6.6 C
València
Dimarts, 13 gener, 2026

València recupera ‘gran part’ de les peces originals del monument a Sorolla per a reconstruir-ho

També es treballa per a restaurar de forma parcial la Tortada de Goerlich

VALÈNCIA, 24 (EUROPA PRESS)

L’Ajuntament de València vol tornar a alçar el monument a Joaquín Sorolla al seu emplaçament original, a la platja del Cabanyal, d’acord a la voluntat de l’artista valencià. Per a això, ha recuperat “gran part” de les seues peces originals, la qual cosa fa “viable” la seua reconstrucció, segons ha informat.

L’alcaldessa, Maria José Catalá, ha visitat este dimecres al matí la parcel·la de Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV), a San Isidro, on es troben restes de l’antic monument a Sorolla i de la Tortada de Goerlich, alçats el 1933.

Catalá ha estat acompanyada pel regidor de Cultura, José Luís Moreno, i per l’arquitecte responsable de l’estudi d’inventari catalogació, digitalització i intervencions puntuals, Javier Hidalgo, així com per personal del Servici d’Investigació d’Arqueologia Municipal (SIAM) i personal tècnic del Servici de Patrimoni Històric-Artístic, segons ha informat el consistori en un comunicat.

“Esta actuació és fruit d’un procés rigorós i respectuós amb l’obra original i suposa complir la voluntat de l’artista i rescabalar així un deute històric”, ha assenyalat l’alcaldessa.

Per a la primera edil, esta és “una de les iniciatives culturals més destacades” en les quals treballa l’Ajuntament. “Volem retornar el monument, actualment descontextualitzat, al lloc que va inspirar les seues esplèndides escenes de platja”, ha afegit.

El monument a Sorolla (1933-1957) i la Tortada de Goerlich (1933-1961) es van alçar el mateix any i van ser dos conjunts monumentals coetanis, postal de la ciutat durant tres dècades.

Per això, “estos treballs permeten recuperar una part de la història de València, vinculada a dos dels nostres artistes més importants i a la persona considerada ‘artífex de la València moderna'”, ha assegurat l’alcaldessa.

TORTADA DE GOERLICH

Respecte a la Tortada de Goerlich, l’estudi encarregat per l’Ajuntament determina que és possible la reconstrucció parcial del pòrtic circular del mercat de les flors, un dels elements icònics del monument.

En este sentit, tant el nombre de restes trobades com el seu estat de conservació fan factible reconstruir un dels elements més recognoscibles del conjunt arquitectònic, obra de Javier Goerlich, que va ocupar l’espai central de la plaça de l’Ajuntament.

MONUMENT A SOROLLA

El conjunt monumental dedicat al pintor valencià estava presidit per un bust de Sorolla en bronze, rèplica del realitzat en marbre per Mariano Benlliure pocs anys abans del la mort de l’artista, situat sobre una tribuna elevada amb vista al mar i envoltat d’una columnata procedent de la Real Fàbrica d’Argenteries Martínez de Madrid.

Sorolla va expressar, uns anys abans de la seua mort, el seu desig que es col·locara el bust realitzat el 1916 en el seu honor “en la platja, junt amb el mar llatí que tantes obres em va inspirar i on vaig passar els millors dies de la meua vida”.

L’Ajuntament va encarregar la seua construcció el 1925 a Francisco Mora, autor entre altres del Mercat de Colón, el Palau de l’Exposició o la pròpia Casa Consistorial. Este es va inaugurar el 31 de desembre del 1933, situat entre les antigues Termes Victoria i l’Asil de La nostra Senyora del Carmen, i va quedar destruït per la riuada del 1957.

A la fi del 2023, la Delegació d’Acció Cultural, Patrimoni i Recursos Culturals va encarregar al SIAM l’elaboració dels estudis previs per a la reconstrucció del monument, que s’alçava a El Cabanyal. Fins al moment, s’ha pogut acreditar tant la procedència dels materials com l’autenticitat de les peces.

L’extracció de les restes va tenir lloc l’abril passat en el tram VII del Jardí Turia, en l’antic escorxador municipal de Borbotó, al solar de Ferrocarrils de la Generalitat a San Isidro i al cementeri vell de Paiporta. El percentatge de peces originals existents del primitiu monument fa viable la seua recuperació patrimonial per “anastilosis” (reconstrucció per mitjà de la reunió de les seues parts o fragments dispersos).

D’esta forma, quan finalitzen els treballs d’inventari i catalogació, així com les consultes prèvies amb la resta de servicis i administracions públiques implicades, es redactarà el projecte bàsic, que, una vegada autoritzat, donarà pas a la contractació de la redacció del projecte tècnic de reconstrucció i, posteriorment, a l’execució del mateix.

Últimes notícies

El València arrasa 115-73 al Saragossa després de gestionar el cansament

El València va convertir el desgast en virtut i va agranar al Saragossa amb una tercera habitació demolidora. Montero i De Larrea van liderar un triomf ajornat que va arribar amb autoritat.

115-73: València Basket esclafa a Casademont Zaragoza després de domar el cansament

València Basket, en el seu octau partit en setze dies, va gestionar millor el desgast i va triturar a Casademont Zaragoza 115-73 en el Roig Arena, en un dol ajornat de la jornada 10.

115-73. València Basket va domar el cansament i va arrasar al Saragossa

L'equip de Pedro Martínez va gestionar el seu octau partit en 16 dies amb paciència i ritme per a trencar el dol després del descans i firmar la seua sexta victòria en huit.

Quatre detinguts en caure un grup que proveïa a la menuda a Alacant i Elx

La Policia ha desmantellat a Novelda un grup que subministrava cocaïna, marihuana i haixix a punts de venda a la província; hi ha quatre detinguts. L'operació va deixar 5,5 kg de cocaïna i altres útils de distribució confiscats i el conductor d'un Q5 va intentar fugir, causant lesions lleus a un agent.

Quatre detinguts per proveir punts de sovintege a Alacant i Elx

Quatre persones han sigut detingudes a Novelda per proveir de cocaïna, marihuana i haixix a punts de venda a la menuda a Alacant i Elx. En l'operació s'han confiscat 5,5 quilos de cocaïna i s'han practicat registres a Novelda i Aspe.

Parella valenciana, espies de Stalin

Leo Giménez és lingüista i en el seu article d'esta setmanaanalitza el llibre de Carles Senso com una obra que va més enllà de la crònica històrica: humanitza els personatges, reflexiona sobre les ideologies, la fidelitat, el sacrifici i els grans dilemes morals del segle XX, i ho fa amb una mirada profunda i vigent, combinant Història, Memòria i literatura

Sergio García renova quatre anys amb LIV Golf i es proposa mantindre’s jove

El castellonenc afronta la seua quinta temporada com a capità dels Fireballs després d'ampliar el seu contracte per quatre anys. Aplaudix el salt a 72 clots i confia que compte per al ránking mundial.

L’acusat de matar a la seua exparella s’acull a no declarar i al·lega amnèsia en el juí amb jurat

El juí amb jurat per l'assassinat d'una jove a Alcoi ha arrancat amb l'acusat negant-se a declarar per amnèsia. La Fiscalia manté la seua petició de 23 anys per assassinat i 2 més per amenaces.