Centenars de tècnics superiors i mitjans del Sistema Nacional de Salut s’han concentrat este dilluns davant l’Hospital Clínic de València per a exigir la seua reclasificació professional als grups B i C1, denunciar una situació que consideren discriminatòria i reclamar que es complisca un acord firmat amb el Govern en 2022.
Els participants han explicat que este col·lectiu desenvolupa tasques sanitàries clau, però continua encasellat en una classificació professional antiga que, segons defenen, no reconeix el seu nivell de formació, ni les seues competències, ni la responsabilitat diària que assumixen dins del sistema públic.
Un acord signat i encara sense complir
La concentració l’han convocada els sindicats UGT i CCOO, que han recordat que la reclasificació dels tècnics sanitaris ja estava prevista en l’Acuerdo Marco para una Administración del Siglo XXI, firmat en 2022 pel Govern d’Espanya i estes dos organitzacions sindicals.
Segons el manifest llegit durant la protesta, l’acord arreplegava ‘de manera clara’ la reclasificació del personal tècnic superior i mitjà. No obstant això, ‘quatre anys després seguix sense posar-se en marxa i hui estem ací per acabar amb este bloqueig inacceptable’, assenyala el text.
Els sindicats han advertit que, mentre no es faça efectiva esta mesura, milers de professionals ‘continuen encuadrats en una classificació professional obsoleta que no reconeix adequadament ni la seua formació, ni les seues competències, ni la responsabilitat que exercixen’ en hospitals i centres de salut.
El manifest considera que ‘esta situació suposa una discriminació inadmissible’ i defensa que ‘la reclasificació en els grups B i C1 és una obligació legal, un compromís firmat i una mesura de justícia professional’, tal com, segons recorden, preveu l’article 76 del Text Refós de l’Estatut Bàsic de l’Empleat Públic.
Un col·lectiu clau però ‘oblidat’
Des d’UGT, Eva Planas ha subratllat que els tècnics superiors i mitjans ‘no són invisibles, estan dins d’un engranatge molt important i són els oblidats i estan menyspreciats’. Segons ha indicat, ‘com que són un col·lectiu menor no tenen possibilitat de fer tanta força’ com altres categories professionals.
Els concentrats consideren que per a aplicar la reclasificació ‘només falta voluntat política’. Expliquen que la simple autorització, per part del Ministeri d’Hisenda, de la transferència econòmica necessària permetria al Ministeri de Sanitat executar la mesura de manera immediata.
Han recordat també que el termini pactat per a complir l’acord va finalitzar en 2023. Des d’aleshores, assenyalen, les treballadores i els treballadors afectats continuen esperant una resposta oficial que, fins hui, no ha arribat.
Segons el manifest, el ‘bloqueig’ imposat pel Ministeri d’Hisenda suposa ‘un incompliment de l’Acuerdo Marco i una falta de respecte cap a uns professionals imprescindibles per al funcionament del sistema sanitari públic’.
Els sindicats afirmen que ‘a més, esta situació perpetua la precarització del col·lectiu i frena la necessària modernització de les Administracions Públiques i del Sistema Nacional de Salut’. Per això adverteixen que, si persistix ‘esta situació de bloqueig, continuarem i intensificarem les mobilitzacions fins a aconseguir el compliment íntegre dels compromisos adquirits’.
Entre les seues exigències, reclamen l’aprovació immediata de la dotació econòmica necessària per a fer efectiva la reclasificació professional i l’aplicació completa de l’Acuerdo Marco. També demanen el final de la ‘discriminació professional’ que denuncien i el reconeixement acadèmic, professional i europeu que, segons indiquen, correspon a les seues titulacions i competències.
Els convocants han conclòs la lectura del manifest amb un missatge rotund: ‘La dignitat professional no es regala, els drets no s’ajornen, els acords es complixen’. A més, han instat el Ministeri d’Hisenda a ‘desbloquejar de manera immediata’ esta situació i han recordat que, sense tècnics, ‘no hi ha qualitat assistencial’ i, sense reconeixement, ‘no hi ha futur professional’ per a este col·lectiu.








