La Guàrdia Civil ha iniciat investigacions contra quatre responsables d’una fàbrica situada a Ibi, Alacant, on el novembre passat una explosió d’una caldera va resultar en la mort de tres treballadors i va deixar un altre ferit de gravetat.
Els responsables, tots homes amb edats compreses entre 46 i 71 anys, són acusats de realitzar reformes no autoritzades i sense el necessari control oficial en les instal·lacions de l’empresa. Això ha portat a la imputació de tres delictes d’homicidi per imprudència i tres més de lesions greus per imprudència, segons informà la Guàrdia Civil.
Els fets van tenir lloc el 27 de novembre de 2024, a migdia, a les instal·lacions d’Industrias Climber SA, tal com va comunicar el Centre d’Informació i Coordinació d’Urgències (CICU) i l’equip d’Emergències. Una explosió de gran intensitat va impactar l’empresa, causant la mort immediata de dos operaris, mentre que un tercer va patir ferides mortals malgrat els intents de reanimació. A més, una quarta persona va resultar amb ferides de gravetat.
D’acord amb fonts de la Delegació del Govern, dos dels treballadors que van morir eren empleats de Climber i un altre de la companyia adjacent, Ibipal. La fàbrica Climber es dedica a la fabricació d’envasos de poliestirè expandit i en el moment de l’explosió comptava amb 39 treballadors a l’interior. Ibipal, per la seva banda, fabrica i recicla palets.
La deflagració es va originar en una caldera de biomassa que alimentava el sistema productiu de Climber. Després de l’incident, es va encarregar la investigació a l’Equip Territorial de Policia Judicial de Villena, que va sol·licitar el suport de l’equip d’Investigació d’Incendis de la Guàrdia Civil i del Laboratori de Criminalística d’Alacant.
Durant l’investigació, s’han recollit testimonis i informes tècnics elaborats pel Servici Territorial d’Indústria, Energia i Mines i l’Institut Valencià de Seguretat i Salut en el Treball (INVASSAT). Els resultats d’aquestes diligències han revelat deficiències greus de manteniment en la caldera, així com reformes no autoritzades, contràries a la normativa d’equips a pressió.
Com a conseqüència de les investigacions, s’ha procedit a l’imputació de delictes contra aquests quatre homes, que quedaran a l’espera del que determini el Jutjat d’Instrucció número 2 d’Ibi.