Controvèrsia per la proposta de Vox d’excloure Alacant de la zona valencianoparlant

L’Acadèmia Valenciana de la Llengua (AVL) ha manifestat esta setmana la seua “preocupació” enfront de la iniciativa presentada per Vox, que busca excloure la ciutat d’Alacant de l’àmbit de parla valenciana. Segons l’AVL, esta acció “privaria els ciutadans alacantins dels seus drets lingüístics i de la seua rica identitat històrica”, tal com s’ha comunicat a través de la plataforma X —l’antic Twitter.

Esta manifestació de l’AVL és una resposta directa a la proposta de declaració institucional del grup municipal de Vox Alacant per modificar la Llei d’ús i ensenyament del valencià (LUEV). La proposta va ser llançada el 19 de setembre amb la finalitat d’integrar Alacant en la zona de predominança lingüística castellana.

La preocupació de l’AVL s’ha intensificat després que, el divendres anterior, tant el Departament de Filologia Catalana com la junta directiva de la Unitat d’Estudis Multilingües de la Universitat d’Alacant i la seu alacantina de l’Institut Interuniversitari de Filologia Valenciana rebutjaren fermament la proposta de Vox. Els organismes van declarar que “Alacant no pot abandonar el valencià i renegar de la llengua és renegar de la valencianitat d’Alacant”, segons un comunicat conjunt.

A més a més, està previst que el ple de l’Ajuntament d’Alacant debata esta setmana una altra proposta de Vox. Esta busca instar a les Corts Valencianes a modificar la Llei 4/1983, de 23 de novembre, d’ús i ensenyament del valencià, per a reconéixer Alacant com a municipi de predominança lingüística castellana.

Dins del text de la proposta, Vox argumenta que la majoria de la població d’Alacant utilitza el castellà com a llengua familiar, no el valencià. Això no obstant, l’AVL i altres entitats subratllen que “Vox ignora, o escull ignorar, que la territorialització de la LUEV no es basa en els percentatges d’ús lingüístic, sinó en el reconeixement de la llengua històrica de la regió”.

Esta situació ha generat un debat intens i ha posat de manifest la importància de preservar la diversitat lingüística i cultural de la Comunitat Valenciana, especialment en un moment en què la identitat regional està sota l’escrutini públic. La comunitat espera amb interés les futures deliberacions i decisions respecte a esta qüestió polèmica.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Aena destina 402,1 milions a l’aeroport de València entre 2027 i 2031

Aena preveu invertir 402,1 milions en l'aeroport de València entre 2027 i 2031, molt per damunt dels 60,1 milions de 2022-2026. El pla amplia terminal, seguretat i accessos i contempla una pujada mitjana de tarifes de 35 cèntims.

Sarabia no estarà davant l’Espanyol: tercera absència del curs per sanció

L'entrenador de l'Elx va ser castigat amb un partit després d'acumular cinc grogues i no podrà asseure's davant l'Espanyol. És la seua tercera absència del curs per sanció.

Mouriño confia en el contraatac del Vila-real per a assaltar el camp del Barcelona

Santiago Mouriño fixa l'objectiu del Vila-real: guanyar al líder per a reduir els 10 punts de diferència i tallar la seua ratxa perfecta a casa amb un pla de contraatac.

Rescatada una embarassada a terme en una pastera amb 15 migrants enfront d’Alacant

Salvament Marítim ha rescatat enfront d'Alacant a una dona embarassada a terme que viatjava en una pastera amb altres 14 persones. Per protocol mèdic ha sigut traslladada a l'hospital i és la segona pastera en poc més de 24 hores.

València reunirà l’elit del Optimist en la Optiorange 2026

La Optiorange 2026 se celebrarà en el Real Club Nàutic de València amb 412 regatistes de 30 països i quatre jornades que decidiran la Optimist Excellence Cup.

Carlos Espí avisa: venen quatre finals per al Llevant

Carlos Espí va assegurar que el Llevant, penúltim a set punts de la permanència, es juga quatre finals, tres d'elles a casa. Va valorar la seua renovació fins a 2028 i va demanar el suport de l'afició.

López-Arostegui: ser fidels al nostre joc per a competir al màxim davant Baskonia

López-Arostegui va remarcar que València Basket ha de defendre, rebotar i córrer per a imposar el seu ritme en la visita al Kosner Baskonia en la jornada 29 d'Eurolliga. Va rebutjar que la recent Copa del Rei relaxe al rival i va avisar d'un equip reforçat.

Copete patix una lesió meniscal en el genoll esquerre i passarà per quiròfan

El València va confirmar una lesió meniscal en el genoll esquerre de José Copete i va avançar que serà intervingut. És la tercera operació en la saga esta temporada.