El PSPV reclama que Martínez Mus declare pel WhatsApp del Consell sobre la DANA

El PSPV-PSOE ha sol·licitat al jutjat de Catarroja que cite com a testimoni el vicepresident tercer del Consell, Vicente Martínez Mus, per aclarir els missatges que va compartir en el grup de Whatsapp del Govern valencià durant la gestió de la DANA del 29 d’octubre de 2024.

La petició del PSPV s’ha presentat davant el jutjat que instruïx la causa penal sobre la gestió d’esta DANA. Este procediment investiga com es va actuar davant les greus incidències registrades aquell dia en infraestructures i carreteres de la Generalitat.

L’escrit, al qual ha tingut accés la part socialista personada com a acusació popular, demana la testifical de Martínez Mus. En aquell moment, l’actual vicepresident tercer exercia com a conseller de Medio Ambiente, Infraestructuras y Territorio, càrrec clau en la gestió de carreteres i transports.

Segons exposa el PSPV, la petició arriba després de conéixer el contingut dels missatges del grup del Consell. Estes missatges s’han incorporat a la causa arran de la declaració com a testimoni de la vicepresidenta primera, Susana Camarero, el passat 10 de juny.

Missatges i informes durant tota la jornada

En el grup de Whatsapp del Govern valencià consten, segons l’escrit, diversos enviaments d’arxius i actualitzacions de missatgeria de Martínez Mus. Eixos missatges inclouen informes d’incidències en carreteres remesos a les 9.00 hores, a les 11.00 hores i a les 14.00 hores.

A més, el PSPV detalla que hi ha comunicacions nocturnes posteriors on es llançaven alertes per situacions crítiques en infraestructures de la Generalitat. Estes advertències se sumaven als avisos previs sobre el col·lapse progressiu de la xarxa viària per les pluges.

Entre les incidències que recull l’escrit figura l’aïllament de la seu de Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV). També es cita l’enviament d’un últim informe sobre l’estat de les carreteres a les 22.22 hores d’eixe 29 d’octubre de 2024.

Per al PSPV, estos elements mostren que existia informació detallada i actualitzada sobre el que estava passant. Per això considera necessari que el responsable polític que enviava eixos informes explique exactament quina informació tenia i com la va traslladar.

Que explique què sabia i com ho va comunicar

En el seu escrit al jutjat, el PSPV considera que resulta pertinent la declaració de Martínez Mus. Vol que concrete quin coneixement exacte tenia sobre el col·lapse progressiu, el tall i l’anegament de vies i carreteres de la província al llarg del 29 d’octubre.

Segons la formació socialista, estes dades es desprenen dels successius informes tècnics remesos pel mateix conseller en el grup de Whatsapp. Per això reclama que aclare els extrems d’eixa informació i com va evolucionar durant la jornada.

El partit també demana que Martínez Mus detalle els canals institucionals utilitzats per traslladar eixes dades. En concret, vol saber el moment temporal exacte i en quins termes es va comunicar la informació de gravetat a la Direcció de la emergència.

El PSPV posa l’accent, sobretot, en la informació relativa a vies de comunicació indispensables. El partit considera clau saber com es va informar als responsables de l’emergència sobre carreteres essencials per a la mobilitat i possibles evacuacions.

Un missatge clau a les 20.37 hores

A més, la sol·licitud de testifical fa referència expressa a un missatge concret enviat per Martínez Mus a les 20.37 hores. En eixe missatge, segons arreplega l’escrit, advertia que ‘el puesto de mando se ha visto afectado en toda su operativa’.

El PSPV demana que el vicepresident tercer explique l’abast d’eixa afirmació escrita en el grup del Consell. Vol saber a què es referia exactament quan parlava que el lloc de comandament s’havia vist afectat en tota la seua operativa.

L’objectiu d’esta pregunta és, segons l’escrit, determinar de quina manera eixa situació va afectar la capacitat de resposta. Es tracta d’analitzar si hi hagué limitacions per a atendre incidències i coordinar evacuacions de ciutadans afectats.

Amb la declaració de Martínez Mus, el PSPV espera completar la informació que ja ha aportat Susana Camarero. La formació vol que el jutjat dispose d’una imatge més detallada de les comunicacions internes del Consell durant aquella jornada crítica de la DANA de 2024.

Últimes notícies

Detinguda a Pilar de la Horadada per conduir en sentit contrari i mossegar un policia

Una dona ha sigut detinguda a Pilar de la Horadada després de conduir a gran velocitat en sentit contrari i agredir un policia local quan anava a sotmetre's a una prova d'alcoholèmia.

Detenen una conductora a Pilar de la Horadada per conducció temerària i mossegar un policia

Una dona ha sigut detinguda a Pilar de la Horadada després de conduir a gran velocitat en sentit contrari i mossegar un policia local quan l’anaven a sotmetre a una prova d’alcoholèmia.

Lesió de Bigas i De Santiago complica la pretemporada de l’Elx

Pedro Bigas i Yago de Santiago encara no han jugat cap minut amb l’Elx en esta pretemporada per problemes físics. Altres jugadors com Adam Boayar, Matías Dituro i Abiel Osorio també continuen fora de combat per lesió o tràmits burocràtics.

El Consell retreu al PSPV la precarietat del servici de bombers forestals en época del Botànic

La Generalitat ha acusat el PSPV-PSOE de cinisme polític i d’haver precaritzat el servici de bombers forestals durant els governs del Botànic, després que els socialistes denunciaran que el Consell del PP no va executar el 21 % del pressupost de contractació de 2025. L’Executiu actual defensa que ha impulsat la major transformació de la SGISE, amb més unitats operatives tot l’any i un augment de la plantilla.

Els bombers continuen refrescant Tales i Eslida després de l’incendi de la Vall d’Uixó

Cinc unitats de Bombers Forestals i diversos efectius del Consorci de Castelló treballen hui en la fase de refresc de l’incendi de la Vall d’Uixó, amb especial vigilància a Tales i Eslida després de cremar 9.568 hectàrees.

Nou dispositiu psicològic immediat per a emergències de la DANA a la Comunitat Valenciana

La Generalitat i les associacions de víctimes de la DANA impulsaran un dispositiu d’intervenció psicològica immediata dins del sistema públic valencià i un programa de formació per a municipis, escoles i serveis socials.

Un nou xip fotònic valencià multiplica tasques per a comunicacions i IA

Investigadors de la UPV han contribuït a un processador fotònic programable capaç de fer diverses funcions alhora en un únic xip, clau per a futures xarxes de comunicacions, centres de dades i aplicacions d’intel·ligència artificial.

Carlos Espí s’acomiada del Llevant rumb al Real Madrid

El davanter valencià Carlos Espí ha fet públic el seu acomiadament del Llevant UD en un emotiu missatge a les xarxes socials després del seu traspàs al Real Madrid, agraint el suport rebut i assegurant que se'n va amb la tranquil·litat d'haver-ho donat tot pel club granota.
FILMOTECA D'ESTIU