La Comunitat Valenciana lidera els desnonaments per habitants malgrat la caiguda dels llançaments per lloguer

La Comunitat Valenciana ha encapçalat en el primer trimestre de 2026 el rànquing estatal de desnonaments per cada 100.000 habitants, amb una taxa de 13,7 llançaments, malgrat que el nombre total d’expulsions d’habitatges s’ha reduït respecte a un any abans.

Segons ha informat el Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana, els òrgans judicials valencians han practicat entre l’1 de gener i el 31 de març un total de 741 llançaments. Esta xifra és inferior a la del mateix període de 2025 i reflectix una caiguda general dels desnonaments, encara que amb diferències clares segons la causa.

El volum total de llançaments s’ha reduït un 6,7 % en el primer trimestre de l’any. La majoria continuen sent per impagament del lloguer, amb 513 casos, però estos han baixat un 13,2 % respecte a 2025. En canvi, els procedents d’execucions hipotecàries han pujat lleugerament i els motivats per altres causes han experimentat un fort augment.

Segona autonomia en nombre absolut de desnonaments

L’informe ‘Efectos de la crisis económica en los órganos judiciales’, elaborat per la Sección de Estadística del Consejo General del Poder Judicial, ha situat la Comunitat Valenciana com la segona autonomia en nombre absolut de llançaments entre gener i març.

En concret, amb 741 desnonaments només ha quedat per darrere de Catalunya, que n’ha registrat 921 en el mateix període. A continuació s’han situat Andalusia, amb 616 llançaments, i la Comunitat de Madrid, amb 582.

No obstant això, quan es relaciona el nombre de llançaments amb la població de cada territori, la Comunitat Valenciana passa a ocupar el primer lloc. Amb una taxa de 13,7 llançaments per cada 100.000 habitants, se situa per davant de la resta de comunitats autònomes.

Lloguer: menys casos però màxima taxa per habitants

Els llançaments conseqüència de procediments derivats de la Llei d’Arrendaments Urbans (LAU) han sumat 513 entre gener i març a la Comunitat Valenciana. Esta xifra suposa un descens interanual del 13,2 %, la qual cosa mostra una certa contenció en els conflictes de lloguer respecte a l’any passat.

Si es té en compte només este tipus de desnonaments i es relaciona la xifra amb la població de cada territori, la Comunitat Valenciana torna a encapçalar el rànquing estatal. Segons les dades del Consell General del Poder Judicial, registra una taxa de 9,5 llançaments per impagament de lloguer per cada 100.000 habitants.

El mateix informe indica que, per darrere, se situen Catalunya, amb 489 llançaments per impagament del lloguer en termes absoluts, Madrid, amb 454, i Andalusia, amb 355. Estes dades mostren que, encara que en alguns territoris hi ha més casos totals, la pressió relativa és més alta a la Comunitat Valenciana.

Les execucions hipotecàries tornen a créixer

Els llançaments derivats d’execucions hipotecàries han augmentat en la Comunitat Valenciana un 2,6 % respecte al primer trimestre de 2025, fins a un total de 158 casos. Són menys que els vinculats al lloguer, però trenquen la dinàmica de descens general.

A més, en el mateix període s’han practicat 70 llançaments per altres causes, una xifra que suposa un increment del 42,9 % davant de l’exercici anterior. Este repunt indica que hi ha més procediments de desnonament motivats per situacions diferents al lloguer o a la hipoteca.

Per províncies, el comportament ha sigut desigual. La província de València ha concentrat 454 llançaments en el primer trimestre, un 20,1 % més que un any abans, i s’ha convertit en el principal focus de creixement. En canvi, en la d’Alacant s’han registrat 263 llançaments, la qual cosa implica una caiguda del 20,3 %. A Castelló només se n’han comptabilitzat 24, amb un descens molt pronunciat del 72,2 %.

Augment de les execucions hipotecàries i dels concursos

Durant el primer trimestre de 2026 s’han presentat 841 execucions hipotecàries als jutjats valencians. Esta xifra és un 10,4 % superior a la del mateix període de 2025 i situa la Comunitat Valenciana com la tercera autonomia amb més casos, després de Catalunya i Andalusia.

