11.2 C
València
Divendres, 23 gener, 2026

La truita de creïlles sense ceba de La Falda de Chamberí guanya el Campionat d’Espanya

La Falda de Chamberí s’ha alçat amb el Campionat d’Espanya de Truita de Creïlles gràcies a una recepta sense ceba elaborada pel jove xef Alejandro Oliveira. La proposta, poc feta, va combinar 12 ous de corral i tres gemmes extra amb creïlla bonica llisa, i es va imposar en una final amb vint cuiners de huit comunitats celebrada en el marc d’Alacant Gastronòmica.

Una recepta rotunda sense ceba

L’elecció de creïlla bonica llisa i el reforç de gemmes apunten a una busca de textura cremosa i sabor més intens. En prescindir de la ceba, el protagonisme recau en l’equilibri entre l’ou i la creïlla, sense notes dolces afegides. La cocció poc feta, molt apreciada en concursos, exigix controlar la calor i els temps per a aconseguir una superfície quallada i un interior sucós sense trencar l’estructura.

El reglament de la final va donar llibertat per a incloure o no ceba i no va limitar la quantitat d’ous, fixant un màxim de 60 minuts per a cuinar en directe. Eixe format premia l’organització, la destresa en el punt de quallat i la regularitat en cada gir de la truita. Oliveira defén que no són anticeba, però el seu estil aposta per prescindir d’ella per a realçar el binomi ou-creïlla.

Un jurat d’alt nivell i un podi divers

El veredicte va estar en mans d’un jurat amb noms de referència de la gastronomia: José Gómez ‘Joselito’; el pastisser Paco Torreblanca; Kiko Moya (L’Escaleta); Carme Ruscalleda (Moments Mandarin Oriental); Fran Martínez (Maralba); i Quique Dacosta (Quique Dacosta), a més dels campions nacionals de truita José Manuel Crespo (La Menja) i Senén González (Sagartoki i La Cuina de Senén), i les periodistes Pepa Fernández i Paz Álvarez. La seua presència subratlla el nivell d’exigència del certamen i la rellevància del títol.

El podi es va completar amb la truita de Celia Clara Correia, de La Teulada (Elx), com a segona classificada, i amb la de Pedro José Román, de Cañadío (Santander), en tercer lloc. La diversitat de procedències i estils reflectix la riquesa d’un plat que admet matisos i tècniques distintes, des del punt de quallat fins al tall de la creïlla.

Oliveira, de 27 anys, va nàixer a Veneçuela, procedix de família portuguesa i va passar la seua infància a Galícia abans d’instal·lar-se a Madrid fa huit anys, on hui està al capdavant dels fogons de La Falda de Chamberí. El triomf reforça la projecció del restaurant i anticipa una major afluència de comensals atrets per una truita sense ceba i de textura melosa, convertida ara en referència del campionat.

La dihuitena edició del Campionat d’Espanya-Trofeu Tescoma es va celebrar en la fira Alacant Gastronòmica, un entorn que acosta l’alta cuina al públic i reunix professionals de diferents regions. El certamen està organitzat pel crític gastronòmic Rafael García Santos a través del mejordelagastronomia.com, la qual cosa consolida una trobada en el qual tradició i tècnica es donen la mà per a mesurar una de les receptes més icòniques del país.

Últimes notícies

El Senat fixa per al 10 de febrer la compareixença del president de la Confederació Hidrogràfica del Xúquer

La comissió d'investigació de la dana al Senat ha citat per al 10 de febrer a Miguel Polo, després de reordenar el seu calendari per la suspensió de la sessió anterior.

Rescaten a un escalador polonés atrapat en els penya-segats de Toix a Calp

Un escalador polonés va ser rescatat de matinada en els penya-segats de Toix, a Calp. L'operació va durar més de quatre hores i va estar marcada per pluja i fred.

Una dona de 45 anys ha mort en l’incendi d’una vivenda a Vila-real

Una dona de 45 anys ha mort en l'incendi d'una vivenda en l'avinguda Constitució de Vila-real. Bombers l'han rescatada, però el SAMU ha confirmat el decés

Nou menors detinguts per l’agressió a un jove al costat d’una discoteca d’Alacant

Un adolescent de 15 anys va ser arrestat per la seua implicació en l'agressió a un jove de 16 en Nit de cap d'any, elevant a nou els menors detinguts. Les primeres huit detencions es van practicar el 14 de gener i els arrestats tenen entre 14 i 16 anys.

Vint estreles Michelin se citen en la XXIV Trobada Gastronòmic Alfonso Mira a Aspe

El XXIV Alfonso Mira Experience reunirà cuiners amb 20 estreles Michelin del 21 de febrer a l'11 de març a Aspe, amb jornades temàtiques i aforament limitat.

Mor una dona en l’incendi d’un pis a Vila-real

Una dona de mitjana edat ha mort este divendres després de l'incendi d'una vivenda en l'avinguda Constitució de Vila-real. El foc s'ha iniciat en el saló-menjador i dos dotacions han intervingut.

El Consorci de Museus oferirà 36 exposicions en 2026 amb més de 100 artistes

L'organisme autonòmic va anunciar 36 exposicions per a 2026 amb més de 100 artistes, activitats en les tres províncies i un programa educatiu que aconseguirà a 400 centres.

València contractarà la gestió integral del Jardí del Túria per 35 milions durant cinc anys

València impulsarà un contracte de 35 milions i cinc anys per a la neteja, manteniment i reposició del Jardí del Túria. Inclourà guardaparques i respectarà les funcions del OAM.