Von der Leyen proposa congelar les regles fiscals per a inversions en defensa

BRUSSEL·LES, 14 (EUROPA PRESS)

La presidenta de la Comissió Europea, Ursula von der Leyen, ha proposat este divendres congelar les regles fiscals de la UE per a les inversions en defensa, com ja va fer el 2020 per a facilitar les mesures per a combatre la propagació de la pandèmia de Covid-19 en activar la clàusula de fuita que arreplega la normativa comunitària davant de casos excepcionals.

«Crec que ara ens trobem en un altre període de crisi que justifica un plantejament similar. Per això puc anunciar que propose activar la clàusula de fuita per a les inversions en defensa», ha destacat la política alemanya durant la seua intervenció en la Conferència de Seguretat de Munic (Alemanya).

En este sentit, la presidenta de l’Executiu comunitari ha recordat que els Vint-i-set gasten actualment en defensa entorn del 2% del PIB, passant de poc més de 200.000 milions d’euros abans de la guerra a més de 320.000 milions el 2024, una xifra que ara vol tornar a augmentar «considerablement».

«Perquè passar d’un poc menys del 2% a més del 3% suposarà centenars de milers de milions més d’inversió cada any, per la qual cosa necessitem un enfocament audaç», ha incidit.

Segons ha explicat Von der Leyen, «això permetrà als Estats membre augmentar substancialment les seues despeses de defensa» de forma «controlada i condicionada», per al que proposarà un paquet més ampli de «ferramentes a mesura» per a abordar la situació específica de cadascuna de les capitals.

Esta clàusula ja va mantenir les regles fiscals congelades durant quatre anys per a donar marge fiscal als Vint-i-set davant de la imprevista despesa pública que va suposar la pandèmia, la qual cosa va anul·lar temporalment els límits del 3% de dèficit i 60% de deute que han de complir els Estats membre per a evitar sancions.

El passat 30 d’abril del 2024, els llindars es van reactivar amb l’entrada en vigor de la reforma de les regles fiscals, que atorga un major control a les capitals amb sengles adaptades a la situació per país per a evitar esforços fiscals massa estrictes.

A més, el nou marc preveu ja certes flexibilitats per a les àrees que la Comissió Europea considera prioritàries: defensa, transició verda i digital i despesa social.

La relaxació de les regles fiscals pot beneficiar especialment països com Espanya, que se situa a la cua de la despesa en defensa amb un 1,28%, molt per sota de l’objectiu del 2% que el 2014 van acordar aconseguir els aliats de l’OTAN, que a dia de hui només complixen 23 dels seus 32 membres.

Últimes notícies

Ràfegues de fins a 94 km/h a Zarra i 19 litres en mitja hora a Ayora per les tempestes

Les tempestes desta vesprada a linterior sud de la província de València han deixat ratxes molt fortes de vent a Zarra i una intensa precipitació a Ayora, on shan recollit 19,4 litres per metre quadrat en només mitja hora.

Tres ferits en un accident múltiple al túnel de la Font Roja, a l’A-7 d’Alcoi

Tres persones, entre elles un menor de 16 anys, han resultat ferides en un accident de trànsit a l’A-7, dins dels túnels de la Font Roja a Alcoi, en què s’han vist implicats una moto i diversos vehicles.

Zarra arriba als 39 graus en una nova jornada de calor intens a la Comunitat

Zarra ha registrat 39,3 graus en un diumenge de calor generalitzada a l’interior de València, amb previsions de màximes de fins a 40 graus dilluns.

Detingut per agredir la seua parella en un càmping de Guardamar i fugir amb furgoneta

Un home de 25 anys ha sigut detingut després d'agredir la seua parella en un càmping de Guardamar del Segura i fugir amb una furgoneta. La víctima ha sigut atesa i ja ha rebut l'alta mèdica en no ser greus les lesions.

El quintet valencià Spanish Brass tocarà l’himne d’Espanya en la final del Mundial

El quintet de metalls valencià Spanish Brass ha sigut triat per interpretar este diumenge l’himne nacional en la final del Mundial de futbol entre Espanya i Argentina a Nova York.

Torrevieja es convertix en l’epicentre mundial de les habaneres amb 700 coralistes de 13 països

Torrevieja acull fins al 25 de juliol el 72é Certamen Coral Internacional d’Habaneras i Polifonia, amb més de 700 cantors de 13 països i quasi 50.000 euros en premis. La gala inaugural s’ha avançat al migdia per no coincidir amb la final del Mundial de futbol entre Espanya i Argentina.

Rescatats a Xàbia dos adults i dos menors arrossegats mar endins amb caiac

Dos adults i dos menors que no podien tornar a la costa en caiac han sigut rescatats per Salvament Marítim a Xàbia després de ser arrossegats mar endins per la corrent.

El FIB de 2027 ja té dates i posa a la venda els primers abonaments este dimarts

El Festival Internacional de Benicàssim celebrarà la seua 31a edició del 15 al 17 de juliol de 2027 i llançarà este dimarts 3.000 primers abonaments promocionals.