Anuncios

Com mantindre la fractura social valenciana

Com mantindre la fractura social valenciana i impedir que els valencians caminem cap a un model lingüístic únic i identificador, assimilable i practicable parlant en públic

Gràcies a l’ajuda d’una institució el dia 17 de juny el periòdic Levante publicà un article meu («Una proposta per a Vicent Mompó i Natàlia Enguix») en que proposava un camí simple i racional per a: 1) contribuir a superar la fractura social valenciana; 2) augmentar la transversalitat en l’ús i defensa del valencià; 3) reduir els tres models actuals (AVL, universitats, RACV) a u. El camí és fer investigacions sobre divergències en els tres models, i que els publique Alfons el Magnànim.

L’article ha tingut dos adhesions significatives: un article de Leo Giménez («El valencià és de tots o no serà de ningú», València Diari, 20024-06-26), i un article d’Aurelià Lairón Pla («Amb el professor Saragossà», Las Provincias, 2024-07-03).
Eixa proposta i les adhesions públiques dites no han agradat gens a algun sector social. Però, en compte de dir quines bases, quins objectius i quins mitjans no serien adequats, han fet escrits privats, i hi ha hagut una resposta pública que, sense citar citar cap del tres articles citats, proposa un camí diferent.

Anuncios

La resposta està en l’article «El valenciano antes y después de la AVL», del subdirector del periòdic Levante, Alfons Garcia (2024-07-07). L’article no parla del manteniment de la fractura social valenciana (tan evident en les Corts Valencianes); no parla tampoc de dos efectes negatius que té el model que ensenya l’escola: 1) no anima a parlar en valencià pels carrers valencians als valencians que no han tingut el valencià com a llengua materna; 2) ha impulsat un sector de la societat valenciana (particulament en el Cap i Casal) a actuar com si el valencià no existira com a conseqüència de no sentir-se identificats amb eixe valencià. Finalment, l’article dit no parla tampoc del model de les universitats i del model de la RACV.

El dilema seria o seguir el camí «convergent» amb Catalunya, o apartar-se d’eixa «convergència» i acostar-se «al habla de la calle». Eixe plantejament, a més d’evitar els tres efectes negatius descrits, no té en compte que el problema no és separar-se o acostar-se al carrer. El problema real que troba una persona que llig reflexivament els manuals de valencià és saber si els alumnes troben identificadores, assimibles i practicables les normes que ensenya l’escola, o si n’hi han que no ho són; i com cal actuar davant de les normes que no ho són. Eixe enfocament focalitza les persones, permet actuar racionalment (fent investigacions) i, sobretot, permet caminar cap a la superació dels tres models dits. En definitiva, eixe camí permet avançar cap a una societat més unida i més homogènia, fets (cal dir-ho ben clar i ben alt) que afavorixen l’ús públic del valencià.

Per contra, el plantejament d’Alfons Garcia (compartit en sectors universitaris i acadèmics) va pel camí de l’essencialisme perque no considera les persones; i, sobretot, perpetua la fractura social valenciana: un sector (hipotèticament cult) voldria «convergir amb el català», i l’altre (hipotèticament bast i vulgar) voldria acostar-se «al habla de la calle».

A l’endemà de publicar Alfons Garcia l’article i divulgar-lo per X-twitter, li vaig posar esta interpretació:
«El problema no estaria en l’assimilació i ús de les normes El problema seria “convergència / dissolució de la unitat” Eixa visió prescindix de les persones (els parlants) i perpetua la divisió i l’enfrontament dins de la societat valenciana. I tot dit amb aparença de racionalitat.» L’autor no ha contestat.

Publique este escrit perque trobe que el tema és molt important per als valencians i convé posar mitjans i arguments a disposició pública. Si la Diputació de València respon positivament a «una proposta per a Vicent Mompó i Natàlia Enguix», hi hauran escrits que intentaran evitar el camí de potenciar la transversalitat, la racionalitat i buscar un model valencià que, a més de ser únic, siga identificador, assimilable i practicable en la comunicació pública: cohesionador de la societat valenciana, siga u d’esquerres, de centre o de dretes.

Anuncios
Anuncios

Últimes notícies

Controlen un incendi en una fàbrica de teules d’Agost sense causar ferits

Un incendi declarat en una fàbrica de teules d'Agost, al costat de la CV-820, evoluciona de manera favorable i no ha causat ferits, segons el Consorci Provincial de Bombers.

Román aconseguix una orella insuficient davant un gran bou de Conde de Mayalde a San Isidro

Román només va obtindre una orella considerada curta enfront del millor bou de Conde de Mayalde en una llarga vesprada de San Isidro marcada per la lesió de David Galván i per fins a cinc avisos.

Pedro Martínez destaca la reacció del València Basket malgrat la derrota davant Baskonia

Pedro Martínez ressalta l'actitud competitiva de València Basket després de remuntar catorze punts i fregar la victòria davant Baskonia abans d'un decisiu dol d'Eurolliga.

Segon PCR negatiu descarta ara com ara hantavirus en la dona aïllada a Alacant

La dona aïllada en un hospital d'Alacant per sospita de hantavirus ha donat negatiu en una segona PCR, encara que Sanitat manté l'aïllament i repetirà la prova en 48 hores.

El Baskonia assalta el Roig Arena i s’enganxa a la lluita per la zona alta

El Baskonia es va imposar 86-88 al València Basket en el Roig Arena després d'un dol ple d'alternatives, aprofitant el desgast europeu del quadre taronja malgrat la remuntada final local.

Gayá reivindica al València després de guanyar en San Mamés: hem demostrat que no ens rendim

José Luis Gayá celebra el triomf del València en San Mamés, destaca que l'equip no es rendix i defén a Hugo Duro i Dimitrievski després d'un partit clau per a aconseguir els 42 punts en LaLiga.

Empat sense gols al descans en San Mamés després del penal fallat d’Hugo Duro i la lesió de Nico Williams

Athletic i València arriben al descans amb 0-0 en San Mamés després d'un penal al travesser d'Hugo Duro i la lesió muscular de Nico Williams, substituït per Iñaki.

Les llargues cues en les firmes coronen l’èxit de la 61 Fira del Llibre de València

La 61 Fira del Llibre de València tanca edició amb més d'un milió d'euros de facturació, augment d'expositors i llargues cues en les firmes, especialment d'autores juvenils.
Anuncios