Controvèrsia per la proposta de Vox d’excloure Alacant de la zona valencianoparlant

L’Acadèmia Valenciana de la Llengua (AVL) ha manifestat esta setmana la seua «preocupació» enfront de la iniciativa presentada per Vox, que busca excloure la ciutat d’Alacant de l’àmbit de parla valenciana. Segons l’AVL, esta acció «privaria els ciutadans alacantins dels seus drets lingüístics i de la seua rica identitat històrica», tal com s’ha comunicat a través de la plataforma X —l’antic Twitter.

Esta manifestació de l’AVL és una resposta directa a la proposta de declaració institucional del grup municipal de Vox Alacant per modificar la Llei d’ús i ensenyament del valencià (LUEV). La proposta va ser llançada el 19 de setembre amb la finalitat d’integrar Alacant en la zona de predominança lingüística castellana.

La preocupació de l’AVL s’ha intensificat després que, el divendres anterior, tant el Departament de Filologia Catalana com la junta directiva de la Unitat d’Estudis Multilingües de la Universitat d’Alacant i la seu alacantina de l’Institut Interuniversitari de Filologia Valenciana rebutjaren fermament la proposta de Vox. Els organismes van declarar que «Alacant no pot abandonar el valencià i renegar de la llengua és renegar de la valencianitat d’Alacant», segons un comunicat conjunt.

A més a més, està previst que el ple de l’Ajuntament d’Alacant debata esta setmana una altra proposta de Vox. Esta busca instar a les Corts Valencianes a modificar la Llei 4/1983, de 23 de novembre, d’ús i ensenyament del valencià, per a reconéixer Alacant com a municipi de predominança lingüística castellana.

Dins del text de la proposta, Vox argumenta que la majoria de la població d’Alacant utilitza el castellà com a llengua familiar, no el valencià. Això no obstant, l’AVL i altres entitats subratllen que «Vox ignora, o escull ignorar, que la territorialització de la LUEV no es basa en els percentatges d’ús lingüístic, sinó en el reconeixement de la llengua històrica de la regió».

Esta situació ha generat un debat intens i ha posat de manifest la importància de preservar la diversitat lingüística i cultural de la Comunitat Valenciana, especialment en un moment en què la identitat regional està sota l’escrutini públic. La comunitat espera amb interés les futures deliberacions i decisions respecte a esta qüestió polèmica.

Últimes notícies

Cinc detinguts en una macrooperació contra el narcotràfic amb 4 tones d’haixix a València

Cinc persones han sigut detingudes en una operació policial contra el narcotràfic en què s’han intervingut quatre tones d’haixix en una nau industrial de Silla. La investigació continua oberta i sota secret de sumari, dirigida des de Madrid pel Tribunal Central d’Instància.

Un accident en la A-7 a Paterna col·lapsa la via amb 6 km d’aturades

Un accident de trànsit en la A-7 a l’altura de Paterna ha generat sis quilòmetres de retencions en sentit Barcelona esta vesprada de dilluns, després de tallar-se el carril dret al punt quilomètric 324,500.

José María Chiquillo assumirà una direcció en l’Ivace per decisió de Pérez Llorca

El president de la Generalitat, Juanfran Pérez Llorca, ha nomenat José María Chiquillo personal directiu de l’Ivace, segons el DOGV.

José María Chiquillo s’incorpora com a directiu a l’Ivace per decisió de Pérez Llorca

El president de la Generalitat, Juanfran Pérez Llorca, ha nomenat José María Chiquillo personal directiu de l’Ivace, segons publica el DOGV, després d’una trajectòria política i institucional vinculada a València i a l’àmbit internacional.

Mompó no descarta ser candidat del PP a la Generalitat: ‘No hi ha jugador de futbol que no vullga ser titular’

El president de la Diputació de València, Vicent Mompó, no s'ha descartat com a candidat del PP a la Generalitat i ha defés la gestió provincial en la DANA durant un esmorzar informatiu d'AMDComVal.

Un nou campus gratuït de programació arribarà a Alacant a partir de 2027

La Generalitat i la Fundació Telefónica posaran en marxa el campus 42 Alicante en l’antic edifici de Correus, amb formació gratuïta en programació, IA i ciberseguretat finançada amb 10,3 milions d’euros.

La pel·lícula valenciana ‘La violinista’ fa història en Annecy com a primer llargmetratge espanyol premiat

La consellera Carmen Ortí ha rebut a València la productora Paloma Mora per celebrar el Cristal a millor llargmetratge d’animació que ha aconseguit 'La violinista' en el Festival d’Annecy, el primer per a una pel·lícula espanyola en este certamen.

‘La violinista’, primera pel·líçula espanyola premiada a Annecy, triomfa amb segell valencià

La pel·lícula d’animació ‘La violinista’, amb participació de la productora valenciana TV ON Producciones i suport de l’Institut Valencià de Cultura, s’ha convertit en la primera cinta espanyola guanyadora del Cristal al millor llargmetratge al Festival d’Annecy. La consellera Carmen Ortí ha rebut la productora Paloma Mora i ha destacat el valor històric del reconeixement.