El cos de Bombers de València ha organitzat este divendres un simulacre d’incendi en la Llotja de València, monument Patrimoni de la Humanitat, amb un rescat en altura i l’evacuació de 135 persones en tres minuts. L’exercici ha permés comprovar temps de resposta i procediments en un edifici històric amb gran afluència.
La pràctica s’ha desenrotllat al migdia, coordinada amb el servici municipal de Patrimoni Històric i Artístic, en la volta del columnari, catalogada com a zona de risc molt alt per la seua estructura de fusta. Eixe material i l’altura de l’espai han incrementat el potencial de propagació i de despreniment de la coberta, un escenari que guardava similituds amb l’ocorregut en la Catedral de Notre Dona’m de París en 2019.
Després de la detecció simulada del foc, dos treballadors del monument han accedit per a verificar l’incident i un ha resultat ferit per inhalació de fum. A continuació, s’ha activat l’evacuació general i en tres minuts s’ha desallotjat a 135 persones, un temps que ha evidenciat l’eficàcia de les rutes d’eixida i de la megafonia interna.
Desplegament i resultats de l’operatiu
Per a resoldre l’emergència, el Cos ha mobilitzat dos bombes, un vehicle d’altura, una ambulància, un lloc de comandament avançat i diversos vehicles de comandament. Amb eixe desplegament s’ha realitzat la inspecció inicial, s’ha localitzat el focus en deu minuts i s’ha rescatat al grup confinat a la torre al costat de la persona ferida. Després, s’han executat les labors d’extinció i la ventilació de l’edifici per a extraure fum i gasos i restituir condicions segures.
L’exercici s’ha emmarcat en un pla municipal per a reforçar la capacitat de resposta i la coordinació entre els servicis que intervenen en una emergència real, i s’ha complementat amb la formació ciutadana del programa València+Segura per a afermar la cultura de la prevenció. ‘En general, amb esta mena de simulacres es posa a prova els protocols existents i es detecten possibles millores per a anticipar-se a situacions de risc’, ha assenyalat el regidor de Prevenció i Extinció d’Incendis, Juan Carlos Caballero, que ha presenciat l’actuació al costat del regidor d’Acció Cultural, Patrimoni i Recursos Culturals, José Luis Moreno.
L’oficial de Bombers ha afirmat que el major èxit en una intervenció és ‘sempre el salvament de les persones’. A més, el simulacre ha permés als empleats de la Llotja practicar com han d’executar una evacuació, conéixer els punts de reunió i comprovar en la pràctica el pla d’autoprotecció de l’edifici, un aprenentatge que reduïx temps de reacció i ajuda a evitar bloquejos en situacions d’estrés.
Esta ha sigut la tercera pràctica de la setmana, després d’altres simulacres a la Ciutat de les Arts i les Ciències i en Mercavalencia, i ha tingut com a objectiu provar la capacitat de resposta dels bombers amb la col·laboració de la ciutadania i la coordinació amb recursos com la Policia Local i les ambulàncies. ‘Tots hem de ser conscients dels riscos que podem córrer i tindre les nocions bàsiques per a posar-nos en protecció i poder salvar vides’, ha afegit Cavaller.




