València recupera ‘gran part’ de les peces originals del monument a Sorolla per a reconstruir-ho

També es treballa per a restaurar de forma parcial la Tortada de Goerlich

VALÈNCIA, 24 (EUROPA PRESS)

L’Ajuntament de València vol tornar a alçar el monument a Joaquín Sorolla al seu emplaçament original, a la platja del Cabanyal, d’acord a la voluntat de l’artista valencià. Per a això, ha recuperat «gran part» de les seues peces originals, la qual cosa fa «viable» la seua reconstrucció, segons ha informat.

L’alcaldessa, Maria José Catalá, ha visitat este dimecres al matí la parcel·la de Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV), a San Isidro, on es troben restes de l’antic monument a Sorolla i de la Tortada de Goerlich, alçats el 1933.

Catalá ha estat acompanyada pel regidor de Cultura, José Luís Moreno, i per l’arquitecte responsable de l’estudi d’inventari catalogació, digitalització i intervencions puntuals, Javier Hidalgo, així com per personal del Servici d’Investigació d’Arqueologia Municipal (SIAM) i personal tècnic del Servici de Patrimoni Històric-Artístic, segons ha informat el consistori en un comunicat.

«Esta actuació és fruit d’un procés rigorós i respectuós amb l’obra original i suposa complir la voluntat de l’artista i rescabalar així un deute històric», ha assenyalat l’alcaldessa.

Per a la primera edil, esta és «una de les iniciatives culturals més destacades» en les quals treballa l’Ajuntament. «Volem retornar el monument, actualment descontextualitzat, al lloc que va inspirar les seues esplèndides escenes de platja», ha afegit.

El monument a Sorolla (1933-1957) i la Tortada de Goerlich (1933-1961) es van alçar el mateix any i van ser dos conjunts monumentals coetanis, postal de la ciutat durant tres dècades.

Per això, «estos treballs permeten recuperar una part de la història de València, vinculada a dos dels nostres artistes més importants i a la persona considerada ‘artífex de la València moderna'», ha assegurat l’alcaldessa.

TORTADA DE GOERLICH

Respecte a la Tortada de Goerlich, l’estudi encarregat per l’Ajuntament determina que és possible la reconstrucció parcial del pòrtic circular del mercat de les flors, un dels elements icònics del monument.

En este sentit, tant el nombre de restes trobades com el seu estat de conservació fan factible reconstruir un dels elements més recognoscibles del conjunt arquitectònic, obra de Javier Goerlich, que va ocupar l’espai central de la plaça de l’Ajuntament.

MONUMENT A SOROLLA

El conjunt monumental dedicat al pintor valencià estava presidit per un bust de Sorolla en bronze, rèplica del realitzat en marbre per Mariano Benlliure pocs anys abans del la mort de l’artista, situat sobre una tribuna elevada amb vista al mar i envoltat d’una columnata procedent de la Real Fàbrica d’Argenteries Martínez de Madrid.

Sorolla va expressar, uns anys abans de la seua mort, el seu desig que es col·locara el bust realitzat el 1916 en el seu honor «en la platja, junt amb el mar llatí que tantes obres em va inspirar i on vaig passar els millors dies de la meua vida».

L’Ajuntament va encarregar la seua construcció el 1925 a Francisco Mora, autor entre altres del Mercat de Colón, el Palau de l’Exposició o la pròpia Casa Consistorial. Este es va inaugurar el 31 de desembre del 1933, situat entre les antigues Termes Victoria i l’Asil de La nostra Senyora del Carmen, i va quedar destruït per la riuada del 1957.

A la fi del 2023, la Delegació d’Acció Cultural, Patrimoni i Recursos Culturals va encarregar al SIAM l’elaboració dels estudis previs per a la reconstrucció del monument, que s’alçava a El Cabanyal. Fins al moment, s’ha pogut acreditar tant la procedència dels materials com l’autenticitat de les peces.

L’extracció de les restes va tenir lloc l’abril passat en el tram VII del Jardí Turia, en l’antic escorxador municipal de Borbotó, al solar de Ferrocarrils de la Generalitat a San Isidro i al cementeri vell de Paiporta. El percentatge de peces originals existents del primitiu monument fa viable la seua recuperació patrimonial per «anastilosis» (reconstrucció per mitjà de la reunió de les seues parts o fragments dispersos).

D’esta forma, quan finalitzen els treballs d’inventari i catalogació, així com les consultes prèvies amb la resta de servicis i administracions públiques implicades, es redactarà el projecte bàsic, que, una vegada autoritzat, donarà pas a la contractació de la redacció del projecte tècnic de reconstrucció i, posteriorment, a l’execució del mateix.

Últimes notícies

La calor ofegant dispara fins als 38,2 graus les màximes a Anna i generalitza els més de 30 a la Comunitat

Les temperatures han superat els 30 graus en pràcticament tots els municipis de la Comunitat Valenciana i han arribat als 38,2 graus a Anna, en una jornada de calor extrema que ha deixat també tres morts atribuïbles a l’onada de calor.

L’incendi de vegetació de Torrent queda estabilitzat i ja sense mitjans aeris

L’incendi de vegetació declarat a la zona de Cumbres de Calicanto, a Torrent, ha quedat estabilitzat i els set mitjans aeris mobilitzats s’han retirat després de l’activació del nivell 1 del PEIF.

Sis mitjans aeris lluiten contra un incendi de vegetació a Torrent

Sis mitjans aeris i diversos efectius terrestres treballen en l’extincio d’un incendi de vegetacio declarat a Torrent, que ha obligat a activar la situacio 1 del Pla Especial front al Risc d’Incendis Forestals.

Panyols blancs a la plaça dels Estels per a la mascletà d’Alto Palancia que tanca les Fogueres

Pirotècnia Alto Palancia, de Castelló, ha tancat el concurs de mascletaes de les Fogueres de Sant Joan d’Alacant amb un espectacle de més de sis minuts i 150 quilos de pólvora que ha fet onejar panyols blancs a la plaça dels Estels.

Cau un lladre de vehicles i el seu còmplice després d’una onada de robatoris a Cabo de Palos i El Algar

La Guàrdia Civil ha detingut el presumpte autor d’una dotzena de robatoris vinculats a vehicles en zones del Mar Menor i investiga el seu principal col·laborador. Els robatoris, comesos sobretot a Cabo de Palos i El Algar, inclouen sostracció de vehicles, diners en efectiu i loteria.

Nou morts pel calor extrem en la Comunitat Valenciana, cinc d’elles a la província de València

La Comunitat Valenciana ha registrat nou morts atribuïdes a l’onada de calor des del 30 de maig, cinc d’elles a la província de València i totes en persones majors de 65 anys.

Micó exige a Sánchez reaccionar davant la corrupció encara que ja puga ser tard

Águeda Micó reprova a Pedro Sánchez la falta de resposta contundent davant els casos de corrupció que afecten el PSOE i li retreu les quatre setmanes que ha tardat a comparéixer al Congrés.

La nit de Sant Joan de 2026 a València, quasi tan calorosa com el rècord de 2003

La nit de Sant Joan de 2026 ha sigut la segona més calorosa registrada a València, amb una mínima de 22,8 graus, i deixa també valors molt alts a Castelló, Alacant i l’interior.