Von der Leyen proposa congelar les regles fiscals per a inversions en defensa

BRUSSEL·LES, 14 (EUROPA PRESS)

La presidenta de la Comissió Europea, Ursula von der Leyen, ha proposat este divendres congelar les regles fiscals de la UE per a les inversions en defensa, com ja va fer el 2020 per a facilitar les mesures per a combatre la propagació de la pandèmia de Covid-19 en activar la clàusula de fuita que arreplega la normativa comunitària davant de casos excepcionals.

«Crec que ara ens trobem en un altre període de crisi que justifica un plantejament similar. Per això puc anunciar que propose activar la clàusula de fuita per a les inversions en defensa», ha destacat la política alemanya durant la seua intervenció en la Conferència de Seguretat de Munic (Alemanya).

En este sentit, la presidenta de l’Executiu comunitari ha recordat que els Vint-i-set gasten actualment en defensa entorn del 2% del PIB, passant de poc més de 200.000 milions d’euros abans de la guerra a més de 320.000 milions el 2024, una xifra que ara vol tornar a augmentar «considerablement».

«Perquè passar d’un poc menys del 2% a més del 3% suposarà centenars de milers de milions més d’inversió cada any, per la qual cosa necessitem un enfocament audaç», ha incidit.

Segons ha explicat Von der Leyen, «això permetrà als Estats membre augmentar substancialment les seues despeses de defensa» de forma «controlada i condicionada», per al que proposarà un paquet més ampli de «ferramentes a mesura» per a abordar la situació específica de cadascuna de les capitals.

Esta clàusula ja va mantenir les regles fiscals congelades durant quatre anys per a donar marge fiscal als Vint-i-set davant de la imprevista despesa pública que va suposar la pandèmia, la qual cosa va anul·lar temporalment els límits del 3% de dèficit i 60% de deute que han de complir els Estats membre per a evitar sancions.

El passat 30 d’abril del 2024, els llindars es van reactivar amb l’entrada en vigor de la reforma de les regles fiscals, que atorga un major control a les capitals amb sengles adaptades a la situació per país per a evitar esforços fiscals massa estrictes.

A més, el nou marc preveu ja certes flexibilitats per a les àrees que la Comissió Europea considera prioritàries: defensa, transició verda i digital i despesa social.

La relaxació de les regles fiscals pot beneficiar especialment països com Espanya, que se situa a la cua de la despesa en defensa amb un 1,28%, molt per sota de l’objectiu del 2% que el 2014 van acordar aconseguir els aliats de l’OTAN, que a dia de hui només complixen 23 dels seus 32 membres.

Últimes notícies

Els col·lectius valencianistes criden a buidar Mestalla fins al minut 19 contra Lim

Diversos col·lectius d’aficionats del València CF han demanat que els abonats no entren a Mestalla davant del Barcelona fins al minut 19, en una nova protesta contra la gestió de Peter Lim i Meriton.

El nou finançament autonòmic tira avant amb el suport de Catalunya i Canàries

El Consell de Política Fiscal i Financera ha aprovat la proposta de reforma del finançament autonòmic de Hisenda amb el suport de Catalunya i Canàries, que preveu 20.975 milions d’euros addicionals per a les comunitats autònomes en 2027.

La companyia valenciana La Hongaresa celebra 30 anys amb l’estrena de ‘Coro’ a Buenos Aires

La Hongaresa, companyia de teatre de Puerto de Sagunto, complix 30 anys d’escenari i ho celebra a Buenos Aires amb l’estrena absoluta de ‘Coro’, després d’una intensa residència artística amb tres muntatges en cartell.

El PP exige que l’alcalde de Villena explique en Les Corts el robatori del tresor del museu

El PP ha sol·licitat que l’alcalde de Villena comparega en la comissió d’Educació i Cultura de Les Corts per detallar el robatori del tresor del MUVI i les mesures de seguretat del museu.

El Vila-real busca la primera victòria en La Ceràmica davant un Deportivo invicte

El Vila-real juga este dissabte el primer partit en La Ceràmica contra un Deportivo invicte i recent ascendit, amb la baixa sensible de Juan Foyth i el dubte de diversos titulars en tots dos equips.

TJ Shorts es presenta com a nou líder del vestidor del Valencia Basket

El base nord-americà amb passaport de Macedònia del Nord TJ Shorts s’ha presentat amb el Valencia Basket amb l’objectiu de liderar el projecte ‘taronja’ i reforçar la química del vestidor des del primer dia.

La jutgessa de la DANA nega una investigació prospectiva sobre Mazón

La jutgessa de Catarroja que instruïx la causa per la gestió de la DANA ha rebutjat que existisca una investigació prospectiva sobre Carlos Mazón, recordant que és una persona aforada com a diputat autonòmic.

Schinocca defensa la inversió de més de 20 milions en fitxatges de l’Elx

El director general de l’Elx, Pedro Schinocca, assegura que el club ha invertit més de 20 milions en el mercat estival i demana unitat a una afició preocupada per les eixides de jugadors importants.