180.000 hectàrees abandonades en la Comunitat Valenciana, rècord històric segons AVA-ASAJA

La Comunitat Valenciana va deixar de cultivar 3.548 hectàrees en 2025, un descens interanual del 2,01%, i va batre el seu rècord històric de terres abandonades fins a aconseguir 179.994 hectàrees. Mentres el territori valencià va retrocedir, el conjunt d’Espanya va recuperar 1.257 hectàrees de cultiu (+0,12%) i va reduir el total de terres deixades de cultivar a 1.029.278. Amb estos números, la Comunitat concentra ja el 17,5% de l’abandó agrari nacional i lidera el rànquing per davant de regions més extenses com Castella-la Manxa, Andalusia, Castella i Lleó i Aragó.

Segons AVA-ASAJA, el repunt de l’abandó respon a una sostinguda crisi de rendibilitat que estreny a la majoria de produccions i als efectes devastadors de la DANA de 2024, que va arrasar parcel·les al costat de llits desbordats. La combinació de preus insuficients, costos creixents i danys per temporals ha portat a multitud d’agricultors a desistir de mantindre finques que no cobrixen gastos. En les zones afectades per les riuades, la reparació d’infraestructures i la reposició d’arbres va elevar encara més la factura, fent que la continuïtat de moltes parcel·les resultara inviable. D’ací la demanda de l’organització agrària d’un canvi de rumb en les polítiques agrícoles.

Els cítrics concentren el major abandó

El cultiu que més superfície va deixar d’atendre’s en 2025 van ser els cítrics, amb 2.762 hectàrees abandonades, de les quals 998 van correspondre a mandarines i 722 a taronges. Fins i tot entre les finques en producció, els cítrics de regadiu van descendir de 140.507 a 137.745 hectàrees, un 1,96% menys que en 2024 i un 15% menys en l’última dècada. La pèrdua de massa citrícola reflectix una deterioració continuada: parcel·les envellides o poc productives, preus pressionats i majors riscos davant temporals han accelerat l’eixida d’explotacions del circuit productiu.

La contracció també va aconseguir a altres cultius llenyosos i fruiters. L’ametler va caure un 2,6% després de perdre 2.349 hectàrees; la vinya va retrocedir un 0,9% amb 599 hectàrees menys; les fruites de pinyol van disminuir un 4% (446 hectàrees) i el caqui va baixar un 1% (167 hectàrees). Este ajust reorganitza el mosaic agrari valencià, amb més superfície quedant fora d’ús allí on la rendibilitat s’ha erosionat i on els danys climàtics han obligat a replantejar inversions.

En sentit contrari, algunes produccions van guanyar terreny. L’olivar va augmentar un 1,4% amb 1.360 hectàrees addicionals, i el grup d’hortalisses i flors va créixer un 9,5% amb 1.704 hectàrees més. Estos increments evidencien una busca d’alternatives que permeten sostindre ingressos i diversificar riscos davant la volatilitat del mercat i del clima.

Reorientació cap a nous cultius

Entre les noves apostes, l’alvocat es va afermar com a opció destacada: en 2025 es van plantar 217 hectàrees, un avanç del 5,4% fins a aconseguir 4.211. En paral·lel, el kiwi va decréixer per primera vegada un 3% interanual i va quedar en 625 hectàrees. La reorientació cap a cultius subtropicals suggerix un intent de capitalitzar nínxols amb demanda, encara que la seua implantació exigix inversions i una gestió tècnica exigent que no tots els productors poden assumir.

‘La taca marró dels camps abandonats no enganya’, alerta el president de AVA-ASAJA, Cristóbal Aguado, qui afig: ‘estem entrant en un punt de no retorn, perquè qui es va de l’agricultura no torna’. Al seu juí, ‘o les administracions revertixen les seues polítiques agràries i els seus acords comercials sense reciprocitat, com el de Mercosur, o més prompte del que pensem ens quedarem sense sobirania alimentària, per no parlar de la degradació mediambiental que comporten els camps abandonats plens de mala herba, plagues, fauna salvatge i que són un polvorí per als incendis forestals’.

Amb eixe diagnòstic, l’associació reclama mesures que milloren la viabilitat de les explotacions, limiten la competència sense reciprocitat i reforcen la prevenció enfront de temporals. A més, fa una crida a productors i consumidors per a assistir el dijous 29 de gener a la manifestació del sector agrari a la ciutat de València.

Últimes notícies

Mesa electoral en les eleccions generals: com saber si t’ha tocat, quines excuses pots presentar i quant es cobra

Els ajuntaments designen per sorteig els presidents, els vocals i els suplents. La notificació explica el càrrec assignat i permet iniciar els tràmits si hi ha un impediment justificat.

El Valencia Basket frega la gesta davant l’Olympiacos però cau en una pròrroga cruel

El Valencia Basket ha arribat a dominar de quasi 30 punts el vigent campió de l’Euroliga, l’Olympiacos, però ha acabat perdent per 97-102 en una pròrroga decidida pel dominicà Jean Montero, antic ídol del Roig Arena.

El Villarreal remunta davant el Nàpols i trenca la seua mala ratxa europea

El Villarreal ha derrotat el Nàpols per 3-1 en Champions, trencant una llarga sèrie sense victòries en la competició europea.

El Tavernes de la Valldigna farà de local a Mestalla contra el València en Copa

El partit de primera ronda de la Copa del Rei entre el Tavernes de la Valldigna i el València es disputarà el 28 d’octubre a Mestalla, amb el conjunt vallero com a local administratiu davant els requisits federatius.

Ferit greu un home en rebre un tir per l’esquena prop del Palau de Congressos de València

Un home ha resultat ferit per arma de foc este dimarts a última hora de la vesprada, després de rebre un tir per l’esquena a la zona del Palau de Congressos de València. La Policia Nacional investiga els fets i el tirotejador encara no ha sigut detingut.

Ovació del Roig Arena a Jean Montero en la seua tornada com a rival

El Roig Arena s’ha posat en peu per ovacionar Jean Montero en la seua primera visita com a jugador de l’Olympiacos, després de liderar la històrica última temporada del Valencia Basket. El club taronja ha projectat un vídeo amb els seus èxits abans del partit d’Euroliga.

Luiz Júnior torna a la porteria del Villarreal en la visita del Nàpols

Luiz Júnior recupera la titularitat amb el Villarreal per la baixa d’última hora de Peter Gulacsi en el duel de Champions contra el Nàpols, amb Gerard Moreno i Mikautadze com a referents ofensius.

Beatriz Blanco, nova fallera major de València per a les Falles de 2027

Beatriz Blanco ha sigut triada fallera major de València per a l’exercici de 2027 i la xiqueta Julia Vizcayno representarà el món infantil. L’alcaldessa María José Catalá ho ha anunciat després del veredicte del jurat i de les tradicionals telefonades.