Una teràpia gènica aconsegueix curar a 9 xiquets amb pell de papallona

L’epidermòlisis bullosa, coneguda com a pell de papallona, és una malaltia rara poc freqüent. Segons les dades de l’associació DEBRA Internacional, deu de cada un milió de persones que naixen poden veure’s afectades.

Es caracteritza per la transformació de la pell en un teixit molt fràgil, arribant fins i tot a provocar cremades de tercer grau pel fet que et fregue un jersei. Les persones que pateixen  aquesta malaltia presenten una alteració del gen COL7A1. Aquesta alteració és la que impedeix que les capes de la pell s’unisquen.

Les persones que pateixen l’epidermòlisis bullosa fins hui no han tingut cap tractament per a intentar curar aquesta malaltia. De fet, per a alleujar les rojors i que les ferides s’infecten, solen utilitzar embenatges. Després de diversos anys d’estudi sobre una teràpia gènica per a posar-li fi al sofriment que genera aquesta malaltia, sembla que cada vegada està més a prop aqueix assoliment.

Aquest dilluns en la revista Nature Medicine l’equip de Peter Marinkovich en la Universitat de Stanford (els EUA), dermatòleg de Garret, publica un nou avanç que acosta una mica més aqueix somni.

Han aplicat en nou xiquets una teràpia experimental que aconsegueix regenerar la pell després d’aplicar una teràpia gènica en gotes, directament sobre la pell.

Alternativa als empelts

No és la primera vegada que es recorre a un tractament de correcció genètica per a tractar l’epidermòlisis, però fins hui només s’havien intentat amb empelts de pell. És a dir, fabricant nova dermis.

Primer es prenia una biòpsia de la pell del pacient, es tractaven les cèl·lules per a corregir el defecte genètic i es cultivava la pell en el laboratori per a obtindre centímetres de pell sana, llista per a trasplantament. Aquest tractament ha tingut èxit en alguns casos, encara que el procés és llarg i obliga a passar als pacients pel quiròfan i empelts de pell molt delicats.

Tractament temporal

Res d’això és necessari amb la proposta de la Universitat de Stanford. No es requereix hospitalització. El tractament és tòpic i n’hi ha prou amb escampar unes gotes sobre la pell per a reparar les ferides i corregir els danys. Aqueixes gotes ‘miracle’ contenen dos còpies sanes del gen COL7A1 necessari per a sintetitzar el col·lagen de la pell.

Es va recórrer al virus herpex com a vector o ‘taxi’ biològic per a transportar el gen corrector. Encara que són pocs casos, l’estudi demostra que «la teràpia B-VEC és fàcil d’administrar, segura, ben tolerada i capaç de promoure la correcció i reparació dels pacients amb epidermòlisis bullosa», escriuen els autors.

La mala notícia és que el tractament estatunidenc no és definitiu, però es podria repetir de manera periòdica. La teràpia va sanar ferides que portaven anys obertes i van romandre tancades durant almenys tres mesos. És un primer pas cap a un tractament definitiu.

Últimes notícies

Mor un home de 83 anys mentre es banyava a la platja de l’Arenal de Xàbia

Un home de 83 anys ha mort este dijous al matí quan es banyava a la platja de l’Arenal de Xàbia. Els serveis d’emergència han intentat reanimar-lo sense èxit.

Hugo Duro demana perdó per les imatges rient a la banqueta del Valencia

Hugo Duro ha aclarit que no es reia de la difícil situació esportiva del Valencia en les imatges virals del partit contra el Sevilla i ha demanat perdó a lafició. Lel davanter assegura que el seu compromís amb el club és màxim i que assumeix lerror.

El Barça arriba llançat al Ciutat de València davant un Llevant sòlid a casa

El Barcelona visita diumenge el Ciutat de València com a líder incontestable de LaLiga EA Sports per a enfrontar-se a un Llevant reforçat pels seus bons resultats a casa. L’equip blaugrana encadena golejades, mentre que els granotes acumulen sis victòries seguides com a locals.

El pitjor inici del Valencia de Corberán encén totes les alarmes a Mestalla

El Valencia ha igualat el seu pitjor inici històric en LALIGA, amb només un punt de quinze, un sol gol i una afició cada vegada més dividida, mentres les lesions se succeïxen i la continuïtat de Carlos Corberán es qüestiona.

El BBVA Open Internacional de València obri edició amb més presència espanyola i tenistes del top-100

El BBVA Open Internacional de València de 2026 alça el teló este diumenge amb fase prèvia, ampli cartell de tenistes espanyoles i diverses jugadores situades entre les cent millors del món, i estrena un trofeu amb figura de fallera.

Castro confia en el factor Ciutat de València per plantar cara al Barça

Luís Castro assegura que el Levante afronta el duel davant el Barcelona amb la màxima concentració i confiança en el suport de l’afició al Ciutat de València. El tècnic remarca que el partit comença zero a zero i que preparen el xoc per a guanyar, sense reservar jugadors.

Pérez Llorca acusa Baldoví i Morant d’hipocresia per sumar-se ara a les protestes educatives

El president del PPCV, Juanfran Pérez Llorca, acusa Joan Baldoví i Diana Morant d’hipocresia per encapçalar ara mobilitzacions docents després d’huit anys de govern del Botànic. Defensa que el Consell actual ha posat en marxa millores salarials i un pla de reforç educatiu i d’ajudes pels incendis a Castelló.

El PSPV acusa el PP de tindre la Comunitat paralitzada per un president en precari

El síndic del PSPV-PSOE, José Muñoz, acusa el PP de mantindre la Generalitat i les Corts pràcticament paralitzades per la situació d'interinitat de Pérez Llorca i per les lluites internes del partit.