El PSPV planteja uns comptes per a 2027 que incorporen els 3.699 milions de la nova finançació

El PSPV ha registrat una alternativa als Pressupostos de la Generalitat per a 2026 que reorienta 753 milions d’euros cap a sanitat, educació, cultura, servicis socials, vivenda i emergències, amb l’objectiu de blindar l’estat del benestar i preparar el camí per a incorporar en 2027 els 3.699 milions del nou model de finançament autonòmic proposat pel Govern central.

Segons ha explicat la secretària general del PSPV-PSOE, Diana Morant, este pressupost alternatiu inclou 4.065 esmenes parcials al projecte de comptes del Consell per a 2026. Per a Morant, aquestes esmenes posen el president de la Generalitat, Juanfran Pérez Llorca, ‘davant de l’espill’ i demostren que ‘és possible una altra forma de governar’.

La dirigent socialista ha insistit que la proposta posa les bases d’uns comptes per a 2027 en què podrien ‘aterrar’ els 3.699 milions addicionals del nou model de finançament autonòmic. Ha recordat que este esquema ha sigut plantejat pel Govern central i rebutjat per Pérez Llorca, que segons ella ‘defén els interessos de Feijóo i no dels valencians’.

Morant ha criticat que ‘el Consell no pot presentar uns pressupostos amb una validesa de 120 dies’ ni ‘jugar al trilerisme financer’. Ha assegurat que l’alternativa del PSPV demostra que ‘és possible reorientar les prioritats equivocades a dia de hui en el Consell’.

Crítiques al model del Consell

La líder del PSPV ha carregat contra l’actual Govern valencià i ha afirmat: ‘Com a ministra en el Consell de Ministres faig més cada dia pels valencians que este Consell inútil que governa contra els ciutadans’. Segons Morant, les actuals comptes autonòmiques responen a una ‘política ficció‘ que ‘només beneficia l’1 % de la població’.

En canvi, ha defensat que el pla alternatiu socialista ‘reorienta de manera urgent les prioritats del Consell’ i té com a objectiu reforçar els pilars de l’estat del benestar. Per a això, proposa una redistribució interna dels recursos ja previstos en el pressupost de 2026 i una planificació pluriennal fins a 2029 en àmbits clau com sanitat, educació i vivenda.

Més recursos per a sanitat

En matèria sanitària, el PSPV planteja una injecció immediata de 204 milions d’euros este mateix any. Esta quantitat hauria d’anar augmentant fins a arribar a 1.050 milions addicionals en el pròxim exercici, segons el document presentat.

Una part d’estos fons se destinaria a activar un pla urgent contra les llistes d’espera. La proposta inclou posar els quiròfans ‘a ple rendiment’ per a reduir terminis i millorar l’atenció als pacients amb patologies greus.

‘No és admissible que un ciutadà valencià amb una malaltia greu haja d’esperar quasi un mes per a ser operat mentres el Consell se centra en un model fracassat on només guanyen les empreses privades’, ha denunciat Morant.

En l’àmbit educatiu, el pla socialista reorienta actuacions per import de 261 milions d’euros dins del projecte de pressupostos per a 2026. A més, preveu una projecció de 1.050 milions addicionals en 2027 per a consolidar estes mesures.

La proposta contempla posar en marxa, en l’últim tram d’enguany, un pla de contractació de 10.000 nous docents a partir de l’1 de setembre i de manera progressiva fins al curs 2029. També aposta per una reducció ‘dràstica’ de les ràtios a les aules, la reactivació del Pla Edificant i una pujada salarial de 400 euros mensuals per al professorat.

El document inclou, igualment, la creació de 10.000 noves places per a estudiants en les universitats públiques i 2.000 allotjaments públics per a universitaris, amb l’objectiu de facilitar l’accés i permanència en els estudis superiors.

Morant ha retret a Pérez Llorca que intente ‘penjar-se medalles’ amb el pla de climatització escolar. Ha subratllat que este programa ‘serà possible gràcies al Govern d’Espanya’, segons ha remarcat.

