UGT recorre davant del TSJ la consulta sobre la llengua base: ‘Col·lisiona amb nombrosa legislació superior’

Ejemplo de shortcode con estilo
UGT ha presentat un recurs davant el TSJCV per anul·lar la consulta sobre la llengua base en educació, argumentant que infringeix legislació superior i vulnera l'autonomia dels centres. Demanen respectar els drets lingüístics i assegurar l'equitat educativa.

VALÈNCIA, 14 (EUROPA PRESS)

UGT-Ensenyament Servicis Públics del País Valencià ha interposat un recurs davant del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana (TSJCV) per a sol·licitar l’anul·lació de la consulta sobre la llengua base en el sistema educatiu.

L’acció es fonamenta que l’anomenada Llei de llibertat educativa de la qual deriva la consulta «col·lisiona amb nombrosa legislació superior com l’Estatut d’Autonomia, la Llei Orgànica d’Educació i la pròpia Constitució, amb abundant jurisprudència que l’avala». De fet, està recorreguda davant del Tribunal Constitucional i es troba pendent de resolució, argumenta el sindicat.

Per a UGT, sobretot, la consulta que el conseller d’Educació, José Antonio Rovira, l’organització sindical creu que «vulnera l’autonomia dels centres educatius, claustres de professorat i consells escolars, on ja estan representades les famílies, per a decidir sobre assumptes pedagògics, educatius i acadèmics com el treball d’i amb les llengües cooficials, que han de ser ambdues vehiculars en els projectes educatius i plurilingües dels centres».

Des del sindicat creuen «necessari evitar que es prenguen decisions irreversibles contra els centres educatius, contra el professorat i fonamentalment, contra els drets educatius dels menors».

«La consulta i els seus resultats i la Llei 1/2024 sencera, atempten contra el dret de l’alumnat, ciutadans i ciutadanes valencianes, a eixir del sistema educatiu amb plenes competències en ambdues llengües cooficials», insistix l’entitat.

UGT advertix en la mateixa línia denuncia que esta consulta «suposa una vulneració dels drets lingüístics dels valencianohablantes, ja que situa el valencià en una posició d’inferioritat respecte al castellà dins del sistema educatiu».

A més, al seu semblar, «la iniciativa impulsada pel govern de Carlos Mazón i el conseller José Antonio Rovira té com a objectiu arraconar la nostra llengua en un moment especialment preocupant per a la seua supervivència social i acadèmica, tal com assenyalen diverses enquestes sobre els usos lingüístics».

«És també inaudit –prossegueixen– que es faça una llei i un procediment en el sistema educatiu com la consulta, sense cap argument educatiu ni pedagògic. Busca només generar confrontació i dany en la comunitat educativa».

UGT sosté que «la protecció i la promoció del valencià en l’àmbit educatiu són essencials per a garantir l’equitat lingüística i la cohesió social».

I agrega: «Qualsevol decisió que afecta este àmbit ha de respectar el marc legal vigent, basar-se en estudis científics rigorosos i comptar amb la màxima transparència i participació dels consells escolars».

Últimes notícies

El Centre del Carme dedica a Halloween una visita a l’obra de Segrelles

El Centre del Carme ha organitzat per al 28 d’octubre una visita guiada sobre el terror en l’obra de José Segrelles. L’exposició es podrà vore fins a gener de 2027.

Alicante Smartphone Film Festival repartirà 2.000 euros en premis al novembre

El festival celebrarà la cinquena edició del 16 al 21 de novembre a Alacant, amb projeccions, tallers i més de 200 curtmetratges rebuts.

Pérez Llorca reclama que Feijóo incorpore veus valencianes al Govern

Juanfran Pérez Llorca ha defensat que Alberto Núñez Feijóo compte amb valencians en un futur Govern i ha demanat diàleg després de les eleccions generals del 29 de novembre.

La Universitat d’Alacant liderarà una aliança de 11 universitats europees

La Universitat d’Alacant ha assumit la presidència de T4EU amb una agenda centrada en la innovació blava i verda i la cooperació entre universitats.

Gil Lázaro situa el 29N entre «Espanya i canvi» o «Sánchez i caos»

El candidat de Vox al Congrés per València ha defensat el seu missatge per al 29 de novembre i ha avançat una campanya intensa, encara que és «moderadament optimista».

Les explotacions afectades per la dana Adam podran rebre ajudes de fins a 15.000 euros

La Generalitat ha convocat sis milions d’euros per a les explotacions agrícoles i ramaderes afectades per la dana Adam. Les sol·licituds es podran presentar del 2 de novembre a l’1 de febrer de 2027.

Elx troba un capitell andalusí dels segles X i XI als Banys Àrabs

Les excavacions als Banys Àrabs d’Elx han recuperat un capitell andalusí dels segles X i XI i un fust de pedra calcària. Les peces s’estudien al MAHE.

Morant alerta del coste de desacreditar la ciencia y la investigación

Diana Morant ha reivindicat a Vitoria la ciència davant del negacionisme i ha advertit dels efectes de retallar la investigació i perdre talent.