Controvèrsia per la proposta de Vox d’excloure Alacant de la zona valencianoparlant

L’Acadèmia Valenciana de la Llengua (AVL) ha manifestat esta setmana la seua «preocupació» enfront de la iniciativa presentada per Vox, que busca excloure la ciutat d’Alacant de l’àmbit de parla valenciana. Segons l’AVL, esta acció «privaria els ciutadans alacantins dels seus drets lingüístics i de la seua rica identitat històrica», tal com s’ha comunicat a través de la plataforma X —l’antic Twitter.

Esta manifestació de l’AVL és una resposta directa a la proposta de declaració institucional del grup municipal de Vox Alacant per modificar la Llei d’ús i ensenyament del valencià (LUEV). La proposta va ser llançada el 19 de setembre amb la finalitat d’integrar Alacant en la zona de predominança lingüística castellana.

La preocupació de l’AVL s’ha intensificat després que, el divendres anterior, tant el Departament de Filologia Catalana com la junta directiva de la Unitat d’Estudis Multilingües de la Universitat d’Alacant i la seu alacantina de l’Institut Interuniversitari de Filologia Valenciana rebutjaren fermament la proposta de Vox. Els organismes van declarar que «Alacant no pot abandonar el valencià i renegar de la llengua és renegar de la valencianitat d’Alacant», segons un comunicat conjunt.

A més a més, està previst que el ple de l’Ajuntament d’Alacant debata esta setmana una altra proposta de Vox. Esta busca instar a les Corts Valencianes a modificar la Llei 4/1983, de 23 de novembre, d’ús i ensenyament del valencià, per a reconéixer Alacant com a municipi de predominança lingüística castellana.

Dins del text de la proposta, Vox argumenta que la majoria de la població d’Alacant utilitza el castellà com a llengua familiar, no el valencià. Això no obstant, l’AVL i altres entitats subratllen que «Vox ignora, o escull ignorar, que la territorialització de la LUEV no es basa en els percentatges d’ús lingüístic, sinó en el reconeixement de la llengua històrica de la regió».

Esta situació ha generat un debat intens i ha posat de manifest la importància de preservar la diversitat lingüística i cultural de la Comunitat Valenciana, especialment en un moment en què la identitat regional està sota l’escrutini públic. La comunitat espera amb interés les futures deliberacions i decisions respecte a esta qüestió polèmica.

Últimes notícies

Golejada del Barcelona per a iniciar la Lliga amb un 0-5 a Elx

El Barcelona ha iniciat la defensa del títol amb una contundent victòria per 0-5 al camp de l’Elx, en un partit on ha destacat el potencial ofensiu malgrat no tindre un davanter centre pur. Raphinha, amb un doblet, Adeyemi, Fermín i Gordon, en un debut brillant, han firmat els gols.

Gerard lamenta el gol final encaixat pel Villarreal al Metropolitano

Gerard Moreno, autor del 1-1 de penalti davant l Atlético de Madrid, ha lamentat que el Villarreal encaixara un segon gol que considera molt evitable i ha destacat el marge de millora amb el nou entrenador, Íñigo Pérez.

El Villarreal d’Íñigo Pérez ix del Metropolitano frustrat després de deixar escapar la victòria

Íñigo Pérez admet que el Villarreal se’n va del Metropolitano amb frustració després d’un 2-2 en què guanyava 1-2 i jugava amb superioritat numèrica. El tècnic defensa que el seu equip ha interpretat el partit quasi a la perfecció, però lamenta haver deixat escapar més punts en este inici de LALIGA.

Tete Morente entra en l’onze inicial de l’Elx contra un Barça amb Espart i Adeyemi

Tete Morente és l’únic canvi en l’alineació de l’Elx respecte a la primera jornada, en un duel contra el Barcelona on destaquen el canterà Xavi Espart i el debut de Karim Adeyemi en LaLiga.

Giuliano salva un punt per a l’Atlético davant el Villarreal amb deu

L’Atlético de Madrid ha empatat 2-2 contra el Villarreal gràcies a un gol final de Giuliano Simeone, en inferioritat numèrica després de l’expulsió de Le Normand i amb dos penals a favor del conjunt groguet.

Troben el cadàver d’un home a Gátova sense relació amb l’incendi ni el desallotjament

S’ha localitzat el cos sense vida d’un home a Gátova, on este diumenge tornen prop d’un miler de veïns desallotjats per l’incendi de Segorbe. La Policia descarta que la mort tinga cap vincle amb el foc o amb l’operatiu de desallotjament.

Osasuna debuta en Lliga davant un Llevant que vol canviar la dinàmica

Osasuna inaugura la seua temporada en Lliga este dilluns a El Sadar davant un Llevant que necessita millorar la imatge oferida en el debut davant l’Espanyol.

Aemet activa més avisos per fortes pluges i tronades a Castelló i València

Aemet ha ampliat per a este diumenge l’avís groc per fortes pluges i tronades al sud de Castelló i al litoral de València, que se sumen a l’interior nord valencià.