20.1 C
València
Dijous, 13 novembre, 2025

Un fàrmac de 2 euros és l’esperança per als pacients crítics amb Covid

Investigadors del Centre Nacional de Recerques Cardiovasculars (CNIC), segons pública la revista Journal of American College of Cardiology, han descobert que un fàrmac de tot just 2 euros pot ser un revulsiu en pacients amb COVID crítics.

Segons l’AgènciaEspanyola de Medicament i Prtoductes Sanitaris

El medicament en qüestió és Metropol que, segons l’Agència Espanyola de Medicament i Productes Sanitaris, està indicat per a diferents patologies cardíaques. Entre les indicacions terapèutiques, per a la hipertensió, angina de pit, palpitacions o prevenció de la mort cardíaca.

D’acord amb la AEMPS, la dosi d’este fàrmac ha de ser personalitzada segons les necessitats del pacient i ajustada per a evitar una contraindicació. Un dels efectes secundaris del medicament si no se segueixen les pautes del facultatiu és la bradicàrdia.

Què és la bradicaria?

La bradicàrdia és el descens de la freqüència cardíaca normal. Si el cor d’un adult sa batega entre 60 i 100 vegades per minuts en estat de repòs. En canvi, si pateix bradicàrdia, batega menys de 60 vegades per minut.

El cervell i altres òrgans no reben el suficient oxigen, la qual cosa provocarà, entre altres símptomes, fatiga, dolors en el pit o dificultat per a respirar.

Metropol, l’esperança de la Covid

El doctor Borja Ibáñez, cardiòleg de l’Hospital Universitari Fundació Jiménez Díaz de Madrid, al costat del seu equip, van ser els responsables d’esta troballa. El medicament, que funciona com a beta-bloquejant tradicional, té un efecte sobre el neutròfil hiperactivat, com ocorre per exemple en l’infart.

Ho explica així el principal investigador. “Aleatoritzem a 20 pacients amb Covid-19 severs i recentment intubats a metoprolol intravenós (15 mg diaris durant 3 dies) o control (sense rebre metoprolol)».

«Estudiem l’infiltrat inflamatori en el líquid broncoalveolar abans i després del tractament, així com l’evolució clínica en termes d’oxigenació i dies sota ventilació mecànica“, compte.

El tractament d’este medicament, via intravenosa de 15 mil·ligrams/dia durant 72 hores, té efectes molt positius, com ho explica el doctor Eduardo Oliver. “Reduïa significativament la infiltració de neutròfils en els pulmons i millorava l’oxigenació dels pacients”.

No obstant això, encara que es tracta d’una esperança en plena cinquena ona de la pandèmia, el doctor Ibáñez creu que «hem de ser cauts, ja que es tracta d’un estudi pilot inicial».

«Hem observat que el tractament amb metoprolol en este context clínic és segur, s’associa a una reducció molt significativa de l’infiltrat inflamatori alveolar pulmonar, i això sembla derivar en una millora molt ràpida de l’oxigenació dels pacients”, diu l’investigador.

2 euros al dia de tractament

El Metropol destaca, a més, pel seu baix cost, menys de 2 euros al dia. El fàrmac és segur i de fàcil accés, com matisa el director del Centre Nacional de Recerques Cardíaques.

El doctor Ibáñez recalca que este medicament «podria ser usat en pacients joves» ingressats en l’UCI per «la seua alta seguretat, disponibilitat i efecte biològic tan robust”.

«Encara que l’estudi és pilot i ha de confirmar-se en un assaig més grans».

“L’efecte del metoprolol sobre la hiperactivació de les cèl·lules inflamatòries que juguen un paper central en el SDRA és exclusiu d’esta beta-bloquejant”, explica un altre dels autors de la recerca, Agustín Clemente-Moragón.

Últimes notícies

Una trentena de persones ha aprés a canalitzar la seua idea al Parc Científic de la UMH

Una trentena d'assistents ha participat en el PCUMH en una sessió per a transformar idees amb base innovadora o tecnològica en projectes viables, amb accés a servicis i assessorament.

Planes càrrega contra Abascal i Vox per demanar dics i preses a València i reclama eleccions

Luis Planas ha rebutjat les peticions de Vox per a construir dics i preses a València i ha acusat a Carlos Mazón d'inacció durant la dana de 2024. El ministre ha demanat eleccions en la Comunitat Valenciana i ha defés que el canvi climàtic exigix mirar cap avant.

La CHJ habilita excedents del Xúquer per a l’Albufera

La Confederació Hidrogràfica del Xúquer ha posat a la disposició de l'Albufera excedents del sistema Xúquer des de Tous per a renovar el llac. Els cabals es canalitzaran per la Séquia Real del Xúquer amb aportacions controlades i sense afeccions aigües avall.

Pérez Llorca visita l’hospital de la Vila Joiosa després de l’incendi i agraïx l’operatiu

L'incendi en les obres d'ampliació de l'hospital de la Vila Joiosa ha sigut controlat sense ferits. Pérez Llorca s'ha desplaçat al centre i ha agraït el dispositiu.

Condemnat a 10 anys i 3 mesos per ruixar amb gasoil i calar foc a la seua exparella

L'Audiència de Castelló ha imposat deu anys i tres mesos de presó a un home que va ruixar amb gasoil i va calar foc a la seua exparella a Segorbe. La fallada, ferma i fruit d'un acord de conformitat, inclou indemnitzacions i 13 anys d'allunyament.

El Parlament Europeu aprova 946,1 milions per a Espanya després de la DANA de 2024

El Ple ha donat llum verda a mobilitzar 946,1 milions del Fons de Solidaritat per a atendre els danys de la DANA de 2024, amb especial impacte en la Comunitat Valenciana. L'ajuda se centrarà en infraestructures i servicis essencials i inclou un paquet paral·lel per a Mayotte i La Reunió.

Policies de València assistixen a una jove que dona a llum a la seua casa del Cabanyal

La Policia Local va acudir a un domicili del Cabanyal després d'un avís al 112 i va prestar les primeres atencions a una jove de 25 anys i al seu bebé. Minuts després van arribar els sanitaris i els dos van ser traslladats a l'Hospital Clínic en dispositius separats i escortats.

El PP coincidix amb Abascal i recolza preses i dics per a la Comunitat Valenciana

El PP assegura que la construcció de preses i dics en la Comunitat Valenciana ja figura en el seu Pla València i nega estar en mans de Vox; les negociacions encara no han arrancat.