Miguel Polo declara que va conéixer a les 18.45 la crescuda del barranc de Poio i nega un col·lapse de Forata

Miguel Polo, president de la Confederació Hidrogràfica del Xúquer, va declarar davant la jutgessa que va saber a les 18.45, per informació del personal de l’organisme, que el barranc de Poio baixava amb un cabal molt intens. Segons la seua versió, eixe va ser el punt de partida d’una cadena de comunicacions amb les autoritats d’emergències.

Va afegir que en cap moment va dir que la presa de Forata poguera col·lapsar. El que va traslladar va ser un risc d’abocament per coronació, això és, que l’aigua depassara la part superior de la presa, un escenari distint al d’una fallada estructural. Amb això, va assegurar, mai va alertar d’una ruptura de l’embassament.

Alerta tardana i abast discutit

Polo va relatar que, minuts després de les 19.00 d’aquell 29 d’octubre, Emergències de la Generalitat va tornar a connectar-los amb la sala del Cecopi i va comprovar que encara no s’havia enviat cap avís a la població. El missatge d’alerta va arribar finalment als mòbils a les 20.11, més d’una hora i mitja després que ell coneguera la crescuda, la qual cosa, al seu juí, evidenciava una resposta més lenta del desitjable.

Segons el seu testimoniatge, la llavors consellera d’Interior, Salomé Pradas, va llegir un text d’alerta i va preguntar si semblava adequat. Ell va respondre, ‘amb el micro tancat’, que no li semblava bé, però que s’enviara alguna cosa immediatament. Amb això va voler subratllar la importància de la rapidesa i la claredat en una situació de risc per avingudes.

Respecte als destinataris, es va plantejar manar dos missatges: un a tota la província de València i un altre a les comarques de la Ribera Alta i la Foia de Buñol. Des de la CHJ es va demanar ampliar la cobertura a la Ribera Baixa i l’Horta Sud, amb la intenció d’abastar les zones potencialment més exposades a l’empitjorament de l’episodi.

Polo va afegir que en eixe tram de la vesprada va rebre una trucada del secretari d’Estat de Medi Ambient, Hugo Morán, interessant-se pel que ocorria. Segons el seu relat, va traslladar que veia indecisió a la sala: ‘ací ningú presa cap decisió, ningú fa res’. La seua declaració dibuixa un panorama de dubtes i coordinació millorable en ple episodi de fortes pluges del 29 d’octubre.

Últimes notícies

Les pedregades en la Ribera causen 14,3 milions en danys al camp valencià

La Unió Llauradora ha xifrat en 14,3 milions d’euros les pèrdues al camp valencià per les fortes tempestes de dijous, que han afectat 6.584 hectàrees, sobretot de caqui i cítrics a la Ribera Alta i Baixa.

Les infraccions penals baixen un 9 % a Torrevieja fins juliol però l’alcalde demana més agents

Les infraccions penals a Torrevieja han caigut un 9 % fins juliol de 2026 respecte a 2025, segons el Govern, però l’alcalde denuncia falta de guàrdies civils per a una població en creixement.

Gàtova espera alçar el confinament dilluns si l’incendi continua estabilitzat

Gàtova confia a quedar desconfina este dilluns de vesprada si l’incendi forestal iniciat dijous a Segorbe manté l’evolució positiva i les condicions no empitjoren.

Hosbec alerta que 15.000 llocs de treball perillen si l’Imserso seguix amb les mateixes tarifes

Hosbec advertix que la no participació dels hotels de la Comunitat Valenciana en l’Imserso pot implicar la pèrdua de 15.000 llocs de treball i 150 milions d’euros si no s’actualitzen les tarifes. La patronal defensa que el programa és clau per a desestacionalitzar el turisme i reclama una revisió urgent dels preus.

Avís groc este dimarts per temperatures de fins a 36 graus al litoral de València

Aemet ha activat per a este dimarts l’avís groc al litoral nord i sud de la província de València per temperatures de fins a 36 graus a partir de les 13.00 hores. Este dilluns les màximes pujaran lleugerament i no es descarten ruixats amb tempesta localment forts a València i al sud de Castelló.

Detingudes tres persones a Barcelona i Bunyol per una estafa amb contenidors prefabricats

Tres veïns de Barcelona i Bunyol han sigut detinguts per una presumpta estafa de 47.000 euros en la compravenda de contenidors marítims adaptats com a vivenda, amb víctimes a Sevilla i A Coruña. La investigació de la Guardia Civil continua oberta i no es descarten més afectats.

Detingut un empleat de banca per furtar 25.000 euros a una clienta major a Gandia

La Guàrdia Civil ha detingut a Gandia un empleat de banca de 29 anys acusat d’estafar 25.000 euros a una clienta d’avançada edat. L’home hauria sol·licitat una targeta al seu nom i fet extraccions durant mesos sense el seu consentiment.

El Rototom de Benicàssim acaba amb 25 detinguts i quasi mil denúncies

La Guàrdia Civil ha tancat el dispositiu especial del festival Rototom Sunsplash de Benicàssim amb 25 detencions i 977 denúncies administratives, principalment per infraccions relacionades amb la seguretat ciutadana i el consum de drogues.