L’Audiència de València avala no investigar si Sánchez va convocar el Consell de Seguretat Nacional el 29-O

L’Audiència Provincial de València ha desestimat el recurs d’apel·lació de l’acusació popular exercida per Vox i recolza la decisió de la jutgessa de Catarroja de no remetre ofici al Govern per a certificar si el president de l’Executiu va convocar el Consell de Seguretat Nacional el 29 d’octubre, data en la qual s’investiguen defuncions i lesions associats a la DANA.

El tribunal subratlla que el recurs no explica ni justifica la utilitat de la diligència sol·licitada per a aclarir la naturalesa dels fets ni per a esbrinar als possibles responsables dels resultats mortals i les lesions. Afig que els recurrents no formulen una hipòtesi fàctica que haja de comprovar-se ni detallen un manteniment normatiu que permeta atribuir el resultat investigat a la convocatòria o a l’omissió de convocar òrgans vinculats a la seguretat nacional.

La resolució incidix en què l’anàlisi d’una eventual convocatòria del Consell de Seguretat Nacional queda fora de l’objecte del procediment penal, centrat en una situació de protecció civil. En eixe marc, existixen organismes i autoritats específics encarregats de l’emergència que compten amb la seua pròpia normativa i cadena de comandament.

Competència de la Generalitat en protecció civil

La Sala recorda que, conforme a l’Estatut d’Autonomia, la Generalitat té la competència exclusiva en matèria de protecció civil i que la conselleria competent exercix el comandament únic en la gestió de l’emergència, dirigint els plans de protecció civil. Per això, no s’atribuïx al Consell de Seguretat Nacional una competència específica en este àmbit, mentres que els components nuclears de la seguretat nacionaldefensa, seguretat pública i acció exterior— es regixen per la seua normativa pròpia.

En la mateixa línia, el jutjat de Catarroja ja havia rebutjat el 22 de maig la pràctica de diligències d’investigació proposades per una altra acusació sobre la possible convocatòria d’eixe òrgan, en considerar que no existia nexe causal entre eixa qüestió i les defuncions i lesions del 29 d’octubre. La magistrada va precisar llavors que examinar si el president va convocar o no eixe òrgan queda extramurs del procediment i que el que ha d’analitzar-se és una situació de protecció civil, no de seguretat nacional.

Amb estos arguments, l’Audiència de València conclou que el recurs de Vox no pot prosperar i que la informació sol·licitada no aporta elements pertinents ni necessaris per a l’esclariment dels fets investigats. La desestimació és ferma i tanca esta via d’indagació, de manera que la causa continuarà centrada en la gestió de l’emergència dins de l’àmbit competencial de la protecció civil.

Últimes notícies

La Cova de les Dones opta als Premis +Historia de National Geographic

El santuari romà de la Cova de les Dones, a Millares, ha sigut nominat als Premis +Historia de National Geographic com a Millor Hallatge Històric Nacional i es pot votar fins al 12 d’octubre.

València encadena una de les jornades més caloroses d’Espanya amb més de 37 graus

Les màximes han arribat hui als 37,2 graus a l’aeroport de València, entre les més altes d’Espanya, i als 36,7 graus a la capital.

El receptor argentí Mauro Zelayeta reforça el Léleman Conqueridor per a la Superlliga

El Léleman Conqueridor ha incorporat el receptor argentí Mauro Zelayeta per a la temporada 2026-2027, després de proclamar-se campió de la Divisió d'Honor d'Argentina amb Ciudad Vóley. El jugador, amb experiència prèvia en la Superlliga, fixa com a objectiu arribar almenys a les semifinals de la lliga i de la Copa del Rei.

Oriol Rey compleix 100 partits amb el Llevant en El Sadar

El migcampista Oriol Rey ha complit els 100 partits oficials amb el Llevant en l’empat sense gols davant Osasuna en El Sadar, consolidant-se com una peça habitual del centre del camp granota.

El central del València Justin de Haas patix un esquinç al turmell dret

Justin de Haas, central neerlandés del València CF, ha patit un esquinç al turmell dret en el partit de Lliga a Mestalla contra el Celta i estarà de baixa mentre seguix tractament mèdic i rehabilitació.

El BBVA Open Internacional de València reunirà un top-5 mundial i nou espanyoles al quadre principal

La cinquena edició del BBVA Open Internacional de València, torneig WTA 125 en terra batuda del 13 al 20 de setembre, comptarà amb un top-5 de nivell internacional i nou jugadores espanyoles al quadre principal.

Torrent destinarà quasi 13 milions a reforçar 80 camins davant noves inundacions

L’Ajuntament de Torrent invertirà 12,8 milions d’euros en reparar i reforçar 80 camins afectats per la dana d’octubre de 2024, amb actuacions especials en sis vados i punts de pas per reduir el risc d’inundacions futures.

La calor sostinguda baixa l’aigua embassada al Segura i al Xúquer a poc més del 55%

La reserva d’aigua al Segura ha baixat fins al 53,7 % i la del Xúquer al 55,3 %, en un context de calor sostinguda i d’un descens general de l’aigua embassada a Espanya fins al 64,9 % de la seua capacitat.