La ‘Tomata Valenciana’ aconsegueix la marca de Qualitat CV

La ‘Tomata Valenciana’ conta des d’aquest mes amb la marca Qualitat ‘CV’ de la Generalitat, una distinció que ha obtingut després de quasi quatre anys de treballs coordinats per l’Institut COMAV de la Universitat Politècnica de València. Aquesta varietat és «una de les joies de l’agricultura valenciana» i disposar d’aquest reconeixement «contribuirà a blindar i consolidar a aquesta varietat de tomàquet com un producte diferenciat«, segons ha informat la institució acadèmica en un comunicat.

La ‘Tomata Valenciana’ és un dels productes «més genuïns» de l’agricultura valenciana. Únic en el món pel seu sabor, propietats nutricionals i característiques morfològiques, de forma apuntada i amb una carn molt tendra i saborosa, es conrea principalment en pobles de l’Horta, Camp de Túria, Ribera Alta, Ribera Baixa, Alt Palancia i la Canal de Navarrés, ha recalcat la UPV.

«Aquest reconeixement permet assignar a la ‘Tomata Valenciana’ una etiqueta sinònim de garantia de qualitat i de seguretat agroalimentària en la seua producció. D’aquesta manera, es persegueix minimitzar els alts i baixos del preu d’aquesta varietat de tomàquet i contribuir a garantir la rendibilitat als agricultors valencians que la produeixen», ha destacat Salvador Soler, coordinador del Grup de Conservació i Millora de Varietats Tradicionals Valencianes de l’Institut COMAV de la UPV.

La consecució d’aquesta marca de qualitat és el fruit d’un treball que va començar el 2020, amb la constitució de l’Associació de Productors i Comercialitzadors de la Tomata Valenciana, impulsada també pel COMAV-UPV. Des de llavors, aquesta associació ha treballat en diferents fronts, com l’elaboració de la reglamentació de qualitat per a poder obtenir la marca CV, així com en diversos projectes d’investigació amb un objectiu «fonamental«: «posar en valor el producte, garantir la seua conservació i contribuir al seu futur a llarg termini«.

Aquests projectes han permès, per exemple, tenir caracteritzada la col·lecció de varietats que conreen els agricultors de l’associació, que va permetre tipificar i establir els subtipus varietales existents: ‘Blanca’ i ‘Masclet‘.

PROJECTE MERESTOV

Actualment, sota la coordinació de Salvador Soler, s’està duent a terme el projecte Merestov del programa Agroalnext, que pretén millorar la «resiliència i sostenibilitat» de la ‘Tomata Valenciana’. Per a això, estan desenvolupant diferents accions, com la seua millora genètica «per a fer-la més resistent a malalties prevalents del cultiu o noves estratègies per a millorar el seu vigor i la seua eficiència en l’ús de l’aigua i nutrients«.

«L’impacte econòmic i social del projecte incidirà de forma directa en la promoció de la ‘Tomata Valenciana’ com un producte agrari valencià rendible per als agricultors valencians«, conclou Salvador Soler.

Últimes notícies

Sis sindicalistes es tanquen en Educació després d’una nova ruptura de la negociació de la vaga docent

Sis sindicalistes de STEPV, UGT i CCOO es tanquen en la Conselleria d'Educació després de trencar-se de nou la negociació per a posar fi a la vaga indefinida del professorat públic no universitari valencià.

Amaia enlluerna amb veu i complicitat en un Roig Arena entregat

Amaia oferix en el Roig Arena de València un concert íntim i festiu alhora, en el penúltim directe del seu gira Arenas amb el disc Si òbric els ulls no és real.

Els sis sindicalistes tancats en Educació abandonen la Conselleria després de trencar amb la negociació

Els sis representants de STEPV, UGT i CCOO que van romandre tancats en la Conselleria d'Educació han eixit de les instal·lacions de matinada i anuncien que no acudiran a la taula sectorial convocada per a este dilluns.

Ortí es nega a reobrir la negociació salarial i obliga els sindicats a desallotjar la Conselleria

La consellera d'Educació Carmen Ortí tanca la porta a reobrir la negociació salarial reclamada per STEPV, CCOO i UGT i ordena als sindicats abandonar l'edifici després d'hores de tancament.

Educació defén que no decidix sota pressió i tanca la negociació salarial amb part dels sindicats

La Conselleria d'Educació insistix que no pren decisions sota pressió, dona per tancada la pujada salarial pactada amb CSIF i ANPE i emplaça a la resta de sindicats a continuar negociant la resta de reivindicacions en taules temàtiques.

El Govern investiga l’agressió d’un policia a una dona en una protesta de professors a València

La Delegació del Govern en la Comunitat Valenciana investiga l'actuació d'un agent de la Policia Nacional que va espentar per l'esquena a una dona durant una protesta de professors a València.

El València atropella al Barça en el Palau i assegura el factor pista en el play-off

El València Basket pansa per damunt del Barça en el Palau (77-102), exposa totes les debilitats blaugranes i assegura la segona plaça de la Lliga Endesa amb factor pista en el play-off.

Educació cita als sindicats el dilluns i STEPV, CCOO i UGT es queden en la taula de negociació

Els sindicats docents STEPV, CCOO i UGT decidixen no abandonar la sala de la Conselleria d'Educació després de donar-se per tancada la reunió i exigixen un document base decent per a continuar negociant.