13 C
València
Divendres, 2 gener, 2026

Von der Leyen proposa congelar les regles fiscals per a inversions en defensa

BRUSSEL·LES, 14 (EUROPA PRESS)

La presidenta de la Comissió Europea, Ursula von der Leyen, ha proposat este divendres congelar les regles fiscals de la UE per a les inversions en defensa, com ja va fer el 2020 per a facilitar les mesures per a combatre la propagació de la pandèmia de Covid-19 en activar la clàusula de fuita que arreplega la normativa comunitària davant de casos excepcionals.

“Crec que ara ens trobem en un altre període de crisi que justifica un plantejament similar. Per això puc anunciar que propose activar la clàusula de fuita per a les inversions en defensa”, ha destacat la política alemanya durant la seua intervenció en la Conferència de Seguretat de Munic (Alemanya).

En este sentit, la presidenta de l’Executiu comunitari ha recordat que els Vint-i-set gasten actualment en defensa entorn del 2% del PIB, passant de poc més de 200.000 milions d’euros abans de la guerra a més de 320.000 milions el 2024, una xifra que ara vol tornar a augmentar “considerablement”.

“Perquè passar d’un poc menys del 2% a més del 3% suposarà centenars de milers de milions més d’inversió cada any, per la qual cosa necessitem un enfocament audaç”, ha incidit.

Segons ha explicat Von der Leyen, “això permetrà als Estats membre augmentar substancialment les seues despeses de defensa” de forma “controlada i condicionada”, per al que proposarà un paquet més ampli de “ferramentes a mesura” per a abordar la situació específica de cadascuna de les capitals.

Esta clàusula ja va mantenir les regles fiscals congelades durant quatre anys per a donar marge fiscal als Vint-i-set davant de la imprevista despesa pública que va suposar la pandèmia, la qual cosa va anul·lar temporalment els límits del 3% de dèficit i 60% de deute que han de complir els Estats membre per a evitar sancions.

El passat 30 d’abril del 2024, els llindars es van reactivar amb l’entrada en vigor de la reforma de les regles fiscals, que atorga un major control a les capitals amb sengles adaptades a la situació per país per a evitar esforços fiscals massa estrictes.

A més, el nou marc preveu ja certes flexibilitats per a les àrees que la Comissió Europea considera prioritàries: defensa, transició verda i digital i despesa social.

La relaxació de les regles fiscals pot beneficiar especialment països com Espanya, que se situa a la cua de la despesa en defensa amb un 1,28%, molt per sota de l’objectiu del 2% que el 2014 van acordar aconseguir els aliats de l’OTAN, que a dia de hui només complixen 23 dels seus 32 membres.

Últimes notícies

La Policia d’Indonèsia investiga possible negligència en el naufragi d’un vaixell turístic amb espanyols

La Policia ha obert una investigació per possible negligència després de l'enfonsament d'un vaixell turístic en la zona de Komodo amb sis espanyols a bord. Una menor va morir i tres espanyols seguixen desapareguts després de huit dies de busca.

Condemnat a 2 anys i 9 mesos per patronejar una pastera amb 14 migrants en risc d’enfonsament

L'Audiència d'Alacant ha condemnat a un home a 2 anys i 9 mesos per pilotar una pastera amb 14 compatriotes des d'Algèria, en condicions precàries i amb perill d'enfonsament. L'embarcació va quedar a la deriva i va ser localitzada per un veler abans del rescat per Salvament Marítim.

La Comunitat Valenciana va rebre 11,7 milions de turistes estrangers fins a novembre i el gasto va créixer quasi un 6%

La Comunitat Valenciana va sumar 11,7 milions de visitants internacionals entre gener i novembre de 2025 (+4,18%). El gasto turístic va avançar prop d'un 6%, amb fort repunt al novembre.

Tres detinguts, un menor, per 15 robatoris amb força a Albal, Catarroja i Massanassa

La Guàrdia Civil ha detingut a tres hòmens, un d'ells menor d'edat, per 15 robatoris amb força en comerços d'hostaleria i alimentació d'Albal, Catarroja i Massanassa. El presumpte capitost ha ingressat a la presó provisional.

Els càmpings valencians van liderar novembre amb un 3,2% més de pernoctacions i la major ocupació

La Comunitat Valenciana va encapçalar el turisme en càmpings al novembre amb més de 630.000 nits, un 3,2% més interanual, i va registrar la major ocupació, del 60,1%. La Costa Blanca va destacar amb 329.000 pernoctacions i un 81,2% d'ocupació.

El primer mes de Juanfran Pérez Llorca: perdó a les víctimes, nou Consell i diàleg

Es complix un mes des de la presa de possessió de Juanfran Pérez Llorca. Claus: disculpa a les víctimes de la dana, reordenació del Consell, comissió mixta amb el Govern, gestora en el PP i anomenada al diàleg.

De les ‘pràctiques ficus’ als simuladors: així es formen els futurs mèdics

La massificació en Medicina impulsa la simulació clínica per a evitar les 'pràctiques ficus'. Les universitats ajusten rotacions i convenis per a garantir aprenentatge real.

La Policia d’Indonèsia investiga possible negligència en el naufragi d’un vaixell amb espanyols

La Policia d'Indonèsia ha obert una investigació per possible negligència després del naufragi d'un vaixell turístic amb espanyols. Una menor va morir i tres seguixen desapareguts.