La ‘Tomata Valenciana’ aconsegueix la marca de Qualitat CV

La ‘Tomata Valenciana’ conta des d’aquest mes amb la marca Qualitat ‘CV’ de la Generalitat, una distinció que ha obtingut després de quasi quatre anys de treballs coordinats per l’Institut COMAV de la Universitat Politècnica de València. Aquesta varietat és «una de les joies de l’agricultura valenciana» i disposar d’aquest reconeixement «contribuirà a blindar i consolidar a aquesta varietat de tomàquet com un producte diferenciat«, segons ha informat la institució acadèmica en un comunicat.

La ‘Tomata Valenciana’ és un dels productes «més genuïns» de l’agricultura valenciana. Únic en el món pel seu sabor, propietats nutricionals i característiques morfològiques, de forma apuntada i amb una carn molt tendra i saborosa, es conrea principalment en pobles de l’Horta, Camp de Túria, Ribera Alta, Ribera Baixa, Alt Palancia i la Canal de Navarrés, ha recalcat la UPV.

«Aquest reconeixement permet assignar a la ‘Tomata Valenciana’ una etiqueta sinònim de garantia de qualitat i de seguretat agroalimentària en la seua producció. D’aquesta manera, es persegueix minimitzar els alts i baixos del preu d’aquesta varietat de tomàquet i contribuir a garantir la rendibilitat als agricultors valencians que la produeixen», ha destacat Salvador Soler, coordinador del Grup de Conservació i Millora de Varietats Tradicionals Valencianes de l’Institut COMAV de la UPV.

La consecució d’aquesta marca de qualitat és el fruit d’un treball que va començar el 2020, amb la constitució de l’Associació de Productors i Comercialitzadors de la Tomata Valenciana, impulsada també pel COMAV-UPV. Des de llavors, aquesta associació ha treballat en diferents fronts, com l’elaboració de la reglamentació de qualitat per a poder obtenir la marca CV, així com en diversos projectes d’investigació amb un objectiu «fonamental«: «posar en valor el producte, garantir la seua conservació i contribuir al seu futur a llarg termini«.

Aquests projectes han permès, per exemple, tenir caracteritzada la col·lecció de varietats que conreen els agricultors de l’associació, que va permetre tipificar i establir els subtipus varietales existents: ‘Blanca’ i ‘Masclet‘.

PROJECTE MERESTOV

Actualment, sota la coordinació de Salvador Soler, s’està duent a terme el projecte Merestov del programa Agroalnext, que pretén millorar la «resiliència i sostenibilitat» de la ‘Tomata Valenciana’. Per a això, estan desenvolupant diferents accions, com la seua millora genètica «per a fer-la més resistent a malalties prevalents del cultiu o noves estratègies per a millorar el seu vigor i la seua eficiència en l’ús de l’aigua i nutrients«.

«L’impacte econòmic i social del projecte incidirà de forma directa en la promoció de la ‘Tomata Valenciana’ com un producte agrari valencià rendible per als agricultors valencians«, conclou Salvador Soler.

Últimes notícies

Elias Valtonen es marca un objectiu clar amb el Valencia Basket

L’aler finés Elias Valtonen ha sigut presentat amb el Valencia Basket amb un contracte no garantit i ha deixat clar que el seu gran objectiu és quedar-se al club fins a final de temporada. El jugador afronta el repte d’aconseguir fitxa definitiva i d’estrenar-se en l’Eurolliga de la mà de l’equip taronja.

Processen 38 persones pel cas Azud, entre elles l’exnúmero dos de Rita Barberá

El Jutjat d’Instrucció 13 de València ha tancat la instrucció del cas Azud amb 38 processats, inclosos Alfonso Grau i el cunyat de Rita Barberá, José Corbín, per presumptes comissions il·lícites.

Tres de cada quatre xiquets valencians tenen alguna alteració visual

Un 72,8 % dels xiquets i adolescents de la Comunitat Valenciana tenen alguna alteració visual diagnosticada, sobretot miopia, segons el Baròmetre de la Salut Visual 2025 del COOCV. Els experts alerten que la primera revisió arriba massa tard, cap als 10 anys de mitjana.

Gourlay defensa la seua gestió al València, demana temps i rebutja dimitir

El CEO de futbol del València, Ron Gourlay, ha defensat la seua tasca i el mercat de fitxatges, ha descartat dimitir i ha assegurat que el club no necessita un director esportiu. També ha reivindicat el projecte del Nou Mestalla com a clau per al futur econòmic de l'entitat.

Més ajudes als pobles afectats pels incendis de Tírig i Sogorb

El Govern valencià ha ampliat fins als 17,9 milions les ajudes urgents pels danys dels incendis de la Vall d’Uixó, Tírig i Sogorb, que arribaran també a set municipis de Castelló i València. El Consell estudia plans específics de recuperació i reforestació per a totes les zones afectades este estiu, inclosa El Saler.

València revisarà els tallafocs de la Devesa després de l’incendi d’El Saler

L’Ajuntament de València ha acordat revisar els tallafocs i la gestió forestal de la Devesa després de l’incendi d’El Saler, i preparar un pla tècnic de reforestació per a recuperar la zona afectada.

El Valencia CF es conjura per reaccionar i dona plena confiança a Corberán

El conseller delegat de futbol del Valencia CF, Ron Gourlay, ha ratificat la seua confiança total en Carlos Corberán malgrat l’inici de Lliga i ha fixat com a meta de la temporada avançar i millorar els resultats de l’últim curs.

Pérez Llorca acusa Sánchez de arribar tard a la crisi migratòria de Ceuta

El president de la Generalitat, Juanfran Pérez Llorca, ha acusat el Govern d'Espanya d'arribar tard a la crisi migratòria de Ceuta i ha retret a Pedro Sánchez que, segons ell, 'li sobren relats i li falten fets'. Les declaracions s'han produït a València durant l'inici de curs del Consell de Cambres de la Comunitat Valenciana.