15.1 C
València
Dimarts, 20 gener, 2026

València recupera ‘gran part’ de les peces originals del monument a Sorolla per a reconstruir-ho

També es treballa per a restaurar de forma parcial la Tortada de Goerlich

VALÈNCIA, 24 (EUROPA PRESS)

L’Ajuntament de València vol tornar a alçar el monument a Joaquín Sorolla al seu emplaçament original, a la platja del Cabanyal, d’acord a la voluntat de l’artista valencià. Per a això, ha recuperat “gran part” de les seues peces originals, la qual cosa fa “viable” la seua reconstrucció, segons ha informat.

L’alcaldessa, Maria José Catalá, ha visitat este dimecres al matí la parcel·la de Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV), a San Isidro, on es troben restes de l’antic monument a Sorolla i de la Tortada de Goerlich, alçats el 1933.

Catalá ha estat acompanyada pel regidor de Cultura, José Luís Moreno, i per l’arquitecte responsable de l’estudi d’inventari catalogació, digitalització i intervencions puntuals, Javier Hidalgo, així com per personal del Servici d’Investigació d’Arqueologia Municipal (SIAM) i personal tècnic del Servici de Patrimoni Històric-Artístic, segons ha informat el consistori en un comunicat.

“Esta actuació és fruit d’un procés rigorós i respectuós amb l’obra original i suposa complir la voluntat de l’artista i rescabalar així un deute històric”, ha assenyalat l’alcaldessa.

Per a la primera edil, esta és “una de les iniciatives culturals més destacades” en les quals treballa l’Ajuntament. “Volem retornar el monument, actualment descontextualitzat, al lloc que va inspirar les seues esplèndides escenes de platja”, ha afegit.

El monument a Sorolla (1933-1957) i la Tortada de Goerlich (1933-1961) es van alçar el mateix any i van ser dos conjunts monumentals coetanis, postal de la ciutat durant tres dècades.

Per això, “estos treballs permeten recuperar una part de la història de València, vinculada a dos dels nostres artistes més importants i a la persona considerada ‘artífex de la València moderna'”, ha assegurat l’alcaldessa.

TORTADA DE GOERLICH

Respecte a la Tortada de Goerlich, l’estudi encarregat per l’Ajuntament determina que és possible la reconstrucció parcial del pòrtic circular del mercat de les flors, un dels elements icònics del monument.

En este sentit, tant el nombre de restes trobades com el seu estat de conservació fan factible reconstruir un dels elements més recognoscibles del conjunt arquitectònic, obra de Javier Goerlich, que va ocupar l’espai central de la plaça de l’Ajuntament.

MONUMENT A SOROLLA

El conjunt monumental dedicat al pintor valencià estava presidit per un bust de Sorolla en bronze, rèplica del realitzat en marbre per Mariano Benlliure pocs anys abans del la mort de l’artista, situat sobre una tribuna elevada amb vista al mar i envoltat d’una columnata procedent de la Real Fàbrica d’Argenteries Martínez de Madrid.

Sorolla va expressar, uns anys abans de la seua mort, el seu desig que es col·locara el bust realitzat el 1916 en el seu honor “en la platja, junt amb el mar llatí que tantes obres em va inspirar i on vaig passar els millors dies de la meua vida”.

L’Ajuntament va encarregar la seua construcció el 1925 a Francisco Mora, autor entre altres del Mercat de Colón, el Palau de l’Exposició o la pròpia Casa Consistorial. Este es va inaugurar el 31 de desembre del 1933, situat entre les antigues Termes Victoria i l’Asil de La nostra Senyora del Carmen, i va quedar destruït per la riuada del 1957.

A la fi del 2023, la Delegació d’Acció Cultural, Patrimoni i Recursos Culturals va encarregar al SIAM l’elaboració dels estudis previs per a la reconstrucció del monument, que s’alçava a El Cabanyal. Fins al moment, s’ha pogut acreditar tant la procedència dels materials com l’autenticitat de les peces.

L’extracció de les restes va tenir lloc l’abril passat en el tram VII del Jardí Turia, en l’antic escorxador municipal de Borbotó, al solar de Ferrocarrils de la Generalitat a San Isidro i al cementeri vell de Paiporta. El percentatge de peces originals existents del primitiu monument fa viable la seua recuperació patrimonial per “anastilosis” (reconstrucció per mitjà de la reunió de les seues parts o fragments dispersos).

D’esta forma, quan finalitzen els treballs d’inventari i catalogació, així com les consultes prèvies amb la resta de servicis i administracions públiques implicades, es redactarà el projecte bàsic, que, una vegada autoritzat, donarà pas a la contractació de la redacció del projecte tècnic de reconstrucció i, posteriorment, a l’execució del mateix.

Últimes notícies

Orihuela emprén accions judicials per a reclamar a la Generalitat la devolució del Llibre dels Repartiments

L'Ajuntament d'Orihuela iniciarà accions judicials per a recuperar el Llibre dels Repartiments, custodiat per la Biblioteca de Catalunya, després d'anys de requeriments rebutjats. El consistori contracta assessoria legal especialitzada per a sustentar la demanda.

La Generalitat tanca l’últim punt de residus de la DANA a L’Alcúdia després de gestionar 3.200 tones

La Generalitat ha clausurat l'últim punt d'apilament de residus a L'Alcúdia després de gestionar prop de 3.200 tones. L'operació s'emmarca en el pla autonòmic per a accelerar la recuperació i alleujar als municipis més afectats.

EMT València adjudica 58 cabines de vàter per a conductors amb una inversió de 1,56 milions

L'EMT de València ha adjudicat el subministrament de 58 cabines de vàter d'obra i fixes per a la seua plantilla, per 1,56 milions sense IVA. El pla combina noves instal·lacions i renovacions amb un calendari escalonat i reforç de personal mitjançant borses d'ocupació.

El temporal Harry colpeja platges de València i obliga a reforços i tancaments preventius

Aemet ha activat l'avís taronja per onatge en tota la Comunitat i els ajuntaments costaners de València han reforçat defenses i tancat accessos per a evitar riscos.

El Xúquer suma 11 hm³ i el Segura 1 hm³ en una setmana de repunt d’embassaments

Les reserves del Xúquer han augmentat en 11 hm³ i se situen en el 52,7%; les del Segura sumen 1 hm³ i aconseguixen el 26,7%. La reserva nacional puja al 57,2% amb 32.056 hm³.

PP i Vox s’obrin al fet que les víctimes de la dana declaren en la comissió de Les Corts

PP i Vox han expressat la seua disposició al fet que les associacions de víctimes de la dana compareguen en la comissió d'investigació de Les Corts. Compromís i PSPV han criticat que encara no hi haja data per a reprendre-la.

Desconvoquen la vaga de pescadors valencians després del pacte per a flexibilitzar el control

El sector valencià ha alçat els aturs després d'acordar amb el Govern flexibilitzar l'aplicació del reglament de control de la pesca. Les confraries vigilaran el compliment del pacte.

Les reserves del Xúquer pugen 21 hm³ i les del Segura 6 hm³

El Xúquer guanya 21 hm³ i se situa al 52,3%, mentres que el Segura suma 6 hm³ i aconseguix el 26,6%. A Espanya, la reserva hídrica arriba al 56,9% amb 31.865 hm³.