poden derivar en forts mals de cap i cremades a la pell.

A més, es tracta d’un col·lectiu amb més probabilitat de patir malalties cròniques, sobretot cardiovasculars. Segons ha advertit la nutricionista Lizbeth Leyton, este fet fa que ‘el risc de tindre complicacions pel calor augmente molt’ si no es prenen mesures preventives.

La sessió arriba en un moment clau. La Agencia Estatal de Meteorología (Aemet) ha avisat que el calor es va a intensificar des d’este cap de setmana en la Comunitat Valenciana. S’esperen temperatures ‘molt altes’ a partir del dilluns 22 de juny i que la temperatura mitjana entre eixe dia i el divendres 26 ‘puga ser rècord’ cada jornada des, com a mínim, 1950.

Quatre pautes bàsiques de nutrició en calor

Per a minimitzar els riscos, Leyton ha proposat quatre consells que, segons ha recalcat, les persones majors han de memoritzar i aplicar cada dia.

El primer és prioritzar sempre el consum de fruita i verdura. Estes han d’estar presents en totes les menjades i, preferentment, en fresc. Ajuden a reposar nutrients, vitamines i minerals perduts per l’exposició al sol i la suor, especialment en episodis d’onada de calor.

El segon consell és no oblidar els carbohidrats i les proteïnes. Pa, arròs i altres cereals aporten energia, mentres que les carns roges i blanques ajuden a mantindre la massa muscular. Segons la nutricionista, ‘ens costa més eixir a caminar, a comprar, tot se’ns complica un poc més sense una alimentació variada i un consum important de carbohidrats’.

En tercer lloc, Leyton ha destacat la importància d’escollir aliments rics en vitamines i antioxidants. Ha recordat que nutrients com la vitamina C i E, els carotens i altres antioxidants contribuïxen a protegir la pell del sol i a recuperar-se millor després de possibles cremades.

Entre els aliments recomanats ha citat la sandia, la maduixa, el meló, l’espinac, la hierbabuena o el cogombre. Són productes fàcils de trobar a l’estiu i que es poden incorporar tant a plats freds com a begudes refrescants.

Finalment, ha remarcat la necessitat de beure aigua al llarg de tot el dia, encara que no es tinga sensació de sed. La recomanació general és entre 1,5 i 2 litres diaris, sempre adaptant-se a les indicacions mèdiques en persones amb malalties cròniques que requerixen restricció de líquids.

Segons s’ha insistit al taller, és convenient portar sempre una botella d’aigua per a beure a glops curts i anar recarregant-la. També s’ha recomanat evitar les begudes ensucrades i alcohòliques, perquè afavorixen la deshidratació i no hidraten de manera adequada.

Receptes fresques, ràpides i econòmiques

Per a mostrar que una alimentació saludable en onada de calor pot ser senzilla, el cuiner David Pérez ha elaborat en directe tres receptes molt refrescants. Totes tenen un temps de preparació d’uns deu minuts amb una batedora de vas i ingredients assequibles.

En primer lloc, ha preparat una aigua fresca de cogombre, llima i hierbabuena inspirada en Mèxic, amb un potent efecte refrescant. Després ha proposat un batut amb iogurt i fruits rojos congelats, especialment ric en antioxidants.

Com a tercera opció, ha presentat una versió d’ajoblanco d’ametles i meló, que aporta un extra de frescor per al migdia o la nit. Segons ha explicat, són receptes simples que es poden adaptar fàcilment als gustos i necessitats de cada persona.

Valoració del taller per part dels majors

Les persones assistents, en la seua majoria dones majors de 65 anys, han seguit amb atenció les explicacions. Moltes acudixen habitualment acompanyades per voluntaris que les ajuden en el seu dia a dia i que també han participat en l’activitat.

Una de les participants, Alicia, de 77 anys, ha comentat entusiasmada que, quan acabara el taller, aniria directament a comprar els ingredients per a les receptes. També ha reconegut que hauria de beure més aigua en el seu dia a dia.

Ángela, de 81 anys, s’ha definit com ‘experta’ en batuts, ja que, per problemes digestius, pren tot el menjar triturat. Ha valorat com ‘molt bones’ les begudes que li han ensenyat a fer durant la sessió i ha apuntat que pensa incorporar algunes idees a la seua rutina.

Els organitzadors han recordat que, a més de seguir estes pautes nutricionals, és fonamental utilitzar sempre protecció solar en la pell i evitar eixir a les hores de màxim calor. D’esta manera, han insistit, les persones majors poden gaudir de l’estiu reduint el risc de colps de calor i altres problemes associats a les altes temperatures.

Últimes notícies

Pedro Martínez demana fe en el projecte del València Basket malgrat els canvis en la plantilla

L’entrenador del València Basket, Pedro Martínez, ha advertit que este estiu eixiran jugadors, però ha defensat davant l’afició que l’essencial és mantindre una filosofia de club clara i creure en el projecte després d’una temporada amb 91 partits.

Jean Montero s’acomiada del Valencia Basket emocionat pel títol de Lliga

Jean Montero ha insinuat la seua eixida del Valencia Basket durant la celebració del títol de la Lliga Endesa i ha assegurat que el club i l’afició sempre estaran en el seu cor.

Cinc mil seguidors omplin el Roig Arena en una festa del títol amb comiat al fons

El Valencia Basket ha celebrat el títol de la Lliga Endesa amb cinc mil aficionats al Roig Arena en un acte festiu marcat per missatges d’agraïment i un clar aire de comiat, sobretot per les paraules del dominicà Jean Montero.

L’emoció desbordada de Josep Puerto en alçar el títol de l’ACB amb el València Basket

El capità del València Basket, Josep Puerto, ha explicat com ha viscut el moment d’alçar el títol de l’ACB, una experiència que definix com una barreja d’emoció, orgull i eufòria i que encara li costa assimilar després de conquistar la final davant el Barça.

Canvi d’alcaldia a Callosa de Segura: el PP recupera el govern amb una moció de censura

El PP ha tornat a l’alcaldia de Callosa de Segura gràcies a una moció de censura acordada amb Vox, UCIN i el regidor no adscrit José Antonio Illán, que posa fi a 21 mesos de govern del PSPV-PSOE i Esquerra Unida-Unidas Podemos.

Un xicotet poble d’Alacant demana ajuda per a rescatar 116 gossos hacinats en una casa

Confrides, un poble de l’interior d’Alacant amb només 300 veïns, ha demanat ajuda urgent a la Diputació i a la Generalitat per a reubicar 116 gossos que viuen hacinats en una vivenda de 70 metres quadrats.

La direcció de David Gimilio al MuVIM obri una nova etapa en la Cultura de la Diputació de València

El nomenament de David Gimilio com a director del MuVIM completa l’organigrama cultural de la Diputació de València i impulsa una futura exposició permanent amb la col·lecció artística provincial i mostres temporals d’art contemporani.

Camarero carrega contra qui vol ‘patrimonialitzar’ la lluita pels drets LGTBIQ+ en el Dia de l’Orgull

La vicepresidenta Susana Camarero defensa en l’IVAM que la defensa dels drets LGTBIQ+ és una responsabilitat compartida i anuncia més espais lliures de LGTBIQ+fòbia a la Comunitat Valenciana.