Évole confessa l’estranya malaltia que patix: cataplexia

Ejemplo de shortcode con estilo
Els companys de ‘Salvados’ estan previnguts i l’aguanten quan se donen compte que està patint un atac de cataplexia   | Twitter | @El_Hormiguero   A Jordi Évole la musculatura el desconnecta per moments sense avís previ. El programa ‘El Hormiguero’ ens descobria que el periodista posa fi als seus onze anys d’èxits al capdavant de ‘Salvados’, […]
Évole

Els companys de ‘Salvados’ estan previnguts i l’aguanten quan se donen compte que està patint un atac de cataplexia   | Twitter | @El_Hormiguero

 

A Jordi Évole la musculatura el desconnecta per moments sense avís previ. El programa ‘El Hormiguero’ ens descobria que el periodista posa fi als seus onze anys d’èxits al capdavant de ‘Salvados’, però no era l’única confessió que faria a Pablo Motos. Évole ha parlat de la curiosa malaltia que li han diagnosticat, la cataplexia. La musculatura se li adorm quan experimenta emocions fortes i, a vegades, no pot mantindre’s dret. Es tracta d’una manifestació del son profund (REM), però en ple dia. 

 

«Me vaig donar compte quan, enmig d’un atac de riure amb els amics, m’entrava una fluixera de cos, de caure, de no poder aguantar-me recte», explicava. L’última volta que es va desplomar va ser gravant l’entrevista amb Iniesta al Japó: va caure d’esquena i va picar amb el cap a terra. Ho recorda com un moment simpàtic i graciós i assegura que el motiu pel qual deixa ‘Salvados’ no és este, sinó un nou projecte que estrenarà de la mà d’Atresmedia.

 

«L’equip del programa està ja més o menys previngut i, quan veuen que em passa, m’aguanten», confessava Évole. En un principi no li donava importància, fins que una amiga va passar-li un article sobre la cataplexia perquè es donara compte que no era una tonteria, sinó un trastorn del son. Emocions fortes com un atac de riure o de plorera provoquen una pèrdua sobtada del to muscular, amb conseqüències que van des d’una simple caiguda de parpelles al col·lapse total de l’organisme.

 

La cataplexia, segons Jordi: «T’entra com la fase REM»

Imatge d’arxiu de Jordi Évole. | Cedida

 

«Tens un desajustament en el son que es manifesta en això, en què quan rius, caus». Així explicava Jordi el que li provoca la malaltia. «Pareix que el son profund que no has conseguit durant la nit busca un moment teu de debilitat, quan es dona una emoció, i t’entra com la fase REM o alguna cosa així», afegia el periodista, concretant que tot el cos se li adorm, menys el cap, que «seguix allí».

 

Quan el son profund que no tens de nit es manifesta de dia

L’atac de cataplexia ve quan la pèrdua brusca de to muscular, que normalment es produïx de nit mentres dormim, té lloc durant el dia. En altres paraules, té a vore amb la relaxació muscular que tenim durant el son REM, però que apareix mentres estem desperts. El definixen com a un trastorn del son causat per la intrusió d’elements del son en les neurones motrius, durant el dia.

 

És, per tant, un derivat de la narcolèpsia, tot i que en este cas la malaltia no provoca pèrdua de consciència. Consistix, bàsicament, en episodis sobtats i generalment breus de pèrdua del to muscular. La majoria de voltes, com corroborava el periodista, s’associa amb emocions intenses i fa que la persona caiga de colp.

 

La malaltia afecta vora un 1% de la població mundial, a hòmens i dones per igual. És un problema neurològic que no té cura, però que es pot controlar amb medicaments específics i el control dels factors potencials que el desencadenen. Sorpresa, estrés, felicitat, ira… Qualsevol canvi emocional prou potent per a desencadenar una relaxació muscular extrema que el cos experimenta, normalment, quan dormim. 

 

Últimes notícies

La Comunitat Valenciana supera la media estatal en calidad de vida

La Comunitat Valenciana ha arribat als 102,74 punts en l’Indicador Multidimensional de Qualitat de Vida de 2025. Se situa per damunt de la mitjana estatal i és una de les autonomies que més ha avançat.

33.350 valencians esperen atenció del sistema de dependència

33.350 persones de la Comunitat Valenciana continuen en la llista d’espera de dependència. A Espanya, el temps mitjà és de 314 dies, molt per damunt del màxim legal de 180.

Les ajudes al cinema valencià no restringixen el contingut de les obres

La Comunitat Valenciana destina 6,7 milions d’euros a ajudes audiovisuals sense limitar el contingut de les obres. Els documentals sobre tradicions vives poden optar a 395.000 euros.

Quatre detinguts per huit robatoris de coure en parcs eòlics de Castelló

La Guàrdia Civil ha detingut quatre hòmens per la presumpta relació amb huit robatoris de cable de coure en parcs eòlics de Castelló. Els danys s’acosten als 420.000 euros.

Un sustrato de posidonia mejora el sabor y el aroma del tomate

La Universidad de Alicante ha creado un sustrato agrícola con restos de posidonia que mejora el sabor y el aroma del tomate. El método evita aditivos químicos y se fabrica en cinco días.

Detenen a Elx un fugitiu neerlandés per una estafa d’1,3 milions

Un home de 71 anys ha sigut detingut a Elx per una estafa de més d’1,3 milions d’euros i el blanqueig de prop de 890.000 euros. Els fets investigats van ocórrer entre 2007 i 2014.

La Generalitat destina 6,7 milions al cinema sense filtres de contingut

La Generalitat ha destinat 6,7 milions d’euros a ficció, documentals i animació, sense requisits específics sobre el contingut. També hi ha 395.000 euros per a documentals de tradicions vives, pendents de resolució.

Els hotels valencians apugen un 7 % els preus al setembre

Els preus hotelers a la Comunitat Valenciana han augmentat un 7 % en setembre, per damunt del 6,7 % registrat a Espanya. Les pernoctacions al territori han superat els 3,3 milions durant els nou primers mesos de 2026.