Von der Leyen proposa congelar les regles fiscals per a inversions en defensa

BRUSSEL·LES, 14 (EUROPA PRESS)

La presidenta de la Comissió Europea, Ursula von der Leyen, ha proposat este divendres congelar les regles fiscals de la UE per a les inversions en defensa, com ja va fer el 2020 per a facilitar les mesures per a combatre la propagació de la pandèmia de Covid-19 en activar la clàusula de fuita que arreplega la normativa comunitària davant de casos excepcionals.

“Crec que ara ens trobem en un altre període de crisi que justifica un plantejament similar. Per això puc anunciar que propose activar la clàusula de fuita per a les inversions en defensa”, ha destacat la política alemanya durant la seua intervenció en la Conferència de Seguretat de Munic (Alemanya).

En este sentit, la presidenta de l’Executiu comunitari ha recordat que els Vint-i-set gasten actualment en defensa entorn del 2% del PIB, passant de poc més de 200.000 milions d’euros abans de la guerra a més de 320.000 milions el 2024, una xifra que ara vol tornar a augmentar “considerablement”.

“Perquè passar d’un poc menys del 2% a més del 3% suposarà centenars de milers de milions més d’inversió cada any, per la qual cosa necessitem un enfocament audaç”, ha incidit.

Segons ha explicat Von der Leyen, “això permetrà als Estats membre augmentar substancialment les seues despeses de defensa” de forma “controlada i condicionada”, per al que proposarà un paquet més ampli de “ferramentes a mesura” per a abordar la situació específica de cadascuna de les capitals.

Esta clàusula ja va mantenir les regles fiscals congelades durant quatre anys per a donar marge fiscal als Vint-i-set davant de la imprevista despesa pública que va suposar la pandèmia, la qual cosa va anul·lar temporalment els límits del 3% de dèficit i 60% de deute que han de complir els Estats membre per a evitar sancions.

El passat 30 d’abril del 2024, els llindars es van reactivar amb l’entrada en vigor de la reforma de les regles fiscals, que atorga un major control a les capitals amb sengles adaptades a la situació per país per a evitar esforços fiscals massa estrictes.

A més, el nou marc preveu ja certes flexibilitats per a les àrees que la Comissió Europea considera prioritàries: defensa, transició verda i digital i despesa social.

La relaxació de les regles fiscals pot beneficiar especialment països com Espanya, que se situa a la cua de la despesa en defensa amb un 1,28%, molt per sota de l’objectiu del 2% que el 2014 van acordar aconseguir els aliats de l’OTAN, que a dia de hui només complixen 23 dels seus 32 membres.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Laia Codina veu un grup ajustat després del 3-0 a Islàndia

Espanya va debutar amb un 3-0 davant Islàndia en la fase de classificació al Mundial 2027. Laia Codina va valorar un grup competitiu després del 1-6 d'Anglaterra a Ucraïna.

La Comunitat va exportar 2.106,5 milions als EUA i va importar 1.696,6 en 2025

La Comunitat Valenciana va registrar en 2025 un superàvit comercial amb els EUA en vendre per 2.106,5 milions i importar 1.696,6. L'intercanvi es va contraure respecte a 2024.

Bermúdez, després del 3-0 a Islàndia: ‘Podíem haver fet algun gol més, l’exigència és ací’

Espanya va véncer 3-0 a Islàndia en l'arrancada cap al Mundial 2027. Bermúdez va valorar els tres punts i va remarcar que sumar més gols serà clau davant Anglaterra.

3-0 d’Espanya a Islàndia: Pina firma un doblet i Edna Imade sentència

Espanya es va imposar 3-0 a Islàndia en la seua estrena cap al Mundial 2027 amb un doblet de Claudia Pina i una cabotada de Edna Imade. La portera Cecilia Rúnarsdóttir va evitar una golejada major i Espanya és segona del Grup A3, empatada amb Anglaterra.

3-0: Espanya complix en el seu debut classificatori davant Islàndia liderada per Pina

Espanya va arrancar la classificació al Mundial 2027 amb un 3-0 sobre Islàndia, sostinguda per la seua portera. Claudia Pina va firmar un doblet i Edna Imade va completar la victòria.

Els 16 de OT 2025 es reunixen i descobrixen el repertori de la gira que passarà per Alacant i València al juliol

Els 16 concursants de OT 2025 s'han retrobat a Barcelona per a conéixer el repertori del seu gira de tretze concerts. El tour arrancarà el 18 d'abril a Bilbao i arribarà al juliol a Alacant i València.

Pina avança a Espanya amb un derechazo davant Islàndia en el 39 (1-0)

Claudia Pina va avançar a Espanya en el minut 39 amb un derechazo des de la frontal després d'una primera part de setge a Islàndia, en el debut cap al Mundial 2027.

Espanya té garantit el subministrament de gas malgrat la tensió a Ormuz, segons Enagás

Enagás assegura que Espanya no tindrà problemes de proveïment per la seua baixa dependència del Golf i unes reserves del 58%. Advertix de pressió en preus, lluny de 2022