17.8 C
València
Dissabte, 21 febrer, 2026

Desarticulada una organització criminal per blanquejar més 2 milions d’euros

 

En l’última setmana de setembre la Guàrdia Civil ha posat fi amb èxit les operacions  TRADITUR i  REQUIEBRO, dutes a terme per l’Equip de Delictes Econòmics de la Guàrdia Civil d’Alacant en la qual a més de la detenció de 6 persones, s’ha saldat amb el bloqueig judicial de 28 comptes bancaris, 25 immobles i 11 vehicles. Desactivant en una d’elles a un actiu grup criminal que suposadament portava blanquejant diners de procedència il·lícita des de 2016.

El juny passat, un empresari de Xixona va presentar una denúncia davant la Guàrdia Civil contra un treballador de la plantilla que realitzava les funcions de comptable, de qui sospitava que de forma continuada des de la seua contractació en l’any 2017 hauria estat desviant fons de forma fraudulenta des de comptes bancaris de la mercantil a comptes personals, tan seues com del seu entorn, calculant el perjudicat inicialment que la quantia d’estos fets podia ascendir a 340.000 euros.

A causa de l’elevada suma inicial, va ser l’Equip de Delictes Econòmics de la Guàrdia Civil d’Alacant, l’encarregada de dur a terme la investigació.

Les indagacions policials van portar els agents a conéixer com el modus operandi emprat pel presumpte autor era la desviació de diners, la gestió tenia encomanada en exclusiva per gestionar els pagaments a proveïdors i nòmines, aconseguint així un enriquiment il·lícit.

Amb l’objectiu d’impedir el descobriment dels delictes d’estafa i apropiació indeguda, efectuava una manipulació de la comptabilitat de l’empresa, aconseguint així evitar els desquadraments comptables i fiscals.

De la mateixa manera, creava comptes comptables de proveïdors inexistents, el que li permetia simular factures falses que comptabilitzava en estos comptes comptables, realitzant posteriorment transferències per al pagament d’estees factures simulades amb destinació als seus propis comptes bancaris o els comptes d’una societat que instrumentalitzava a l’efecte.

Així mateix, una altra modalitat d’enriquiment eren els sobresous, transferint mensualment en concepte de nòmina imports superiors als que li corresponia, concretament 500 euros.

Després d’un laboriós anàlisi de tots els comptes bancaris utilitzats per a la comissió delictiva, per part de la Unitat investigadora s’ha pogut determinar que la quantia total apropiada indegudament pel detingut era superior al que inicialment estimat pel mateix denunciant, determinant-se el perjudici total causat de prop de 400.000 euros.

El destí de diners defraudats no era sempre el mateix, la Guàrdia Civil va tenir coneixement que l’esposa del presumpte autor, qui seria coneixedora de l’activitat delictiva del seu marit i partícip dels fets a títol lucratiu, constava com a titular dels comptes bancaris, beneficiàries de diners, i fins i tot, des d’una d’elles pagaven la reserva i quotes per a l’adquisició d’un immoble el preu era proper als 350.000 euros.

D’altra banda, la destinació donada pel presumpte autor a un muntant important de diners estafats seria la inversió en moneda digital, que podria haver resultat estafat en esta inversió i haver perdut tots els diners invertits.

Per tot això, el passat dia 22 de setembre, els agents van procedir a la detenció del comptable (Català, 51 anys) com a presumpte autor material a què se li va investigar un delicte continuat d’estafa agreujada, un delicte d’apropiació indeguda i un altre de falsedat documental. De la mateixa manera es va aturar a la seua dona (Espanyola, 54 anys) per la seua presumpta participació dels fets a títol lucratiu.

La detinguda va ser posada en llibertat pels propis agents, mentre el detingut va passar a disposició del jutjat de 1a Instància i Instrucció núm. 3 de Sant Vicenç del Raspeig, el qual va dictaminar la llibertat amb càrrecs i va procedir al bloqueig de 9 comptes bancaris, 6 béns immobles i 2 vehicles.

Esta operació ha tingut coincidència en el temps de forma quasi paral·lela a la qual el mateix Equip de Delictes Econòmics de la Guàrdia Civil d’Alacant va iniciar el juliol de 2020 denominada operació REQUIEBRO, I que es va iniciar després d’una investigació anterior d’este mateix equip al juny d’este any en què es va destapar un “xiringuito financer” embolicat en una estafa piramidal milionària els líders estaven assentats a Torrevieja.

