Von der Leyen proposa congelar les regles fiscals per a inversions en defensa

BRUSSEL·LES, 14 (EUROPA PRESS)

La presidenta de la Comissió Europea, Ursula von der Leyen, ha proposat este divendres congelar les regles fiscals de la UE per a les inversions en defensa, com ja va fer el 2020 per a facilitar les mesures per a combatre la propagació de la pandèmia de Covid-19 en activar la clàusula de fuita que arreplega la normativa comunitària davant de casos excepcionals.

“Crec que ara ens trobem en un altre període de crisi que justifica un plantejament similar. Per això puc anunciar que propose activar la clàusula de fuita per a les inversions en defensa”, ha destacat la política alemanya durant la seua intervenció en la Conferència de Seguretat de Munic (Alemanya).

En este sentit, la presidenta de l’Executiu comunitari ha recordat que els Vint-i-set gasten actualment en defensa entorn del 2% del PIB, passant de poc més de 200.000 milions d’euros abans de la guerra a més de 320.000 milions el 2024, una xifra que ara vol tornar a augmentar “considerablement”.

“Perquè passar d’un poc menys del 2% a més del 3% suposarà centenars de milers de milions més d’inversió cada any, per la qual cosa necessitem un enfocament audaç”, ha incidit.

Segons ha explicat Von der Leyen, “això permetrà als Estats membre augmentar substancialment les seues despeses de defensa” de forma “controlada i condicionada”, per al que proposarà un paquet més ampli de “ferramentes a mesura” per a abordar la situació específica de cadascuna de les capitals.

Esta clàusula ja va mantenir les regles fiscals congelades durant quatre anys per a donar marge fiscal als Vint-i-set davant de la imprevista despesa pública que va suposar la pandèmia, la qual cosa va anul·lar temporalment els límits del 3% de dèficit i 60% de deute que han de complir els Estats membre per a evitar sancions.

El passat 30 d’abril del 2024, els llindars es van reactivar amb l’entrada en vigor de la reforma de les regles fiscals, que atorga un major control a les capitals amb sengles adaptades a la situació per país per a evitar esforços fiscals massa estrictes.

A més, el nou marc preveu ja certes flexibilitats per a les àrees que la Comissió Europea considera prioritàries: defensa, transició verda i digital i despesa social.

La relaxació de les regles fiscals pot beneficiar especialment països com Espanya, que se situa a la cua de la despesa en defensa amb un 1,28%, molt per sota de l’objectiu del 2% que el 2014 van acordar aconseguir els aliats de l’OTAN, que a dia de hui només complixen 23 dels seus 32 membres.

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Troben a un matrimoni mort en el bany de la seua casa a València per una fuita de gas

Un matrimoni d'origen xinés ha sigut trobat sense vida a la dutxa de la seua vivenda a València. La principal hipòtesi apunta a un accident domèstic per mala combustió de la caldera de gas del bany.

Un ferit per arma blanca i un detingut en una baralla nocturna a Orihuela

Una baralla entre dos grups en l'avinguda Doctor García Rogel d'Orihuela se salda amb un jove de 25 anys ferit per arma blanca en la cara i un detingut.

Cau un clan familiar que distribuïa cocaïna i marihuana des d’una vivenda a Dolores

La Guàrdia Civil desarticula a Dolores un punt de venda de cocaïna i una plantació de marihuana en una vivenda familiar, amb quatre detinguts acusats de tràfic de drogues i frau elèctric.

Detinguda a València una cuidadora per robar 40.000 euros a l’anciana a la qual atenia

La Guàrdia Civil deté a València a una dona de 43 anys acusada d'aprofitar el seu treball com a cuidadora per a traure de forma continuada uns 40.000 euros del compte bancari d'una anciana dependent.

Isaac, de l’aula i Google al somni de crear una startup d’impacte social

Isaac Tormo, jove valencià amb expedient excel·lent, experiència internacional i treball en Google, vol llançar una startup d'impacte social dins de l'ecosistema de Llançadora.

Dos de cada tres valencians fa exercici de forma regular en el seu temps lliure

Quasi el 67% dels habitants de València practica activitat física saludable en el seu temps lliure, mentres que un terç seguix sense fer exercici, segons el Baròmetre Municipal.

La UPV restaura el mural de Dons de Ciència vandalitzat amb una pintada contra Oltra

La UPV ha restaurat el mural dedicat a la biofísica Eva Nogales en l'IES El Cabanyal després de ser vandalitzat amb una pintada contra Oltra, utilitzant tècniques específiques per a eliminar la inscripció sense danyar l'obra.

Cap de setmana de cels buidats i pujada de temperatures en la Comunitat Valenciana

El cap de setmana es presenta estable en la Comunitat Valenciana, amb cels buidats, pujada de temperatures i vent fluix després de les ratxes fortes en el nord de Castelló.