Les Useres viu aquest cap de setmana una de les festivitats més rellevants del seu calendari cultural i religiós: la peregrinació a Sant Joan de Penyagolosa. Aquesta tradició s’ha mantingut viva durant segles, i el darrer divendres d’abril, un grup de 13 homes, que representen la figura de Jesucrist i els seus 12 apòstols, encarnen la figura dels ‘Pelegrins’. Els pelegrins d’enguany són: Alejandro Cabrera Eugenio, Adrián Edo Castaño, Sergi Francisco Garcés, José Vicente Aymerich Forés, Manuel Ortiz Bellés, Joan B. Royo Gual, Pau Castillo Mateu, Jordi Royo Gual, Pau Sos Sánchez, Luis Puerto Martí, Óscar Górriz Solsona, Jesús Campos Rochera i Rául Branchadell Tomás.
Aquest any, les edats dels Pelegrins oscil·len entre els 22 i els 51 anys. Ells van acompanyats per tres cantores, el rector, un representant de l’Ajuntament de Les Useres, els clavaris, el dipositari, les promeses i el grup de les càrregues. El ritual va començar de matinada, on, després d’una missa solemne, els participants han recorregut descalços sobre un mantell d’heura i en silenci els carrers del poble fins arribar al Filador. Allà, s’han calçat de nou abans d’iniciar el seu recorregut de 35 quilòmetres, implorant amb fervor pluja, pau i salut.
Segons l’alcalde de Les Useres, Jaime Martínez, “aquesta peregrinació no és només una expressió de fe, sinó que representa un símbol d’identitat col·lectiva“. Annex a això, destaca l’esforç dels veïns que, any rere any, assumeixen aquest camí amb lliurament i humilitat per mantenir viva una tradició que els connecta amb la seva història i arrels.
Els orígens d’aquesta peregrinació es remunten al segle XIV, consolidant-se com una de les més emblemàtiques de la província. Així mateix, ha rebut la distinció al Mèrit Cultural de la Generalitat Valenciana i el camí, conegut com el Monument Natural del Camí dels Pelegrins, atrau cada any a més devots.
Després de la ruta del divendres, el moment culminant de la peregrinació es produirà el dissabte al matí amb la Cerimònia del Perdó al santuari. Aquesta cerimònia, que rememora una tradició ancestral, és un acte que s’ha de mantenir en secret segons el costum, i cap dels Pelegrins pot revelar els detalls.
Després d’aquesta cerimònia, la comitiva iniciarà el seu camí de retorn a Les Useres. A través de la ruta que passa per Xodos, els pelegrins entraran de nou al poble en un emotiu acte de processó, finalitzant a l’Església de la Transfiguració del Senyor.