17.7 C
València
Divendres, 5 desembre, 2025

The winner takes it all

Amb una freqüència innecessària escoltem i llegim que són els empresaris els que creen la riquesa. Però això no és del tot així. I vull deixar clar ja des del primer paràgraf, que defense sense fissures el paper de les empreses privades en l’economia, i que crec que l’administració hauria de ser capaç de facilitar la creació d’empreses, la qual cosa tampoc no vol dir que el dret administratiu haja de ser una barra lliure. Però dit això, la idea de l’empresari com a un benefactor social, tampoc no la puc compartir, si no hi afegim un bon grapat de condicionants. Em referiré bàsicament a dos.

El primer el defineix, argumenta, exemplifica i demostra amb contundència acadèmica, la reconeguda economista italo-americana Mariana Mazzucato. Ella descriu una sèrie d’estudis de casos en diferents sectors, incloent-hi biotecnologia, farmacèutiques i tecnologia neta, per mostrar que l’estat està fent inversions d’alt risc molt abans que el sector priva s’hi involucre. De fet, el que fa el sector privat és aprofitar els avanços tecnològics, les descobertes i les invencions fetes pel sector públic i finançades pels nostres impostos, per a fer calaix, sense retornar a la societat més que una part minsa dels seus guanys. Tan minsa com els permet l’enginyeria econòmica i els pèrfids paraïsos fiscals.

Tant si vosté m’està llegint des d’un iPhone, com si no, li convé saber que en el seu llibre “L’Estat emprenedor”, al capítol que li dedica, descriu fins a dotze tecnologies que fan “intel·ligent” al terminal -internet, GPS, pantalla tàctil, o el Siri activat per veu- que són tecnologies finançades completament per l’Estat, i que ara rendibilitza Appel.

La segona qüestió és plantejar honestament qui fa les coses, per a després parlar de quines coses es fan.

Cap empresa pot augmentar els seus ingressos a major velocitat que la seua capacitat d’aconseguir el personal adequat que mantinga este creixement. Si el creixement dels ingressos és major que el de la gent preparada a l’empesa, esta mai no arribarà a ser una empresa extraordinària.

Esta opinió no és meua, tot i que la compartisc totalment, és l’opinió de David Pakard qui juntament amb William Heweltt, va fundar l’exitosa HP. Algun crèdit li haurien de donar.

Perquè, tornem al principi, el paper dels empresaris és fonamental, però tot és important, els productes, els mercats, la tecnologia, el marc jurídic, però allò que realment fa que una empresa siga extraordinària és una comunitat de persones adequades. I saber també en quin lloc, amb quines responsabilitats pot ser més productiu, situar-los on hi ha les millors oportunitats, no on hi ha els problemes més greus. La gestió del personal, dels recursos humans, és clau de l’èxit o el fracàs. Perquè és obvi que les organitzacions necessiten adaptar-se i desplegar els seus propòsits en un context en permanent canvi, i això no és possible sense les persones amb la capacitat de formar-se permanentment i adequar-se als canvis. I això ho ha de facilitar l’administració a través dels programes de formació professional per a desocupats i ocupats, l’empresa ho ha de potenciar.

Si hi ha una forta inversió pública en avanços tecnològics, si hi ha un personal ben format i preparat, i estos dos elements són condicions sine qua non per a l’èxit empresarial, els beneficis s’han de distribuir millor. Amb bons salaris, i impostos justos. No pot ser, que qui guanye, s’ho emporte tot.

*Enric Nomdedéu és dipomat en rel·lacions laborals

Últimes notícies

Quatre detinguts per estafa de bons d’estètica de 46.000 euros a Elx

La Policia Nacional ha detingut a Elx a quatre persones per vendre bons de tractaments que no es van prestar. El frau suma quasi 46.000 euros i hi ha 358 afectats.

Catalá veu al nou Consell molt preparat i demana càrrecs solvents

Catalá ha qualificat al nou Consell de molt preparat i ha demanat perfils tècnics al capdavant de l'administració, amb menys soroll i més treball. Mompó ha urgit a recuperar el ritme i ha garantit suport als municipis afectats per la dana.

Els nous consellers juren el seu càrrec davant Pérez Llorca en el Palau de la Generalitat

Els onze membres del Consell han pres possessió en el Saló de Corts, amb sis juraments en valencià i cinc en castellà, en un acte presidit per Juanfran Pérez Llorca. La cerimònia ha formalitzat la remodelació i el repartiment de competències per a l'any i mig restant de legislatura.

El comissionat de la DANA del Consell donarà tots els passos per a reprendre el diàleg amb el Govern

Raúl Mèrida ha assegurat que el Consell donarà tots els passos per a acordar amb el Govern central i representar a les víctimes de la DANA. L'objectiu, ha dit, és recuperar qualitat de vida i seguretat en els municipis afectats.

Detingut a Vilamarxant un home amb quatre ordes d’ingrés a la presó després d’intentar fugir per la casa d’un veí

La Guàrdia Civil ha detingut a Vilamarxant a un home amb quatre requisitòries de detenció i ingrés a la presó. L'arrestat va intentar escapar per la vivenda d'un veí, però la fugida va ser frustrada.

Quatre detinguts a Oropesa després de desmantellar un punt de venda de droga

La Guàrdia Civil ha desmantellat un punt de venda de droga a Orpesa després de registrar una vivenda. Hi ha quatre detinguts i una quinta persona investigada.

Agents de la Policia Nacional reanimen a un home en parada cardiorespiratòria en la seua vivenda de Xàtiva

Agents de la Policia Nacional han salvat la vida d'un home a Xàtiva després d'una parada cardiorespiratòria en el seu domicili. La ràpida resposta i la coordinació amb una metgessa van permetre la seua estabilització abans del trasllat.

L’anestesista detingut per la mort d’una xiqueta passa este dijous a disposició judicial

L'anestesista que va sedar a una xiqueta de 6 anys morta després d'una intervenció dental passarà este dijous a disposició judicial. La propietària de la clínica va ser arrestada i va quedar en llibertat a l'espera de citació judicial.