Controvèrsia per la proposta de Vox d’excloure Alacant de la zona valencianoparlant

L’Acadèmia Valenciana de la Llengua (AVL) ha manifestat esta setmana la seua «preocupació» enfront de la iniciativa presentada per Vox, que busca excloure la ciutat d’Alacant de l’àmbit de parla valenciana. Segons l’AVL, esta acció «privaria els ciutadans alacantins dels seus drets lingüístics i de la seua rica identitat històrica», tal com s’ha comunicat a través de la plataforma X —l’antic Twitter.

Esta manifestació de l’AVL és una resposta directa a la proposta de declaració institucional del grup municipal de Vox Alacant per modificar la Llei d’ús i ensenyament del valencià (LUEV). La proposta va ser llançada el 19 de setembre amb la finalitat d’integrar Alacant en la zona de predominança lingüística castellana.

La preocupació de l’AVL s’ha intensificat després que, el divendres anterior, tant el Departament de Filologia Catalana com la junta directiva de la Unitat d’Estudis Multilingües de la Universitat d’Alacant i la seu alacantina de l’Institut Interuniversitari de Filologia Valenciana rebutjaren fermament la proposta de Vox. Els organismes van declarar que «Alacant no pot abandonar el valencià i renegar de la llengua és renegar de la valencianitat d’Alacant», segons un comunicat conjunt.

A més a més, està previst que el ple de l’Ajuntament d’Alacant debata esta setmana una altra proposta de Vox. Esta busca instar a les Corts Valencianes a modificar la Llei 4/1983, de 23 de novembre, d’ús i ensenyament del valencià, per a reconéixer Alacant com a municipi de predominança lingüística castellana.

Dins del text de la proposta, Vox argumenta que la majoria de la població d’Alacant utilitza el castellà com a llengua familiar, no el valencià. Això no obstant, l’AVL i altres entitats subratllen que «Vox ignora, o escull ignorar, que la territorialització de la LUEV no es basa en els percentatges d’ús lingüístic, sinó en el reconeixement de la llengua històrica de la regió».

Esta situació ha generat un debat intens i ha posat de manifest la importància de preservar la diversitat lingüística i cultural de la Comunitat Valenciana, especialment en un moment en què la identitat regional està sota l’escrutini públic. La comunitat espera amb interés les futures deliberacions i decisions respecte a esta qüestió polèmica.

Últimes notícies

Morant acusa a Pérez Llorca de fer “apartheid en llei” amb els pressupostos de 2026

Diana Morant ha acusat Juanfran Pérez Llorca de convertir l’apartheid en llei amb els pressupostos de la Generalitat de 2026, que el PP ha aprovat amb el suport de Vox, i que qualifica de retallades i racistes.

Morant reivindica Zapatero com a president dels drets davant les acusacions pel cas Plus Ultra

Diana Morant defensa a València que José Luis Rodríguez Zapatero serà recordat com el president dels drets i qualifica de sospitoses les acusacions que l’afecten pel préstec a Plus Ultra.

Quasi 29.000 persones migrants ja cotitzen en la Seguretat Social a la Comunitat Valenciana

Un total de 28.700 persones de les 167.000 sol·licituds de regularització presentades a la Comunitat Valenciana ja han començat a treballar i cotitzar, segons ha informat la ministra Elma Saiz després d’una reunió amb agents socials a València.

El 16 de setembre serà el Dia de les Víctimes del Terrorisme a la Comunitat Valenciana

El Consell ha anunciat que fixarà el 16 de setembre com a Dia de les Víctimes del Terrorisme a la Comunitat Valenciana, data vinculada a l’atemptat d’ETA a Mutxamel en 1991.

Óscar López acusa Feijóo d’“agorer” i de “banyar Espanya de fang”

Óscar López ha acusat Alberto Núñez Feijóo de ser “un agorer” que ha “inundat Espanya de fang” i de liderar una oposició “fallida”, durant una visita als estudis Ciudad de la Luz d’Alacant.

Ayala es penja i oferix disculpes a Dani Olmo pel seu empentó en la final del Mundial

Roberto Fabián Ayala, ajudant de Scaloni en l’Argentina, s’ha mostrat penedit pel seu empentó a Dani Olmo en la final del Mundial 2026 i ha assegurat que li demanarà disculpes en persona. També ha reconegut la superioritat d’Espanya i ha negat qualsevol gest de despege cap a la selecció campiona.

Cauen nou detinguts i 40 armes requisades en una xarxa d’armes liderada des de presó

Els Mossos d'Esquadra han desarticulat una banda de tràfic d’armes dirigida des d’una presó de Barcelona, amb nou detinguts i més de quaranta armes decomissades.

Morant tanca files amb Mascarell i denuncia l’“assetjament” del PP al PSPV

Diana Morant referma el seu suport a Vicent Mascarell després que un jutjat haja obert juí oral contra ell per presumptes calúmnies al PP i critica el clima d’odi en la política espanyola.