La ‘Tomata Valenciana’ aconsegueix la marca de Qualitat CV

La ‘Tomata Valenciana’ conta des d’aquest mes amb la marca Qualitat ‘CV’ de la Generalitat, una distinció que ha obtingut després de quasi quatre anys de treballs coordinats per l’Institut COMAV de la Universitat Politècnica de València. Aquesta varietat és «una de les joies de l’agricultura valenciana» i disposar d’aquest reconeixement «contribuirà a blindar i consolidar a aquesta varietat de tomàquet com un producte diferenciat«, segons ha informat la institució acadèmica en un comunicat.

La ‘Tomata Valenciana’ és un dels productes «més genuïns» de l’agricultura valenciana. Únic en el món pel seu sabor, propietats nutricionals i característiques morfològiques, de forma apuntada i amb una carn molt tendra i saborosa, es conrea principalment en pobles de l’Horta, Camp de Túria, Ribera Alta, Ribera Baixa, Alt Palancia i la Canal de Navarrés, ha recalcat la UPV.

«Aquest reconeixement permet assignar a la ‘Tomata Valenciana’ una etiqueta sinònim de garantia de qualitat i de seguretat agroalimentària en la seua producció. D’aquesta manera, es persegueix minimitzar els alts i baixos del preu d’aquesta varietat de tomàquet i contribuir a garantir la rendibilitat als agricultors valencians que la produeixen», ha destacat Salvador Soler, coordinador del Grup de Conservació i Millora de Varietats Tradicionals Valencianes de l’Institut COMAV de la UPV.

La consecució d’aquesta marca de qualitat és el fruit d’un treball que va començar el 2020, amb la constitució de l’Associació de Productors i Comercialitzadors de la Tomata Valenciana, impulsada també pel COMAV-UPV. Des de llavors, aquesta associació ha treballat en diferents fronts, com l’elaboració de la reglamentació de qualitat per a poder obtenir la marca CV, així com en diversos projectes d’investigació amb un objectiu «fonamental«: «posar en valor el producte, garantir la seua conservació i contribuir al seu futur a llarg termini«.

Aquests projectes han permès, per exemple, tenir caracteritzada la col·lecció de varietats que conreen els agricultors de l’associació, que va permetre tipificar i establir els subtipus varietales existents: ‘Blanca’ i ‘Masclet‘.

PROJECTE MERESTOV

Actualment, sota la coordinació de Salvador Soler, s’està duent a terme el projecte Merestov del programa Agroalnext, que pretén millorar la «resiliència i sostenibilitat» de la ‘Tomata Valenciana’. Per a això, estan desenvolupant diferents accions, com la seua millora genètica «per a fer-la més resistent a malalties prevalents del cultiu o noves estratègies per a millorar el seu vigor i la seua eficiència en l’ús de l’aigua i nutrients«.

«L’impacte econòmic i social del projecte incidirà de forma directa en la promoció de la ‘Tomata Valenciana’ com un producte agrari valencià rendible per als agricultors valencians«, conclou Salvador Soler.

Últimes notícies

Un restaurant de Mèxic guanya el 65 Concurs Internacional de paella de Sueca

El restaurant Burguettos, d’Apizaco-Tlaxcala (Mèxic), s’ha imposat en el 65 Concurs Internacional de Paella Valenciana de Sueca davant 40 equips de tot el món. Locals de Sevilla, Llombai, Balears, la Comunitat Valenciana, Sueca i Estats Units completen el quadre de guanyadors.

Luís Castro destaca la reacció del Llevant tot i el 2-4 contra el Barça

L’entrenador del Llevant, Luís Castro, ha elogiat el seu equip malgrat la derrota per 2-4 contra el Barcelona, subratllant la identitat i l’ambició competitiva mostrades, fins i tot amb tres gols de desavantatge.

El Barça patix però derrota un gran Levante i manté el ple en LALIGA

El FC Barcelona ha guanyat 2-4 al camp del Levante UD en un partit boig al Ciutat de València i continua invicte amb cinc triomfs en cinc jornades. Els granotes han arribat a igualar un 0-3 en contra abans que Adeyemi certificara el triomf blaugrana en l'afegit.

Iñigo Pérez confia en el treball del Vila-real malgrat la mala ratxa

Iñigo Pérez assegura que el Vila-real està en el camí correcte malgrat no haver guanyat encara i preveu un duel obert davant el Betis en LaLiga EA Sports.

El Barça patix però remunta davant un Llevant combatiu i manté la ratxa immaculada

El FC Barcelona ha guanyat 2-4 al Llevant UD al Ciutat de València, en un partit sofrit malgrat arribar a manar de tres gols, i continua invicte en LaLiga EA Sports.

Detingut a Castelló amb quasi 43 quilos de marihuana al cotxe

La Policia Local de Castelló ha detingut un jove de 23 anys després de trobar quasi 43 quilos de marihuana en 31 bosses dins del cotxe que conduïa, amb matrícula francesa, a l’avinguda Pintor Oliet.

Braulio Vázquez torna al València com a nou director esportiu

El València ha contractat Braulio Vázquez com a nou director esportiu hores després de destituir Carlos Corberán i tota l’estructura esportiva anterior.

La Comunitat Valenciana lidera la recuperació de flora amenaçada amb dos de cada tres accions a Espanya

La Comunitat Valenciana concentra el 65,6 % de les actuacions de conservació de flora amenaçada documentades a Espanya, malgrat representar només el 4,6 % de la superfície estatal. El territori destaca també per la colonització assistida i per la seua aportació als bancs de germoplasma europeus.