9.5 C
València
Dimecres, 21 gener, 2026

Évole confessa l’estranya malaltia que patix: cataplexia

Évole

Els companys de ‘Salvados’ estan previnguts i l’aguanten quan se donen compte que està patint un atac de cataplexia   | Twitter | @El_Hormiguero

 

A Jordi Évole la musculatura el desconnecta per moments sense avís previ. El programa ‘El Hormiguero’ ens descobria que el periodista posa fi als seus onze anys d’èxits al capdavant de ‘Salvados’, però no era l’única confessió que faria a Pablo Motos. Évole ha parlat de la curiosa malaltia que li han diagnosticat, la cataplexia. La musculatura se li adorm quan experimenta emocions fortes i, a vegades, no pot mantindre’s dret. Es tracta d’una manifestació del son profund (REM), però en ple dia

 

«Me vaig donar compte quan, enmig d’un atac de riure amb els amics, m’entrava una fluixera de cos, de caure, de no poder aguantar-me recte», explicava. L’última volta que es va desplomar va ser gravant l’entrevista amb Iniesta al Japó: va caure d’esquena i va picar amb el cap a terra. Ho recorda com un moment simpàtic i graciós i assegura que el motiu pel qual deixa ‘Salvados’ no és este, sinó un nou projecte que estrenarà de la mà d’Atresmedia.

 

«L’equip del programa està ja més o menys previngut i, quan veuen que em passa, m’aguanten», confessava Évole. En un principi no li donava importància, fins que una amiga va passar-li un article sobre la cataplexia perquè es donara compte que no era una tonteria, sinó un trastorn del son. Emocions fortes com un atac de riure o de plorera provoquen una pèrdua sobtada del to muscular, amb conseqüències que van des d’una simple caiguda de parpelles al col·lapse total de l’organisme.

 

La cataplexia, segons Jordi: «T’entra com la fase REM»

Imatge d’arxiu de Jordi Évole. | Cedida

 

«Tens un desajustament en el son que es manifesta en això, en què quan rius, caus». Així explicava Jordi el que li provoca la malaltia. «Pareix que el son profund que no has conseguit durant la nit busca un moment teu de debilitat, quan es dona una emoció, i t’entra com la fase REM o alguna cosa així», afegia el periodista, concretant que tot el cos se li adorm, menys el cap, que «seguix allí».

 

Quan el son profund que no tens de nit es manifesta de dia

L’atac de cataplexia ve quan la pèrdua brusca de to muscular, que normalment es produïx de nit mentres dormim, té lloc durant el dia. En altres paraules, té a vore amb la relaxació muscular que tenim durant el son REM, però que apareix mentres estem desperts. El definixen com a un trastorn del son causat per la intrusió d’elements del son en les neurones motrius, durant el dia.

 

És, per tant, un derivat de la narcolèpsia, tot i que en este cas la malaltia no provoca pèrdua de consciència. Consistix, bàsicament, en episodis sobtats i generalment breus de pèrdua del to muscular. La majoria de voltes, com corroborava el periodista, s’associa amb emocions intenses i fa que la persona caiga de colp.

 

La malaltia afecta vora un 1% de la població mundial, a hòmens i dones per igual. És un problema neurològic que no té cura, però que es pot controlar amb medicaments específics i el control dels factors potencials que el desencadenen. Sorpresa, estrés, felicitat, ira… Qualsevol canvi emocional prou potent per a desencadenar una relaxació muscular extrema que el cos experimenta, normalment, quan dormim. 

 

Últimes notícies

98-84: la defensa del València Basket sotmet al París i decidix el dol d’anotadors

La muralla taronja es va imposar a un dels atacs més productius del torneig i va tancar el triomf per 98-84. Taylor va sumar 28 punts i Pedro Martínez va firmar un rècord.

Arnau Tenas recupera la titularitat en un Vila-real amb rotacions davant l’Ajax

Arnau Tenas recupera la porteria este dimarts en la Champions davant l'Ajax; només repetixen Renato Veiga, Comesaña i Moleiro. Marcelino ha apostat per un onze amb canvis en totes les línies.

L’accident ferroviari d’Adamuz eleva a 42 les víctimes mortals després de recuperar els últims cossos

Els forenses han completat les autòpsies de 38 víctimes i 37 persones continuen hospitalitzades, nou d’elles a l’UCI

Aemet advertix que la vesprada i nit concentren el pitjor del temporal marítim en la Comunitat Valenciana

Aemet ha assenyalat que el tram més advers del temporal marítim arribarà esta vesprada i es prolongarà fins al final del dimarts, amb ones de fins a 4 metres. El dimecres s'espera que amaine, encara que seguiran els avisos i persistiran afectacions en trams exposats del litoral.

El temporal esfondra una terrassa a la platja de Tavernes i obliga a desallotjar un edifici

El fort onatge ha arrossegat sediments en els fonaments de l'edifici Neptú i ha provocat el col·lapse de la terrassa d'un primer pis. La Policia Local ha desallotjat als ocupants i ha acordonat la zona mentres tècnics revisen l'estructura i els immobles confrontants.

LaLiga denuncia càntics ofensius: ‘Ayoze és una rata’ i insults a Hugo Duro

LaLiga va incloure en la seua denúncia de la jornada 20 diversos càntics i insults en Betis-Vila-real, Getafe-València i Espanyol-Girona. També va arreplegar llançaments d'objectes.

Aemet advertix: la vesprada i la nit seran el tram més advers del temporal marítim

Aemet ha assenyalat ones significatives de 4 metres i que el pitjor tram de l'episodi es concentra entre la vesprada i la nit. El dimecres s'espera un descens progressiu amb avisos encara actius.

La grip cau un 27% en la Comunitat Valenciana i els casos greus disminuïxen

La incidència de la grip baixa a 88,3 per 100.000 en la Comunitat Valenciana, un 27% menys que la setmana prèvia. Les IRA totals es mantenen quasi estables; covid puja a 6 sense casos greus i el VRS cedix lleument.