Aquella operació denominada “TORSELF”, per la qual els seus líders van ingressar a la presó preventiva, va posar de manifest que l’Organització es configurava com una plataforma per al blanqueig de capitals d’importants sumes de diners procedents, d’una banda, de víctimes de l’estafa piramidal , i d’una altra, procedent d’altres organitzacions criminals.

Durant esta investigació es va poder detectar la comissió de diverses operacions independents de blanqueig de capitals, motivant una d’elles la present investigació.

Els investigadors van descobrir que es tractava d’una Organització integrada per a l’almenys 13 persones, les quals haurien introduït en el curs legal, diners en efectiu de procedència il·lícita entre els anys 2016 i 2020, concretament uns 2 milions d’euros aconseguits principalment en la comissió de robatoris amb força.

Per a això es valien de supostes activitats econòmiques declarades, creació de mercantils i utilització de testaferros, a nom dels quals obrien comptes bancaris i constaven com a titulars de béns immobles i vehicles.

Per tals fets, es va procedir, en una primera fase el dia 30 de setembre, a la detenció de quatre persones com a suposats capitostos, concretament dos homes de 38 i 39 anys de nacionalitat espanyola i croata respectivament, i 2 dones de 34 i 40 anys de nacionalitat colombiana i croata, alguns amb antecedents per robatoris amb força, als quals se’ls van investigar per un delicte de blanqueig de capitals i un altre de pertinença a organització criminal.

Els detinguts van ser posats a disposició de Jutjat d’Instrucció núm. 3 de Torrevieja, El qual va dictaminar la llibertat amb càrrecs per a tots ells i va procedir al bloqueig de 19 comptes bancaris, 19 béns immobles i 9 vehicles.

Els agents segueixen amb les investigacions i no es descarten més detencions.

 

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Castro advertix: no és el millor moment per a mesurar-se al Barça

El tècnic del Llevant va alertar que el Barça arriba més concentrat després d'una derrota. Va detallar un pla per a minimitzar pèrdues, defendre junts i atacar els espais.

Corberán veu a la plantilla en un moment de forma i ambició molt positius

El tècnic del València va afirmar que l'equip arriba amb bona forma i ambició abans de visitar al Vila-real. Va insistir en la necessitat de sumar malgrat la rivalitat regional.

Pedri, al rescat d’un Barcelona tocat davant un Llevant que somia amb fer història

Pedri està recuperat i el Barcelona busca redreçar el rumb davant un Llevant penúltim que mai ha puntuat al Camp Nou. El dol, el diumenge a les 16.15 hores.

Dos morts en un xoc entre dos cotxes i una motocicleta a Los Montesinos

Dos persones han mort este dissabte en la CV-945, a l'altura del quilòmetre 5,8 de Los Montesinos, després d'un abast entre dos turismes i una motocicleta. Un home de 63 anys ha resultat ferit per policontusiones i ha sigut traslladat a l'Hospital Vega Baixa.

Presó per a tres hòmens per robar i enviar cascall a Espanya i els Estats Units

Tres hòmens han sigut detinguts i han ingressat a la presó per enviar càpsules seques de cascall a diverses províncies i als Estats Units. La Guàrdia Civil ha intervingut 527 quilos robats en plantacions legals d'Albacete després d'interceptar paquets en l'aeroport d'Alacant-Elx.

Dos anys de l’incendi de Campanar: la reconstrucció de l’edifici avança cap a la seua recta final

En el segon aniversari, el bloc de Campanar seguix en rehabilitació integral després del desenrunament i amb millores previstes en seguretat i eficiència. La comunitat commemora a les víctimes i confia a tornar a la fi d'any.

Xilxes acomiada a la dona i a la xiqueta assassinades; l’exmarit a la presó provisional

El municipi ha donat l'últim adeu a María José, de 48 anys, i a la seua filla Noemí, de 12. L'exmarit i pare està a la presó provisional per homicidi/assassinat i trencament de condemna.

Lliga de Campions i salvació, cara a cara en La Ceràmica: Vila-real-València

Vila-real i València se citen el diumenge en La Ceràmica amb metes oposades: els locals barallen per la Lliga de Campions i els visitants per allunyar-se del descens.