20.6 C
València
Dissabte, 6 desembre, 2025

La Diputació de València dona inici a les Falles reivindicant el ‘fallerisme’ com a manera de viure les festes

La Diputació de València ha presentat la seua campanya de Falles 2025, que enguany porta per lema ‘Fallerisme. L’Art de *fer Falla’. El president de la corporació provincial, Vicent Mompó, acompanyat per una nodrida representació de diputats, ha donat a conéixer el cartell d’unes festes molt especials, marcades per la tragèdia de la dana, i ha explicat tot el que s’intenta definir amb la paraula ‘fallerisme’.

El lema triat per la Diputació, ‘Fallerisme. L’Art de fer Falla’, és tota una reivindicació de la manera tan especial en la qual molts valencians viuen estes festes. Segons s’explica en el cartell oficial, el ‘fallerisme’ es definix com a ‘estil de vida que s’emporta en l’ànima i es disfruta en el casal. Consistix a menjar autèntica paella valenciana, ballar al ritme d’Amparito Roca, vibrar en la mascletà i emocionar-se amb la cremà’.

“A la fi hem trobat la paraula per a definir el que significa ser faller. Perquè el ‘fallerisme’ és una manera de viure que va més enllà d’una setmana de festa. Amb esta expressió arrepleguem tot allò que fins ara no sabíem com expressar. Una paraula nova en el diccionari de les valencianes i els valencians que mai més podrem oblidar”, ha destacat Vicent Mompó.

L’acte ha comptat amb la presència de l’artista valencià Sergi Aragó ‘Tacho’, que ha compost per a la Diputació el tema ‘El fallerisme. De la crida a la *cremà’, i que s’està convertint en l’himne d’eixe sentiment. Abans d’interpretar la cançó, Tacho ha assegurat que “el meu objectiu en tot moment ha sigut connectar amb la gent a través de la cultura valenciana”.

En este sentit, Vicent Mompó ha entregat a la presidenta de la Federació de Societats Musicals de la Comunitat Valenciana, Daniela González, la partitura de la cançó per a repartir-la entre totes les bandes de música i així interpretar-la per tot el món. “Volem que ‘El Fallerisme’ es

convertisca en una melodia universal. L’objectiu és que siga la banda sonora oficial d’estes festes, i de moment ja estem comprovant el seu èxit en tots els casals”, ha subratllat Mompó.

Programació de la Diputació

Enguany la Diputació oferix una àmplia varietat d’activitats per a celebrar les festes al costat de tota la ciutadania de la província. Entre els actes més destacats es troben la tradicional recepció fallera de l’11 de març, amb la visita de la fallera major de València, Berta Peiró; l’exposició ‘Falles pel Món’, oberta fins al dia 26 de març en el Saló de Reines de la institució; l’orxatada i taronjada fallera del 12 de març en la Plaça Manises; i les activitats culturals de la Plaça de Bous.

La primera activitat que organitza la corporació amb motiu de les festes és l’exposició ‘Falles pel Món’, en el Saló de Reines. Des d’este 10 de març fins al pròxim 26 de març, la Diputació obri les seues portes, en horari de 10 a 14 hores i de 16 a 20 hores, perquè la ciutadania disfrute d’una mostra que pretén mostrar la presència de la festa fallera fora del territori valencià a través d’un recorregut per la història de la festa.

Després de comptar els orígens de les Falles a la ciutat de València, l’exposició va narrant la seua expansió a altres llocs. Primer dins de la pròpia província, a la fi del segle XIX, en els municipis d’Alzira, Xàtiva, Gandia, Sagunt, Cullera i Torrent, que seran els pioners. Més tard, ja en el segle XX, en ciutats i pobles de la resta de la Comunitat Valenciana, com és el cas de Benicarló, Borriana, La Vall d’Uixó, Almenara, Elda, Dénia, Calp, Pego i Benidorm.

A partir d’este moment, les Falles es comencen a poc a poc a plantar en nombrosos llocs d’Espanya i també a Europa i Amèrica, habitualment vinculades a valencians que van haver d’emigrar per motius econòmics, socials o polítics i que, en arribar a noves terres amb diferents costums, es troben amb la gran necessitat de reforçar la seua identitat i recordar les seues arrels i la seua cultura. L’exposició, en definitiva, mostra com les falles recorren el món i amb elles la nostra manera d’entendre la festa, la música, la indumentària tradicional, la nostra gastronomia i els focs artificials.

