Una nova manifestació de docents recorre el centre de València i té previst concloure davant la Conselleria d’Educació
Una nova manifestació de docents recorre el centre de València i té previst concloure davant la Conselleria d’Educació, en plena negociació entre l’administració i els sindicats en el tretzé dia de la vaga indefinida del professorat de l’ensenyança pública no universitària de la Comunitat Valenciana.
La marxa ha arrancat a mitjan matí des de la Plaça de Sant Agustí amb el lema ‘Menys burocràcia, menys ràtios, més salari, més plantilla i més valencià’. El recorregut travessa algunes de les principals vies de la ciutat, com Guillén de Castro, La Petxina, el Pont de les Glòries i l’avinguda Pius XII, fins a arribar a la seu d’Educació. El traçat busca visibilitzar el conflicte en zones molt transitades i culminar davant el departament on se celebra una nova reunió de la Taula de negociació.
Protesta en plena negociació amb Educació
En la capçalera de la manifestació se situen representants dels sindicats STEPV, CCOO i UGT, mentres les cares més visibles d’esta vaga indefinida es troben assegudes en la sèptima taula de negociació amb la Conselleria d’Educació. En eixa trobada, les dos parts debaten una nova proposta sobre plantilles i sobre infraestructures educatives, dos dels assumptes que han alimentat el malestar en els centres i que el professorat considera essencials per a millorar la qualitat de l’ensenyança pública.
Durant el recorregut, la protesta avança acompanyada de música, cornetes i tambors. La majoria d’assistents vist les samarretes verdes vinculades a la defensa d’una educació pública i de qualitat i es protegix del sol amb paraigua, la qual cosa reforça la imatge de continuïtat de la mobilització malgrat el cansament acumulat. Els participants repetixen consignes ja escoltades en anteriors jornades de protesta, entre elles el crit de ‘consellera dimissió’, i exhibixen un gran cartell amb la imatge de la consellera d’Educació, Carmen Ortí, sobre la qual s’han dibuixat unes mans i unes tisores, en al·lusió a les retallades que denuncien.
Abans de posar-se en marxa, representants sindicals han subratllat que la vaga del professorat, iniciada l’11 de maig, és històrica i inèdita per al sector, tant pel seu caràcter indefinit com pel seguiment i la continuïtat de les mobilitzacions. Asseguren que, encara que la comunitat educativa està animada i continua omplint els carrers per a defendre les seues reivindicacions, també acusa el desgast de tants dies de conflicte. Els sindicats insistixen que l’objectiu és aconseguir el conjunt de punts que reclamen i advertixen de les retallades que, al seu juí, portaran els pròxims Pressupostos de la Generalitat, per als quals s’ha anunciat un acord entre PP i Vox.
El portaveu del STEPV en la manifestació de hui, Pau Pons, ha explicat que el recorregut de la marxa s’ha adaptat per a acabar davant la Conselleria, en l’avinguda de Campanar, coincidint amb la nova reunió negociadora. El propòsit és escenificar el suport del carrer als representants sindicals que s’asseuen en la Mesa. Pons considera que la resposta de l’administració és ‘lamentable’ i sosté que està demostrant que ‘no té bona fe a l’hora de negociar’, la qual cosa, segons el sindicat, allarga el conflicte i obliga a mantindre la pressió.
Reaccions dels sindicats
Des de CCOO PV, Francesc Sanchis ha assenyalat que la negociació avança ‘lenta, fil per randa, trossejada’, mentres el professorat continua responent amb presència massiva al carrer. També ha lamentat la ruptura de la unitat sindical per part de CSIF i ANPE, dos de les organitzacions que havien convocat la vaga i que han decidit firmar un acord específic sobre retribucions. Per a CCOO, esta fractura és molt rellevant per al professorat, que percep una divisió en l’estratègia sindical.
CSIF no participa en la manifestació de hui després de firmar, al costat de ANPE, un acord amb la Conselleria que se centra en l’àmbit salarial i preveu un increment de 200 euros fins a 2028. Eixa firma els ha portat a despenjar-se d’esta marxa, mentres la resta de sindicats manté que la protesta no es limita al salari, sinó que inclou qüestions com la reducció de la burocràcia, la baixada de ràtios, l’augment de plantilla i la defensa del valencià en el sistema educatiu.
Per part d’UGT-PV, Kilian Entenimentada ha qualificat de ‘provocació la retallada de subvencions als sindicats, en plena vaga, de Pérez Llorca de la mà de Vox’ i ha insistit que els sindicats ‘no es venen per quatre bitllets’ del president de la Generalitat. Així mateix, ha reivindicat ‘l’orgull de classe del professorat i la seua dignitat, que és el que ells no tenen perquè li la van deixar en el fang de la dana‘, en al·lusió al malestar acumulat en el sector i a la percepció de falta de respecte cap a la labor docent.
Cartells i missatges
Entre els cartells que porten els manifestants es lligen missatges en castellà i valencià que resumixen les seues queixes. Alguns d’ells proclamen ‘Hi no cobre perquè el teu fill no seguisca un adult ignorant’, ‘És una perla, ningú es fia’, amb la cara de la consellera, ‘Qui docents crema, apaga futurs’, ‘Ortí, escorta, açó és una revolta’ o ‘Els molletes per als coloms, nosaltres volem solucions’. Estes consignes, centrades en la defensa del futur de l’alumnat i en la crítica a les retallades, reforcen la idea que la vaga va més enllà de la millora salarial i es vincula a un model d’escola pública que el professorat considera en risc.
La jornada de hui se suma així a quasi dos setmanes de mobilitzacions constants, amb la comunitat educativa pendent de si la negociació en la Conselleria aconseguix desbloquejar els punts de conflicte o si, per contra, la vaga indefinida es prolonga i s’intensifica la pressió al carrer i en els centres.







