La ‘Tomata Valenciana’ aconsegueix la marca de Qualitat CV

La ‘Tomata Valenciana’ conta des d’aquest mes amb la marca Qualitat ‘CV’ de la Generalitat, una distinció que ha obtingut després de quasi quatre anys de treballs coordinats per l’Institut COMAV de la Universitat Politècnica de València. Aquesta varietat és «una de les joies de l’agricultura valenciana» i disposar d’aquest reconeixement «contribuirà a blindar i consolidar a aquesta varietat de tomàquet com un producte diferenciat«, segons ha informat la institució acadèmica en un comunicat.

La ‘Tomata Valenciana’ és un dels productes «més genuïns» de l’agricultura valenciana. Únic en el món pel seu sabor, propietats nutricionals i característiques morfològiques, de forma apuntada i amb una carn molt tendra i saborosa, es conrea principalment en pobles de l’Horta, Camp de Túria, Ribera Alta, Ribera Baixa, Alt Palancia i la Canal de Navarrés, ha recalcat la UPV.

«Aquest reconeixement permet assignar a la ‘Tomata Valenciana’ una etiqueta sinònim de garantia de qualitat i de seguretat agroalimentària en la seua producció. D’aquesta manera, es persegueix minimitzar els alts i baixos del preu d’aquesta varietat de tomàquet i contribuir a garantir la rendibilitat als agricultors valencians que la produeixen», ha destacat Salvador Soler, coordinador del Grup de Conservació i Millora de Varietats Tradicionals Valencianes de l’Institut COMAV de la UPV.

La consecució d’aquesta marca de qualitat és el fruit d’un treball que va començar el 2020, amb la constitució de l’Associació de Productors i Comercialitzadors de la Tomata Valenciana, impulsada també pel COMAV-UPV. Des de llavors, aquesta associació ha treballat en diferents fronts, com l’elaboració de la reglamentació de qualitat per a poder obtenir la marca CV, així com en diversos projectes d’investigació amb un objectiu «fonamental«: «posar en valor el producte, garantir la seua conservació i contribuir al seu futur a llarg termini«.

Aquests projectes han permès, per exemple, tenir caracteritzada la col·lecció de varietats que conreen els agricultors de l’associació, que va permetre tipificar i establir els subtipus varietales existents: ‘Blanca’ i ‘Masclet‘.

PROJECTE MERESTOV

Actualment, sota la coordinació de Salvador Soler, s’està duent a terme el projecte Merestov del programa Agroalnext, que pretén millorar la «resiliència i sostenibilitat» de la ‘Tomata Valenciana’. Per a això, estan desenvolupant diferents accions, com la seua millora genètica «per a fer-la més resistent a malalties prevalents del cultiu o noves estratègies per a millorar el seu vigor i la seua eficiència en l’ús de l’aigua i nutrients«.

«L’impacte econòmic i social del projecte incidirà de forma directa en la promoció de la ‘Tomata Valenciana’ com un producte agrari valencià rendible per als agricultors valencians«, conclou Salvador Soler.

Últimes notícies

Un gol de Carlos Espí en el descompte trenca el somni de remuntada de l’Elx

Un gol de Carlos Espí en el temps afegit ha donat el triomf al Real Madrid a Elx per 2-3, després que l’equip franjiverd igualara dos gols en els últims 20 minuts.

Dos bombers ferits lleus en l’incendi de Tuéjar que ja ha cremat 690 hectàrees

Dos bombers han resultat ferits lleus en l’incendi forestal declarat esta vesprada a Tuéjar, que ha calcinat ja 690 hectàrees i té un perímetre aproximat de 17 quilòmetres.

El Valencia d’Óscar Sánchez estrena triomf i es reivindica a Vitòria

El Valencia ha estrenat el seu caseller de victòries a LaLiga EA Sports davant l’Alavés, en el debut d’Óscar Sánchez com a tècnic interí, que destaca la personalitat i el compromís del vestidor.

Vinícius, Mbappé i Konaté amaguen el missatge de suport a Ceuta abans del partit a Elx

Vinícius, Mbappé i Konaté han eixit al Martínez Valero amb la samarreta de suport a Ceuta enrotllada, tallant el lema, i se l'han llevada abans que la resta de jugadors.

El valencià Aaron Mayol fa història amb el seu debut oficial amb el Valencia CF

El migcentre Aaron Mayol, format més d’una dècada al Levante i ara al planter del Valencia CF, s’ha convertit en el primer jugador nascut en 2008 que debuta en partit oficial amb el club de Mestalla, en el triomf a domicili contra l’Alavés.

El Valencia CF suma la primera victòria del curs a Vitòria amb un gol de Luis Rioja

El Valencia CF ha estrenat el seu caseller de triomfs en esta Lliga EA Sports amb un 0-1 a Vitòria gràcies a un gol de Luis Rioja, en el primer partit amb Óscar Sánchez a la banqueta després de la destitució de Carlos Corberán.

Desallotgen un càmping i diverses granges pel greu incendi de Tuéjar, empitjorat pel vent

L’incendi declarat este dimarts a Tuéjar ha forçat el desallotjament preventiu d’una zona d’acampada i diverses granges, amb els treballs d’extinció dificultats pel vent i la baixa humitat. Els mitjans aeris s’han retirat de nit i les brigades terrestres continuen lluitant contra el foc.

Osorio debuta com a titular en un Elx amb canvis davant el Madrid

Abiel Osorio debutarà com a titular amb l’Elx contra un Reial Madrid ple de rotacions en què repetirà Yan Diomande. Tant Martín Anselmi com José Mourinho introduïxen diversos canvis en els seus onzes.