El dimarts 11 de març té lloc l’acte més solemne de la Diputació, la tradicional recepció fallera. Eixe dia, a partir de les 10 hores, els palaus de Batlia i Scala rebran a la fallera major de la ciutat de València, Berta Peiró, i a la seua cort d’honor. Per a eixa mateixa jornada estan convocades tant les falles de la capital com les de la província, així com les Juntes Locals de cada un dels municipis amb tradició fallera, culminant una jornada festiva que s’estendrà a una Plaça Manises repleta de música i ambient.

També la Plaça Manises serà l’escenari el dimecres 12 de març, a les 11:30 hores, de l’orxatada i taronjada. Enguany els assistents podran disfrutar de les dos begudes en un mateix acte que es trasllada als voltants de la Diputació de València. La institució provincial col·labora amb Fotur (Federació d’Oci i Turisme de la Comunitat Valenciana) en un esdeveniment en el qual es repartiran gratuïtament milers de litres d’orxata, fartons i suc de taronja fins a finalitzar existències. La celebració, a més, comptarà amb música en directe.

Tampoc falta enguany la programació cultural que organitza el Centre d’Assumptes Taurins de la Diputació en la Plaça de Bous, de manera paral·lela a la celebració de la Fira de Falles. El recinte albergarà, amb el títol ‘Enrique Ponce, un torero inigualable’, un total de quatre mostres dedicades al mestre de Chiva: ‘Impactes a gran format’, La seua millor història, en 25 cartells’, ‘Quaranta instants de màgia’, i ‘Madrid, Bilbao, Mèxic… Un mestre universal’. També es podrà visionar un documental titulat ‘Pinzellades videogràfiques en la plaça de València’ i es presentarà el llibre titulat ‘Ponce i València, un romanç de llegenda (1988 2024)’.

Últimes notícies

Milers d’atletes prenen València en la vespra d’una Marató que vol ser el més ràpid de 2025

València viu una jornada prèvia d'entrenaments i últims ajustos abans de la Marató, amb 36.000 dorsals i la meta de liderar els temps mundials de 2025.

Marcelino advertix que és impossible mantindre el ritme actual del Vila-real

Després del 2-0 al Getafe, Marcelino va rebaixar l'eufòria: va afirmar que el seu equip no pot sostindre este ritme de punts i que l'objectiu passa per competir per la quarta plaça.

Feijóo deixa en mans de Mazón la seua renúncia a l’acta de diputat

Alberto Núñez Feijóo ha sostingut que renunciar a l'escó és una decisió que correspon a Carlos Mazón i confia a tancar el seu relleu a la Comunitat Valenciana abans de cap d'any. També s'ha desmarcat de les versions sobre la DANA en afirmar que es va assabentar alhora que la premsa.

Buchanan i Mikautadze tomben al Getafe i afermen la ratxa del Vila-real

L'equip de Marcelino va encadenar huit partits seguits sense perdre a casa, amb set triomfs i un empat. Buchanan va obrir i Mikautadze va sentenciar després de la roja a Luis Milla.

El PSPV urgix al PP a deixar les excuses i exigir ja l’acta de diputat a Carlos Mazón

El PSPV ha reclamat al PP que demane immediatament l'acta de diputat a Carlos Mazón i ha acusat els populars de llançar cortines de fum contra Pilar Bernabé. També ha exigit disculpes i cessaments per casos d'assetjament sexual.

Corberán advertix que un Sevilla amb baixes i derrotes pot ser més perillós

Corberán va alertar que el Sevilla, malgrat les huit baixes i a dos derrotes seguides, podia resultar més perillós a Mestalla. El tècnic va recalcar que l'ambició del València no depenia del rival.

Feijóo sosté que el PP ha passat pàgina en la Generalitat Valenciana després de l’eixida de Mazón

Feijóo ha reafirmat que el PP ha passat pàgina en la Generalitat Valenciana i ha defés que Carlos Mazón ha assumit responsabilitats després de la polèmica pels seus missatges.

Les víctimes de la DANA condicionen reunir-se amb Pérez Llorca al fet que exigisca l’acta a Mazón

Les associacions de víctimes del 29-O no contemplen una reunió amb Juanfran Pérez Llorca si no demana a Carlos Mazón que entregue la seua acta de diputat. Vinculen el diàleg a un gest de responsabilitat política després dels missatges del 29 d'octubre de 2024.