La ‘Tomata Valenciana’ aconsegueix la marca de Qualitat CV

La ‘Tomata Valenciana’ conta des d’aquest mes amb la marca Qualitat ‘CV’ de la Generalitat, una distinció que ha obtingut després de quasi quatre anys de treballs coordinats per l’Institut COMAV de la Universitat Politècnica de València. Aquesta varietat és «una de les joies de l’agricultura valenciana» i disposar d’aquest reconeixement «contribuirà a blindar i consolidar a aquesta varietat de tomàquet com un producte diferenciat«, segons ha informat la institució acadèmica en un comunicat.

La ‘Tomata Valenciana’ és un dels productes «més genuïns» de l’agricultura valenciana. Únic en el món pel seu sabor, propietats nutricionals i característiques morfològiques, de forma apuntada i amb una carn molt tendra i saborosa, es conrea principalment en pobles de l’Horta, Camp de Túria, Ribera Alta, Ribera Baixa, Alt Palancia i la Canal de Navarrés, ha recalcat la UPV.

«Aquest reconeixement permet assignar a la ‘Tomata Valenciana’ una etiqueta sinònim de garantia de qualitat i de seguretat agroalimentària en la seua producció. D’aquesta manera, es persegueix minimitzar els alts i baixos del preu d’aquesta varietat de tomàquet i contribuir a garantir la rendibilitat als agricultors valencians que la produeixen», ha destacat Salvador Soler, coordinador del Grup de Conservació i Millora de Varietats Tradicionals Valencianes de l’Institut COMAV de la UPV.

La consecució d’aquesta marca de qualitat és el fruit d’un treball que va començar el 2020, amb la constitució de l’Associació de Productors i Comercialitzadors de la Tomata Valenciana, impulsada també pel COMAV-UPV. Des de llavors, aquesta associació ha treballat en diferents fronts, com l’elaboració de la reglamentació de qualitat per a poder obtenir la marca CV, així com en diversos projectes d’investigació amb un objectiu «fonamental«: «posar en valor el producte, garantir la seua conservació i contribuir al seu futur a llarg termini«.

Aquests projectes han permès, per exemple, tenir caracteritzada la col·lecció de varietats que conreen els agricultors de l’associació, que va permetre tipificar i establir els subtipus varietales existents: ‘Blanca’ i ‘Masclet‘.

PROJECTE MERESTOV

Actualment, sota la coordinació de Salvador Soler, s’està duent a terme el projecte Merestov del programa Agroalnext, que pretén millorar la «resiliència i sostenibilitat» de la ‘Tomata Valenciana’. Per a això, estan desenvolupant diferents accions, com la seua millora genètica «per a fer-la més resistent a malalties prevalents del cultiu o noves estratègies per a millorar el seu vigor i la seua eficiència en l’ús de l’aigua i nutrients«.

«L’impacte econòmic i social del projecte incidirà de forma directa en la promoció de la ‘Tomata Valenciana’ com un producte agrari valencià rendible per als agricultors valencians«, conclou Salvador Soler.

Últimes notícies

La plantilla de Ford Almussafes es juga el seu futur laboral en plena recta final de l’ERTE Red

Ford Almussafes negocia ja el nou marc laboral i salarial que regirà a partir de 2027, mentre afronta els últims sis mesos de l’ERTE Red i prepara la planta per al nou Bronco.

Exhibició històrica del València Basket: doble rècord de valoració en la final de la Lliga Endesa

El València Basket ha signat dos rècords de valoració en només 48 hores en la final de la Lliga Endesa davant el Barcelona, amb un tope de 131 crèdits en el segon partit i una victòria contundent per 102-75.

Pradilla alça la veu abans del tercer partit a Barcelona: “Serà una altra guerra”

Jaime Pradilla destaca la solidesa defensiva del Valencia Basket en el triomf davant el Barça i adverteix que el tercer partit de la final ACB a Barcelona serà “una altra guerra”. L’interior també agraïx el suport de l’afició taronja a la Fonteta.

Pedro Martínez rebaixa l’eufòria després de l’exhibició de València Basket davant el Barça

L’entrenador del València Basket subratlla que el 112-75 és anecdòtic, recorda que la sèrie està 1-1 i que el Barça ha complit l’objectiu de guanyar a la Fonteta.

Valencia Basket arrasa el Barça i iguala la final abans d’anar al Palau

Valencia Basket ha passat per damunt del Barça en el segon partit de la final de la Lliga Endesa al Roig Arena (102-75) i ha igualat l’eliminatòria (1-1) abans que la sèrie viatge a Barcelona.

La marxa de l’Orgull ompli València i crida a actuar per a defensar els drets LGTBIAQ+

Milers de persones participen este dissabte en la marxa de l’Orgull LGTBIAQ+ 2026 a València per a defensar els drets aconseguits i reclamar seguir ocupant l’espai públic davant dels discursos d’odi i els retalls en servicis bàsics.

Diana Morant acusa el jutge Peinado de pagar favors a Ayuso per la seua vinculació amb el PP

La ministra Diana Morant ha assegurat a València que el jutge Peinado està pagant favors a Isabel Díaz Ayuso per la vinculació laboral de la seua dona i la seua filla amb ajuntaments del PP, i ha qualificat de polítiques les mesures cautelars contra Begoña Gómez.

La foguera infantil d Ángeles-Felipe Bergé triomfa a Alacant amb el primer premi Especial

El monument infantil d Ángeles-Felipe Bergé, amb el lema Mediterránea i obra d Ausiàs Estrugo, ha aconseguit el primer premi de la categoria Especial infantil de les Fogueres de Sant Joan 2026 a Alacant, per davant de Mercado Central i Foguerer Carolinas.