Pla Edificant Habitatge i fons antibuitre

Pel que fa a la vivenda, el PSPV proposa la creació del Pla Edificant Habitatge, amb el qual pretén edificar 20.000 vivendes de protecció oficial permanents. Aquestes VPO haurien de reforçar el parc públic i respondre a les dificultats d’accés a una vivenda assequible.

La iniciativa inclou també un pla específic ‘antifons voltor’ perquè l’administració pública puga exercir el dret de tanteig i retracte en la compra de vivendes. D’esta manera, segons la proposta socialista, la Generalitat s’anticiparia als fons especuladors i evitaria operacions que tensionen encara més el mercat.

La secretària general del PSPV-PSOE ha acusat el PP de ‘protegir els privilegis dels més rics’ mitjançant la Llei d’Acompanyament i rebaixes fiscals que considera ‘injustes’. Ha assegurat que el PSPV-PSOE ‘recuperarà tots els impostos que el Consell ha bonificat a les rendes altes’ quan tinga capacitat de govern.

De cara al debat parlamentari, Morant ha avançat que ‘la pròxima setmana, Les Corts hauran de triar entre donar suport a la majoria social valenciana o contentar els interessos particulars de Feijóo i Abascal’. Ha defensat que el seu pla busca ‘prioritzar la majoria social’ front a polítiques que, segons ha dit, ‘només afavorixen una minoria’.

Últimes notícies

La investigació per la DANA a València incorpora l’alcalde pedani de la Torre com a testimoni

La jutgessa de Catarroja que investiga la gestió de la DANA ha citat com a testimoni l’alcalde pedani de la Torre, ha demanat la factura del mòbil de María José Catalá i més documentació a l’Ajuntament de València.

Les màximes freguen els 41 graus en el quart dia d’ona de calor a la Comunitat

L’ona de calor continua a la Comunitat Valenciana amb 40,8 graus a Orihuela i valors pròxims als 40 en comarques de València, Alacant i Castelló, segons Avamet i Aemet.

La calor extrema es dona una treva en la Comunitat Valenciana este divendres

L’ola de calor que ha deixat més de 45 graus en la Comunitat Valenciana acaba este divendres, amb una baixada generalitzada de temperatures, especialment al sud i a l’interior de València.

L’alcalde de Xest denuncia que no va rebre cap avís de la Generalitat durant la DANA

José Morell ha declarat com a testimoni que ni ell ni l’Ajuntament de Xest van rebre cap comunicació del Consell durant la DANA del 29 d’octubre, tot i els nombrosos rescats al municipi.

La vaga ferroviària del 15 de juliol deixarà sense servei 328 trens de mitjana i llarga distància

La vaga convocada pel Sindicat Ferroviari per al 15 de juliol obligarà a cancel·lar 328 trens de mitjana, alta i llarga distància, amb serveis mínims del 73 % en alta velocitat i del 66 % en mitjana distància.

Les exportacions espanyoles de components per al calcer pugen quasi un 3 % en 2025 i retallen a la mitat el dèficit

Les vendes exteriors espanyoles de components per al calcer han arribat als 1.695,3 milions d’euros en 2025, un 2,9 % més que en 2024, mentres el dèficit comercial del sector s’ha reduït un 54 %, fins als 67,5 milions.

El Valencia Basket tanca les eixides amb huit baixes i uns cinc milions ingressats

El Valencia Basket ha donat per conclòs el capítol d’eixides que preveia, amb huit baixes en la plantilla i uns cinc milions d’euros ingressats principalment per clàusules de rescissió.

Morant replica a Feijóo i acusa Mazón de ser l’“absentista” en la DANA de València

Diana Morant critica les paraules de Feijóo sobre l’absentisme laboral i assenyala Mazón i el Consell del PP per la seua actuació el dia de la DANA a València, acusant-los de no estar al seu lloc de treball.