València recupera ‘gran part’ de les peces originals del monument a Sorolla per a reconstruir-ho

També es treballa per a restaurar de forma parcial la Tortada de Goerlich

VALÈNCIA, 24 (EUROPA PRESS)

L’Ajuntament de València vol tornar a alçar el monument a Joaquín Sorolla al seu emplaçament original, a la platja del Cabanyal, d’acord a la voluntat de l’artista valencià. Per a això, ha recuperat «gran part» de les seues peces originals, la qual cosa fa «viable» la seua reconstrucció, segons ha informat.

L’alcaldessa, Maria José Catalá, ha visitat este dimecres al matí la parcel·la de Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV), a San Isidro, on es troben restes de l’antic monument a Sorolla i de la Tortada de Goerlich, alçats el 1933.

Catalá ha estat acompanyada pel regidor de Cultura, José Luís Moreno, i per l’arquitecte responsable de l’estudi d’inventari catalogació, digitalització i intervencions puntuals, Javier Hidalgo, així com per personal del Servici d’Investigació d’Arqueologia Municipal (SIAM) i personal tècnic del Servici de Patrimoni Històric-Artístic, segons ha informat el consistori en un comunicat.

«Esta actuació és fruit d’un procés rigorós i respectuós amb l’obra original i suposa complir la voluntat de l’artista i rescabalar així un deute històric», ha assenyalat l’alcaldessa.

Per a la primera edil, esta és «una de les iniciatives culturals més destacades» en les quals treballa l’Ajuntament. «Volem retornar el monument, actualment descontextualitzat, al lloc que va inspirar les seues esplèndides escenes de platja», ha afegit.

El monument a Sorolla (1933-1957) i la Tortada de Goerlich (1933-1961) es van alçar el mateix any i van ser dos conjunts monumentals coetanis, postal de la ciutat durant tres dècades.

Per això, «estos treballs permeten recuperar una part de la història de València, vinculada a dos dels nostres artistes més importants i a la persona considerada ‘artífex de la València moderna'», ha assegurat l’alcaldessa.

TORTADA DE GOERLICH

Respecte a la Tortada de Goerlich, l’estudi encarregat per l’Ajuntament determina que és possible la reconstrucció parcial del pòrtic circular del mercat de les flors, un dels elements icònics del monument.

En este sentit, tant el nombre de restes trobades com el seu estat de conservació fan factible reconstruir un dels elements més recognoscibles del conjunt arquitectònic, obra de Javier Goerlich, que va ocupar l’espai central de la plaça de l’Ajuntament.

MONUMENT A SOROLLA

El conjunt monumental dedicat al pintor valencià estava presidit per un bust de Sorolla en bronze, rèplica del realitzat en marbre per Mariano Benlliure pocs anys abans del la mort de l’artista, situat sobre una tribuna elevada amb vista al mar i envoltat d’una columnata procedent de la Real Fàbrica d’Argenteries Martínez de Madrid.

Sorolla va expressar, uns anys abans de la seua mort, el seu desig que es col·locara el bust realitzat el 1916 en el seu honor «en la platja, junt amb el mar llatí que tantes obres em va inspirar i on vaig passar els millors dies de la meua vida».

L’Ajuntament va encarregar la seua construcció el 1925 a Francisco Mora, autor entre altres del Mercat de Colón, el Palau de l’Exposició o la pròpia Casa Consistorial. Este es va inaugurar el 31 de desembre del 1933, situat entre les antigues Termes Victoria i l’Asil de La nostra Senyora del Carmen, i va quedar destruït per la riuada del 1957.

A la fi del 2023, la Delegació d’Acció Cultural, Patrimoni i Recursos Culturals va encarregar al SIAM l’elaboració dels estudis previs per a la reconstrucció del monument, que s’alçava a El Cabanyal. Fins al moment, s’ha pogut acreditar tant la procedència dels materials com l’autenticitat de les peces.

L’extracció de les restes va tenir lloc l’abril passat en el tram VII del Jardí Turia, en l’antic escorxador municipal de Borbotó, al solar de Ferrocarrils de la Generalitat a San Isidro i al cementeri vell de Paiporta. El percentatge de peces originals existents del primitiu monument fa viable la seua recuperació patrimonial per «anastilosis» (reconstrucció per mitjà de la reunió de les seues parts o fragments dispersos).

D’esta forma, quan finalitzen els treballs d’inventari i catalogació, així com les consultes prèvies amb la resta de servicis i administracions públiques implicades, es redactarà el projecte bàsic, que, una vegada autoritzat, donarà pas a la contractació de la redacció del projecte tècnic de reconstrucció i, posteriorment, a l’execució del mateix.

Últimes notícies

Així és la nova imatge de Requena Ciutat Espanyola del Vi 2026 creada per Paco Roca

L’il·lustrador valencià Paco Roca ha dissenyat la imatge de Requena Ciutat Espanyola del Vi 2026 amb una sèrie de dibuixos que reunixen patrimoni, festes i cultura del vi del municipi.

Quatre referents femenines reben els Premis EVAP 2026 a València

Krista Walochik, Laura García, María Ángeles Marced i Vicky Sevilla han sigut distingides amb els Premis EVAP 2026 en Diversitat, Integritat, Professionalitat i Jove Talent, que es lliuraran el 22 d’octubre al Roig Arena de València.

Arresten un jove per enganyar majors en caixers automàtics a València i Alacant

La Guàrdia Civil ha detingut un jove de 20 anys acusat d’almenys 13 delictes contra el patrimoni mitjançant el mètode del caixer espatlat en diverses localitats de les províncies de València i Alacant.

Frambuesa, mango i pistatxo: així és el nou gelat de La Roja per al Mundial

El gremi de gelaters artesans ha creat un gelat dedicat a La Roja, amb base de iogurt i xocolate blanc, vetejat de frambuesa i mango i un toc cruixent de pistatxo torrat, que podrà tastar-se en heladeries de tot Espanya durant el Mundial 2026.

Les víctimes mortals de la DANA reben el Premi 25 d’Abril a les Llibertats de CCOO

CCOO ha entregat el Premi 25 d’Abril a les Llibertats a dues associacions de víctimes mortals de la DANA del 29 d’octubre de 2024, en un acte emotiu celebrat a València que ha reivindicat memòria, justícia i reparació.

Oratge estable a la Comunitat: cel ras, brisa de l’est i temperatures un poc més baixes

L’últim divendres de juny arriba amb cel poc nuvolós o ras, brisa de l’est i temperatures lleugerament a la baixa, segons Aemet, després d’una jornada amb màximes al voltant dels 33 graus.

Els estudiants valencians, entre els que tenen pitjor nota d’accés a la universitat

La Comunitat Valenciana ha registrat una nota mitjana d’accés a la universitat de 6,35, la segona més baixa d’Espanya, mentres baixa lleugerament el percentatge d’aprovats en la PAU. Més de 50.000 alumnes es preparen ara per a la convocatòria extraordinària de 2026.

Paiporta es mobilitza diumenge contra l’aforament de Carlos Mazón arran de la DANA

Paiporta, un dels municipis més castigats per la DANA, acollirà diumenge una manifestació convocada per més de 200 entitats per exigir la fi de l'aforament de Carlos Mazón i denunciar el retard en la reconstrucció.