10.4 C
València
Divendres, 21 novembre, 2025

L’IVAM obri Sessió expandida amb una xarrada que recorre el cinema americà a través de les perruques de Nicole Kidman

Juan Sanguino inaugura demà a les 19.00 hores en l’IVAM el cicle de cinema Sessió expandida amb la xarrada Les perruques de Nicole Kidman: artifici, feminitat i celebritat en el canvi de segle. La proposta planteja repassar l’evolució del cinema estatunidenc de les últimes quatre dècades a través de la imatge pública de l’actriu i d’un detall clau en la seua construcció de personatges: les perruques. L’entrada a les sessions és lliure fins a completar aforament.

Kidman va passar de ser definida per la seua relació amb Tom Cruise a consolidar-se com una de les intèrprets més recognoscibles del cinema recent. En títols com Moulin Rouge, Les hores o Dogville rares vegades apareix amb el seu pèl real; l’elecció del cabell postís forma part del relat i orienta a l’espectador sobre el to, l’època o la psicologia del personatge. El pentinat, convertit en ferramenta narrativa, condensa idees sobre glamur, vulnerabilitat o poder, i permet observar com canvien els models de feminitat i la noció de celebritat.

Un mapa de Hollywood des d’una perruca

Sanguino proposa mirar eixes transformacions del cinema americà prenent com a guia les decisions estètiques que envolten a una estrela. La varietat de looks de Kidman funciona com un fil conductor per a recórrer tendències industrials, viratges de gènere i expectatives del públic, des de l’espectacle musical fins al drama de prestigi o el minimalisme més radical. La perruca, en eixe marc, no és un simple accessori: definix identitats, anuncia conflictes i dialoga amb la iconografia de cada era.

L’autor de Generació Titanic (2017), Com hem canviat (2019) i Estreny-me més forta (2023) s’ha fet un nom analitzant la cultura popular espanyola, del moviment #MeToo a Eurovisió, passant per fenòmens com Jesulín d’Ubrique o Operació Triomf. Eixa experiència a llegir com s’entrellacen indústria, fama i societat es trasllada ara a una conversa que utilitza a una actriu mundialment coneguda per a pensar el sistema d’estreles i les seues mutacions.

Sanguino també és codirector i guionista del pòdcast Deliris d’Espanya, on repassa el tumultuós rodatge de els altres, protagonitzada per Kidman, i com un jove Alejandro Amenábar va tirar avant una pel·lícula que semblava destinada al naufragi. Eixe precedent connecta amb la xarrada: darrere de cada gran paper hi ha una estratègia d’imatge i un context de producció que influïxen en com es rep una obra.

Un cicle per a mirar cinema des del museu

La xarrada obri Sessió expandida, un cicle conduït per Adriana Cabeza i Alexia Guillot, conegudes com Les Enteses, que programa projeccions mensuals de pel·lícules poc habituals en els circuits d’exhibició de la ciutat. La iniciativa busca ampliar la mirada del públic i recuperar obres que, per la seua naturalesa, requerixen context i conversa.

El projecte es completa amb La cinefília de l’IVAM, un cineclub estable que proposa sessions temàtiques exclusives. La fórmula afavorix una comunitat d’espectadors i un espai d’intercanvi al voltant de cada projecció, prolongant l’experiència més enllà de la sala.

Esta línia de treball s’emmarca en l’aposta de l’IVAM per incorporar disciplines com el cinema o la música a la seua programació. Amb entrada lliure fins a completar aforament, la sessió inaugural amb Juan Sanguino subratlla la voluntat del museu d’acostar al públic noves maneres de pensar l’audiovisual des de l’art contemporani.

Últimes notícies

El PSPV convocarà un Comité Nacional el 29 de novembre a Alacant

El PSPV-PSOE convocarà el seu Comité Nacional el 29 de novembre a Alacant per a abordar la crisi oberta després de la dimissió de Carlos Mazón. El partit exigirà eleccions i acusa PP i Vox de decidir el relleu 'furtant la voluntat democràtica'.

La Federació Veïnal demana responsabilitat política per a desbloquejar la zona de baixes emissions a València

La Federació d'Associacions de Veïns de València ha sol·licitat reunions d'urgència amb Alcaldia i l'oposició per a tancar un acord sobre la ZBE i evitar perdre 150 milions. L'entitat ha anomenat a la responsabilitat de tota la corporació davant l'imminent termini legal.

Calero renuncia a les excuses abans del derbi i crida a competir: ‘Si entres plorant, eixiràs igual’

El tècnic del Llevant va evitar queixes pel calendari i per la falta d'entrenaments dels seus internacionals i va apel·lar a la convicció per a trencar la mala ratxa davant el València. Va confirmar que Arriaga i Ryan estaran en principi disponibles i va demanar a l'afició no sentir-se inferior.

Els bombers forestals demanen a la Generalitat assumir la gestió directa del cos

Sis sindicats han exigit al Consell eliminar els encàrrecs als consorcis provincials i que la Generalitat gestione de manera directa als bombers forestals. Denuncien mala praxi, falta de mobilització i un ús abusiu d'hores extra.

Garay: ‘Tant de bo Lim es vaja del València pel bé del club’

Ezequiel Garay va carregar contra la gestió del València i va desitjar que Peter Lim abandone el club pel bé de l'entitat. Va reivindicar la seua etapa, va criticar decisions després de la seua lesió i va elogiar a Marcelino.

La UPV alerta de nous riscos d’avingudes a Torrent després de la DANA

Un informe de la UPV sobre els danys de la DANA a Torrent conclou que els sediments acumulats en diversos barrancs incrementen el risc de desbordaments. La reposició d'infraestructures es valora en 98 milions d'euros.

València ha retirat 140 m³ de residus de l’Albufera després de la DANA

L'Ajuntament ha retirat 140 m³ de residus de l'Albufera amb un pla d'ocupació després de la DANA i ha reforçat dunes i séquies amb plantacions. Compromís critica la gestió de la palla de l'arròs pel seu impacte en les aigües negres.

#QuieroCorredor suma obres hídriques i demana acords per a accelerar el Corredor Mediterrani

El moviment #QuieroCorredor va ampliar la seua agenda amb obres hídriques per a evitar noves danes i va cridar a acords d'Estat per a culminar el Corredor Mediterrani. En el seu últim gran acte, va advertir de la lentitud i de colls de botella com el túnel passant de València.