19.7 C
València
Diumenge, 16 novembre, 2025

Évole confessa l’estranya malaltia que patix: cataplexia

Évole

Els companys de ‘Salvados’ estan previnguts i l’aguanten quan se donen compte que està patint un atac de cataplexia   | Twitter | @El_Hormiguero

 

A Jordi Évole la musculatura el desconnecta per moments sense avís previ. El programa ‘El Hormiguero’ ens descobria que el periodista posa fi als seus onze anys d’èxits al capdavant de ‘Salvados’, però no era l’única confessió que faria a Pablo Motos. Évole ha parlat de la curiosa malaltia que li han diagnosticat, la cataplexia. La musculatura se li adorm quan experimenta emocions fortes i, a vegades, no pot mantindre’s dret. Es tracta d’una manifestació del son profund (REM), però en ple dia

 

«Me vaig donar compte quan, enmig d’un atac de riure amb els amics, m’entrava una fluixera de cos, de caure, de no poder aguantar-me recte», explicava. L’última volta que es va desplomar va ser gravant l’entrevista amb Iniesta al Japó: va caure d’esquena i va picar amb el cap a terra. Ho recorda com un moment simpàtic i graciós i assegura que el motiu pel qual deixa ‘Salvados’ no és este, sinó un nou projecte que estrenarà de la mà d’Atresmedia.

 

«L’equip del programa està ja més o menys previngut i, quan veuen que em passa, m’aguanten», confessava Évole. En un principi no li donava importància, fins que una amiga va passar-li un article sobre la cataplexia perquè es donara compte que no era una tonteria, sinó un trastorn del son. Emocions fortes com un atac de riure o de plorera provoquen una pèrdua sobtada del to muscular, amb conseqüències que van des d’una simple caiguda de parpelles al col·lapse total de l’organisme.

 

La cataplexia, segons Jordi: «T’entra com la fase REM»

Imatge d’arxiu de Jordi Évole. | Cedida

 

«Tens un desajustament en el son que es manifesta en això, en què quan rius, caus». Així explicava Jordi el que li provoca la malaltia. «Pareix que el son profund que no has conseguit durant la nit busca un moment teu de debilitat, quan es dona una emoció, i t’entra com la fase REM o alguna cosa així», afegia el periodista, concretant que tot el cos se li adorm, menys el cap, que «seguix allí».

 

Quan el son profund que no tens de nit es manifesta de dia

L’atac de cataplexia ve quan la pèrdua brusca de to muscular, que normalment es produïx de nit mentres dormim, té lloc durant el dia. En altres paraules, té a vore amb la relaxació muscular que tenim durant el son REM, però que apareix mentres estem desperts. El definixen com a un trastorn del son causat per la intrusió d’elements del son en les neurones motrius, durant el dia.

 

És, per tant, un derivat de la narcolèpsia, tot i que en este cas la malaltia no provoca pèrdua de consciència. Consistix, bàsicament, en episodis sobtats i generalment breus de pèrdua del to muscular. La majoria de voltes, com corroborava el periodista, s’associa amb emocions intenses i fa que la persona caiga de colp.

 

La malaltia afecta vora un 1% de la població mundial, a hòmens i dones per igual. És un problema neurològic que no té cura, però que es pot controlar amb medicaments específics i el control dels factors potencials que el desencadenen. Sorpresa, estrés, felicitat, ira… Qualsevol canvi emocional prou potent per a desencadenar una relaxació muscular extrema que el cos experimenta, normalment, quan dormim. 

 

Últimes notícies

Marco Bezzecchi imposa el seu ritme a Cheste i firma la seua segona victòria seguida i tercera de l’any

L'italià ha guanyat amb autoritat el GP de la Comunitat Valenciana a Cheste, liderant de principi a fi. Raúl Fernández i Fabio di Giannantonio van completar el podi.

Dos morts i tres ferits en caure un cotxe per un barranc a Benassal (Castelló)

Dos persones han mort i tres han resultat ferides en precipitar-se un cotxe al llit sec d'una rambla a Benassal, en la CV-166. S'investiguen les causes.

96-79: València apaga el triple del Tenerife i Taylor sentencia

València Basket va tombar a Tenerife (96-79) desactivant el seu tir exterior després del descans. Kam Taylor va liderar amb 23 punts i Reuvers va ser clau davant la zona.

Merino exigirà en el CPFF la reforma immediata del finançament autonòmic

Ruth Merino ha informat que exigirà en el CPFF d'este dilluns la reforma immediata del sistema de finançament autonòmic i més recursos. La consellera critica que el Govern relegue este debat en l'orde del dia i que no figure entre les seues prioritats.

Izan Guevara gana a Cheste, Moreira es corona i Ortolá aconseguix el seu primer podi

Guevara va aconseguir el seu primer triomf en Moto2 en el Ricardo Tormo després de liderar des de l'eixida. Moreira va amarrar el títol i Ortolá va celebrar el seu primer podi.

Adrián Fernández aconseguix la seua primera victòria en Moto3 i Piqueras reté el subcampionat a València

El madrileny ha dominat a Cheste per a estrenar el seu palmarés en Moto3. Una penalització a Furusato i el quint de Quiles permeten a Piqueras retindre el subcampionat.

Morales, únic supervivent de l’últim derbi del Llevant a Mestalla

José Luis Morales és l'únic jugador de l'actual Llevant que va participar en l'últim derbi a Mestalla; l'equip torna després de tres temporades en Segona i mai ha guanyat allí. Pepelu podria repetir el dol, ara amb el València.

El València de Corberán només ha guanyat després d’aturades de seleccions a Mestalla

El València arriba al derbi davant el Llevant després d'una aturada amb un patró definit: des de l'arribada de Corberán, només va véncer en estos retorns quan va jugar a Mestalla.