València recupera ‘gran part’ de les peces originals del monument a Sorolla per a reconstruir-ho

També es treballa per a restaurar de forma parcial la Tortada de Goerlich

VALÈNCIA, 24 (EUROPA PRESS)

L’Ajuntament de València vol tornar a alçar el monument a Joaquín Sorolla al seu emplaçament original, a la platja del Cabanyal, d’acord a la voluntat de l’artista valencià. Per a això, ha recuperat «gran part» de les seues peces originals, la qual cosa fa «viable» la seua reconstrucció, segons ha informat.

L’alcaldessa, Maria José Catalá, ha visitat este dimecres al matí la parcel·la de Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV), a San Isidro, on es troben restes de l’antic monument a Sorolla i de la Tortada de Goerlich, alçats el 1933.

Catalá ha estat acompanyada pel regidor de Cultura, José Luís Moreno, i per l’arquitecte responsable de l’estudi d’inventari catalogació, digitalització i intervencions puntuals, Javier Hidalgo, així com per personal del Servici d’Investigació d’Arqueologia Municipal (SIAM) i personal tècnic del Servici de Patrimoni Històric-Artístic, segons ha informat el consistori en un comunicat.

«Esta actuació és fruit d’un procés rigorós i respectuós amb l’obra original i suposa complir la voluntat de l’artista i rescabalar així un deute històric», ha assenyalat l’alcaldessa.

Per a la primera edil, esta és «una de les iniciatives culturals més destacades» en les quals treballa l’Ajuntament. «Volem retornar el monument, actualment descontextualitzat, al lloc que va inspirar les seues esplèndides escenes de platja», ha afegit.

El monument a Sorolla (1933-1957) i la Tortada de Goerlich (1933-1961) es van alçar el mateix any i van ser dos conjunts monumentals coetanis, postal de la ciutat durant tres dècades.

Per això, «estos treballs permeten recuperar una part de la història de València, vinculada a dos dels nostres artistes més importants i a la persona considerada ‘artífex de la València moderna'», ha assegurat l’alcaldessa.

TORTADA DE GOERLICH

Respecte a la Tortada de Goerlich, l’estudi encarregat per l’Ajuntament determina que és possible la reconstrucció parcial del pòrtic circular del mercat de les flors, un dels elements icònics del monument.

En este sentit, tant el nombre de restes trobades com el seu estat de conservació fan factible reconstruir un dels elements més recognoscibles del conjunt arquitectònic, obra de Javier Goerlich, que va ocupar l’espai central de la plaça de l’Ajuntament.

MONUMENT A SOROLLA

El conjunt monumental dedicat al pintor valencià estava presidit per un bust de Sorolla en bronze, rèplica del realitzat en marbre per Mariano Benlliure pocs anys abans del la mort de l’artista, situat sobre una tribuna elevada amb vista al mar i envoltat d’una columnata procedent de la Real Fàbrica d’Argenteries Martínez de Madrid.

Sorolla va expressar, uns anys abans de la seua mort, el seu desig que es col·locara el bust realitzat el 1916 en el seu honor «en la platja, junt amb el mar llatí que tantes obres em va inspirar i on vaig passar els millors dies de la meua vida».

L’Ajuntament va encarregar la seua construcció el 1925 a Francisco Mora, autor entre altres del Mercat de Colón, el Palau de l’Exposició o la pròpia Casa Consistorial. Este es va inaugurar el 31 de desembre del 1933, situat entre les antigues Termes Victoria i l’Asil de La nostra Senyora del Carmen, i va quedar destruït per la riuada del 1957.

A la fi del 2023, la Delegació d’Acció Cultural, Patrimoni i Recursos Culturals va encarregar al SIAM l’elaboració dels estudis previs per a la reconstrucció del monument, que s’alçava a El Cabanyal. Fins al moment, s’ha pogut acreditar tant la procedència dels materials com l’autenticitat de les peces.

L’extracció de les restes va tenir lloc l’abril passat en el tram VII del Jardí Turia, en l’antic escorxador municipal de Borbotó, al solar de Ferrocarrils de la Generalitat a San Isidro i al cementeri vell de Paiporta. El percentatge de peces originals existents del primitiu monument fa viable la seua recuperació patrimonial per «anastilosis» (reconstrucció per mitjà de la reunió de les seues parts o fragments dispersos).

D’esta forma, quan finalitzen els treballs d’inventari i catalogació, així com les consultes prèvies amb la resta de servicis i administracions públiques implicades, es redactarà el projecte bàsic, que, una vegada autoritzat, donarà pas a la contractació de la redacció del projecte tècnic de reconstrucció i, posteriorment, a l’execució del mateix.

Últimes notícies

Corberán assume la responsabilitat i busca una reacció del València a Vitòria

Carlos Corberán admet que és el màxim responsable dels mals resultats del València, cuer amb un punt, i apel·la a reaccionar dimarts a Vitòria després de la derrota contra el Sevilla.

Luis García Plaza lloa la insistència del Sevilla per tombar el València

Luis García Plaza ha ressaltat la insistència i l’actitud del Sevilla en el triomf per 1-0 davant el València, amb un gol tardà de Juan Iglesias que consolida els sevillistes amb deu punts en l’inici de LALIGA EA Sports.

Muñoz assegura al Puig que tota Espanya mira al PP i dona per fet Feijóo a la Moncloa

La portaveu del PP en el Congrés, Esther Muñoz, ha afirmat al Puig de Santa Maria que tota Espanya té la vista posada en el PP i que Alberto Núñez Feijóo serà president, en un acte de reinici de curs polític del PPCV presidit per Juanfran Pérez Llorca.

Pérez Llorca assegura que no hi ha alternativa al PP en 2027

Juanfran Pérez Llorca afirma en un acte al Puig de Santa Maria que les eleccions de 2027 entren en l’‘esprint final’ i que no veu alternativa al PP, en al·lusió directa a Diana Morant. La portaveu popular al Congrés, Esther Muñoz, dona per fets els ‘últims mesos’ de Pedro Sánchez a la Moncloa i contraposa la seua gestió a la d’Alberto Núñez Feijóo.

Xàtiva arriba als 31,9 graus i encapçala la pujada de temperatures

Les màximes han pujat fins a 4 graus en diverses localitats de la Comunitat Valenciana, amb Xàtiva al capdavant amb 31,9 graus, la més alta del dia.

Vapejadors i pornografia als 8 anys: alarma entre menors a Alzira

La UPCCA d’Alzira ha detectat vapejadors i consum de pornografia en menors de huit i nou anys, alguns com a regal de comunió o venuts per altres xiquets. L’Ajuntament prepara noves accions i ampliarà l’estudi a Primària davant l’augment d’addiccions a pantalles i nicotina.

Paiporta comença a enderrocar el Pont Vell per alçar un pas més segur després de la dana

Paiporta ha iniciat l’enderroc del Pont Vell, molt danyat per la dana del 29 d’octubre de 2024, per substituir-lo per una nova estructura més segura i amb un 45 % més de capacitat hidràulica.

Louzán defensa que la final del Mundial 2030 es jugue a Espanya i apunta València com a nova seu

El president de la RFEF, Rafael Louzán, ha insistit que la final del Mundial 2030 s’ha de disputar a Espanya i ha obert la porta que València entre en el llistat de seus després de la caiguda de Màlaga i A Coruña.