L’increment de les execucions hipotecàries apunta a una pressió creixent sobre les famílies amb vivenda en propietat. A més de comportar el risc de pèrdua de l’habitatge, sovint van associades a una càrrega econòmica i judicial prolongada en el temps.

Els òrgans judicials valencians també han registrat un augment dels concursos. Entre gener i març de 2026 han entrat 2.323 procediments concursals, un 9,1 % més que en el mateix interval de 2025. Estos concursos inclouen tant empreses com particulars que no poden atendre els seus deutes.

Més demandes per acomiadaments

Pel que fa a l’ocupació, en el primer trimestre de 2026 s’han presentat 5.676 demandes per acomiadament a la Comunitat Valenciana. Esta xifra és un 6 % superior a la del mateix període de 2025.

L’augment de les demandes per acomiadament reflectix un context laboral més tens, en el qual més treballadors han decidit recórrer als jutjats per a impugnar la pèrdua del seu lloc de faena.

Segons l’informe ‘Efectos de la crisis económica en los órganos judiciales’, este conjunt de dades mostra que la pressió de la crisi continua repercutint en l’àmbit de la vivenda, de l’activitat econòmica i de l’ocupació a la Comunitat Valenciana.

Últimes notícies

Obres a la Gran Via Marqués del Túria: menys soroll i asfalt nou este estiu

L’Ajuntament de València ha iniciat la renovació de més de 22.000 m2 de calçada a la Gran Via Marqués del Túria amb asfalt fonoabsorbent que reduirà fins a 10 decibels el soroll del trànsit i fins a un 20 % les emissions de CO₂. Les obres, adjudicades per 1,24 milions d’euros, s’allargaran fins a finals d’agost.

Pérez Llorca veu en la condemna a Ábalos l’inici del final del sanchisme

El president de la Generalitat, Juanfran Pérez Llorca, interpreta la condemna a 24 anys de presó a José Luis Ábalos com l’inici del final del sanchisme a Espanya i en la Comunitat Valenciana, i pressiona Pedro Sánchez perquè convoque eleccions.

Bernabé acusa la Generalitat de ocultar dades clau durant la dana del 29 d’octubre

La delegada del Govern, Pilar Bernabé, assegura que la Generalitat va convocar tard el Cecopi, no va aportar anàlisis de pluja ni va traslladar al centre les més de 11.000 telefonades al 112 durant la dana del 29 d’octubre de 2024.

València acull el rodatge de una pel·lícula documental sobre Carlos Berlanga

El documental '¿A quién le importa?' roda estos dies entre València i Madrid, repassa la vida de Carlos Berlanga i preveu estrenar-se en cinemes en 2027.

Guia de la Nit de Sant Joan a València: més d’un miler d’efectius i 25 tones de llenya

València ha activat un ampli dispositiu per a la Nit de Sant Joan, amb més d’un miler d’efectius, repartiment de llenya, Punts Violeta, reforç sanitari, neteja i línies especials d’autobús.

Comprar o llogar vivenda s’encarix més a la Comunitat Valenciana que a la resta d’Espanya des de 2014

El preu de compra de la vivenda ha augmentat un 2,6 % anual i el del lloguer un 2,7 % a la Comunitat Valenciana des de 2014, per damunt de la mitjana espanyola, amb la província de València al capdavant de les pujades.

Les màximes es disparen per damunt dels 37 graus en municipis de la Comunitat a migdia

Les temperatures han superat a migdia els 37 graus en municipis de les tres províncies, amb especial incidència en zones de Castelló i Alacant, i Aemet ha activat l’avís groc per al nord de la província de València.

La Audiencia reobre la causa a Rafael Blasco pels 600.000 euros del cas Azud

La Audiencia de Valencia ha reobert la causa per blanqueig de capitals contra l’exconseller Rafael Blasco per una presumpta comissió il·lícita de 600.000 euros vinculada al cas Azud, en estimar un recurs de la Fiscalia i descartar que el delicte haja prescrit.