25.2 C
València
Dimecres, 21 maig, 2025

Damnificats per la DANA en Horta Sud-València recorreran al Constitucional després de decisions judicials controvertides

L’Associació de Damnificats per la DANA Horta Sud–València ha anunciat la seua intenció de presentar un recurs d’empara davant el Tribunal Constitucional en resposta a decisions judicials que consideren perjudicials per a les víctimes de la tragèdia causada per la DANA.

Este recurs es planteja després que la Secció Segona de l’Audiència Provincial de València confirmara les decisions de la jutgessa titular del Jutjat de Primera Instància i Instrucció 3 de Catarroja de no admetre determinades reclamacions presentades per l’entitat, entre elles aquelles relacionades amb possibles danys derivats d’imprudència greu, omissió o falta d’avisos.

- Advertisement -Telegram València Diari

Desacord amb l’acte de l’Audiència

Els afectats expressen el seu desacord amb l’acte de l’Audiència, qualificant-lo d’injust i lesiu en diversos aspectes. Puntualment, es critica la interpretació sobre les lesions psíquiques, ja que el tribunal sosté que estes lesions han de ser producte d’una conducta metòdica, constant i calculada, alguna cosa que segons l’acte no es complix en el cas d’una riuada natural com la DANA.

Seqüeles psicològiques

Les víctimes assenyalen que, encara que la riuada no va ser metòdica ni calculada, moltes persones patixen seqüeles psicològiques per experiències traumàtiques com veure morir als seus veïns, lluitar per les seues vides durant hores, defendre les seues llars o assistir a altres afectats. Per tant, neguen que estes seqüeles puguen descartar-se per esta interpretació judicial.

Investigació per omissió

A més, lamenten que no s’haja acceptat investigar la possible comissió d’un delicte per omissió en el deure de mantindre els llits i barrancs nets, atés que l’absència de mesures de manteniment no s’ha considerat vinculant en la producció de danys específics ocasionats per troncs, brancatges i desaprofitaments arrossegats per l’aigua.

Falta d’avisos a la població

Respecte a la falta d’avisos a la població, l’acte argumenta que no s’especifica quin missatge ni en quin moment podria haver minimitzat o evitat els danys materials. No obstant això, des de l’associació critiquen que els magistrats semblen desconéixer quin tipus de comunicació preventiva s’esperava, perquè tots els afectats tenen clar que un avís oportú sobre l’arribada imminent d’una riuada de 2 a 3 metres d’altura, recomanant buscar refugi en zones elevades, hauria salvat vides.

L’associació insistix que no es tracta de concretar el text exacte d’un missatge, sinó de la serietat i anticipació que la situació requeria per part de les autoritats.

Properes accions legals

Finalment, el col·lectiu anuncia que després de consultar amb els seus advocats i obtindre la ratificació dels seus associats, procediran a presentar el recurs d’empara davant el Tribunal Constitucional per a impugnar l’acte que consideren injust i perjudicial per a les víctimes d’esta tragèdia natural.

Este pas marca un nou capítol en la lluita pel reconeixement i la reparació dels danys causats per la DANA, buscant garantir que s’establisca responsabilitat i es millore la protecció davant futurs episodis d’este tipus.

Últimes notícies

La jutgessa del cas de la DANA qüestiona la proposta d’unificació d’acusacions de la defensa de Salomé Pradas

La jutgessa del Jutjat d'Instrucció 3 de Catarroja qüestiona la proposta d'unificació de més de 40 acusacions en el cas de la DANA, sol·licitada per la defensa de la exconsellera Salomé Pradas, davant la diversitat de postures de les parts involucrades.

Conductor de camió resulta ferit després de caure al barranc de Poio des de la A-3 a València

Un camió es va precipitar al barranc de Poio des d'un pont en l'autovia A-3 a València, deixant ferit al conductor qui va ser traslladat a l'hospital.

Rescaten al conductor després de caiguda de camió al barranc de Poio des de la A-3

Un camió va caure al barranc de Poio des d'un pont de la A-3 a València. El conductor va ser rescatat i atés després de bolcar-se el vehicle.

Mor un home de 65 anys per ofegament en una piscina comunitària de San Miguel de Salinas

Un banyista de 65 anys ha mort en una piscina comunitària de San Miguel de Salinas després d'un episodi d'ofegament confirmat pel Servici d'Urgències.

Carlos Mazón rep al Horneo EON Alacant després del seu històric ascens a la Lliga Asobal

El president de la Generalitat, Carlos Mazón, rep al Horneo EON Alacant després del seu ascens històric a la Lliga Asobal, aconseguint una fita per al club i la ciutat.

Fiscalia de València arxiva denúncia per suposades teràpies de conversió en col·legis diocesans

La Fiscalia Provincial de València arxiva la denúncia de Compromís sobre presumptes teràpies homòfobes de conversió en col·legis diocesans, sense trobar proves de delicte.

Dones Majors de Pedralba: Homenatge en Murals que Retraten Les seues Vides i Llegat

A Pedralba, València, la pintora Susa Alcántara immortalitza en murals les històries i caràcters de les seues veïnes majors, destacant el seu paper social i llegat cultural.

La Fiscalia de València investiga la filtració de l’àudio clau sobre la DANA del 29 d’octubre

La Fiscalia Provincial de València obri diligències penals després de la denúncia de Aemet per la filtració d'un àudio que revela detalls importants sobre la DANA ocorreguda el 29 d'octubre.