20.9 C
València
Diumenge, 7 desembre, 2025

La xef Camila Lechin reivindica a Alacant la gastronomia amazònica boliviana

La cuina amazònica de Bolívia ix a escena a Alacant Gastronòmica de la mà de Camila Lechin, primera dona del seu país inclosa en la llista dels 50 bestchefs d’Amèrica del Sud. La seua proposta rescata sabors de la Chiquitania i els presenta davant el públic de Fira Alacant entre el 3 i el 6 d’octubre.

Després de formar-se amb Ferran Adrià en elBulli, Lechin va obrir en Santa Cruz el seu restaurant HAPO, nom que en guaraní significa que té arrel. Des d’eixa cuina ha impulsat una lectura contemporània de productes locals, amb tècniques que respecten l’entorn i busquen identitat pròpia.

Enfront d’una imatge de la gastronomia boliviana més associada a fusions llatines, la xef centra la seua mirada en la Chiquitania, un territori dins de la Amazonía on viuen entre 60.000 i 70.000 persones. Allí abunden ingredients poc difosos però amb gran potencial culinari que poden enriquir tant la taula boliviana com la internacional.

Entre eixos productes destaca l’ametla chiquitana, una fruita seca similar al cacauet malgrat el seu nom. El seu alt contingut en proteïna i aigua li permet absorbir sabors i generar textures en les quals el plat creix, per la qual cosa funciona en preparacions dolces i salades. Darrere d’este ingredient hi ha una cadena de valor femenina: les recol·lectores i peladores, que treballen a casa mentres crien als seus fills, han transmés a Lechin el mode de cuinar-lo.

La Amazonía que es cuina i es defén

La xef subratlla que visibilitzar esta gastronomia amazònica és una manera de reivindicar un territori desprotegit que patix cremes vinculades a conflictes socials, polítics i econòmics. La pèrdua de biodiversitat afecta a animals i vegetació i, de manera directa, al rebost local: desapareixen espècies, s’encarixen inputs i es debiliten els sabers de les comunitats.

A Alacant presentarà un matrimoni entre una paella i un triturat bolivià, un plat d’arròs amb charque, ou, iuca i plàtan fregit. Sense marisc i amb una base comuna de cereal i sofregit, l’encreuament suggerix una herència espanyola i planteja un diàleg entre tècniques mediterrànies i sabors de la selva.

Bolívia, país convidat a Alacant Gastronòmica

L’aparador inclou plats recognoscibles com la sopa de maní, única per usar cacauet al costat de costella de cap de bestiar i fideu torrat. Per a Lechin, és exportable com a icona nacional, igual que altres preparacions a base d’arròs o cigrons i el ají, del qual s’assenyala el seu origen al país.

L’Acadèmia Boliviana de Gastronomia emfatitza els vincles amb Espanya a través de productes compartits com a dacsa, tomaca i creïlla. En la fira s’exhibixen vins d’altura de Campos de Solana, ja presents en diversos mercats europeus, i la quinoa boliviana, de gran qualitat, en varietats roja, negra, blanca i taronja. La seua versatilitat permet elaborar des de brownies i pasta fins a hamburgueses; la seua exportació ha crescut en els últims anys, coincidint amb una visita de la reina Sofía, i s’ha consolidat per la seua aportació proteica.

Alacant Gastronòmica se celebra fins al dilluns amb la participació de xefs que sumen 130 Estreles Michelin i Sols Repsol, més de 260 expositors i 450 activitats obertes al públic. Bolívia és l’únic país convidat, un focus que reforça el missatge de Lechin: protegir el bosc i donar valor a una cuina que va estar molt temps amagada.

Últimes notícies

Més de 30.000 atletes travessen la meta de la Marató València, rècord històric

La Marató València Trinidad Alfonso va registrar 30.777 finishers sobre 36.000 dorsals, la major xifra de la seua història. John Korir i Joyciline Jepkosgei van firmar les millors marques de l'any a València.

Més de 30.000 atletes van completar la Marató València per primera vegada en la seua història

València va reunir 30.777 corredors que van acabar la Marató València Trinidad Alfonso, màxim històric, amb 36.000 dorsals i un 85,4% de finalització. John Korir i Joyciline Jepkosgei es van imposar amb les millors marques de l'any a nivell mundial

Hugo Duro empata en el 93 i salva el 1-1 del València davant el Sevilla

Hugo Duro va firmar l'empat en el 93 després d'una passada de Ugrinic, després que un autogol de Tárrega avançara al Sevilla. Repartiment de punts que va deixar insatisfets als dos.

El SUV urbà de gasolina lidera la demanda en la Fira de l’Automòbil de València

La 27a edició de la Fira de l'Automòbil de València ha constatat que el vehicle nou, especialment el SUV urbà de gasolina, concentra l'interés. Híbrids i electrificats guanyen terreny i l'afluència es dispara.

Més de 30.000 atletes van completar la Marató València per primera vegada

La Marató València Trinidad Alfonso va registrar 30.777 finishers, un màxim històric, després de vendre 36.000 dorsals i aconseguir un 85,4% d'arribada. John Korir i Joyciline Jepkosgei es van imposar amb les millors marques de l'any en la prova femenina i la tercera de l'any en la masculina.

Un camió dispersa 210 botelles de butà després de rebentar una roda en l’A-7 a Godella

Un camió de mercaderies perilloses ha patit la rebentada d'una roda en l'A-7 a l'altura de Godella i han caigut 210 botelles de butà. No hi ha hagut ferits, però sí retencions i s'ha activat el pla per a mercaderies perilloses

Cristina Ouviña va reaparéixer després de ser mare: 573 dies després del seu últim partit oficial

La base del València Basket va reaparéixer 573 dies després de la seua última trobada després de la seua maternitat i va tancar amb un triple el 83-66 davant el Spar Gran Canària.

Sarabia reivindica a l’Elx després del 3-0 al Girona: superiors des del primer minut

El tècnic de l'Elx va assegurar que el seu equip va ser superior des de l'inici en el 3-0 al Girona i va subratllar la pressió alta, el 3-4-3 i l'aportació de Fort i Rafa Mir. Va considerar que era un dia clau per a tallar la ratxa i reforçar la confiança.