Controvèrsia per la proposta de Vox d’excloure Alacant de la zona valencianoparlant

L’Acadèmia Valenciana de la Llengua (AVL) ha manifestat esta setmana la seua «preocupació» enfront de la iniciativa presentada per Vox, que busca excloure la ciutat d’Alacant de l’àmbit de parla valenciana. Segons l’AVL, esta acció «privaria els ciutadans alacantins dels seus drets lingüístics i de la seua rica identitat històrica», tal com s’ha comunicat a través de la plataforma X —l’antic Twitter.

Esta manifestació de l’AVL és una resposta directa a la proposta de declaració institucional del grup municipal de Vox Alacant per modificar la Llei d’ús i ensenyament del valencià (LUEV). La proposta va ser llançada el 19 de setembre amb la finalitat d’integrar Alacant en la zona de predominança lingüística castellana.

La preocupació de l’AVL s’ha intensificat després que, el divendres anterior, tant el Departament de Filologia Catalana com la junta directiva de la Unitat d’Estudis Multilingües de la Universitat d’Alacant i la seu alacantina de l’Institut Interuniversitari de Filologia Valenciana rebutjaren fermament la proposta de Vox. Els organismes van declarar que «Alacant no pot abandonar el valencià i renegar de la llengua és renegar de la valencianitat d’Alacant», segons un comunicat conjunt.

A més a més, està previst que el ple de l’Ajuntament d’Alacant debata esta setmana una altra proposta de Vox. Esta busca instar a les Corts Valencianes a modificar la Llei 4/1983, de 23 de novembre, d’ús i ensenyament del valencià, per a reconéixer Alacant com a municipi de predominança lingüística castellana.

Dins del text de la proposta, Vox argumenta que la majoria de la població d’Alacant utilitza el castellà com a llengua familiar, no el valencià. Això no obstant, l’AVL i altres entitats subratllen que «Vox ignora, o escull ignorar, que la territorialització de la LUEV no es basa en els percentatges d’ús lingüístic, sinó en el reconeixement de la llengua històrica de la regió».

Esta situació ha generat un debat intens i ha posat de manifest la importància de preservar la diversitat lingüística i cultural de la Comunitat Valenciana, especialment en un moment en què la identitat regional està sota l’escrutini públic. La comunitat espera amb interés les futures deliberacions i decisions respecte a esta qüestió polèmica.

Últimes notícies

Pedro Martínez demana fe en el projecte del València Basket malgrat els canvis en la plantilla

L’entrenador del València Basket, Pedro Martínez, ha advertit que este estiu eixiran jugadors, però ha defensat davant l’afició que l’essencial és mantindre una filosofia de club clara i creure en el projecte després d’una temporada amb 91 partits.

Jean Montero s’acomiada del Valencia Basket emocionat pel títol de Lliga

Jean Montero ha insinuat la seua eixida del Valencia Basket durant la celebració del títol de la Lliga Endesa i ha assegurat que el club i l’afició sempre estaran en el seu cor.

Cinc mil seguidors omplin el Roig Arena en una festa del títol amb comiat al fons

El Valencia Basket ha celebrat el títol de la Lliga Endesa amb cinc mil aficionats al Roig Arena en un acte festiu marcat per missatges d’agraïment i un clar aire de comiat, sobretot per les paraules del dominicà Jean Montero.

L’emoció desbordada de Josep Puerto en alçar el títol de l’ACB amb el València Basket

El capità del València Basket, Josep Puerto, ha explicat com ha viscut el moment d’alçar el títol de l’ACB, una experiència que definix com una barreja d’emoció, orgull i eufòria i que encara li costa assimilar després de conquistar la final davant el Barça.

Canvi d’alcaldia a Callosa de Segura: el PP recupera el govern amb una moció de censura

El PP ha tornat a l’alcaldia de Callosa de Segura gràcies a una moció de censura acordada amb Vox, UCIN i el regidor no adscrit José Antonio Illán, que posa fi a 21 mesos de govern del PSPV-PSOE i Esquerra Unida-Unidas Podemos.

Un xicotet poble d’Alacant demana ajuda per a rescatar 116 gossos hacinats en una casa

Confrides, un poble de l’interior d’Alacant amb només 300 veïns, ha demanat ajuda urgent a la Diputació i a la Generalitat per a reubicar 116 gossos que viuen hacinats en una vivenda de 70 metres quadrats.

La direcció de David Gimilio al MuVIM obri una nova etapa en la Cultura de la Diputació de València

El nomenament de David Gimilio com a director del MuVIM completa l’organigrama cultural de la Diputació de València i impulsa una futura exposició permanent amb la col·lecció artística provincial i mostres temporals d’art contemporani.

Camarero carrega contra qui vol ‘patrimonialitzar’ la lluita pels drets LGTBIQ+ en el Dia de l’Orgull

La vicepresidenta Susana Camarero defensa en l’IVAM que la defensa dels drets LGTBIQ+ és una responsabilitat compartida i anuncia més espais lliures de LGTBIQ+fòbia a la Comunitat Valenciana.